Caterham Roadsport / Defender 130

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: het eindeloze sprookje van een Caterham

Bericht door Martijn_bmw » 27 jul 2011, 20:20

ook wij hebben in de lease alleen maar ellende gehad met het K-series blok...

hier zijn volgens mij geen enkele maar alleen maar maandagochtend exemplaren van ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jul 2011, 20:27

heb ook ooit zo'n blokje gehad in een rover, goedkope tussen auto, long, long time ago...
auto had net nieuwe onderdelen als koppakking e.d. en ook distrubutie e.d....
had dat ding net een week ofzo ging dat alweer kapot :lol:
gelukkig nam die garage waar ik hem had gekocht zonder garantie!, hem terug om te repareren op zijn kosten...daarna gelukkig snel een andere sport car gevonden zodat de Rover weer weg kon :blink:

achja, kan ook best heel lang goed gaan, maar voor mij geld ook, liever een goed op elkaar afgestemd blokje die er voor 'gemaakt" is of tegen kan.

allen

Bericht door allen » 27 jul 2011, 21:42

Bert, als ik een BMW had voor het spelen, dan zou ik het niet eens zo erg vinden om een blok te vervangen. Waarschijnlijk draait die met wat geluk gewoon weer vrolijk 150.000 kilometer. Ongeacht de tellerstand bij aankoop. In dit geval zit er een k-series blok in met wat ontwerpfouten. Ik heb daar overigens nog wel een heel boek over liggen. Ik geloof dan overigens nog wel dat je er een mooi blok van kunt maken hoor. Maar voor een paar honderd euro een tweedehands k-series kopen en die ongewijzigd inlepelen? Liever jij dan ik. ;)
Met andere woorden het wordt altijd weer een duurder verhaal en Emiel verwoord het goed: je weet het dan nog niet. Voorkomen is beter dan genezen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 jul 2011, 21:49

Bert heeft zeker een punt. No matter hoeveel je gaat spenderen, bullet proof wordt het niet. Ombouw naar Zetec ben ik wel voorstander van maar voor de hoofdprijs een getunede er in zou ik nog ff geen zin in hebben. De 2.0 uit de Mondeo levert 145pk en dat is genoeg om eerst te genieten. Als het blok goed is/blijft pas dan zou ik kijken of je wat kunt tunen.

allen

Bericht door allen » 27 jul 2011, 21:56

145 pk zou voor mij geen optie zijn. Ik wil niet minder hebben dan ik heb gehad. :wink:

Niels

Bericht door Niels » 27 jul 2011, 21:59

Mwah, het zijn de specs op papier. Ik herinner me het blok als een lekker gretig blok, dan maar 15pk minder en dan maar 0,2 sec. minder snel naar de honderd. Eerst maar eens rijden met dat ding en zorgen dat je een goede basis ontwikkelt :df:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jul 2011, 22:14

was het ook niet zo dat de K-series eigenlijk een 1.4 ofzo was en steeds groter werd en meer vermogen?

zo'n 2.0 zetec zal ook moderner zijn lijkt me en betere materialen op elkaar afgestemd en voor 1.8 of 2.0 gemaakt.

voor 145pk zou ik het ook niet doen :D als je dan toch wat anders erin lepelt dan ook minimaal 170pk (zal nog redelijk betaalbaar zijn lijkt me), het schijnt (wat ik ergens las) dat de Zetec redelijk sleurt.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 jul 2011, 22:36

probeer wel dat je er een lichtgewicht vliegwiel in krijgt voor een vlottere gasrespons (lijkt me)

klinkt best lekker ook met de zetec, staat alleen verder weinig bij

deze ging van een 140pk X-flow naar de Zetec (schijnbaar 170pk) en zette een veel betere tijd.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=06eDNnmK ... er&list=UL[/youtube]

Emiel

Bericht door Emiel » 27 jul 2011, 22:38

Ik heb een Duratec met 145 pk, is qua koppel enorm veel sterker in praktijk dan de vvc.Maar kopflowen en nokkenassen en naar 200 pk veilig is toch wel een must do. Zal met zetec vast niet anders zijn, al schijnt de zetec minder makkelijk tunebaar te zijn.

Maargoed, throttlebodies, uitlaatspruitstuk, emerald, dan ben je al op de goede weg.

Als je maar op schiet :thumbup:

Niels

Bericht door Niels » 28 jul 2011, 00:17

Best veel info over te vinden :wink: Onder Duratec vallen ook een aantal Zetec/Zeta motoren zoals die uit de ST170. Lekker duidelijk :beam:

http://www.zetecinside.com/xr2/zetectune.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratec_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jackals-forge.com/lotus/duranail.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Emiel

Bericht door Emiel » 28 jul 2011, 08:08

"echte" Duratec heeft ketting ipv riem en zit de inlaat en uitlaat omgekeerd.

Daarom is de zetec een handigere keuze voor de caterham heeft Allen me uitgelegd. En ergens moet ik dan inderdaad ja zeggen. Als je frame en plaat werk moet verlassen dan moet je jezelf afvragen of dat wel ok is.

allen

Bericht door allen » 28 jul 2011, 08:18

Nee hoor. Dat hoefde ik mezelf niet af te vragen. Het was gewoon niet ok. :tooth:

Emiel

Bericht door Emiel » 28 jul 2011, 08:28

Jij hebt helemaal geen tijd om te posten, jij moet onderdelen aan het bestellen zijn, caterham aan het wegbrengen, beetje opschieten :lol:

allen

Bericht door allen » 02 aug 2011, 19:52

We zijn inmiddels bijna helemaal rond. Ik kreeg een aanbod van ze voor een nieuw Duratec R400 spec blok. Uitlaatlijn erbij, correcte motorsteunen, etc., etc. Prijs viel me in deze eigenlijk wel mee. Moet dan zelf even bij Emerald een basismap regelen waarop het blokt kan inlopen. In tegenstelling tot wat ik van andere bedrijven heb gehoord, zou dit allemaal passen volgens Raceline.
Eindig wel met een gat aan de linker kant, maar dat moet ik dan maar tijdelijk oplossen met een roostertje oid.
Ben alleen nog aan het overwegen of ik de set ombouwdelen neem waarbij het blok exact zo staat als Caterham ze tegenwoordig aflevert, of zoals Raceline het bedoeld heeft. Kortere bell van de bak, waarbij dan wel iets aangepast moet worden. Het blok staat dan verder naar achteren. Optie 1 is makkelijker, optie 2 is een echte 'Allen' optie. :drieling:

Niels

Bericht door Niels » 02 aug 2011, 20:30

Ik ben niet bekend met Emerald hoor maar is dat niet een kanshebber voor een groot deel van de ellende tot nu toe?

Anders gezegd, weet je zeker dat je met dat systeem verder wilt??

allen

Bericht door allen » 02 aug 2011, 20:32

Ja. :mrgreen:

Niels

Bericht door Niels » 02 aug 2011, 20:46

Altijd op zoek naar uitdagingen he :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2011, 20:52

die Allen...
niet voor de meer safe en wat goedkopere Zetec dus?

of is het aanbod zo verrukkelijk en klinkt Duratec wat "beter" dat het net zo uitvalt al met al als de Zetec coinversie?
je durft wel, en dat na je story. :D

allen

Bericht door allen » 02 aug 2011, 21:43

Ze kwamen erachter dat ik een SV koets had. Dus dan had ik zelf een uitlaatlijn moeten scoren en motorsteunen. Motorsteunen zouden niet het grootste probleem zijn gok ik. Een mooie uitlaatlijn zou dan weer wat duurder worden. iig had ik van hun nog wel een beetje korting gekregen en was ik over de streep. :bag:
Overigens scheelt het nog wel dat ik niet van plan ben Lewinsky ooit weg te doen. Dan kun je beter gelijk gaan voor iets dat je daadwerkelijk wilt hebben. Door deze beslissing zal ik overigens nog wel een jaar wachten voor ik weer voorzichtig een trackday ga bezoeken.

@Niels: ik zou overigens niet weten wat er mis moet zijn met de Emerald. Met iedere keuze in een project zul je altijd mensen hebben die zich van alles afvragen. Maar wie zich zoveel zorgen maakt kan beter iets kant en klaars kopen. Want op die manier zou je er nooit meer uit komen. Een dezer dagen beslissen wat het wordt en dan is het wachten, rustig inbouwen, een en ander uitzoeken, etc., etc., en dan hopelijk op een dag weer rijden. Een deadline heb ik niet meer, dat scheelt. :blink:

Rupie

Bericht door Rupie » 02 aug 2011, 21:55

2.0 liter, 210 pk :love:

Niels

Bericht door Niels » 02 aug 2011, 21:56

Ik weet niet wat de conclusie is v.w.b. het kapot lopen van de K-serie. Als de Emerald absoluut buiten gesloten van de veroorzaker lijst is dan zou je die bij een volgend project weer kunnen gebruiken. Maar als het blok kapot is gegaan door een foutieve afstelling waarbij is gebleken dat de Emerald nadelen met zich meebrengt (wat dan ook) in dat proces dan zou ik kiezen voor een KMS bijvoorbeeld.

Het is dus niet zo zeer dat je niet met een Emerald of stand alone moet werken maar meer de vraag (die ik mij stel) of de Emerald de juiste is zeg maar.

allen

Bericht door allen » 02 aug 2011, 22:43

De vraag aan jou zou dan zijn, waarom je denkt dat KMS het systeem is om te hebben?
Persoonlijk ken ik niet veel mensen met de Engelse lightweights die een KMS hebben. Die dan weer wel met een Emerald. Ik denk dat het zoals met iedereen is. Je kiest dan gewoon voor een bekende weg.

Emiel

Bericht door Emiel » 02 aug 2011, 22:46

Mij elise loopt pas 6 jaar met de emerald.

Vele sport 160 en exige s1 uitvoeringen ook. Is niet zo slecht hoor. Tuurlijk een retourtje Geldrop is leuker maar kostbaarder en niet echt nuttig om zover te gaan, tenzij je volledige nl service wil.

Niels

Bericht door Niels » 02 aug 2011, 23:02

Ik noemde KMS maar als voorbeeld en zoals gezegd ben ik niet bekend met Emerald. Het is ook niet zo dat ik het systeem wil veroordelen maar vraag me gewoon af of de combinatie voor problemen heeft gezorgd. Zoals gezegd, als de Emerald niet schuldig is aan het kapot lopen van de K-serie dan kun je deze met een gerust hard weer gebruiken natuurlijk.

Ik heb niet het hele verhaal meegekregen maar ik weet nog wel dat het afstellen van de K-series niet bepaald soepel verliep en dat uiteindelijk de motor de geest gaf. Vandaar mijn scepsis.

[understatement]Het zou nogal jammer zijn als er voor veel geld een ander blok in komt, wordt aangesloten en uiteindelijk kapot draait door een te arm mengsel, verkeerd ontstekingstijdstip of verkeerde mapping[/understatement] :wink:

Nogmaals ik zeg niet dat het een verkeerd systeem is maar voor dat je het weer gebruikt zou ik wel heel erg zeker van mijn zaak zijn. Als er een KMS op zat dan was mijn betoog niet anders :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 aug 2011, 00:23

Probleem was toch dat er een drijfstang naar buiten kwam?

Dan zou ik niet denken dat het een probleem met Emerald is, maar eerder richting een assemblagefout zoeken. Niks ten nadele van de motorenbouwer maar dat zou mijn eerste gedachte zijn. Overal worden foutjes gemaakt.

Plaats reactie