Nu hou ik sowieso niet van deuken, of het nou e36 of e46, ik wil ze echt niet erin hebben, ik vind het zo spetterlelijk. Ik snap dat je meer e36 krijgt voor 5k, maar ik vind dat een e46 standaard al veel opties heeft, en er staan een paar 328i-tjes voor rond de 5,000. Veel geklokt, maar kunnen ze hebben. Zolang de onderhoudsboekjes keurig aangeven wanneer alles is vervangen en of het juiste is vervangen, zie ik er geen problemen in.bm-dub schreef:klopt, ben ik het ook zeer zeker mee eens. de looks, interieur, degelijkheid etc. is allemaal beter bij een E46. maar wat ik bedoelde met "meer" auto was meer in de zin van: voor 5k heb je een nette E36, die wat dikker is in de opties [leer etc.] én in de motor. voor 5k kan je ook wel E46 shoppen maar je zal voor die 5k een stuk minder opties, motor etc krijgen.Niels schreef:Zo kun je het zien maar ik vind een E46 gewoonweg "meer" auto dan een E36. Het is maar waar je voor kiest natuurlijkbm-dub schreef:ik kan je niet veel zeggen over de verschillende motoren maar ik denk dat als je 5k wilt uitgeven je toch "meer" auto kan kopen met een E36 dan een E46. dat bedoel ik dan in de zin van Km-stand, motorblok etc.
E36 vs. E46
- Danielj
Re: E36 vs. E46
- Knot
Met die 2.8 blokken zit het idd wel snor hoor.. mijne heeft 274.000km gehad en staat 1 avond per week 200km lang in de toerenbegrenzer te stuiteren bij vollast.... preventief wat vervangen, goede olie erin (Castrol) en netjes warmrijden dan is 3 ton geen enkel probleem.
-
Mijn 2 cent? Met een E46 denk ik toch dat je al gauw het hele budget in de aanschaf steekt en dan aan de onderkant van de markt koopt. Koop je een E36 kun je voor minder dan je budget iets goeds kopen en heb je nog wat geld beschikbaar voor wat upgrades en onderhoud zodat het ook gelijk goed is.
E46 is de betere auto maar ook zwaarder en het is niet heel gek als iets recenters ook meer geld kost. Ik zou idd voor een hele goede E36 323i of 328i gaan, erg leuk en betrouwbaar spul. Hoewel is de E36 designtechnisch absoluut minder vind heb ik recent mijn E36 328i na een aantal zeer plezierige jaren omgeruild voor toch weer een E36, alleen met een paar paarden meer. De 328i staat inmiddels op 335.000 en nu met vriendinlief achter het stuur still going strong.
E46 is de betere auto maar ook zwaarder en het is niet heel gek als iets recenters ook meer geld kost. Ik zou idd voor een hele goede E36 323i of 328i gaan, erg leuk en betrouwbaar spul. Hoewel is de E36 designtechnisch absoluut minder vind heb ik recent mijn E36 328i na een aantal zeer plezierige jaren omgeruild voor toch weer een E36, alleen met een paar paarden meer. De 328i staat inmiddels op 335.000 en nu met vriendinlief achter het stuur still going strong.
- Knot
Ik vind het sowieso zonde om mooi spul op straat te zetten dus investeer liever in frisse onderdelen en de body mag krasjes en deukjes hebben, anders krijg je ze wel kado hier en daar. Een E36 van max 3000 euro is dan ideaal, pak je een best nette 328i uit 1997/1998 voor op denk ik. Mijn auto was 4000 euro ruim 2 jaar terug met 225.000 op de klok, net, dealeronderhouden en compleet ding op nieuwe banden/remmen/insp2 gehad.
- Danielj
Ik snap dat het goedkoper is om een e36 te hebben, maar ik vind een e36 niet zo charmant als een e46.
Het e46 model doet me wat, ik vind 'm zoveel mooier dan de e36. Wel zou het aan de andere kant tof zijn om de 2 brothers met 2 e36 modelletjes te zien, zelfde kleur enzo, m-pakketje
Alleen waar ik mee zit. 5.000 voor een e46, 3/3,5 voor een e36. ( 328i )
Dan zit je met een verschil, maar zodra je de auto hebt, spelen er veel kosten op, waardoor echt sparen weer een hele tijd duurt. Ik twijfel dan of het niet beter is om gelijk met de e46 te starten, die je dan echt voorlopig niet meer wegdoet. Ik weet hoe een e36 rijdt ( nog geen idee van een e46 ), maar 't interieur en de afwerking is krik-krak. Ook voelt een e36 als zo'n jo-jo 1 of the 2 million other wankers out there. Aangezien die auto echt bijna symbool is van dikke afvoerpijpen en sneeuwschuivers. ( niet de zwarte achteroogjes vergeten )
Ik weet bijna zeker dat ik toch een 328i blok wil. Qua verbruik zal het niks uitmaken, onderhoud is nog steeds hetzelfde als de andere 6-cylinders, alleen de verzekering is wat meer. Waar de 323i in de toeren moet zitten, kan je met de 328i lui-schakelen.
Het dilemma : Pak gelijk de goede ( e46 ) en ga er tegenaan, desondanks de hogere aanschaf. Of pak een speeltje e36, geniet ervan en spaar ondertussen door voor een keer een e46.
Sowieso nog een keertje met een e46 rijden. Tommy je neemt zaterdag niet toevallig je 320-je mee he?
Het e46 model doet me wat, ik vind 'm zoveel mooier dan de e36. Wel zou het aan de andere kant tof zijn om de 2 brothers met 2 e36 modelletjes te zien, zelfde kleur enzo, m-pakketje
Alleen waar ik mee zit. 5.000 voor een e46, 3/3,5 voor een e36. ( 328i )
Dan zit je met een verschil, maar zodra je de auto hebt, spelen er veel kosten op, waardoor echt sparen weer een hele tijd duurt. Ik twijfel dan of het niet beter is om gelijk met de e46 te starten, die je dan echt voorlopig niet meer wegdoet. Ik weet hoe een e36 rijdt ( nog geen idee van een e46 ), maar 't interieur en de afwerking is krik-krak. Ook voelt een e36 als zo'n jo-jo 1 of the 2 million other wankers out there. Aangezien die auto echt bijna symbool is van dikke afvoerpijpen en sneeuwschuivers. ( niet de zwarte achteroogjes vergeten )
Ik weet bijna zeker dat ik toch een 328i blok wil. Qua verbruik zal het niks uitmaken, onderhoud is nog steeds hetzelfde als de andere 6-cylinders, alleen de verzekering is wat meer. Waar de 323i in de toeren moet zitten, kan je met de 328i lui-schakelen.
Het dilemma : Pak gelijk de goede ( e46 ) en ga er tegenaan, desondanks de hogere aanschaf. Of pak een speeltje e36, geniet ervan en spaar ondertussen door voor een keer een e46.
Sowieso nog een keertje met een e46 rijden. Tommy je neemt zaterdag niet toevallig je 320-je mee he?

- Knot
Da's alleen een coupé he..... je moet ook een sedan of touring nemen dan ben je niet meteen sjonnieDanielj schreef:Ook voelt een e36 als zo'n jo-jo 1 of the 2 million other wankers out there. Aangezien die auto echt bijna symbool is van dikke afvoerpijpen en sneeuwschuivers. ( niet de zwarte achteroogjes vergeten )

Maargoed, als je uiteindelijk toch door wilt dan meteen E46 kopen natuurlijk ipv achteraf je E36 nogeens in te wisselen.
- Danielj
Nouja, goed, e46 is wel in ieder geval een target voor mij ;p
Of 't dan beter is nog een jaar of wat te wachten en ondertussen te trappen in een e36.. Je ne sais pas.
Schelen de kosten ( naast MRB en verzekering ( 25-30 bij elkaar per maand duurder ) ) echt zoveel?
Of 't dan beter is nog een jaar of wat te wachten en ondertussen te trappen in een e36.. Je ne sais pas.
Schelen de kosten ( naast MRB en verzekering ( 25-30 bij elkaar per maand duurder ) ) echt zoveel?
- Tommy
Gewoon een jaartje de panda trappen en dan een E46 kopen om vervolgens rustig te rijden omdat het dan wel je eigen auto is en elke week met een poetsset in de weer te zijn 
Zaterdag was de E46 niet het plan

Zaterdag was de E46 niet het plan

- Martin van der Zwaard
Ik rij nu ongeveer 1,5 jaar met een E36 320i automaat van 1997.
Gekocht met 90k op de teller en staat nu op 146.xxxkm.
Buiten het reguliere onderhoud eigenlijk weinig bijzonders mee gehad.
1x servomotor van de centrele vergrendeling kapot. Kostte me 9 tientjes bij de dealer en een uurtje werk.
Beide draagarmrubbers achter vervangen omdat er een uit het huis was gekomen. Kostte 35,- voor de twee en een middagje rommelen.
Beide voorste draagarmrubbers preventief vervangen. 22,- en als je het in een keer goed doet een uurtje werk.
Verder heb ik bij aanschaf de waterpomp preventief vervangen alsmede het thermosstaathuis en de thermostaat. Bleek achteraf niet nodig want er zat al een pomp in met metalen schoepen, af fabriek.
Wat betreft verbruik en prestaties, 1:11/12 is zeker haalbaar, en dat ik combinatie met een automaat. Een handbak zou nog wel wat zuiniger kunnen. Moet wel zeggen dat ik erg veel snelweg rijdt (100km/dag).
De motor loopt prima. Je kan goed meekomen met het verkeer maar verwacht geen racemonster. Icm een handbak is ie denk wat lekkerder. Met de automaat moet je nog wel eens de kick-down gebruiken terwijl dat voor je gevoel niet nodig zou moeten zijn.
Al met al zeker geen spijt van de auto. Rijdt prima en lekker comfi.
Hiervoor een 318i touring Sport Edition gehad. Die was qua verbruik soms minder zuinig dan de 6-cilinder.
Ook die had geen bijzonderheden. Heb ik ook 50k mee gereden en nooit rare dingen gehad buiten het reguliere onderhoud om.
Persoonlijk zou ik ook lekker een jaartje doorsparen als je een E46 wilt of een knappe E36 kopen. Kijk ook eens in Dld, daar kan je voor 5k echt wel knappe auto's vinden.
Gekocht met 90k op de teller en staat nu op 146.xxxkm.
Buiten het reguliere onderhoud eigenlijk weinig bijzonders mee gehad.
1x servomotor van de centrele vergrendeling kapot. Kostte me 9 tientjes bij de dealer en een uurtje werk.
Beide draagarmrubbers achter vervangen omdat er een uit het huis was gekomen. Kostte 35,- voor de twee en een middagje rommelen.
Beide voorste draagarmrubbers preventief vervangen. 22,- en als je het in een keer goed doet een uurtje werk.
Verder heb ik bij aanschaf de waterpomp preventief vervangen alsmede het thermosstaathuis en de thermostaat. Bleek achteraf niet nodig want er zat al een pomp in met metalen schoepen, af fabriek.
Wat betreft verbruik en prestaties, 1:11/12 is zeker haalbaar, en dat ik combinatie met een automaat. Een handbak zou nog wel wat zuiniger kunnen. Moet wel zeggen dat ik erg veel snelweg rijdt (100km/dag).
De motor loopt prima. Je kan goed meekomen met het verkeer maar verwacht geen racemonster. Icm een handbak is ie denk wat lekkerder. Met de automaat moet je nog wel eens de kick-down gebruiken terwijl dat voor je gevoel niet nodig zou moeten zijn.
Al met al zeker geen spijt van de auto. Rijdt prima en lekker comfi.
Hiervoor een 318i touring Sport Edition gehad. Die was qua verbruik soms minder zuinig dan de 6-cilinder.
Ook die had geen bijzonderheden. Heb ik ook 50k mee gereden en nooit rare dingen gehad buiten het reguliere onderhoud om.
Persoonlijk zou ik ook lekker een jaartje doorsparen als je een E46 wilt of een knappe E36 kopen. Kijk ook eens in Dld, daar kan je voor 5k echt wel knappe auto's vinden.
-
- Auto: M3P, 130i
E36 323i toerengraag...Muahah Dat is een koppelmonster. Verbruik 1:11,9 over ca. 40.000 gevarieerde kilometers.
- Danielj
Nouja een jaar is misschien ietwat te lang, tegen die tijd kan ik al een m3 uitzoeken denk ik.
Een jaar volhouden nog is bijna niet vol te houden denk ik, de drang is te groot :') maar ik denk inderdaad dat een e46 'm eerder wordt. Net iets wat steviger naar mijn idee en de e36 is een beetje moeilijk te vinden. ( 328i )
Een jaar volhouden nog is bijna niet vol te houden denk ik, de drang is te groot :') maar ik denk inderdaad dat een e46 'm eerder wordt. Net iets wat steviger naar mijn idee en de e36 is een beetje moeilijk te vinden. ( 328i )
- Martin van der Zwaard
Ga op je gemak opzoek en koop niet de eerste de beste.
Voor je het weet koop je een afgetrapt ding en ben je verder van huis.
Voor je het weet koop je een afgetrapt ding en ben je verder van huis.
- Michel P
Idd, knot een sedan of touring is niet snel sjonnie mits (opties) origineel. De E46 lijkt juist veel degelijker/oudbolliger op de E46M3 na.
E36 touring, en dat geld voor alle 3serie tourings blijven tijdloos.
Een mooie e36 323i of 328i touring bij voorkeur met M pakket is toch wel erg fraai. Kijk ook eens over de grens in D. Meer aanbod. BPM stelt bij een 1996 of 1997 amper wat voor.
Maar uiteraard valt over smaak niet te twisten.
Michel
E36 touring, en dat geld voor alle 3serie tourings blijven tijdloos.
Een mooie e36 323i of 328i touring bij voorkeur met M pakket is toch wel erg fraai. Kijk ook eens over de grens in D. Meer aanbod. BPM stelt bij een 1996 of 1997 amper wat voor.
Maar uiteraard valt over smaak niet te twisten.
Michel
- Bert ///M3
Heb je eigenlijk al eens bij je tussenpersoon geinformeerd wat je verzekering echt gaat kosten met 19 jaar.
Want vaak zien die de bui al hangen als een 19 jarige met 325i/328i aan komt.
Verder vind ik dat Reind wel een goed verhaal heeft. Een 323i is niet mijn ding maar dat is persoonlijk (ben eens in zo'n ding gestapt, vanuit mijn M3 in die 323i en weer terug in de M3) Dan merk je wel gewoon dat een 323i een heerlijke auto is voor dagelijks gebruik.
E46 328i ook gereden , ik was wel aangenaamd verrast door het hoge koppel bij lage toeren maar als je echt doortrekt vallen ze wel snel dood inderdaad. Heerlijk voor dagelijks verkeer dat wel.
Want vaak zien die de bui al hangen als een 19 jarige met 325i/328i aan komt.
Verder vind ik dat Reind wel een goed verhaal heeft. Een 323i is niet mijn ding maar dat is persoonlijk (ben eens in zo'n ding gestapt, vanuit mijn M3 in die 323i en weer terug in de M3) Dan merk je wel gewoon dat een 323i een heerlijke auto is voor dagelijks gebruik.
E46 328i ook gereden , ik was wel aangenaamd verrast door het hoge koppel bij lage toeren maar als je echt doortrekt vallen ze wel snel dood inderdaad. Heerlijk voor dagelijks verkeer dat wel.
- Danielj
Ja volgens zlm calculator, met mn geboortedatum en schadevrije jaren ( 0 ) krijg ik € 66,- per maand.
- Martin van der Zwaard
En wat heb je dan voor verzekering??
Voor zover ik kan zien heb je daar alleen WA of All-risk.
Voor zover ik kan zien heb je daar alleen WA of All-risk.
- Danielj
Bij ZLM kan ik alleen een WA voor oudere auto's.
- Martin van der Zwaard
En als ze hem voor je deur weghalen? Dan heb je niks meer.
Zou er persoonlijk ook diefstal bij doen.
Zou er persoonlijk ook diefstal bij doen.
- Danielj
Op 't moment toch een stapje terug gaan kijken. Maybe toch niet praktisch om gelijk te beginnen met een 6cyl.
318is komt wel weer lekker in de buurt, leuk om het sturen etc. in te leren en vervolgens toch niet belachelijk weinig por te hebben.
Nu is het wel lastig om voor een redelijke prijs een nette te vinden. Deze zien staan, welke redelijk netjes eruit ziet, afgezien van al die weirde hoesjes rond pedalen en stuur, toch benieuwd hoe jullie erover nadenken.
Linkje : http://link.marktplaats.nl/462184928" onclick="window.open(this.href);return false;
318is komt wel weer lekker in de buurt, leuk om het sturen etc. in te leren en vervolgens toch niet belachelijk weinig por te hebben.
Nu is het wel lastig om voor een redelijke prijs een nette te vinden. Deze zien staan, welke redelijk netjes eruit ziet, afgezien van al die weirde hoesjes rond pedalen en stuur, toch benieuwd hoe jullie erover nadenken.
Linkje : http://link.marktplaats.nl/462184928" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Daniël, ga gewoon samen met Joy zoeken en kijken. Die weet onderhand echt wel waar die op moet letten bij een E36. Weet waar ze kunnen roesten en ook hoe een goed exemplaar hoort te sturen.
Mocht het toevallig een E36 worden, gooi ik wel een boek bij jullie af. Zelf leren onderhouden en dan zie je hoe makkelijk en goedkoop rijden kan zijn.
Wat de link betreft, spuuglelijke E46 wielen op een E36. En zo kan ik nog wel doorgaan.
Mocht het toevallig een E36 worden, gooi ik wel een boek bij jullie af. Zelf leren onderhouden en dan zie je hoe makkelijk en goedkoop rijden kan zijn.
Wat de link betreft, spuuglelijke E46 wielen op een E36. En zo kan ik nog wel doorgaan.
- Martin van der Zwaard
De basis is goed imho.
Even die opsmuk eruit en een setje leuke wielen erop en je hebt denk best een nette auto.
Kleur is goed en interieur ook.
318is sedan heb ik ook eens gehad. Was mijn eerste BMW.
Wat een super auto was dat zeg. Had het er pas nog over dat dat gekke ding bij 225km/h gewoon de toerenbegrenzer in liep
Even die opsmuk eruit en een setje leuke wielen erop en je hebt denk best een nette auto.
Kleur is goed en interieur ook.
318is sedan heb ik ook eens gehad. Was mijn eerste BMW.
Wat een super auto was dat zeg. Had het er pas nog over dat dat gekke ding bij 225km/h gewoon de toerenbegrenzer in liep

- Knot
Lijkt wel of die S erop geplakt is...
Idd, zooi eruit/eraf en dan kan ie best netjes zijn. Wel heerlijke stoeltjes/bekleding, heb ik er ook in.
Idd, zooi eruit/eraf en dan kan ie best netjes zijn. Wel heerlijke stoeltjes/bekleding, heb ik er ook in.
- Danielj
Dat pijpje heb ik een beetje mijn twijfels over.
- Martin van der Zwaard
Dat is er ook zo weer vanaf.
Gewoon gaan kijken, rijden, ruiken etc en dan ff door die opsmuk heen kijken.
Gewoon gaan kijken, rijden, ruiken etc en dan ff door die opsmuk heen kijken.
- Danielj
Ja, vandaar dat deze ook wel wat leek, het is namelijk in Zierikzee, 22 km van mij vandaan. Dus een keertje gaan kijken dan, denk ik maar.