Duitsland; Naderen file, alarmlichten aan !

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
JP

Duitsland; Naderen file, alarmlichten aan !

Bericht door JP » 17 jul 2011, 11:26

Las net op een forum, dat wanneer je in Duitsland een file nadert, je je alarmlichten moet aanzetten als waarschuwing voor ander achteropkomend verkeer.

Nou is het hebben van een niet oplettende automobilist het laatste wat je in je kofferbak wil hebben, maar als je (in Duitsland) niet dmv je alarmlichten de anderen waarschuwt, kun je in het geval van een ongeval 25% (teil)schuld krijgen!
Wer auf das Stauende zurollt, sollte den nachfolgenden Verkehr sofort mit dem Warnblinker warnen. Autofahrer, die dies missachten, riskieren bei einem Auffahrunfall eine Teilschuld von 25 Prozent, so ein aktuelles Urteil.
Bron; RTL.de

Nu maar hopen dat die achter je niet zitten te slapen......

Martin van der Zwaard

Re: Duitsland; Naderen file, alarmlichten aan !

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jul 2011, 11:49

En hoe willen ze dat gaan controleren dan??

De maatregel vind ik wel goed. In Frankrijk doen ze het ook en ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel eens doe. Het komt best wel eens voor dat hier nergens de matrixborden aan gaan en het verkeer toch hard moet remmen. Dan gebruik ik ook mijn alarmlichten even om de bestuurder achter mij erop te attenderen.

Maar nogmaals, hoe wil de politie gaan controleren of jij wel of niet je alarmlichten hebt gebruikt??

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 jul 2011, 11:51

id niet te controleren lijkt me... maar de regel is goed! ik zie het vaak in het buitenland en doe het zelf ook wel eens ;)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 17 jul 2011, 12:23

Meeste nieuwe auto's zetten die dingen automatisch aan als je echt hard op de rem trapt, althans de Fiat 500 van mijn vriendin wel :)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 17 jul 2011, 12:38

partyondude schreef:Meeste nieuwe auto's zetten die dingen automatisch aan als je echt hard op de rem trapt, althans de Fiat 500 van mijn vriendin wel :)
Maar dan is het al te laat lijkt me. Degene achter je moet nog harder remmen en degene daar weer achter nog harder.

Ik vind het wel goede regel. Doe het zelf af en toe ook, baad het niet dan schaad het niet ;)

Knot

Bericht door Knot » 17 jul 2011, 12:45

Idd, astra GTC, 307 etc wat ik gereden heb deden het al automatisch.. oh wat irritant op de nordschleife voor achteropkomend verkeer elke bocht weer... maar voor normale mensen best wel handig. Het gaat ook pas uit zodra je weer vooruit gereden hebt dus in geval van crash blijft het ook aan.

Zelf doe ik het alleen als mensen achter me echt niet remmen, beetje inzicht kan geen kwaad, vaak let iedereen goed op en is er geen sprake van een noodstop als je ze achter je ook al ziet vertragen. Gaan we echt vol in de ankers dan zet ik ze ook aan, is het sowieso al lastiger voor de rest omdat je je eigen auto wil sparen en ook nog eens meer vertraging hebt met ebc/hawk spullen dus dan gun ik ze die waarschuwing wel.

Controleren lijkt me lastig, woord tegen woord, getuigen verhaal, als ze je willen naaien naaien ze je. Moet je dan aan de leugendetector ofzo? :?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 17 jul 2011, 13:05

Is niet zo heel moeilijk te controleren als je denkt. Bij een ongeluk waarbij je lampen breken zit er normaal gesproken wat gesmolten glas op het gloeidraadje. Dus als de tegenpartij beweert dat je je lichten niet aan had en je hebt gesmolten glas op gloeidraadje kan je je gelijk halen. Uiteraard zal zo'n ondezoek alleen plaats vinden bij ernstig letsel. Denk dat bij meeste kopstaart botsingen de lampen aan gruzelementen liggen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 17 jul 2011, 13:37

Ik doe het net als Knot, niet altijd, maar wel als ik de situatie onoverzichtelijk of onverwacht vind...

Luc B

Bericht door Luc B » 17 jul 2011, 15:14

Zo heb ik het ook met lessen geleerd. Doe het meestal ook wel .

stefan740

Bericht door stefan740 » 17 jul 2011, 19:28

Vandaag nog 2x gedaan onderweg naar de ring en terug. Zolang je zelf de tijd hebt zeker even doen inderdaad, regel of niet :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 jul 2011, 22:12

Doe dat al jaren. Hier in Nederland dus(ook) en ziet het velen met mij doen. Werkt wel imo.

Knot

Bericht door Knot » 17 jul 2011, 23:03

Waar ik wel op let, als ik het niet maximaal zie vertragen is het soms niet te doen om het harmonica effect tot 5000km verderop achter je te beperken.

bm-dub

Bericht door bm-dub » 17 jul 2011, 23:41

zat zelf 4 jaar geleden achterin een auto die aansloot in een file, de persoon achter ons had dat niet in de gaten en kwam onze auto binnen met zo'n 70 km/h. sindsdien zet ik de alarmlichten eigenlijk altijd aan en kijk ook altijd goed in m'n spiegels om te kijken of de mensen achter me ook snelheid minderen.

Joop

Bericht door Joop » 18 jul 2011, 00:22

In dit soort gevallen is dat toch bijna vanzelfsprekend?

Ik doe het zelf wel altijd; ben maar al te bang dat men niet vermoedend achter op klappen; zeker wanneer het redelijk abrupt stil staat...

Los daarvan zal de bewijslast in bovenstaand geval wel lastig zijn als er alsnog een aanrijding (kop-staart) plaats vind...

Stéphane

Bericht door Stéphane » 18 jul 2011, 11:27

Indien nodig zet ik zelf ook altijd de alarmlichten aan. Dat is dus in het geval van een onoverzichtelijke situatie waar file optreedt of als er onverwacht hard afgeremd wordt. In de meeste gevallen probeer ik dan gelijk ook wat afstand tot de er voor rijdende auto te bewaren, om eventueel uit te kunnen wijken indien iemand achter mij te laat remt.

De bewijslast of je je alarmlichten aan hebt staan lijkt me in dit geval bijzaak. Gaat volgens mij primair om de veiligheid van anderen en van jezelf. Als er iemand inderdaad met 70 km/u achterop klapt heb je andere dingen aan je hoofd.

ErikS

Bericht door ErikS » 18 jul 2011, 12:17

Doe ik indeed in NL ook al......

Macboy

Bericht door Macboy » 18 jul 2011, 19:26

Mensen die het niet doen zijn gestoord in mijn ogen.

Dacht altijd al dat het verplicht was.

JP

Bericht door JP » 18 jul 2011, 19:42

Of het in Nl verplicht is weet ik niet, wel dat het vroeger in Duitsland juist verboden was.

....maar het ging me meer vanwege het feit dat als je het niet doet, je 25% schuld kan krijgen bij een ongeval.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 jul 2011, 20:06

Robin schreef:Doe dat al jaren. Hier in Nederland dus(ook) en ziet het velen met mij doen. Werkt wel imo.

+1

Op de snelweg is bijna "interessanter" om te zien wat er achter je gebeurt dan voor je...................

Plaats reactie