Caterham Roadsport / Defender 130

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
allen

Re: het eindeloze sprookje van een Caterham

Bericht door allen » 18 jul 2011, 18:49

Ook hun moet ik nog even mailen. Maar een en ander hangt even af van het gewicht. Volgens mij is een zetec als snel weer 25+ kilo zwaarder.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jul 2011, 19:09

kan maar zo van die oude...
is het niet zo dat die nwe geheel alu zijn? (don't know) bij de oude las ik wel eens dat de duratec 40lbs lichter is dan de Zetec, mocht dat nog zo zijn,
dan zou die met z'n extra vermogen en het toch tussen de wielen liggende,
niet veel verschil maken denk ik qua rijgedrag, ja iets maar krijg je ookw at voor terug lijkt me.

Emiel

Bericht door Emiel » 18 jul 2011, 21:23

Niels schreef:
Koop een mooie Lotus Elise/Exige man!

Dat doet ie ook, daarom moet ik mijn project gifkikker groen spuiten , dan koopt ie hem over. maar ik doe hem niet weg ( en spuit het niet in die kleur )

Remmie

Bericht door Remmie » 19 jul 2011, 09:28

Fiets staat klaar
Bijlagen
2011-07-19 09.24.54.jpg
2011-07-19 09.24.54.jpg (245.81 KiB) 1444 keer bekeken

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jul 2011, 10:25

zo'n karretje verdiend gewoon een goede motor, hopelijk kun je een leuke Zetec conversie kopen/doen voor een leuk bedrag, lijkt me redelijk makkelijk werken zo'n caterham dus hoeft niet zo duur te zijn lijkt me?

allen

Bericht door allen » 19 jul 2011, 10:31

Redelijk makkelijk valt soms wel tegen omdat het dan weer tussen het buizenframe moet passen. Standaard onderhoud is dan weer wel heel simpel zelf te doen. Bijvoorbeeld in 10 minuten de bougies wisselen ipv letterlijk een halve dag bezig zijn met de bougies van die verrekte Forester. Maar goed, die wagen blijft op zijn beurt weer gewoon op de grond staan als ik olie ververs. :mrgreen:
Er is iig wel even contact gezocht met Raceline. Als het financieel enigszins mogelijk is, ben ik toch graag van die k-series af. Al was het maar voor m'n gemoedsrust.

Die fiets is overigens veel te groot voor me. Maar heb zelf nog wel maatje dwerg fietsen staan hier. :wave:

Rupie

Bericht door Rupie » 19 jul 2011, 10:34

Das toch wel een trieste aanblik hoor. Maar wat een gaaf karretje blijft het Allen.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jul 2011, 10:43

de forrester is dat boxer?
bij een porsche kan het ook zo'n gedoe zijn bougies wisselen.
als het zou kunnen zou ik bij zoiets longlife bougies plaatsen :D
zoals ook bv bij bepaalde BMW motoren, die bougies kunnen ongeveer 100.000km mee, lekker makkelijk.

allen

Bericht door allen » 19 jul 2011, 11:17

Volgens mij om de 80k ofzo. Had er een 30 minuutjes per kant voor gerekend. Viel vies tegen omdat je verdomd weinig ruimte hebt voor handen en gereedschap. Je moet ook nog wat onderdelen verwijderen om er uberhaupt bij te komen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 jul 2011, 11:31

GTRene schreef:de forrester is dat boxer?
bij een porsche kan het ook zo'n gedoe zijn bougies wisselen.
als het zou kunnen zou ik bij zoiets longlife bougies plaatsen :D
zoals ook bv bij bepaalde BMW motoren, die bougies kunnen ongeveer 100.000km mee, lekker makkelijk.
idd een boxer, daarom ook zo'n heerlijke roffel :D ik kijk ook wel eens met een schijn oog naar zo'n forester Turbo S, op een of andere manier heeft zo'n auto wat voor mij...

Michel P

Bericht door Michel P » 19 jul 2011, 11:35

Hopen dat je deze zomer nog kunt toeren met de Caterham. De K-serie ben je dus beu qua betrouwbaarheid.....

Succes met de conversie naar ford blok.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 19 jul 2011, 12:16

Ik had het te druk met trouwen en alles dat er omheen zat.
Gefeliciteerd daarmee :thumbup:

allen

Bericht door allen » 19 jul 2011, 12:44

Zat is dan weer een groot woord Michel. Inmiddels genoeg documentatie liggen van dat blok. Ik weet dat er wel wat van te maken is. De kosten ervan staan echter wat buiten proporties. Het is dus even uitzoeken wat ik allemaal nog moet aanschaffen naast het blok.

@Rico; thnx!

Emiel

Bericht door Emiel » 19 jul 2011, 15:37

een garage met brug en gereedschap :p

Tim N

Bericht door Tim N » 23 jul 2011, 22:11

Alen, waarom niet een std mems 3 vvc blok pakken en ook std laten?
Of is 170pk je te weinig? dan enkel het vvc vervangen voor scherpere stokken.
Ben je toch snel bezig een 185 a 190pk blok te bouwen voor nog geen half furd geld.

Bij opbouw nieuwe blok arp bouten en preventief de kop pakking en de waterpomp vervangen.
Dan moet het toch een betrouwbaar blok worden?

Heb zelf in een Rover 114 (850kg) 230K gereden en dat waren echt niet rustige stads km's blok was een mems 3 vvc uit een ZR met bij inbouw 30K op de teller. Karretje doet nu zonder ooit een slag gemist te hebben al 50K met dat blok. Was echt een heerlijk blok om mee in zo'n lihte auto te rijden, koppel onderin en vermogen tot het rode gebied.

**edit***
VB voor 445 pnd

met neiwue riem en koppakking voor 720,00

of je gaat op accu over

allen

Bericht door allen » 24 jul 2011, 11:55

Tim, had een optie geweest. heb daar ook lang over nagedacht. Echter is er hier veel veranderd in korte tijd, waarbij ik straks al helemaal weinig vrije tijd heb. Ik heb dus geen zin om dan een oud blok te pakken, om te kijken hoe lang die heel blijft. Het blok wil ik daarom sowieso nieuw hebben. Een goed k-series blok van scratch laten opbouwen / inbouwen naar mijn wensen is absurd duur. Misschien ongegrond, maar ik heb nu al zo absurd veel problemen gehad met een k-series dat het mijn laatste optie is geworden Zoals het er nu voor staat kies ik voor een Zetec omdat die de uitlaatzijde aan dezelfde kant heeft zitten.

Ik heb contact gehad met Raceline voor een blok met drysump. Laatste zou volgens hun niet nodig zijn omdat hun wetsump zelfs al goed genoeg zijn op het circuit. Scheelt dus gelijk alweer een klap geld. Dat was iets dat ik bij een k-series sowieso al extra had laten installeren. :zwijntje:
Eens kijken waar dit allemaal op uit loopt. Misschien dat ik dit jaar alsnog even een mini roadtrip kan maken.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jul 2011, 12:51

klinkt goed Allen, ik zou daar ook voor gaan, goed blokkie lijkt me, en lekker fris/nieuw.
een goed kloppend hart voor Lewinski :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 jul 2011, 13:34

Ik zou ook zeker voor een Ford blok gaan. In het verleden heb ik ooit eens bij een Ford dealer stage gelopen en ik was positief verrast door de destijds moderne 2.0 Zetec motoren. Vooral de gretigheid viel me op, en dat bij zo'n lelijke eerste Mondeo :lol: . Ik denk dat je echt wat moois kan neerzetten qua blok voor redelijk geld. Iets van een 2.0 Zetec/Duratec met throttle bodies en een KMS zou mijn voorkeur hebben. Ben je totaal niet meer afhankelijk van die Engelse rommel :wink:

Emiel

Bericht door Emiel » 24 jul 2011, 14:54

Zetec vs Duratec zit inlaat en uitlaat zijde omgekeerd. Zetec is wat dat betreft gelijk aan de kseries, wat betekend, minder ingrijpende aanpassingen. Geen laswerk aan frame etc.

:wave: go Allen :wave: go Allen :wave: ;)

allen

Bericht door allen » 24 jul 2011, 17:48

Niels, een Duratec ligt ver buiten m'n budget. Naast het blok en al die aanpassingen heb ik dan nog een leuke renovatie nodig van m'n plaatwerk omdat ik geen zin heb om met loze gaten in de koets te eindigen. In dat geval zou ik de auto beter om kunnen ruilen. En dat is nu eigenlijk net waar ik geen zin meer in heb.

Tim N

Bericht door Tim N » 25 jul 2011, 11:59

Begrijpelijk Alen, altijd lastig als je eens ergens geen vertrouwen meer in hebt om er dan weer vertrouwen in te krijgen.

Wat is het doel wat vermogen betreft met een Ztec? Is dat niet gelijk aan een std VVC?
Dan is de VVC toch echt beduidend goedkoper imho?

Rupie

Bericht door Rupie » 25 jul 2011, 12:08

Dat vraag ik me ook even hardop af. Als ik de prijzen van Raceline zie ben je volgens mij zomaar minimaal 4k kwijt voor een Zetec. Voor mij zou een stukje originaliteit mbt de motor icm auto ook iets waard zijn. En de kwaliteiten van de K series ken je. Maar kan ook begrijpen dat je even een heel andere route wil kiezen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 jul 2011, 12:51

allen schreef:Niels, een Duratec ligt ver buiten m'n budget. Naast het blok en al die aanpassingen heb ik dan nog een leuke renovatie nodig van m'n plaatwerk omdat ik geen zin heb om met loze gaten in de koets te eindigen.
Ja o.k. maar zoals Emiel aangeeft is dat met een Zetec dus niet zo. Een Zetec is al iets ouder natuurlijk maar kost de wereld niet lijkt me. Genoeg Fordjes mee geleverd. Ik weet alleen niet wat er bij komt kijken qua versnellingsbak e.d. maar een blok alleen gaat de wereld iig niet kosten. Het hangt er met name vanaf wat je wilt en waar je genoegen mee neemt. Zoek een 2.0 Zetec blok uit een gezins Mondeo met redelijke kilometers en je hebt imho een goede basis. Met een KMS, TB's en eventueel licht tuning werk heb je volgens mij een wereld blok voor een Caterham. Natuurlijk niet goedkoop maar ik weet ook wel dat je met veel minder geen genoegen neemt :wink:

Past een iS motor uit een 318ti/is niet trouwens? Dan zou het een leuk project voor Bas Roos zijn :hmmm: :headbang:

ErikS

Bericht door ErikS » 25 jul 2011, 12:57

IS blok is nou niet echt een leuk blok voor in een sportwagen.

Beetje toeren lui, met dat duall mass vliegwiel'tje van 22? kg.........

allen

Bericht door allen » 25 jul 2011, 12:59

Ik zou heel vrolijk in m'n handen klappen als het maar 4k zou kosten. Standaard had ik 160 pk. Dat was snel zat, maar aan de andere kant was ik al een beetje met een schuin oog aan het kijken naar een 185 pk kit van DVA. Doel is nu dus zeker een stukje meer dan die 160 pk.
Een standaard VVC blok is misschien wat minder duur, maar zoals gezegd, houd ik niet van geld steken in een oud motorblok, want je moet de verkoper maar geloven op z'n blauwe ogen. Als hij me de teller laat zien met 50.000 kilometer, hoe weet ik of de auto daadwerkelijk zo weinig heeft gelopen? Bouw ik het blok gelijk in, of ga ik toch weer eerst voor de zekerheid de koppakking wisselen, waarbij ik wellicht gelijk de kop even moet vlakken? Stel dat ik nu weer heel het traject heb doorgelopen waarbij ik me niet zeker voel of het blok 5.000 of 30.000 kilometer goed blijft? Zowel op het circuit of als ik besluit weer een dag de hooligan uit te hangen door 800-1.000 kilometer rond te knallen aan 1 stuk?
Binnen een niet afzienbare tijd begint er bij mij weer een nieuw hoofdstuk. Dat heeft bij mij absolute voorrang. Dat betekent dat ik de weinige tijd die ik dan vrij maak voor de Caterham, rijtijd moet zijn. Vandaar dat ik dus liever kies voor een wat duurdere oplossing. Een k-series was leuk geweest als ik alles zelf kon. Van uit elkaar halen tot goed opbouwen, installeren en afstellen. Zo technisch ben ik gelukkig niet. ;)

@Niels: denk dat we langs elkaar heen praten, want ik was al bezig met Raceline voor een Zetec. Laat het blok overigens ook gewoon helemaal door hun aanleveren incl. een aantal goodies van hun. Liefst ook met ecu en kabelboom. M'n uitleg aan jou was omdat je er Duratec bij schreef. :D
Een BMW blok zou ik nog niet misschien willen hebben. :wave:

Plaats reactie