http://www.autoweek.nl/autonieuws/17252 ... selmotoren" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;De legendarische sportieve M-divisie van BMW evolueert. Het Beierse merk is bezig met nieuwe mogelijkheden, waaronder een extra lijn en mogelijk het gebruik van diesels.
Aanleiding voor het bericht is een sticker op een doosje met remblokken voor de huidige generatie BMW 5-serie, zowel de sedan (F10) als de Touring-versie (F11). Onder de typeaanduidingen voor diverse uitvoeringen van dit model bevindt zich zomaar ‘M550dX’. Betekent dit dat BMW werkt aan vierwielaangedreven 5-serie, voorzien van een dikke dieselmotor én een M-label?
De woordvoerder van BMW Nederland kan de berichten ontkennen noch bevestigen. Wel stelt hij dat er gekeken wordt naar “meer mogelijkheden”, in algemene zin: “Denk bijvoorbeeld aan een extra lijn rond M.” Of dat een M-model met een dieselmotor en/of vierwielaandrijving wordt, kan hij niet zeggen. In het verleden kwam BMW met de M535i en de M635CSi, auto’s die de mystieke letter vóór hun normale typeaanduidingen hadden staan.
BMW kijkt naar verbreding M-label en dieselmotoren
-
BMW kijkt naar verbreding M-label en dieselmotoren
- Niels v D
Re: BMW kijkt naar verbreding M-label en dieselmotoren
Kan dat, op de x na, wel toejuichen. Een 400 pk diesel zou m.i. beter bij een 5 passen dan een 500 pk benzine..
-
Ik heb dat nooit begrepen, waarom mensen diesel boven benzine verkiezen. Enige reden die ik kan bedenken is actieradius en dus minder aan de pomp staan (liever dat dan in de auto naar dat dieselgenagel te moeten luisteren
)..
Dan volgen er nu wat plaatjes van echte motoren

Dan volgen er nu wat plaatjes van echte motoren

- Knot
Ik vond het in de lease ook heerlijk rijden hoor, idd weinig tanken (wel stikende handen ondanks doekjes/handschoentjes) maar gewoon mega veel koppel, rijdt lekkerder dan een benzine turbo en lage toeren op de snelweg.
- Tristan
+1Knot schreef:Ik vond het in de lease ook heerlijk rijden hoor, idd weinig tanken (wel stikende handen ondanks doekjes/handschoentjes) maar gewoon mega veel koppel, rijdt lekkerder dan een benzine turbo en lage toeren op de snelweg.
123d rijdt zo gruwelijk hard met lage rpm's. En heerlijk schakellui rijden. Oke, geen mooi geluid maar goed, ik rij woon-werk met dat ding, dus ga niet constant planken om van een geluid te genieten.
-
LOL. Zo begrijp ik niet dat er überhaupt nog benzinemotoren gemaakt worden met minder dan 6 cilinders en een liter of 3 inhoud. Alles wat kleinere benzinemotoren kunnen, doen diesels voor dagelijks gebruik beter. En 4-pitter geluiden heb ik überhaupt een hekel aan, dat hoort in een bestelauto, of er moet S14 danwel S20C op staan danwel 2 4-pitter op 1 krukas....Tom schreef:Ik heb dat nooit begrepen, waarom mensen diesel boven benzine verkiezen.
Laatst gewijzigd door steve smith op 09 aug 2011, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- dvh
Ik ben fan van dieselmotoren.
Vind ze heerlijk rijden. Solide, krachtig en dat koppel is heerlijk.
Ik ben geen trackracedriverwanabee en voor dagelijks gebruik, zou niet anders meer willen dan een diesel.
Zo'n Q7 tracktor met 1000nm koppel, waarmee je de straatstenen verschuift wanneer je naar het gaspendaal kijkt, machtig mooi !
Zelfde geld voor turbo motoren. Heerlijk die tsi van VW.. Geen geweld qua geluid meer wel giga snel. Ik hou er wel van. Zo'n hoog toerig blok is enkel leuk om mee te knallen. In de dagelijkse praktijk vind ik het eerder irritant dan gaaf. Onderin lui, dus veel toeren maken om vooruit te komen om bij het volgende stoplicht weer aan hetzelfde proces te beginnen.
Liever met mijn kleine teen het gaspendaal aantikken om vervolgens een duw in mn rug te krijgen.
Conclusie: BMW is goed bezig !
( kop maar op
)
Ik ben geen trackracedriverwanabee en voor dagelijks gebruik, zou niet anders meer willen dan een diesel.
Zo'n Q7 tracktor met 1000nm koppel, waarmee je de straatstenen verschuift wanneer je naar het gaspendaal kijkt, machtig mooi !
Zelfde geld voor turbo motoren. Heerlijk die tsi van VW.. Geen geweld qua geluid meer wel giga snel. Ik hou er wel van. Zo'n hoog toerig blok is enkel leuk om mee te knallen. In de dagelijkse praktijk vind ik het eerder irritant dan gaaf. Onderin lui, dus veel toeren maken om vooruit te komen om bij het volgende stoplicht weer aan hetzelfde proces te beginnen.
Liever met mijn kleine teen het gaspendaal aantikken om vervolgens een duw in mn rug te krijgen.
( kop maar op

-
Voor dagelijks sleur op straat: helemaal prima!dvh schreef:Ik ben fan van dieselmotoren.
( kop maar op)
Voor DF-km's? Absoluut niet. Zo'n geblazen ding flikkert totaal door de mand als je er echt voor gaat zitten.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Hehe, eens. Ik was ook nooit dieselfan (dacht ik) maar ik betrap me er tijdens m'n dagelijkse kilometers in de gechipte GTI (380 Nm nu) op dat ik 'em ook vooral als 'een diesel' rij. Heb vaak echt geen zin om tot 6000/7000 toeren door te janken. Op koppel rijden (wat nu kan) is een stuk relaxter tijdens de 'normale' kilometers. En dat doet een beetje diesel nog een heel stuk beter dan mijn auto.steve smith schreef:LOL. Zo begrijp ik niet dat er überhaupt nog benzinemotoren gemaakt worden met minder dan 6 cilinders en een liter of 3 inhoud. Alles wat kleinere benzinemotoren kunnen, doen diesels voor dagelijks gebruik beter. En 4-pitter geluiden heb ik überhaupt een hekel aan, dat hoort in een bestelauto, of er moet S14 danwel S20C op staan danwel 2 4-pitter op 1 krukas....Tom schreef:Ik heb dat nooit begrepen, waarom mensen diesel boven benzine verkiezen.
- dvh
Mijn zwager rijdt een 535d met chipkuur.
Knappe sportwagen die deze bij houdt op korte stukjes..
Wat is dat een gewel(dige)naar zeg !!
Zelf *droom* ik dan ook diesel.
Voor mij is zo'n auto veel meer fun dan een hoogtoerige variant.
Want wil je snel zijn dan moet je hem doorhalen. Dan kan niet altijd , en dat wil je ook noet altijd.
Zo'n diesel kun je zonder drama of op te vallen flink van zijn plek komen. Ik vind het geweldig in ieder geval
Want wil je snel zijn dan moet je hem doorhalen. Dan kan niet altijd , en dat wil je ook noet altijd.
Zo'n diesel kun je zonder drama of op te vallen flink van zijn plek komen. Ik vind het geweldig in ieder geval

- Kasteel
Misschien praat ik wel onzin, maar denk toch echt dat je referentiekader te beperkt is...dvh schreef:Mijn zwager rijdt een 535d met chipkuur.
35d's prima motoren, maar droommotoren, not even close...
Laatst gewijzigd door Kasteel op 09 aug 2011, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- dvh
Is natuurlijk geheel persoonlijk.
Ik ga er het circuit niet mee op, geen autobahn, ect.
Mijn autorijden bestaat uit 5 km snelweg en 15km stads en dorpswegen per dag.
Dus voor de fun op een circuit, autobaan, polderweg, ect. Heb ik ook liever wat levendigers.
Voor dagelijks gebruik heb en kan ik er weinig mee.
Daarom liever een 535d dan een e46 m3 voor mij.
Ik ga er het circuit niet mee op, geen autobahn, ect.
Mijn autorijden bestaat uit 5 km snelweg en 15km stads en dorpswegen per dag.
Dus voor de fun op een circuit, autobaan, polderweg, ect. Heb ik ook liever wat levendigers.
Voor dagelijks gebruik heb en kan ik er weinig mee.
Daarom liever een 535d dan een e46 m3 voor mij.
-
Je praat geen onzin. Je hebt 100% gelijk.Kasteel schreef:Misschien praat ik wel onzin, maar denk toch echt dat je referentiekader te beperkt is...dvh schreef:Mijn zwager rijdt een 535d met chipkuur.
35d's prima motoren, maar droommotoren, no even close...
- stefan740
Dan wil ik wel een stap verder gaan. Wat heb je op die 20 saaie kilometers per dag nou aan een auto met zulke specs (en kosten) ? Misschien even de oprit van de snelweg op knallen maar dan is ie nog koud ook waarschijnlijk.
- Tim N
idd voor 20km dag heb je aan een gehaktbal ook genoeg.
Maar idd beter dat en diesel dan een M3 voor ritjes van 20km max te pakken
Maar idd beter dat en diesel dan een M3 voor ritjes van 20km max te pakken
- PD power
Als je de ontwikkelingen ziet in motor techniek, dan kruipen de diesel en benzine steeds dichter tegen elkaar aan, ditzelfde geld voor turbo techniek, dat zie je hier zelfs als je het m1 draadje hebt gevolgt, eerst wordt de turbo techniek vergruisd, nu nog door een enkeling, maar dit meer te maken met "onbekend maakt onbemind"..
Over een aantal jaren is turbo standaard en zal een diesel gelijkende brandstof ook standaart worden, naast elektro en waterstofcel techniek.
hoogtoerige atmosferische motoren zullen in de toekomst alleen hoorbaar zijn op oltimer dagen
Over een aantal jaren is turbo standaard en zal een diesel gelijkende brandstof ook standaart worden, naast elektro en waterstofcel techniek.
hoogtoerige atmosferische motoren zullen in de toekomst alleen hoorbaar zijn op oltimer dagen

- Apolo2
Het M label verliest wel snel aan waarde zo! De turbobenzine is nog maar net omarmd komt er een diesel?! Dat heeft toch echt niets meer met sportief te maken. Als dagelijkse autobahncruiser zal hij zeker een portie fun bieden vanwege het koppel maar dat doet een moderne turbobenzine minstens zo goed...maar die klinkt daarbij dan ook lekkerder....dan komt het voordeel dus alleen bij het verbruik uit. Maar als echte DF kar....never!
Om naar te kijken ook al geen beleving, neem de Leon cup.....je ziet ze voorbij komen maar totaal geen beleving...dan gaat mijn hartje echt niet harder bonken
Ik zie de diesel als een heel goed compromis tussen efficiency en fun...maar het blijft een compromis.
Om naar te kijken ook al geen beleving, neem de Leon cup.....je ziet ze voorbij komen maar totaal geen beleving...dan gaat mijn hartje echt niet harder bonken

Ik zie de diesel als een heel goed compromis tussen efficiency en fun...maar het blijft een compromis.
- Niels
- Auto: Prius+
Ach de stap van turbo benzine naar turbo diesel is natuurlijk klein 

- markk
Ik snap het wel, er is gewoon een grote markt voor en als bmw 'em zelf niet pakt pakken anderen 'em wel.
Betekent enkel verbreding voor de betekenis van het M-label. Klakkeloos zo'n ding bestellen omdat er M opstaat wordt zeg maar wat linker. Maar goed dat deed ik toch al niet.
Mark.
Betekent enkel verbreding voor de betekenis van het M-label. Klakkeloos zo'n ding bestellen omdat er M opstaat wordt zeg maar wat linker. Maar goed dat deed ik toch al niet.
Mark.
- Niels
- Auto: Prius+
Als Porsche diesels kan verkopen dan moet je als BMW wel mee idd. Men kan het allemaal zonde vinden maar uiteindelijk is het gewoon marktwerking. De purist krijgt er kippenvel van maar als er markt voor is dan zul je mee moeten gaan. Eten of gegeten worden is het in de automotive.