Wiel setup circuit Lupo

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Nils

Wiel setup circuit Lupo

Bericht door Nils » 17 jul 2011, 11:56

Ik wil mijn Lupo circuit klaar maken. Welke wielstanden adviseren jullie om mee te beginnen?

De Lupo 1.9 TDI heeft een Bilstein schroefset van een Seat Ibiza Cup auto.
Fusee's van een Seat Ibiza Cup auto
Rondom zwarte powerflex rubbers
Whiteline Stabilisator stang achter

Rij op 195/50R15 rubber

Wil er vooral mee naar De Ring en evt gebruiken op trackdays.

Ik zoek een begin setup waar ik mee kan gaan testen. Helaas zijn de instel mogelijkheden beperkt. Camberplates zijn met mijn topmounts niet mogelijk zonder in de carosserie te moeten zagen en lassen. Dat wil ik voorlopig nog maar even achterwege laten.

Voor de achterkant zijn er van Eiback Camber Shims te koop waarmee ik eventueel achter ook het camber in kan stellen.

Standaard is de auto natuurlijk onderstuurd. Waar ik vooral naar zoek is een auto die zekerder aan voelt (is) bij het insturen. Nu doet hij dat zeker niet (en moet ik het compenseren met overschot aan vermogen).

Ben vooral benieuwd naar wat jullie adviseren in negatief camber (wielvlucht) voor voor en voor achter, en wat ik voor het beste met de sporing kan doen en hoeveel.

Caster kan ik niet veel mee. Draagarmen zijn niet in te stellen en veerpoot zit gefixeerd op fussee.

En weet iemand een goed adres om naartoe te gaan ergens tussen Houten (bij Utrecht) en Gorinchem in voor het uitlijnen?

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Wiel setup circuit Lupo

Bericht door Youp » 17 jul 2011, 17:33

Ik zou als eerste beginnen met het (laten) uitwegen van de auto. Dan eens rijden met de originele uitlijnwaarden en daar op verder borduren.

Het is sowieso moeilijk om te zeggen wat je voor uitlijning nodig hebt zonder enige referentie. De originele uitlijngegevens zouden daarbij wel al handig kunnen zijn.

Maar een paar standaard dingetjes om onderstuur op te vangen:

-Ingaande demping voorkant zachter zetten (meer duiken, dus meer gewicht op voorwielen)
-Wanneer hij niet "direct" in wil sturen, iets meer uitspoor aan de voorzijde (gaat ten koste van rechtuitstabiliteit en bandenslijtage)
-Stabi voorkant losser zetten (of een dunnere)

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 18 jul 2011, 09:51

Eerlijk gezegd zou ik m lekker op onderstuur laten staan. Zoveel vermogen, zo'n korte wielbasis opgeteld bij een gewichtsverdeling die waarschijnlijk veel ongunstiger is dan 60-40 doen me vermoeden dat het een ontzettend tricky auto wordt. Wel een echt bommetje voor de hyperervaren FWD maistro's.

Wil je het onderstuur eruit, dan zul je de veerstijfheden voor net zo lang op moeten hogen totdat het instuurt zoals jij wil. Daarna de achterstijfheid omhoog totdat het geheel weer iets van een balans begint te vertonen.
Wielstanden kun je mee experimenteren, maar veel meer dan een 1 a 2 tiende graad uitspoor en de slijtage gaat erg rap.

Wat kun je allemaal uitlijnen aan zo'n lupo? caster en toe op de voorkant en cambershims achter? If so, caster maximaal, 2 tiende toe out voorin en voor de rest van af blijven.

Nils

Bericht door Nils » 18 jul 2011, 21:04

Youp schreef:Het is sowieso moeilijk om te zeggen wat je voor uitlijning nodig hebt zonder enige referentie. De originele uitlijngegevens zouden daarbij wel al handig kunnen zijn.
Referentie van laatste uitlijn rapport.

Voor
Caster
L 2°48' - R 2°39'
Camber
L -1°30' - R -1°42'
Toespoor
L 0°03 - R -0°03

Achter
Camber
L -1°24' - R -1°48'
Toespoor
L 0°15' - R 0°24'
Damir Vukovic schreef:Eerlijk gezegd zou ik m lekker op onderstuur laten staan. Zoveel vermogen, zo'n korte wielbasis opgeteld bij een gewichtsverdeling die waarschijnlijk veel ongunstiger is dan 60-40 doen me vermoeden dat het een ontzettend tricky auto wordt. Wel een echt bommetje voor de hyperervaren FWD maistro's.

Wil je het onderstuur eruit, dan zul je de veerstijfheden voor net zo lang op moeten hogen totdat het instuurt zoals jij wil. Daarna de achterstijfheid omhoog totdat het geheel weer iets van een balans begint te vertonen.
Wielstanden kun je mee experimenteren, maar veel meer dan een 1 a 2 tiende graad uitspoor en de slijtage gaat erg rap.

Wat kun je allemaal uitlijnen aan zo'n lupo? caster en toe op de voorkant en cambershims achter? If so, caster maximaal, 2 tiende toe out voorin en voor de rest van af blijven.

Snap ook dat het nooit als een E30 zal gaan sturen, maar ga dan ook niet om records te breken, maar vooral om lol te hebben.

Het gebrek aan stuureigenschappen compenseer ik dan weer een beetje met overschot aan vermogen.. Ik heb dus ook nieuwe remmen gekocht zodat ik hard op de bocht af kan.. rustig insturen... als een debiel kan uitaccelereren. :mrgreen:

Als hij echter wat fijner zou in kunnen sturen dan graag. Een andere MOD daarvoor worden R888's, echter moet ik dan eerst mn T1-R straatbanden oproken.

En ik kan alleen de stuurstangen stellen en heb wat bewegingsruimte op de fuseekogel om een klein beetje het camber te kunnen stellen. Verder kan ik dus niks verstellen. Ja... heel misschien nog caster via verschuiving van het subframe..

Achter heb ik nog geen cambershims.. en moet ik nu dus het verschil in camber accepteren. Als dat het verschil gaat brengen vind ik het waard om ze aan te schaffen, maar dat betwijfel ik.

Als ik dus mijn conclusie hier uit trek kan ik dus het beste voor de demping versoepelen en bijstellen tot hij fijn in stuurt.

Camber laten zoals het is (of misschien gelijk trekken) .

Uitspoor op 0°10 zetten (of toespoor op -0°10)?

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 18 jul 2011, 21:20

Eerst uitwegen en rijden met R888. Dan pas uitlijning veranderen. ;)

Van zachtere ingaande demping gaat hij wat minder direct insturen, maar doordat de auto meer duikt en er meer gewicht naar de voorkant verplaatst houd je ook meer grip op de voorwielen. :)

-edit-

Je moet overigens naar uitspoor, ik snap niet dat een voorwielaandrijver toespoor kan hebben af fabriek... De wielen trekken naar voren en gaan dus in feite naar binnen wijzen, ze gaan een beetje toespoor creëren tijdens aandrijving. Een fabrikant compenseert dat door de voorwielen een beetje uitspoor te geven bij een voorwielaandrijver, waarom dat bij jou niet het geval is snap ik niet helemaal. Ik zou eens voorzichtig beginnen met 1,5mm uitspoor op de voorwielen totaal, dus 0,75mm per wiel.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 19 jul 2011, 09:40

Ah je kunt verder weinig verzieken als je aan knoppen gaat draaien zie ik. Dat is mooi, want het betekent dat je iig zelf kunt gaan kloten met de uitlijning. Achterkant kun je laten staan, voorkant kun je met een meetlint best aftasten hoe een mm'tje meer of minder toe aanvoelt. Is een kwestie van 1 van de stuurstangen een volle slag verstellen, stukje rijden en dan meten hoe de toe staat. Bevalt het niet-> slag terug. Is het de goede kant op ->slagje erbij.Verschil links rechts maakt niet uit. Alleen het stuur staat ietsjes scheef. Zodra je een goede setting hebt kun je m verdelen over links/rechts.

Hielke

Bericht door Hielke » 20 jul 2011, 11:50

Nils,

hoeveel ervaring heb je met circuitrijden? Heb je al eens rondetijden geklokt?

Over het afstellen. Je zult eerst een referentiekader moeten opbouwen. Dat doe je door circuitkilometers te maken en goede rijders met know how een stukje in je auto te laten rijden. Je hebt het over een onzeker gevoel tijdens insturen. Wat bedoel je daarmee? Dat de achterkant los wordt? Waardoor geeft de auto je dat gevoel van onzekerheid? Vertel daar aub eerst eens wat meer over.

Reind

Bericht door Reind » 20 jul 2011, 12:16

Het gebrek aan stuureigenschappen compenseer ik dan weer een beetje met overschot aan vermogen
Dat maakt het een heel link karretje om mee te racen op een circuit. Helemaal wanneer je geen race licentie hebt of weinig circuit ervaring. Die circuitdag van laatst op Zandvoort was daar een goed voorbeeld van waar zowel een dik getuned 206 als een GT3 behoorlijk zijn afgeschreven. Ik vond het oprecht sneu voor de 206 bezitter die echt een top autotje had opgebouwd en hem vervolgens vol enthousiasme eens flink wou uitproberen en hem vervolgens op onervarenheid de muur in zet.

Een auto op een circuit op de limiet rijden is erg moeilijk en helemaal met zoveel vermogen op een korte wielbasis. Ik wil je er gewoon voor waarschuwen.

mark147

Bericht door mark147 » 20 jul 2011, 12:37

Een heel duidelijk en leerzaam stukje van de site van Intrax, doe er je voordeel mee. Met dank aan Henk Thuis.

http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... n,_Toe-out

Nils

Bericht door Nils » 20 jul 2011, 20:58

@Reind

Ik ben geen doodrijder.. Rij niet op tijd, maar voor de lol.

Ongeluk kan altijd gebeuren natuurlijk, maar ik hoef me niet te bewijzen en rij mn laatste rondje nooit nog even net iets sneller, maar juist een trapje terug.

@ Hielke

Met of zonder GT5 :clown:

Heb niet heel veel circuit ervaring, en heb voorheen ook nog maar met max 200 pk op circuit gereden ( als ik n race expirience zandvoort maar even niet mee tel ) . Ben me zeker bewust dat dat met deze auto veel harder gaat, maar ik hou me zeker in door niet op de max te rijden. Juist omdat de snelheden op de Ring bijv makkelijk tot boven de 200 km/h oplopen. Gaat me nogmaals echt om de lol en niet om onder de 8 min de ring rond te rijden. Met deze wil ik in augustus eerste keer naar de Ring. Ik wil straks wel veel vaker gaan..

Vind hem nu met insturen gewoon wat zenuwachtig. Hij wil snel over de voorwielen wegglijden. Tuurlijk moet ik meer gaan testen, maar zoek dus een basisafstelling voor ik ga racen..

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2011, 21:36

Youp schreef:Eerst uitwegen en rijden met R888. Dan pas uitlijning veranderen. ;)

Van zachtere ingaande demping gaat hij wat minder direct insturen, maar doordat de auto meer duikt en er meer gewicht naar de voorkant verplaatst houd je ook meer grip op de voorwielen. :)
Je begint voor de 2e keer over uitwegen (vraag me af of je wel weet wat dat is?) maar uitwegen is in het begin nog niet zo heel nuttig. Je kan beter eerst je basissetup een beetje oke hebben en dan dat ding op de schalen zetten. Met rijhoogtes spelen doet ook heel veel met de balans en het word een beetje een dure hobby als ie elke keer op de schaal moet.

Dan is het nog afhankelijk van je vering, ik ben eigenlijk van mening dat het alleen maar nut heeft op een echt race onderstel als het een beetje richting straat gaat dan maakt het vaak niet zo veel uit omdat je variatie in wieldruk niet zo heel groot is door de relatief slappe veren.

Verder wel met Damir eens, beetje onderstuur houden kan in het begin geen kwaad. Ik zou gewoon eens wat gaan rijden en kijken wat het doet, totdat je echt niet meer harder gaat en dan gaan klooien. Dan ga je ook vanzelf wel zien wat er anders moet.

Aangezien het om een Ibiza onderstel gaat kan je ook gewoon eens bij een team kijken die die auto's runnen of ze een basissetting hebben. Die klopt dan niet helemaal omdat jij geen ibiza hebt maar dan he je een uitgangspunt.

Youp

Bericht door Youp » 20 jul 2011, 21:52

Bert ///M3 schreef:
Youp schreef:Eerst uitwegen en rijden met R888. Dan pas uitlijning veranderen. ;)

Je begint voor de 2e keer over uitwegen (vraag me af of je wel weet wat dat is?) maar uitwegen is in het begin nog niet zo heel nuttig. Je kan beter eerst je basissetup een beetje oke hebben en dan dat ding op de schalen zetten. Met rijhoogtes spelen doet ook heel veel met de balans en het word een beetje een dure hobby als ie elke keer op de schaal moet.

Dan is het nog afhankelijk van je vering, ik ben eigenlijk van mening dat het alleen maar nut heeft op een echt race onderstel als het een beetje richting straat gaat dan maakt het vaak niet zo veel uit omdat je variatie in wieldruk niet zo heel groot is door de relatief slappe veren.

Verder wel met Damir eens, beetje onderstuur houden kan in het begin geen kwaad. Ik zou gewoon eens wat gaan rijden en kijken wat het doet, totdat je echt niet meer harder gaat en dan gaan klooien. Dan ga je ook vanzelf wel zien wat er anders moet.

Aangezien het om een Ibiza onderstel gaat kan je ook gewoon eens bij een team kijken die die auto's runnen of ze een basissetting hebben. Die klopt dan niet helemaal omdat jij geen ibiza hebt maar dan he je een uitgangspunt.
Bert, ik weet dat jij veel ervaring hebt met onderstellen en afstelling daarvan, maar ik vind het een beetje jammer dat je het direct op de persoon probeert te spelen zonder dat je überhaupt iets van mijn achtergrond weet.

Ten tweede is de Lupo dus voorzien van een Seat Ibiza Cup onderstel, nogal racy qua veerstijfheden me dunkt.

Je kan de auto natuurlijk "op het oog" of met een lineaal op hoogte zetten, maar dit zegt niet veel over de balans. Zeker aangezien er zo'n zwaar dieselblok voorin is gekomen. Aangezien het aantal instelmogelijkheden behoorlijk beperkt is lijkt het me dus geen slecht idee om de auto op de schalen te zetten. Dan kan er gepoogd worden een beetje een behoorlijke balans te creeren en met dat als uitgangspunt kan er met de instellingen gespeeld worden. Wanneer dat niet voldoende oplevert is er nog altijd de mogelijkheid om de vering aan de voor of achterzijde van de auto aan beide kanten even ver omhoog/omlaag te draaien, met stapjes van 2mm bijvoorbeeld, om een referentiepunt te houden en niet direct weer op de schalen te moeten.

Een beetje onderstuur zal het ding overigens sowieso wel houden, maar op dit moment heeft hij toespoor. Iets wat ik een zeer vreemde zaak vind voor een voorwielaandrijver. En als je al dat extra vermogen er bij op telt wordt het effect nog erger. Hij moet in ieder geval naar neutraal of iets uitspoor. Tenzij het ding overdreven veel "last" heeft van de invloeden van het Ackermann principe.
Laatst gewijzigd door Youp op 20 jul 2011, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 jul 2011, 22:22

Uitwegen doet niet veel met de balans van een auto. Het enige wat je doet is zorgen dat het verschil tussen je diagonaalgewichten binnen het redelijke blijft zodat je auto redelijk symmetrisch blijft en je geen onbalans hebt met remmen etc. Je kijkt dus of de poten onderling ongeveer op hoogte staan en that's it. Dan moet je ook nog onthouden dat het geen nut heeft om je rijhoogtes erg ver bij te stellen om die laatste KG er uit te halen omdat het verschil in rijhoogtes zwaarder kan wegen als die paar KG diagonaalverschil.

Als je echt wat aan je balans wilt doen dan moet je het zoeken in je veerstijfheden zoals Damir al zegt en je rijhoogtes, finetunen met uitlijning. Als dat niet klopt kan je uitwegen totdat je een ons weegt maar dan brengt het niks.

Bijvoorbeeld ik kan een auto uitwegen op 10mm verlaging en ook nog een keer op 80mm verlaging. Daarbij kan ik statich op exact dezelfde gewichten uitkomen maar de balans kan totaal anders zijn door verschillen in de onderstelgeometrie voor/achter.

Uitwegen zou ik pas aan beginnen als je wedstrijden gaat rijden en het echt om de laatste seconde gaat, of als je andere onverklaarbare problemen hebt zoals onbalans onder aanremmen etc. Er gaan namelijk wel redelijk uren in zitten en je bent zo 300-400 euro verder voor een sessie uitwegen + uitlijnen.

Peric

Bericht door Peric » 20 jul 2011, 22:27

Je kunt met de standaard fusee's denk ik wel naar -2 camber.
Das voorlopig wel genoeg om mee te beginnen denk ik.. Je rijdt er tenslotte ook gewoon mee op de openbare weg
.

Youp

Bericht door Youp » 20 jul 2011, 22:34

Bert ///M3 schreef:Uitwegen doet niet veel met de balans van een auto. Het enige wat je doet is zorgen dat het verschil tussen je diagonaalgewichten binnen het redelijke blijft zodat je auto redelijk symmetrisch blijft en je geen onbalans hebt met remmen etc. Je kijkt dus of de poten onderling ongeveer op hoogte staan en that's it. Dan moet je ook nog onthouden dat het geen nut heeft om je rijhoogtes erg ver bij te stellen om die laatste KG er uit te halen omdat het verschil in rijhoogtes zwaarder kan wegen als die paar KG diagonaalverschil.

Als je echt wat aan je balans wilt doen dan moet je het zoeken in je veerstijfheden zoals Damir al zegt en je rijhoogtes, finetunen met uitlijning. Als dat niet klopt kan je uitwegen totdat je een ons weegt maar dan brengt het niks.

Bijvoorbeeld ik kan een auto uitwegen op 10mm verlaging en ook nog een keer op 80mm verlaging. Daarbij kan ik statich op exact dezelfde gewichten uitkomen maar de balans kan totaal anders zijn door verschillen in de onderstelgeometrie voor/achter.

Uitwegen zou ik pas aan beginnen als je wedstrijden gaat rijden en het echt om de laatste seconde gaat, of als je andere onverklaarbare problemen hebt zoals onbalans onder aanremmen etc. Er gaan namelijk wel redelijk uren in zitten en je bent zo 300-400 euro verder voor een sessie uitwegen + uitlijnen.
Ik doel dus ook op uitwegen met als hoofdzaak de balans voor-achter in beeld te krijgen en te begrijpen, omdat er nogal wat gebeurt in dat Lupotje. Het kan zomaar dat de standaard "voor iets verder dan achter verlagen" methode erg ongunstig uitvalt in verband met het gigantische gewicht voorin. Het kan ook zomaar zijn dat de verdeling erg in de buurt komt van een Ibiza Cup auto. Dan kan je inderdaad vrij gemakkelijk een basissetup overnemen.

Wat betreft de kosten, geen idee. Zelf zijn we er doorgaans vrij vlot mee klaar, maar dat is met auto's die in de basis redelijk in orde zijn. En we gaan niet door tot op de laatste kilo, dat gaat doorgaans nieteens.

Wat betreft het onderstuur, ik ben er nooit zo voor om het symptoom te gaan bestrijden voordat je weet wat er aan de hand is. Dit is een speciaal geval waarbij je niet zomaar alles uit een boekje kan plukken. Voor het zelfde geld heeft hij 80% van het gewicht wel op z'n vooras, wie weet... Wil je dan wat onderstuur gaan opvangen door bijvoorbeeld de sporing aan te passen, kan je een behoorlijk gevaarlijke combinatie krijgen van veel gewicht voor in combinatie met veel mechanische grip. Met de huidige T1-R bandjes kan het dan zo zijn dat die blijven smeren onder de grote belasting -niks aan de hand- maar leg je er dan een set R888 onder, verandert dat ineens en kan het heel tricky worden. Misschien heeft hij dan wel te veel mechanische grip in combinatie met het gewicht voor. Wie zal het zeggen? Niemand. Want dit is geen standaard auto.

Nils

Bericht door Nils » 22 jul 2011, 23:51

Leuke discussie jongens voor mijn Luup ;-)

Ik ga morgen proberen de auto uitgelijnd te krijgen.
Gewoon spooring even 100% recht, -1,5 grdn negatief camber en even het stuur recht laten zetten.

Daarna zal ik op jullie advies gewoon eerst gaan rijden en evt zelf experimenteren met de spooring.

Thnx voor de adviezen.

Nils

Bericht door Nils » 01 aug 2011, 22:22

Ik heb mn basis setup van het weekend laten afstellen door Peter de Groot in Oud-Bijerland.

Resultaat

Voor
Caster
L 2°45' - R 3°04'
Camber
L -1°24' - R -1°29'
Uitspoor
L 0°06 - R 0°06

Achter
Camber
L -1°29' - R -1°25'
Toespoor
L 0°28' - R 0°13'

Achter helaas echt slecht, maar niet zomaar beter de krijgen. Vreemd is wel t.o.v. de oude setup dat nu ineens de waardes best veel zijn veranderd. Ik had nu een volle tank.. maar dat kan nooit zo veel schelen.. Misschien mn achterbrug gewoon gaar..

Voor nu dus 6 minuten uitspoor. Verschil merk je echt enorm. Hij is wat scherper/directer.. maar dus ook zenuwachtiger rechtuit. Misschien dat ik hem iets minder uitspoor ga geven, maar ik ga eerst is even zo rond rijden. De bochten voelen nu namelijk echt lekker en insturen gaat inderdaad veel beter.

Plaats reactie