Caterham Roadsport / Defender 130

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Niels
Auto: Prius+

Re: het eindeloze sprookje van een Caterham

Bericht door Niels » 25 jul 2011, 13:00

Erik, bij een standaard blok mag dat zo zijn maar met wat tweaks is dat gemakkelijk op te lossen. Als een Vectra motor in een Speedster lol kan geven dan geloof ik zeker wel dat een iS blok in een Caterham kan werken (mits het past) :df:

ErikS

Bericht door ErikS » 25 jul 2011, 13:04

Niels schreef:Erik, bij een standaard blok mag dat zo zijn maar met wat tweaks is dat gemakkelijk op te lossen. Als een Vectra motor in een Speedster lol kan geven dan geloof ik zeker wel dat een iS blok in een Caterham kan werken (mits het past) :df:
Klopt, maar die tweaks zijn behoorlijk prijzig......
En een eventueel lichter vliegwiel is niet aan te raden voor de balans van het blokje, geloof ik.....

Bij mijn ex werd het afgeraden iig...... :tooth:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 jul 2011, 13:06

Ik denk dat de hele exercitie al redelijk prijzig is/wordt :wink:
allen schreef:@Niels: denk dat we langs elkaar heen praten, want ik was al bezig met Raceline voor een Zetec. Laat het blok overigens ook gewoon helemaal door hun aanleveren incl. een aantal goodies van hun. Liefst ook met ecu en kabelboom. M'n uitleg aan jou was omdat je er Duratec bij schreef. :D
Een BMW blok zou ik nog niet misschien willen hebben. :wave:
Duidelijk :thumbup: En voor 4K kun je op z'n hoogst het huidige blok weer wat nieuwe leven inblazen....

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2011, 13:19

Afbeelding

zijn er veel je al voorgegaan, deze ook

http://www.pistonheads.com/sales/3003007.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

en deze heeft een hele fotoserie van de conversie en onderdelen geloof ik

http://rides.webshots.com/album/556121804nqXfUv?start=0" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

http://rides.webshots.com/photo/2062677 ... 9764SlZgvY" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 25 jul 2011, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2011, 13:22

deze is ook handig met prijslijst e.d.

hier de updates

http://www.our-nest.co.uk/Caterham/html ... rades2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier de conversie e.d.

http://www.our-nest.co.uk/Caterham/html ... e_swap.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

allen

Bericht door allen » 25 jul 2011, 13:32

Niels, stel dat je een is blokje vind, dan moet je sowieso aan een dry sump systeem omdat het blok anders hoogstwaarschijnlijk op de grond staat. Geen idee of daar een carterpan van in productie is. Anders moet je dat nog zelf laten maken. Vervolgens kun je motorsteunen laten maken, moet je de bak passend maken, etc., etc. Dat gaat kostentechnisch niet werken. Ik weet nog wel hoeveel lol ik had met m'n 316. Daar is uiteindelijk een prachtig blok uit voortgekomen. Dus ja, tegen een prijs is alles mogelijk, maar ik kies dit keer toch maar voor een weg die velen me hebben bewandeld. :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2011, 13:35

pff veels te veel over te vinden zo'n conversie...

hier nog een leuke met foto's (jaja zal stoppen :D ) en info o.a. lichtgewicht vliegwiel and baffle cover...(lijkt me voldoende?

http://my.voyager.net/~quadrant19/XF-to-Zetec.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

allen

Bericht door allen » 25 jul 2011, 13:38

Laatste link van jou heb ik nog niet eerder gezien. Zal die vanavond eens doornemen. :thumbup:

Tim N

Bericht door Tim N » 26 jul 2011, 09:20

Neem aan dat je hem kent:
http://www.dvapower.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

K-serie met jenvey is toch wel het einde wat geluid betreft hoor.

Of de 205+kit van QED
http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/rov ... kit-205bhp" onclick="window.open(this.href);return false;

niet dat ik je van je Ford plan af wil helpen hoor :coffee:

allen

Bericht door allen » 26 jul 2011, 09:42

Ben idd bekend met Dave Andrews ( zie post ergens boven). Echter, als je naar de 200 pk wil en het ook nog betaalbaar moet blijven, dan gaat het gewoon serieus geld kosten. Mijn voorkeur zou dan overigens nog wel uitgaan naar Minister Power. Helaas zijn hun prijzen helemaal om treurig van te worden. Dat een K-series waanzinnig klinkt ben ik het wel met je eens. Alhoewel ik me afvraag of dat bij mij niet meer met m'n niet werkende einddemper had te maken. :mrgreen:

Tim N

Bericht door Tim N » 26 jul 2011, 14:15

Wat gaat de Ztec conversie al met al kosten? dan ben je toch ook zeker 8K kwijt incl revisie blok met 180BHP?
Dan is zo'n geheel nieuw opgebouwde VVC met vaste stokken (dus eigen lijk een VHDP) geen verkeerde keuze voor 5K euro's.
Daarbij lijkt het nog enigszins origineel icm kattenham kleppendeksel ipv met dat ford blok (ben nu eenmaal geen ford man haha)

allen

Bericht door allen » 26 jul 2011, 14:53

Ik wil rond de 200 pk zitten. Dan zal ik vast op dit bedrag uitkomen of net een tikkeltje hoger. Dat is dan wel met gebruik van een nieuw blok inclusief alle onderdelen die ik nodig heb om het erin te kunnen plaatsen.
Stel dat ik een vhpd laat opbouwen van 200 pk (incl. itb's) dan zit ik bij Minister al op 15k. Wel door hun ingelopen op de bank en inclusief correct afgestelde computer. Echter heb ik dan nog ongeveer 1500 nodig voor een drysump systeem. De wetsump van Raceline heeft zich perfect op het circuit bewezen, dus dat bespaart me sowieso extra kosten.
Als ik het echt goedkoper zou willen doen, betekent dat een blok van een sloopwagen kopen en direct inbouwen. Om de door mij genoemde reden gaat dat niet gebeuren. Gemoedsrust is geld waard.

Wat het kleppendeksel betreft, dat was allemaal op en top Rover muv van het verwisselde stickertje waar nu dan Caterham op staat. Zo belangrijk vind ik dat allemaal niet. Voorts is het de bedoeling dat ik ermee ga rijden. Ik ben niet zo van de 'Mac-Meeting' brigade... :blink:

Tim N

Bericht door Tim N » 26 jul 2011, 16:11

Ne idd snap je volledig, zeker de Mac meet brigade :kikker:
Originaliteit maakt jou dus weinig uit en als je geen vertrouwen meer hebt in een blok geef ik je groot gelijk dat je bij gelijke kosten voor een andere fabrikant kiest.

Ztec is dus ook voor dat bedrag compleet nieuw opgebouwd? Dan is de keuze idd makkelijk als je dan al 5K goedkoper uit komt. Al vindt ik dat je geschetste kosten van 15K voor 200PK wel erg naar de ruime kant gaan.

Zie linkjes voor andere opties b.c. QED daarin zit de kop bewerking etc al en ook de zuigers en rest wordt meegenomen. Weet niet of je voor die 4K pnd ook het blok opgebouwd krijgt maar inbouwen zal er niet bij zitten maar ook geen 5K extra kosten.

Maar dat neemt niet weg dat je weinig vertrouwen in de K serie hebt en dus voor je gemoedsrust een ander merk blok erin wil hangen. Goed recht ben erg benieuwd naar het verhaal zodra je het aan gaat pakken (laten)

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jul 2011, 18:41

zijn der niet ook af fabriek caterhems met ford blok gemaakt? ja :D
ik weet niet of het ook de Zetec betrof maar het is Ford dus hoezo origineel? who cares, daarbij die Caterham van allen kwam tot leven geloof met een turbo of compressor.
Raceline bied mooi spul zo te zien en al aardig wat mensen overgestapt met hun spul op de Caterhams.

heel benieuwd straks als alles rond is, las goede verhalen van meer power ook low down dan gedacht/verwacht en dus positief verrast in wat ik las.

Tim N

Bericht door Tim N » 26 jul 2011, 19:25

Daar heb je idd een goed punt Rene, dan nog is het eigen keuze en als je TEvaak trouble hebt gehad met een bepaald blok zou ik ook waarschijnlijk verder kijken.

allen

Bericht door allen » 27 jul 2011, 12:14

In Amerika hebben ze volgens mij af fabriek zelfs een tijd Zetecs gehad. Dat zou ik eens voor de lol uit kunnen zoeken, maar echt belangrijk vind ik het ook weer niet.
Sowieso hebben er vaak Ford motoren in Caterhams gezeten. Tegenwoordig dan wel de Sigma's en Duratecs. Echter klopt de uitlaatkant voor mijn wagen niet, waarbij de kosten dan te groot gaan worden.

Mijn wagen had in het begin idd een setje van Turbo Technics. Wellicht heeft dat het blok niet al teveel goed gedaan. Maar ja, na een jaar lang problemen is het vertrouwen in een k-series tot ongeveer 0,3 procent gedaald. Het 200 pk blok zoals ik die wilde hebben van Minister gaat helaas wel heel rap richting die 15k. Maar zoals ik al zei, krijg je het blok kant en klaar ingelopen en de juiste computer aangeleverd. Letterlijk inbouwen en het knallen op het circuit. Maar je blijft dan nog wel houden wat Emiel tegen me zei: de angst dat het blokje alsnog een keer de geest geeft, terwijl er zoveel geld in zit. Feitelijk durf je dan waarschijnlijk nog niet voluit te gaan om je 'geld' te beschermen.

Tim N

Bericht door Tim N » 27 jul 2011, 13:05

Kan je gedachtengang goed volgen, idd kan het TT setje je blok goed op zijn sodemieter gegeven hebben.
Werk niet met MEMS3 toch zo'n Catherham?

allen

Bericht door allen » 27 jul 2011, 13:54

Standaard wel. In de mijne zat inmiddels een Emerald. We kijken even wat verstandig is, want Raceline verkoopt kant en klare kabelbomen, ecu's etc... Dat houd in dat ik alleen hoef om te pluggen. In het uiterste geval verkoop ik die Emerald gewoon weer. M'n doel is momenteel gewoon de auto betrouwbaar rijdend te hebben met zo min mogelijk tijdverlies en arbeidskosten.
Moet ook nog een garagebox zien te vinden waar ik de auto voortaan kwijt kan als ik haar niet gebruik. Alleen klusruimte is vrij duur in deze omgeving.

Tim N

Bericht door Tim N » 27 jul 2011, 14:16

Als je toch al MEMS3 kan rijden (of je pakt de Emerald) Waarom dan niet eerst toch de echt goedkope route bewandelen om toch een low milage VVC te kopen (of nog beter een 135 TF blok met 285cams) en die op laten bouwen? Blok koop je voor 300 pnd, assen net zoiets, dan pakking set etc etc. ben je max 2K kwijt voor een geheel nieuw opgebouwd blok.

Mocht je er interesse in hebben kan ik zelfs nog wel een kennis van me contacten die zelf blokken bouwt.
Dat bespaard je dus minstens 10K en dan zit je toch ook snel aan 185pk. Is wel 15pk minder maar die laatste PK's zijn dan anders gezien wel erg duur.

Voor de duidelijkheid ik probeer je niet de kant van de K serie op te pushen als dat zo over zou komen. Maar juist een goeie optie om geld in je zak te houden te geven.

allen

Bericht door allen » 27 jul 2011, 15:52

+ een Drysump systeem dan nog, want zonder pak ik geen k-series in een Caterham. M'n ecu is dood, dus zou betekenen dat ik nog een nieuwe erbij moet scoren, maar net zo goed m'n Emerald zou kunnen behouden. Afstellen is dan weer wel weer een paar honderd euro. Zal nog altijd goedkoper zijn dan een Zetec inderdaad, maar zolang het vertrouwen er niet is schiet ik er niet zoveel mee op. ;)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2011, 17:21

Hoezo, er staat toch al een map in die emerald? Even laten controleren en klaar. (Of was die nog niet af)

Ik zou dan gewoon voor 300 pond die VVC er in zetten. Niet aan kloten alleen die emerald er op en klaar (zou ik ook al niet willen maar goed standaard computer heb je niet meer en die emerald wel) Gaat het dan alsnog een keer stuk heb je er ook zo een andere in hangen. Blijft het heel dan is het prima.

Er zijn miljoenen van die blokken in omloop, kan toch niet dat het allemaal maandagmorgen producten zijn.

Drysump is wel nice alleen kan je 5 van die motoren halen voor 1 drysump kit. Desnoods even kijken of je niet heel simpel de carterpan aan kan passen.

15K voor een 200 PK motor toen ik dat las pleurde ik bijna van mijn stoel :hot:

allen

Bericht door allen » 27 jul 2011, 17:58

Bert, ik had een map in de Emerald. Die zou gecontroleerd moeten worden en bijgesteld. Diezelfde map liep op een hoop motoren inmiddels. Dan nog wordt daar nog wel een paar honderd euro voor afgerekend. Ik ben nog geen bedrijf tegengekomen die dat even voor me controleert voor een paar tientjes.

Het, gaat het kapot en blijft het heel verhaal van je is leuk, maar de irritatie die het met zich meebrengt als het niet werkt en de periode dat ik voor de zoveelste keer een trackday moet annuleren heb ik wel gehad. Grootste domper daarvan was m'n French Frolic Extreme weekje die onverhoopt niet meer kon doorgaan. Dat ik 5 blokken zou kunnen halen van een drysump kitte is ook prachtig. Maar je vergeet arbeid denk ik. Zelf klussen is een optie, maar die tijd besteed ik tegenwoordig liever anders.
Voorts vind ik het bedrag van zo'n k-series niet eens zo ontzettend schokkend. Je moet het er alleen wel even voor over hebben. :clown:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2011, 18:42

Klopt maar aan de andere kant wat garandeerd dat je 15K racemotor heel blijft op een circuit? 9/10 keer als je bij iemand op een circuit een motor in elkaar ziet lopen betreft het een getuned exemplaar. Daarbij is het meestal garantie tot de deur als je je op een circuit gaat begeven. Sta je wel beteuterd te kijken als er een gat in het onderblok zit oid. Dan vervang ik liever een standaard blok, zo kijk ik daar tegenaan.

Daarbij koop je een getuned blok uit de UK, en je hebt even support nodig dan sta je daar ook niet zo naast de deur. En in Nederland weten ze weer niet hoe het zit. Heb je een specifiek onderdeel nodig van je drysump of weet ik het wat dan mag je bidden dat het snel leverbaar is anders zit je daar ook nog mee.

Zijn allemaal dingen waar ik over na zou denken voordat je met een mega dure motor over een circuit gaat rijden :)

Emiel

Bericht door Emiel » 27 jul 2011, 19:10

Ik snap beide kanten van het verhaal. Maar 15k voor een motor is absurd natuurlijk. Zover ik begreep wil Allen dat ook niet.

Persoonlijk zou ik een redelijk basis Zetec erin zetten , 160pk is voldoende. Alles wat je bespaart kun je van naar het circuit met een redelijk gerust hart.

Kseries is al veel overgezegd. Ik blijf het op ontwerp fout houden. 50 cm stretch bouten van staal , in alu blok, met hotspots, slecht afgewerkte olie en koelvloeistof kanalen, etc. Vragen om problemen. Andere hebben 15k ermee gereden in mooi weer en op circuit en hebben geen problemen gehad.
Feit is helaas dat de kop gaat zweven bij meer dan 50% , misschein wel 70%
mgf, freelander, elise, allemaal zelfde problemen en iedereen zegt het met een andere pakking op te lossen :bag:

Arp studs, juisteolie rail, linerheights perfect, kanalen vrij maken, etc etc. Wat kost dat wel niet? En dan nog weet je het niet.

Zetec, duratec, standaard laten, netjes warm rijden en gebruiken waar het niet voor gemaakt is, stuk? Kans is veel kleiner maar dan nog kost het relatief weinig.

Duratec is erg intensief qua aanpassingen, Zetec lijkt goede optie. Ik zeg doen en gas geven.

Maar Bert heeft wel een punt dat inbouwen in de UK erg vervelend is als er issues optreden.

Joy

Bericht door Joy » 27 jul 2011, 20:13

Toevallig had Bas nog een K-serie klant binnen gehad. Een Freelander. Blok geopend en exact hetzelfde probleem, cilinderbussen dienden te worden vervangen. Blok dicht gemaakt en dat was het. K-series is gewoon echt een slecht uitontwikkeld blok. Ik zou er geen geld meer in durven stoppen.

Plaats reactie