rechtsrijden verbod?
- Maus335i
Re: rechtsrijden verbod?
Oh maar iedereen zit inmiddels veilig thuis en heeft zn dutje kunnen doen van een vermoeide rit hoor. Ik hou er ook wel rekening mee, anders was ik ongetwijfeld al ergens achterop geklapt. Dat maakt het alleen niet minder vervelend.
- Martijn_bmw
situatie 1 is duidelijk en gevalletje snelheid niet in kunnen schatten 
doordat de nederlander de grote snelheid verschillen niet gewend is denkt hij het verschil wel even er uit te remmen in een klein stukje...
verder heb ik hetzelfde ook meegemaakt ala situatie 3, NL opel agila achter vrachtwagen en vlak voor ik er ben met een gang van zo'n 200km/h slingert hij hem ineens toch naar links en ook niet meer terug sturen
dus bijna in de ABS kon ik nog net optijd terug van 200 naar 80...
maar ook wel met steve eens, ondanks ik het zelf ook doe
zovaak kom ik niet in DL ben je er eindelijk wil je ook ff lekker doorplanken maar eigenlijk moet je het gewoon niet doen met NL-ers in de buurt of iig constant rekening mee houden dat ze ongecontroleerd naar links kunnen komen

doordat de nederlander de grote snelheid verschillen niet gewend is denkt hij het verschil wel even er uit te remmen in een klein stukje...
verder heb ik hetzelfde ook meegemaakt ala situatie 3, NL opel agila achter vrachtwagen en vlak voor ik er ben met een gang van zo'n 200km/h slingert hij hem ineens toch naar links en ook niet meer terug sturen

maar ook wel met steve eens, ondanks ik het zelf ook doe

zovaak kom ik niet in DL ben je er eindelijk wil je ook ff lekker doorplanken maar eigenlijk moet je het gewoon niet doen met NL-ers in de buurt of iig constant rekening mee houden dat ze ongecontroleerd naar links kunnen komen

- Bert ///M3
Ik begrijp dan eigenlijk ook niet dat je met 200 door blijft knallen als je zoiets ziet aankomen. Want je weet gewoon dat de kans groot is dat ze hem er alsnog voor zetten. Maw ik denk dat dat ook een stukje gebrek aan jou kant is.
Zelf hou ik daar gewoon rekening mee en ik laat de snelheid meestal al wat terug zakken om het verschil binnen het redelijke te houden. Het is me 1 keer overkomen dat ik met 200 door de middenberm raakte en dan leer je dat ook meteen wel af
Zelf hou ik daar gewoon rekening mee en ik laat de snelheid meestal al wat terug zakken om het verschil binnen het redelijke te houden. Het is me 1 keer overkomen dat ik met 200 door de middenberm raakte en dan leer je dat ook meteen wel af

- Maus335i
Dit vind ik ook niet slim. Als je het gas los laat communiceer je (mijn inziens) naar de andere bestuurder dat je ruimte geeft om in te gaan halen. Ik heb om eerlijk te zijn minder last van mensen die hem er voor gooien, als je gewoon blijft doorrijden, dan wanneer je halfjes afremt. Of rem door, of hou het gas er op.Bert ///M3 schreef:Zelf hou ik daar gewoon rekening mee en ik laat de snelheid meestal al wat terug zakken om het verschil binnen het redelijke te houden.
Natuurlijk hou je rekening met een veilige marge, als je dat namelijk niet zou doen klap je op je voorligger of kom je inderdaad in de berm terecht.
Volgens mij is het helemaal niet zo gek om te denken dat als iemand daadwerkelijk in zn spiegel kijkt en jou vaart ziet minderen (of je neus naar beneden ziet duiken

-
+veel (Steve & Bert)
Maus,
In je posts is keer op keer te lezen hoe jij je kan ergeren aan de in jouw ogen belabberde verkeersmentaliteit van ons Nederlanders.
Continue heb je het in feite over confrontaties met andere verkeersdeelnemers die aan hen te verwijten zijn. Ik zal je een gouden tip geven, probeer confrontaties zo veel mogelijk te voorkomen.
Dat doe je niet door het er op het laatste moment aan te laten komen, ook niet door te gaan seinen (al vind ik een subtiel klein seintjes soms wel kunnen).
Confrontaties op de weg voorkom je door te anticiperen (duhhh), het betekent in ieder geval overzicht houden, je snelheid aan te passen naar de omstandigheden en er vanuit gaan, zeker met hogere snelheden dat anderen jouw snelheid verkeerd inschatten.
Wel eens van de term offensief-tolerant rijgedrag gehoord? Het betekent in feite niets anders dan onopvallend met verhoogde snelheid aan het verkeer deelnemen.
Ik wil best eens een dag naast je gaan zitten om de kneepjes van het vak bij te brengen. Je kunt ook zelf het wiel uit proberen te vinden, hoop dan alleen niet dat je het door een Nederlandse slaapkop moet ervaren.
Drive safe
Maus,
In je posts is keer op keer te lezen hoe jij je kan ergeren aan de in jouw ogen belabberde verkeersmentaliteit van ons Nederlanders.
Continue heb je het in feite over confrontaties met andere verkeersdeelnemers die aan hen te verwijten zijn. Ik zal je een gouden tip geven, probeer confrontaties zo veel mogelijk te voorkomen.
Dat doe je niet door het er op het laatste moment aan te laten komen, ook niet door te gaan seinen (al vind ik een subtiel klein seintjes soms wel kunnen).
Confrontaties op de weg voorkom je door te anticiperen (duhhh), het betekent in ieder geval overzicht houden, je snelheid aan te passen naar de omstandigheden en er vanuit gaan, zeker met hogere snelheden dat anderen jouw snelheid verkeerd inschatten.
Wel eens van de term offensief-tolerant rijgedrag gehoord? Het betekent in feite niets anders dan onopvallend met verhoogde snelheid aan het verkeer deelnemen.
Ik wil best eens een dag naast je gaan zitten om de kneepjes van het vak bij te brengen. Je kunt ook zelf het wiel uit proberen te vinden, hoop dan alleen niet dat je het door een Nederlandse slaapkop moet ervaren.

Drive safe
- Maus335i
M@rcel, dat wij het niet eens zijn weten we allebei inmiddels wel denk ik
Is ook geen probleem natuurlijk. Maar er leiden meer wegen tot Rome, er is niet 1 "beste" methode van autorijden. Defensief rijden kan op meerdere manieren. Ik snap je betoog, ik snap alleen niet helemaal waarom je zou denken dat ik je tips niet ten eerste al toepas
Als je veel kilometers op jaarbasis maakt maak je nou eenmaal het een en ander mee

Als je veel kilometers op jaarbasis maakt maak je nou eenmaal het een en ander mee

-
Maus,
Veel kilometers maken op jaarbasis is niet altijd een garantie tot goed rijgedrag. Ik zeg niet dat je onveilig rijdt, maar ik herken in jouw posts wel keer op keer schoolvoorbeelden van situaties die voorkomen zouden kunnen worden door je anders op te stellen in het verkeer.
Goed voorbeeld is forummember Geelhoed. Middels filmpjes probeert hij de slaapkoppen in ons verkeer aan de schandpaal te nagelen. Hij weet heel goed alle regeltjes op te noemen, artikeltjes te posten en anderen te wijzen op hun rijgedrag.
Elke keer die confrontaties is het verkeer, alleen maar om z'n gelijk te halen of anderen te wijzen op hun verkeerde rijgedrag, ik zou er doodmoe van worden als ik mijn werk dagelijks op die manier zou moeten uitvoeren.
In mijn werkkring zitten heel veel professionele chauffeurs, mannen die bewindslieden, ambassadeurs, captains of industrie en lieden met een veiligheidsrisico rijden. Zelfs daar verbaas ik me er vaak over hoe belabberd hun rijstijl eigenlijk is, terwijl ze wel vol overtuiging hun werk op een veilige wijze uitvoeren. Moest een tijdje geleden met een CBR examinator meerijden, klopte ook gewoon geen hol van.
Als je een gaatje in je drukke agenda hebt, ga dan eens op m'n aanbod in. M'n moeder woont in Franeker, kan ik het mooi combineren.
Misschien kom ik er dan achter dat je een topchauffeur bent, in dat geval zal ik dat dan ook hier melden.
Veel kilometers maken op jaarbasis is niet altijd een garantie tot goed rijgedrag. Ik zeg niet dat je onveilig rijdt, maar ik herken in jouw posts wel keer op keer schoolvoorbeelden van situaties die voorkomen zouden kunnen worden door je anders op te stellen in het verkeer.
Goed voorbeeld is forummember Geelhoed. Middels filmpjes probeert hij de slaapkoppen in ons verkeer aan de schandpaal te nagelen. Hij weet heel goed alle regeltjes op te noemen, artikeltjes te posten en anderen te wijzen op hun rijgedrag.
Elke keer die confrontaties is het verkeer, alleen maar om z'n gelijk te halen of anderen te wijzen op hun verkeerde rijgedrag, ik zou er doodmoe van worden als ik mijn werk dagelijks op die manier zou moeten uitvoeren.
In mijn werkkring zitten heel veel professionele chauffeurs, mannen die bewindslieden, ambassadeurs, captains of industrie en lieden met een veiligheidsrisico rijden. Zelfs daar verbaas ik me er vaak over hoe belabberd hun rijstijl eigenlijk is, terwijl ze wel vol overtuiging hun werk op een veilige wijze uitvoeren. Moest een tijdje geleden met een CBR examinator meerijden, klopte ook gewoon geen hol van.
Als je een gaatje in je drukke agenda hebt, ga dan eens op m'n aanbod in. M'n moeder woont in Franeker, kan ik het mooi combineren.

Misschien kom ik er dan achter dat je een topchauffeur bent, in dat geval zal ik dat dan ook hier melden.

- Bert ///M3
Ik zeg ook alleen even afremmen/lossen zodat het verschil binnen het redelijke blijft. Niet dat je als een slak inhalen moet.Maus335i schreef:Dit vind ik ook niet slim. Als je het gas los laat communiceer je (mijn inziens) naar de andere bestuurder dat je ruimte geeft om in te gaan halen. Ik heb om eerlijk te zijn minder last van mensen die hem er voor gooien, als je gewoon blijft doorrijden, dan wanneer je halfjes afremt. Of rem door, of hou het gas er op.Bert ///M3 schreef:Zelf hou ik daar gewoon rekening mee en ik laat de snelheid meestal al wat terug zakken om het verschil binnen het redelijke te houden.
Natuurlijk hou je rekening met een veilige marge, als je dat namelijk niet zou doen klap je op je voorligger of kom je inderdaad in de berm terecht.
Volgens mij is het helemaal niet zo gek om te denken dat als iemand daadwerkelijk in zn spiegel kijkt en jou vaart ziet minderen (of je neus naar beneden ziet duiken), je het idee hebt dat je er voorlangs mag. Daar maakt iemand dan graag gebruik van.
Bijvoorbeeld als jij 220 rijd en je voorganger 120, even lossen naar +/- 170 is dan gewoon een goed idee. Scheelt voor jou de helft snelheid wegremmen mocht het wel mis gaan. En met een beetje auto is weer optrekken naar 220 ook zo klaar.
Mi gaat het er bij die snelheden niet meer om of je nou wel of niet voorrang hebt. Als je er op zit met 220 dan is de kans groot dat het einde verhaal is en dan maakt het niet zo veel meer uit of je nou wel of geen voorrang had.
Voorbeeld dat ik even door de berm moest toen reed ik zelf 240 en er kwam even een vrachtwagen naar links met 80 km/u. Daar bleek een auto met een karretje voor te zitten die niet te zien was. Dat is 1 keer en daarna doe je nooit meer van die domme dingen

- Martijn_bmw
240 door de berm
heb je nog mazzel dat de auto bestuurbaar bleef / niet over de kop sloeg 

- Maus335i
M@rcel schreef:Maus,
Als je een gaatje in je drukke agenda hebt, ga dan eens op m'n aanbod in. M'n moeder woont in Franeker, kan ik het mooi combineren.![]()

-
A2 racer op de pc. 

-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Als je mij zo iets zou aanbieden stond ik vanmiddag al bij je op de stoep 

-
- Auto: M3P, 130i
Ik wacht nog steeds...Dickh. schreef:Als je mij zo iets zou aanbieden stond ik vanmiddag al bij je op de stoep

- Peric
Wat me wél opvalt is dat er niet meer zo hard gereden wordt in DTL. Naar mijn idee werd er vroeger harder gereden dan tegenwoordig.
Zie er niet meer zoveel langsvliegen met 200 of 200+.
Zie er niet meer zoveel langsvliegen met 200 of 200+.
- Martijn_bmw
klopt vind ik ook!
een enkeling nog maar het meest hangt op 130-140km/h....
misschien te duur (brandstof!) geworden
een enkeling nog maar het meest hangt op 130-140km/h....
misschien te duur (brandstof!) geworden

- Marius
Zou best eens kunnen. Vind overigens ook dat de duitsers zelf steeds slechter spiegelen, niet alleen de nederlanders. Misschien is het wel iets wat gepaard gaat met de lagere snelheden tov vroeger.
Maar ik erger me er niet aan, probeer goed te anticiperen (daarom movits op de M3 LOL), het is soms alleen wel jammer als je een mooie flow hebt.
Maar ik erger me er niet aan, probeer goed te anticiperen (daarom movits op de M3 LOL), het is soms alleen wel jammer als je een mooie flow hebt.
- Maus335i
@Marcel, thanks voor je aanbod! Als ik zo'n grote mond op het forum heb kan ik dit natuurlijk niet afslaan
Ik heb je even een PM gestuurd. Ben erg nieuwsgierig wat ik nog zou bij kunnen leren. De "kneepjes van het vak" leer je niet op straat of tijdens je rijlessen.