Ducati 1198

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Ducati 1198

Bericht door Ruud » 08 sep 2010, 22:12

Hier dan ook maar een topic om mijn motor voor te stellen :)

Na mijn rijbewijs gehaald te hebben in oktober 2007 heb ik een winter gespaard en in maart 2008 een Suzuki GSXR-600 k8 gekocht.
IMG_9687.jpg
IMG_9687.jpg (312.48 KiB) 5128 keer bekeken
Best een leuk speeltje voor de eerste km's maar ik heb het niet zo op klinische vervoersmiddelen. Een speeltje moet voor mij een ruwe diamant zijn. Het moet leven, bokken, afslaan. De GSXR was het tegenovergestelde, remde perfect, stuurde perfect, bij 2500 RPM gas en er gebeurde zowaar iets zonder horten of stoten. Een mak schaap en niets voor mij kwam ik in de zomer van 2008 achter. Na een kort bezoek aan Moto Breda en een proefrit op een 848 was ik verkocht...

Toch maar mijn kop in het zand gestoken en stug door blijven rijden op mijn GSXR. Tot aan de vooravond van het seizoen 2009 er geen zin meer in had, de liefde was over. Ik ging weer naar de motor die in mijn hoofd bleef rondspoken, een witte Ducati 848.

Op 16 maart 2009 was het dan eindelijk zo ver, ze stond klaar voor me, mooier dan ik had gedacht!
motorstek_33524_large.jpg
motorstek_33524_large.jpg (73.05 KiB) 5128 keer bekeken
Met toch de Akra-dempers gemonteerd, ik hoorde de monteur wegrijden voor een laatste check en ze waren toch op tijd geleverd. Ik vergeet de smile op mijn gezicht niet snel meer!!
motorstek_33525_original.jpg
motorstek_33525_original.jpg (78.94 KiB) 5128 keer bekeken
En lente wennen, een zomer knallen, een herfst genieten! Het werd winter en ze verdween in de garage bij mijn ouders. Maar ik kon haar niet vergeten! Ze bleef door mijn hoofd spoken en ik had tijd teveel op mijn stagebedrijf dus ebay werd afgespeurd, marktplaats werd in de gaten gehouden en een plan werd gesmeed....

De pond stond extreem gunstig tov de euro en zodoende is er heel wat officieel Ducati Performance carbon mijn kant opgekomen om mijn schatje te voorzien van het beste van het beste. Alle mensen die mij vertelden dat het geen echte Duc was omdat ze niet rood was en geen droge koppeling had mochten wat mij betreft voor gek verklaard worden. Ik was zo gek met dat ding!

Om het plaatje compleet te maken ook maar een helm aangeschaft van de coureur die ik toch een erg warm hart toedraag, Noriyuki Haga.

Afbeelding

En vele uren sleutelen later had ik dan eindelijk bijna alle kunststof zwarte delen vervangen door carbon. Maar dat niet alleen, in mijn zoektocht naar carbon kwam ik veel meer leuks tegen. Een nieuwe ECU van Ducati Performance werd ook gemonteerd evenals een setje grotere remschijven en sterkere klauwen van zijn grote broer (Ducati 1098). De diameter van de schijven groeide met 10mm naar 330mm en de klauwen zijn gewoon veel en veel mooier, en ze remmen nog veel en veel beter ook in combinatie met de schijven.

En daar stond ze dan, klaar, gereed, af! Helemaal naar mijn smaak! Klaar om naar de Eiffel te gaan in mei.

De eerste week van mei, slecht weer, 4 graden celsius en regen! Prima weer om met 130+PK op Pilot Powers 2CT onderweg te zijn.... Not! Om een of andere reden waren mijn remblokken 400km verder compleet weg en zat er een hele irritante trilling in mijn stuur tijdens het remmen. Kromme schijven!

En toen? Schijven zoeken in de Eiffel, vanwege het weer heb ik er weinig tijd ingestoken en ben ik er weer mee naar huis gereden zonder ook maar een km afgelegd te hebben. Verstandig is anders maar ach, we zijn heel thuis gekomen ;).

Rekenen rekenen, schijven, klauwen, blokken, kosten? Kosten vs baten. Tijdens de vakantie hadden mijn ouders al iets laten vallen. Is een reparatie het wel waard? Wat kost een 1198?

Een 1198 moest er komen. De liefde voor mijn 848 was weg! We hebben leuk gespeeld, time to say goodbye! :playcar:

De 848 weer volledig ontdaan van al haar carbon en andere extra's en naar de BMW-dealer getogen. Ik moest toch echt even een S1000RR proberen voor ik blind voor een Ducati zou gaan. Mijn keus stond eigenlijk al vast maar mijn vader heeft mij overgehaald en heeft me naar zijn dealer gestuurd.

Daar stond ze dan, groengrijs-achtig, 200+PK, slickmode, knopjes, de hele rimram aan opties erop. Moet zeggen rijdt lekker, niet mijn ding. Klinisch, wheelies tot over de 200km/u dat wel, en hele irritante anti-wheel-control. Zou ik er door een niet rood-gekleurde bril naar gekeken hebben dan zou het een serieuze kandidaat geweest zijn. Nu niet, nu ben ik Ducati!

En dus, wederom naar de dealer, een rode 1198 graag, en deze wil ik inruilen! Niet te lang over nagedacht, ik wilde kennismaken met mijn nieuwe liefde!

Een ruime week later stond ze klaar, dempers overgezet, sleuteltjes, hele uitleg, garantie, pechservice, overschijven, :blabla: , RIJDEN!!!!!

De eerste km's voorzichtig, nieuwe bandjes, 40PK meer dan ik gewend ben, al snel kwam het vertrouwde gevoel terug... De bekende kwaaltjes mbt de wegligging kwam ik ook weer tegen en waren exact hetzelfde als bij mijn 848. Eerst langs HK Suspension in Tiel om de boel af te laten stellen en om sterkere veren in de voorvork te plaatsen...

Ahhhh ze reed weer heerlijk, maar dan instant wheeliepower in 1 en 2 en heel hard bijten als je te ruw speelt! Het gerammel van de koppeling, de lompe klappen uit de dempers, heerlijk. Meer Ducati dan mijn 848, want gerinkel en volle doffe klappen.

Het carbon werd weer overgezet en zo staat ze er nu bij. 1000km verder sinds juni 2010 en ik voel me schuldig, deels omdat ik te weinig tijd heb vanwege mijn afstudeerproject maar des te meer omdat ik tegenwoordig meer tijd doorbreng op mijn vaders BMW K1300S. Daar kun je namelijk wel met goed fatsoen een duo op meenemen. Een duo op een 1198? Dat wil ik mijn lieve vriendinnetje niet aandoen! Dus dan maar samen op een BMW.....
side_1024.jpg
side_1024.jpg (171.91 KiB) 5128 keer bekeken
front_800_best.jpg
front_800_best.jpg (742.55 KiB) 5128 keer bekeken

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26924
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Ducati 1198

Bericht door romo » 08 sep 2010, 22:17

Schitterende fiets..........................maar.......................nou ja kijk maar even in het S1000RR draadje......... :wink:

K1300S vind ik ook gaaf, liefst in de dat Lava orange..............

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22282
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Ducati 1198

Bericht door Niels » 08 sep 2010, 22:36

Mooi ding Ruud al vind ik em qua design in het echt een tikkeltje over the top. Vandaag een 848 bekeken maar parelmoer wit doet de motor sowieso geen goed naar mijn mening. Dikke twin klappen uit de carbon dempers 8)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Ducati 1198

Bericht door Petrolhead Tom » 08 sep 2010, 22:49

Schitterend!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12552
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Ducati 1198

Bericht door Downforce Hans » 08 sep 2010, 23:02

Super mooi ding, die italianen begrijpen het wel..........

En...........tenminste twee normale koplampen.
Veel beter dat die dingen met 1 ronde en zo`n platte koplamp.
Het is dan net alsof hij konstant aan het knipogen is........... :mrgreen:

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Ducati 1198

Bericht door Roy » 09 sep 2010, 08:09

Pfoe.... wat blijft dit toch een geil apparaat. Ik begrijp dat je een 4 cilinder niks vind. Ik heb eventueel wel een Daytona 675 3 cilinder voor je. Wil ik best ruilen tegen dit schattige rode speeltje hoor :banaan: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jarno
Berichten: 480
Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Re: Ducati 1198

Bericht door Jarno » 09 sep 2010, 08:13

Mooie fiets... ik vind hem alleen een beetje depri... zoveel zwart...
Ik hoop dat je gelukkig wordt met zoveel vermogen, ik ken namelijk heel veel
inruil-verhalen omdat er niet normaal snel mee te rijden is...
Te bokkerig op het gas, ook op het circuit is het echt vechten om het maximale
eruit te halen.
Passen de Akrapovic dempers van de 848 zo op de 1198, i.v.m. de diameter ???
Lijkt me namelijk niet optimaal, maar kan het verkeerd hebben. :hmmm:

Als er weer een schip met geld langs komt, haal ik toch eerst een Triumph T675 voor
naast de 916 SP...

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Ducati 1198

Bericht door Roy » 09 sep 2010, 08:15

Dat heb ik inderdaad vaak gehoord Jarno. Dat bijvoorbeeld een 848 veel "normaler" te besturen valt als een 1098/1198, die schijnen wel erg extreem te zijn.

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Ducati 1198

Bericht door Ruud » 09 sep 2010, 08:51

Thanks voor de leuke reacties!

Om inhoudelijk te reageren;

@Romo: een S1000RR is een machtige machine, het uiterlijk zou ik nog wel doorheen kunnen prikken (dat is mij te Japans). Zoals jij m hebt is hij zeer aantrekkelijk maar ja, ik vond dit al wel gek genoeg ;). Verzekeringspremie zou ook van 110 euro per maand richting 160 euro per maand gaan...

@Niels: eens, wit is een modekleurtje, ik was er na twee motoren echt wel op uitgekeken. Op een Japanse fiets zal het een stuk beter staan omdat deze vaak versierd zijn met striping.

@Jarno: een 848 heeft een overbemeten uitlaatsysteem. Het is zelfs zo dat een volledig 1098 systeem zo past op een 848 (1098R en 1198 zijn weer net wat anders zodat het niet 1 op 1 past bij veel systemen). Artikelnummers van de dempers zijn dan ook exact hetzelfde (848/1098/1198).

Ik geef je gelijk dat het met een 1198 vechten is op het circuit en teveel vermogen heeft op de openbare weg. Ik kom echter alleen maar op de openbare weg en daar vind ik een 1198 veel leuker rijden dan een 848. Met een 848 kwam je namelijk vermogen tekort leek het wel en met een 1198 heb je vermogen over. Daardoor lijk ik rustiger te rijden...

@Roy: een 600/675/848 valt idd veel harder te rijden op het circuit. Minder lomp, bijten wat minder hard en dat soort dingen. Voor de mindere circuitgoden dus een veel verstandigere keus. Maar omdat het met een 848 zo makkelijk ging was ik ook constant te gek bezig in bochten en op dijkjes. Nu met 1198 toch wat meer reserve omdat ze toch wel heel erg hard hapt en ook echt doorbijt...

Gebruikersavatar
Jarno
Berichten: 480
Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Re: Ducati 1198

Bericht door Jarno » 09 sep 2010, 09:30

Ruud schreef: Ik geef je gelijk dat het met een 1198 vechten is op het circuit en teveel vermogen heeft op de openbare weg. Ik kom echter alleen maar op de openbare weg en daar vind ik een 1198 veel leuker rijden dan een 848. Met een 848 kwam je namelijk vermogen tekort leek het wel en met een 1198 heb je vermogen over. Daardoor lijk ik rustiger te rijden...

@Roy: een 600/675/848 valt idd veel harder te rijden op het circuit. Minder lomp, bijten wat minder hard en dat soort dingen. Voor de mindere circuitgoden dus een veel verstandigere keus. Maar omdat het met een 848 zo makkelijk ging was ik ook constant te gek bezig in bochten en op dijkjes. Nu met 1198 toch wat meer reserve omdat ze toch wel heel erg hard hapt en ook echt doorbijt...
Dat heb ik dus met mijn Subaru, heeft 325 pk en vierwielaandrijving en 1230 kilo, volgt mijn G40 met
160 pk, voorwielaandrijving en 743 kilo op...
Heb hem nu een week en ben dag en nacht met de vering bezig om hetzelfde gevoel als de Polo erin
te krijgen... :hmmm:

Dat van de Akrapovic dempers is wel leuk, scheelt weer in de kosten :thumbup:
Heb een setje titanium pasgemaakt voor mijn Yamaha TRX, was een systeem voor een Honda SP2...
Werkt ook zeer goed, 83 pk en 90 Nm aan het wiel :clap:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Ducati 1198

Bericht door wjn » 09 sep 2010, 11:52

Blijft een mooie motor om te zien, niet mijn favoriet sinds de DB7 van Bimota, maar toch een plek in de top 3 (nee, de BMW staat niet op 2 ;) ).

Wb. 848 vs 1198 op straat geef ik je groot gelijk, je hoeft geen toeren te maken met een 1198 om lekker vlot te zijn, waardoor je uiteindelijk rustiger rijdt.

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Ducati 1198

Bericht door Ruud » 16 mei 2011, 10:03

Heb wat nieuwe foto's gemaakt met een bepaalde reden. Ze staat te koop! Ik ben toe aan iets anders, iets rustigers, iets voor twee personen!

Info? Contact me!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Ducati 1198

Bericht door Roy » 16 mei 2011, 10:10

Toch blijft het een beauty he?

Succes met de verkoop Ruud!

Wat heb je in je hoofd als volgende motor? Zal zo te horen iets heel anders worden..

EDIT: Ik zie net op MF de kilometerstand... dat is nog een nieuwe motor man. Dat zijn dure kilometers voor je geweest :(

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Ducati 1198

Bericht door Ruud » 16 mei 2011, 10:30

2800 om precies te zijn ;)

De km's waren elke cent waard!

Als nieuwe fiets? Hypermotard mits dat een beetje rijdt met zijn tweeen... Men zegt van wel maar dat moet ik eerst nog zelf ondervinden :)

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Ducati 1198

Bericht door Roy » 16 mei 2011, 10:40

Hypermotard heb ik zelf ook op gereden (796 en 1100). Rijd erg gaaf echter heeft het voor mij weer minpunten qua tankinhoud e.d. Kan je wel weer een andere tank voor kopen enzo, maarja... dan ram je de prijs ook weer flink omhoog natuurlijk. Hou er ook rekening mee dat je niet echt makkelijke baggage mogelijkheden hebt met de Hypermotard (mocht je dat willen met passagier), dan is bijv een KTM SMT een stuk beter.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26924
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Ducati 1198

Bericht door romo » 16 mei 2011, 13:32

Jammer van die fiets, maar er zal wel wat anders mooi voor terugkomen...............

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9743
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Ducati 1198

Bericht door frank de jonge » 18 mei 2011, 13:09

Net als dat ik op MF ook al gespammed had hie rook maar ff.

Succes met de verkoop! :thumbup:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Ducati 1198

Bericht door Joopieboy » 05 jun 2011, 23:12

Wat een prachtige motor zeg! 8)

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Ducati 1198

Bericht door Ruud » 18 jul 2011, 00:15

En daar ging ze, naar een liefhebber!

Jammer? Nee eigenlijk niet... Teveel vermogen voor mijn rijgedrag!

Nu op zoek naar iets anders en ik heb al een idee... Maar eerst proefritjes maken! Heb nu tijdelijk weer een 848 om mee te spelen dus dat is ook geen straf!

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Ducati 1198

Bericht door Youp » 18 jul 2011, 07:54

Succes met de keuze en veel plezier met de 848, ook een geweldig mooie machine. :thumbup:

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: Ducati 1198

Bericht door Roy » 18 jul 2011, 11:31

Lekker voor je dat ie weg is. Wat heb je in je hoofd als opvolger?

Thommy
Berichten: 1962
Lid geworden op: 20 feb 2007, 11:11

Re: Ducati 1198

Bericht door Thommy » 18 jul 2011, 15:57

Roy schreef:Lekker voor je dat ie weg is. Wat heb je in je hoofd als opvolger?

Weer een Duc? :devil:

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Ducati 1198

Bericht door Ruud » 18 jul 2011, 20:46

Ducati heeft niet wat ik wil...

Nieuwe Monster: te klein
Oude Monster: te klein
Streetfighter: niet mijn ding
848: voldoet aan mijn rijgedrag-wensen (met rapidbike/goed afgesteld) maar dat is dan de 3e al....
Diavel: ik dacht dat ik op een toiletpot ging zitten, wel een best goed rijdende toiletpot maar niet mijn ding
Multistrada: GF zit daar niet lekker achterop

Dus wat dan?

Shortlist:

- Aprilia RSV 1000 (>2006)
- Honda SP1 / SP2
- ....

Eisen:
- 2 cilinder, of in ieder geval koppel vanaf een laag toerental
- +100Nm
- +120PK
- niet super mega hypersportief
- makkelijker te rijden dan een bokkige 1198 :blackeye:
- 6000 a 7000 euro, aangezien er nog een sporttour naast moet komen voor de leuke ritjes

jarno trulli
Berichten: 327
Lid geworden op: 26 aug 2008, 22:13

Re: Ducati 1198

Bericht door jarno trulli » 19 jul 2011, 00:10

zal je nog meevallen hoe prettig een sp1 is kwa zit positie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten