Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Vandaag gebruik gemaakt van het mooie weer om eens bij dealers binnen te stappen voor proefritjes. Het doel is om een nieuwe auto voor moeders te vinden (Fiat Panda 2007) die wat ruimer, pittiger en luxer is uitgevoerd.
Bij Skoda de Fabia 1.2 TDI Greenline meegekregen. Nette auto, VAG-onderdelen 1 op 1 terug te vinden in VW, Seat etc., beetje grauwe indruk in het interieur, geen 'joie de vivre' te bekennen, materiaalgebruik goed doch oersaai. Ruimteaanbod in orde, onderstel goed, remmen goed, besturing redelijk op orde. Rijden is dus goed, motor uitgezonderd. Geluid is matig, trekkracht bij laagtoerig rondrijden is nihil. Verbruik goed zolang je niks van de motor verwacht. Echt een auto zonder sjeu. Terug gebracht zonder enige klik.
Volkswagen Polo laten schieten. Dat moet van hetzelfde laken een pak zijn. Een week geleden in een Caddy 1.6 TDI Bluemotion gereden en daarin heb ik me dood geërgerd aan de geforceerde aanpassingen tbv de zuinigheid. De bak was voorzien van extreem lange verhoudingen. Motor viel na opschakelen zover terug dat er geen trekkracht meer voorhanden was en het geheel stond te schudden alsof de motor uit de motorsteunen wilde ontsnappen. Remedie was telkens doortrekken richting 3000 toeren (en dat met een diesel). Oftewel waardeloos. Een verbruik van 7,8L/100 km gemiddeld viel me ook tegen. Na deze geestdodende rit werd ik in de showroom bij de andere modellen geen steek wijzer. Ik werd overvallen door de saaie doodse sfeer die in elke auto hangt. Ik was opeens volledig klaar met VW.
Bij Citroen binnen gestapt. Een witte C3 e-HDI stond klaar. Leuke auto om te zien, uiterlijk nog wat verfraaid door Selection-pakket. Er zijn dan iets anders wieldoppen gemonteerd (16 inch) welke overigens prima voor lichtmetaal door zouden kunnen gaan en er zijn wat chromeaccenten op de koets aangebracht.
Interieur was een verrassing. Erg leuk om te zien, er is duidelijk moeite gedaan om het er fraai uit te laten zien. Leuk 3-spaaks stuurtje, dashboard voorzien van siertrim in kleur van koetswerk. Pianolak rond aircopaneel. Voelde meteen goed. Goed de ruimte om je heen en volop accessoires aan boord. Radio geeft fijn geluid en het info-display in het midden geeft veel info.
Het rijden beviel ook meteen goed. De motor is gewoon een volwaardige 1.6 4-pitter en heeft kracht zat. Ook is het geluid goed gedempt, zowel de motor als wind-en bandengeruis. Bakverhoudingen zijn normaal dus je hebt eigenlijk niet het gevoel in een spaardiesel te rijden. Start-stop werkt zoals je verwacht. Verbruik zat zo rond de 3.8 liter gemiddeld. Aardig zuinig dus. Onderstel is gericht op comfort (Citroen eigen uiteraard). Stuurgevoel is ook vrij soft dus kwa rij-dynamiek geen wonder. Het schakelen voelt ook wat vaag, dat herken ik van de Saxo. Maar goed, mijn wensen zijn anders dan die van moeders. Remmen voelen goed aan, bijten meteen bij lichte pedaaldruk. Automatische knippers bij hard remmen is jammer maar wellicht veiliger voor de gewone rijder.
Achterin zitten is geen probleem. Volop been-en hoofdruimte. Flinke kofferbak ook. Al met al een positief gevoel.
Vervolgens naar de Mazda-dealer gereden om de LPG-versie uit te proberen van de Mazda 2. Bij het instappen valt je direct al het harde plastic op. Typisch Japans wat dat betreft. Dashboard ziet er aardig uit, stuurwiel pakt goed vast met de juiste weerstand en de pook geeft precieze korte slagen. Ook weer typisch Japans. Een stukje rijden dan maar. 2e punt wat meteen je aandacht trekt is het gebrek aan isolatie. Zelfs rond de 80 km/u ben je je stem aan het verheffen om jezelf hoorbaar te maken. Wielkuipen lijken geen enkele isolatie te hebben dus water en steentjes worden 1 op 1 aan het interieur doorgegeven. 3e punt wat opvalt is de straffe vering. Stukken gevoeliger voor oneffenheden. Om te rijden is het wel een leuke auto. Stuur voelt prettig aan, het schakelt prima met gevoel en de wegligging is gewoon prima. Helt weinig over en de auto is goed te plaatsen. Motorisch niet spannend ondanks 95 pk. Vrij vlakke vermogensafgifte met nergens echt een toename in trekkracht. Vooral onderin het toerengebied moet je echt even geduld hebben zeker met een paar passagiers. Ook hier heeft de motor last van lange bakverhoudingen waardoor je geneigd bent in z'n 4 te rijden ipv 5. 120 op de snelweg gaf een verbruik van 8,4L/100 km. Niet best. Dat zou verklaren waarom ze het alleen over 20 euro voor een tank hebben en nergens over de zuinigheid...
Als passagier heb je het in deze auto het minst naar je zin. Naast het stuiteren en overmatig veel geluid is de ruimte ook wat minder en door het zwarte interieur ben je snel uitgekeken op de auto. Audio ook niet echt geweldig al is MP3 wel standaard.
Kortom de Mazda voelt aan alsof de tijd heeft stil gestaan. Het ziet er allemaal wat flitsender uit maar onderhuids is het nog net zoals vroeger. Echt een klasse minder dan zijn concurrenten.
Voor alsnog staat de Citroen tot mijn verbazing op no. 1. Alfa Mito valt af door 3-deurs, en de Grande Punto heb ik niet zo een best kwaliteitsgevoel bij. Ook al weer even op de markt, Renault Clio idem.
Bij Skoda de Fabia 1.2 TDI Greenline meegekregen. Nette auto, VAG-onderdelen 1 op 1 terug te vinden in VW, Seat etc., beetje grauwe indruk in het interieur, geen 'joie de vivre' te bekennen, materiaalgebruik goed doch oersaai. Ruimteaanbod in orde, onderstel goed, remmen goed, besturing redelijk op orde. Rijden is dus goed, motor uitgezonderd. Geluid is matig, trekkracht bij laagtoerig rondrijden is nihil. Verbruik goed zolang je niks van de motor verwacht. Echt een auto zonder sjeu. Terug gebracht zonder enige klik.
Volkswagen Polo laten schieten. Dat moet van hetzelfde laken een pak zijn. Een week geleden in een Caddy 1.6 TDI Bluemotion gereden en daarin heb ik me dood geërgerd aan de geforceerde aanpassingen tbv de zuinigheid. De bak was voorzien van extreem lange verhoudingen. Motor viel na opschakelen zover terug dat er geen trekkracht meer voorhanden was en het geheel stond te schudden alsof de motor uit de motorsteunen wilde ontsnappen. Remedie was telkens doortrekken richting 3000 toeren (en dat met een diesel). Oftewel waardeloos. Een verbruik van 7,8L/100 km gemiddeld viel me ook tegen. Na deze geestdodende rit werd ik in de showroom bij de andere modellen geen steek wijzer. Ik werd overvallen door de saaie doodse sfeer die in elke auto hangt. Ik was opeens volledig klaar met VW.
Bij Citroen binnen gestapt. Een witte C3 e-HDI stond klaar. Leuke auto om te zien, uiterlijk nog wat verfraaid door Selection-pakket. Er zijn dan iets anders wieldoppen gemonteerd (16 inch) welke overigens prima voor lichtmetaal door zouden kunnen gaan en er zijn wat chromeaccenten op de koets aangebracht.
Interieur was een verrassing. Erg leuk om te zien, er is duidelijk moeite gedaan om het er fraai uit te laten zien. Leuk 3-spaaks stuurtje, dashboard voorzien van siertrim in kleur van koetswerk. Pianolak rond aircopaneel. Voelde meteen goed. Goed de ruimte om je heen en volop accessoires aan boord. Radio geeft fijn geluid en het info-display in het midden geeft veel info.
Het rijden beviel ook meteen goed. De motor is gewoon een volwaardige 1.6 4-pitter en heeft kracht zat. Ook is het geluid goed gedempt, zowel de motor als wind-en bandengeruis. Bakverhoudingen zijn normaal dus je hebt eigenlijk niet het gevoel in een spaardiesel te rijden. Start-stop werkt zoals je verwacht. Verbruik zat zo rond de 3.8 liter gemiddeld. Aardig zuinig dus. Onderstel is gericht op comfort (Citroen eigen uiteraard). Stuurgevoel is ook vrij soft dus kwa rij-dynamiek geen wonder. Het schakelen voelt ook wat vaag, dat herken ik van de Saxo. Maar goed, mijn wensen zijn anders dan die van moeders. Remmen voelen goed aan, bijten meteen bij lichte pedaaldruk. Automatische knippers bij hard remmen is jammer maar wellicht veiliger voor de gewone rijder.
Achterin zitten is geen probleem. Volop been-en hoofdruimte. Flinke kofferbak ook. Al met al een positief gevoel.
Vervolgens naar de Mazda-dealer gereden om de LPG-versie uit te proberen van de Mazda 2. Bij het instappen valt je direct al het harde plastic op. Typisch Japans wat dat betreft. Dashboard ziet er aardig uit, stuurwiel pakt goed vast met de juiste weerstand en de pook geeft precieze korte slagen. Ook weer typisch Japans. Een stukje rijden dan maar. 2e punt wat meteen je aandacht trekt is het gebrek aan isolatie. Zelfs rond de 80 km/u ben je je stem aan het verheffen om jezelf hoorbaar te maken. Wielkuipen lijken geen enkele isolatie te hebben dus water en steentjes worden 1 op 1 aan het interieur doorgegeven. 3e punt wat opvalt is de straffe vering. Stukken gevoeliger voor oneffenheden. Om te rijden is het wel een leuke auto. Stuur voelt prettig aan, het schakelt prima met gevoel en de wegligging is gewoon prima. Helt weinig over en de auto is goed te plaatsen. Motorisch niet spannend ondanks 95 pk. Vrij vlakke vermogensafgifte met nergens echt een toename in trekkracht. Vooral onderin het toerengebied moet je echt even geduld hebben zeker met een paar passagiers. Ook hier heeft de motor last van lange bakverhoudingen waardoor je geneigd bent in z'n 4 te rijden ipv 5. 120 op de snelweg gaf een verbruik van 8,4L/100 km. Niet best. Dat zou verklaren waarom ze het alleen over 20 euro voor een tank hebben en nergens over de zuinigheid...
Als passagier heb je het in deze auto het minst naar je zin. Naast het stuiteren en overmatig veel geluid is de ruimte ook wat minder en door het zwarte interieur ben je snel uitgekeken op de auto. Audio ook niet echt geweldig al is MP3 wel standaard.
Kortom de Mazda voelt aan alsof de tijd heeft stil gestaan. Het ziet er allemaal wat flitsender uit maar onderhuids is het nog net zoals vroeger. Echt een klasse minder dan zijn concurrenten.
Voor alsnog staat de Citroen tot mijn verbazing op no. 1. Alfa Mito valt af door 3-deurs, en de Grande Punto heb ik niet zo een best kwaliteitsgevoel bij. Ook al weer even op de markt, Renault Clio idem.
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Heb geen idee hoe het rijdt, maar zo'n nieuwe C3 vind ik een mooie auto in dat segment.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Leuk verslagje, is zo'n DS spaardiesel niet nog wat leuker qua looks?
Michel
Michel
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Jup, die zou ik zelf kiezen. Alleen is die er alleen in 3-deurs. Niet geschikt voor de mama
DS4 ook nog even in gezeten. Die jongens bij Citroen snappen het wel. Stuk voor stuk echt fraaie auto's. Mooi afgewerkt en anders dan anders.

DS4 ook nog even in gezeten. Die jongens bij Citroen snappen het wel. Stuk voor stuk echt fraaie auto's. Mooi afgewerkt en anders dan anders.
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Leuk verslag!
Ja, Citroen gaat er echt heel erg op vooruit! De nieuwe C4 en C3 evenals de DS modellen zitten stuk voor stuk erg goed in elkaar. Wat mij betreft gewoon met VW kwaliteit, zien er ook erg leuk uit. De C5 en de Picasso's zijn nog wat matig qua rijden, maar die zijn ook al weer wat verouderd denk ik.
De Skoda Fabia rijdt toch wel een stuk slechter dan een polo vind ik, ik kan er geen goede zitpositie in vinden, de motor klinkt als een tractor, heeft inderdaad geen kracht onderin, en het interieur is veel slechter afgewerkt. Het voelt aan als een VW van de vorige generatie.... En dat is het waarschijnlijk ook gewoon.

Ja, Citroen gaat er echt heel erg op vooruit! De nieuwe C4 en C3 evenals de DS modellen zitten stuk voor stuk erg goed in elkaar. Wat mij betreft gewoon met VW kwaliteit, zien er ook erg leuk uit. De C5 en de Picasso's zijn nog wat matig qua rijden, maar die zijn ook al weer wat verouderd denk ik.
De Skoda Fabia rijdt toch wel een stuk slechter dan een polo vind ik, ik kan er geen goede zitpositie in vinden, de motor klinkt als een tractor, heeft inderdaad geen kracht onderin, en het interieur is veel slechter afgewerkt. Het voelt aan als een VW van de vorige generatie.... En dat is het waarschijnlijk ook gewoon.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Leuke verslaglegging Joy en de C3 is idd een leuk ding. Ik vind Citroen sowieso al weer een tijdje goed bezig qua design 

-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Citroën is gewoon goed bezig.
Ik zou zelf ook zo in een C3 gaan rijden, terwijl ik in het vorige model nog niet dood gevonden zou willen worden. DS3 is ook vet, maar ik weet nog zo net niet welke ik zou kiezen.....
Ik zou zelf ook zo in een C3 gaan rijden, terwijl ik in het vorige model nog niet dood gevonden zou willen worden. DS3 is ook vet, maar ik weet nog zo net niet welke ik zou kiezen.....
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28595
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
ik heb laatst in een DS4 1.6THP 155PK EB6V Aut. gereden maar wat reed dat ding vreselijk
die bak schakelt nog langzamer dan me oma, de selespeed in een alfa 156 is er snel bij....

die bak schakelt nog langzamer dan me oma, de selespeed in een alfa 156 is er snel bij....
- ErikMartijn
- Berichten: 1816
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 15:41
- Locatie: 323ti
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Dat was bij de oude C4 met semi-automaat ook zo erg. Wist niet dat het met de nieuwe automaten ook zo was, nog niet mee gereden iig...
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28595
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
zelfde bak, zelfde drama...
maar verder is de DS4 wel een leuke auto, zowel van binnen als buiten een leuk design!
maar verder is de DS4 wel een leuke auto, zowel van binnen als buiten een leuk design!
- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Gek genoeg leveren ze die 1.6 THP 155 enkel maar met die rare bak. Terwijl er over die motor niet zo veel slechts valt te schrijven. De 200pk versie heeft een prima schakelende 6-bak, waarom hangen ze die ook niet gewoon in de 155pk variant?Martijn_bmw schreef:zelfde bak, zelfde drama...
maar verder is de DS4 wel een leuke auto, zowel van binnen als buiten een leuk design!
On topic: Bekijk inderdaad ook de DS3 en de Alfa Mito even.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28595
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
schijnt te komen omdat hij alleen in die uitvoering onder de belastingontduikers schraper grens komt voor 20% bijtelling 

- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Even crossposten:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 16&t=20711" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn review van de ds3 destijds.
Persoonlijk was mijn indruk matig.
Later las ik dat de ds3 waardig was als mini concurrent. Nu heb ik nooit een nieuwe mini gereden. Vond het onderstel/feedback van de ds3 nou niet bepaald zaligmakend..
Verders wel een erg net autotje.. Maar het gaat ook richting de 30k , voor dat geld mag het ook wel natuurlijk.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 16&t=20711" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn review van de ds3 destijds.
Persoonlijk was mijn indruk matig.
Later las ik dat de ds3 waardig was als mini concurrent. Nu heb ik nooit een nieuwe mini gereden. Vond het onderstel/feedback van de ds3 nou niet bepaald zaligmakend..
Verders wel een erg net autotje.. Maar het gaat ook richting de 30k , voor dat geld mag het ook wel natuurlijk.
- Ferdi
- Berichten: 3092
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Ik heb eind vorig jaar een goeie 900 kilometer in een C3 e-HDi gereden en was ook ontzettend verbaasd over het karretje.
Comfort wat jij noemt is gewoon goed, verkeersdrempels leken niet te bestaan voor het ding.
Stuurgevoel was wel iets vaag, schakelen vond ik meevallen maar rijd zelf al 5 jaar een oude Fransoos voor erbij dus ben het denk ik wel gewend.
Dan de motor.. 180 km/h op de Autobahn was geen probleem, kon ondanks dat het de spaarversie was prima meekomen op de linkerbaan (reden geen serieus snelle jongens tussen, dat moet ik wel weer toegeven)
En voor de paar honderd kilometer woon-werk die ik ermee heb gedaan was het ook gewoon dikke prima!
Als ik nu zou moeten kiezen dan gaat mijn keuze zeer zeker uit naar de C3/DS3 en liet ik de rest links liggen
Comfort wat jij noemt is gewoon goed, verkeersdrempels leken niet te bestaan voor het ding.
Stuurgevoel was wel iets vaag, schakelen vond ik meevallen maar rijd zelf al 5 jaar een oude Fransoos voor erbij dus ben het denk ik wel gewend.
Dan de motor.. 180 km/h op de Autobahn was geen probleem, kon ondanks dat het de spaarversie was prima meekomen op de linkerbaan (reden geen serieus snelle jongens tussen, dat moet ik wel weer toegeven)
En voor de paar honderd kilometer woon-werk die ik ermee heb gedaan was het ook gewoon dikke prima!
Als ik nu zou moeten kiezen dan gaat mijn keuze zeer zeker uit naar de C3/DS3 en liet ik de rest links liggen
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Leuk dat je het opmerkt van de Caddy, ik had exact dezelfde ervaring, teveel push op zuinig rijden, met als resultaat een onzuinigere auto. Motorkarakter en aangenaam schakelritme volledig verneukt.
- Oof
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Grande Punto doet het volgens mij niet gek wat betreft betrouwbaarheid. Zou hier toch ook nog even naar kijken, rijdt erg goed voor in zijn klasse.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Een dagje proefrijden in zuinige belastingontduikers
Mooi verhaal Joy !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten