E36 differentiel: Type 168?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

E36 differentiel: Type 168?

Bericht door siegerdehaan89 » 01 aug 2011, 22:38

Hoi,

Sven heeft inmiddels een E36 318iS Coupé. Dat moet een (straat) racertje worden dus ook een wat korter diff. Ik heb even gekeken onder mijn 328 en zijn 318 maar er zit verschil in beide. Ik heb dus het grote 188 diff en Sven zijn 318 een kleine, type 168, ga ik van uit.

Nu is eigenlijk mijn/onze vraag, waar halen we een korter diff vandaan, kleine behuizing, en welke overbrenging en zijn er eventueel ook nog varianten met sper?

Datie maximaal 190 loopt en bij 120 veel toeren maakt is niet erg maar het moet niet te gek worden natuurlijk.

Kan ik zo'n diff bijvoorbeeld van een 316 E30 kopen ofzo? Ik heb er echt geen idee van en google hielp me ook niet direct verder. Tja, tis geen alfa hè :D :P


Alvast bedankt!!


Sieger & Sven.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 differentiel: Type 168?

Bericht door Joy » 01 aug 2011, 22:42

Of gewoon een groot sperhuis monteren met bijbehorende aandrijfassen ? Op de 318is van Jenna zit een groot huis met de sperklok van een E28 524TD. Overbrenging 3.46, vrijwel gelijk aan de 3.45 van de standaard 318is.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: E36 differentiel: Type 168?

Bericht door siegerdehaan89 » 01 aug 2011, 23:37

OK. Dan heb ik dus alleen andere aandrijfassen nodig Joy? Past met cardan/pignon en de aandrijfassen passen ook op de naven in de fusee?

Zou alles wel stukken makkelijker maken in ieder geval!!


3.45 standaard dus... Zou of 3.91 of 4.10 dan geen leuke optie zijn met een chipje? :swinging:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 differentiel: Type 168?

Bericht door Joy » 01 aug 2011, 23:45

Cardanas heb je ook nodig als ik het goed heb. Mbt de naven zou je even Bas moeten bellen of ie dat destijds heeft aangepast.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: E36 differentiel: Type 168?

Bericht door siegerdehaan89 » 01 aug 2011, 23:46

OK. Ik zal bas vandeweek wel even bellen erover.

Toch gaat iig mijn voorkeur uit naar een zo overschroefbaar diff. Aangezien ik (bijna) al het sleutelwerk moet verrichten doe ik liever alleen een diff dan een conversie naar 325i achteras..... :oops:

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Re: E36 differentiel: Type 168?

Bericht door G Kolkman » 02 aug 2011, 11:30

Volgens mij is het binnenwerk van een E30-diff ook over te zetten inderdaad, dus dan kun je voor weinig tot aan 4.45 komen :kikker: , wat net zoiets als hyperkort is voor een E36 (ik heb het onder mijn E30je, en dat bevalt uitstekend :wave: ). Maar weet het niet 100% zeker dus vraag het gerust; zulke 316-differentielen kosten bijna niks.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: E36 differentiel: Type 168?

Bericht door Aernoudt » 02 aug 2011, 11:47

grote dif + assen etc. is een stuk zwaarder (maar heeft wel het eventuele voordeel dat je er een quaife in kunt zetten; die waren er destijds niet voor de kleine behuizingen, wellicht nu wel dat weet ik niet), voor de 4 pitter beter het kleine diff houden met een goede reductie: scheelt draaiende massa.
3.46 is veel te lang voor een 318iS als je er een racer van wilt maken. Minimaal naar 3.73 gaan is een stuk beter, als je niet gaat ringen kun je ook een 3.91 overwegen of zelfs nog korter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten