Ruud

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Ruud

Ruud

Bericht door Ruud » 26 feb 2007, 12:01

Na eerst alleen maar gelezen te hebben stel ik mij bij deze toch ook maar voor. Wellicht kan ik ooit een nuttige bijdrage leveren al betwijfel ik dat ten zeerste.... ;)

Op dit moment ben ik 26 jaar oud en studeer ik in Den Haag aan de Haagse Hogeschool. Aangezien dit forum draait om rijplezier begin ik maar met mijn autohistorie. Deze valt het beste te omschrijven als niet bestaand ;), tot op heden heb ik namelijk nog geen enkele auto in mijn bezit gehad.

Die enkele keer dat ik een auto nodig heb helpen mijn ouders mij uit de brand met een Renault Clio 1.6 Dynamique of een Megane RS.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 feb 2007, 13:00

Welkom!

Foto's van de RS??

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 feb 2007, 15:38

Welkom

Gijzer

Bericht door Gijzer » 26 feb 2007, 17:39

Welkom

RVV

Bericht door RVV » 26 feb 2007, 23:11

Welkom op DF. Schrijf eens een verslag over de RS. Ben benieuwd.

Ruud

Bericht door Ruud » 28 feb 2007, 23:02

Als eerste even de specificaties, voorwielaandrijving en vier cilinders welke gevoed worden door een enkele turbo. Het gevolg hiervan is een vermogen van 225PK en 300Nm aan draaimoment.

Het uiterlijk van de Megane is al veel besproken in de vaderlandse pers en er lijken maar twee mogelijkheden te zijn, je vindt het een mooie auto of je vindt hem spuuglelijk. De normale Megane (3-deurs uiteraard) kan ik in grote lijnen waarderen er zijn echter een aantal dingen die ik niet mooi vind. Zo heeft de normale uitvoering zwarte strips op de bumpers, ielige mistlampjes en een weinig imponerend uiterlijk. Renault heeft dit bij de RS-uitvoering echter anders aangepakt. Die in Dieppe gebouwde uitvoering heeft een toegenomen spoorbreedte en daardoor aangepaste ophanging, 2 bijna ovalen uitlaten, een agressief uiterlijk door zijn grote mistlampen welke op de hoeken van de volledig in kleur gespoten bumper geplaatst zijn en een aangepast bodywork.

De binnenkant van de RS-uitvoering is grotendeels gelijk aan die van de normale uitvoering, de enige verschillen zitten in het stuurwiel, alumuniumpedalen en de sportstoelen. De met leer beklede versie van de stoelen heeft ook nog het Renault Sport logo in de zitting gestikt.

Tijdens het rijden zijn de verschillen stukken groter, ik heb geen Ho Pin Tung aspiraties en de kwaliteiten ontbreken daarvoor al helemaal. Dus wat dat betreft hebben jullie weinig aan deze review. Natuurlijk maak ik mij wel eens schuldig aan een stoplichtsprintje als er een petje naast me staat, en natuurlijk neem ik bochten wel eens met hogere snelheid dan toegestaan. Maar de kilometers die ik maak in de auto zijn meestal op de snelweg wanneer ik richting zee ga om mijn andere hobby uit te oefenen, kiteboarden.

Kom ik meteen bij het grootste nadeel van zo’n auto, het gebrek aan fatsoenlijke bagageruimte maar dat lijkt het probleem te zijn bij iedere hatchback of sedan. Een Audi RS4 Avant komt er nog wel een keer ;).

Maargoed, snelwegkilometers, stoelen zitten als gegoten, stuur is goed in te stellen, en de motor is soepel genoeg om schakellui gereden te worden, af en toe een keer terugschakelen naar 3 en gáááááááán ;). Het enige nadeel is dat je af en toe een beetje last hebt van de spoorvorming in het wegdek.

Zoals gemeld heeft een RS 225PK en dat is veel op de voorwielen. De RS heeft echter zo goed als geen last van torquesteer wat je soms nog wel eens tegenkomt bij vergelijkbare auto's. Het is in ieder geval nooit echt hinderlijk aanwezig. Ook in snel genomen bochten met hobbels blijft de RS goed de opgegeven richting volgen en geeft mij veel vertrouwen. Bij korte bochten kom je echter de beperkingen van de auto wel tegen, hier verliezen de wielen namelijk wel grip. Maar ook dan is het goed te corrigeren.

Voornamelijk positieve geluiden over de RS terwijl je ‘m nooit tegenkomt in het rijtje GTI/FR/CUPRA/MPS. Is dit verdiend of is de RS toch onderschat? Zeker de RS Trophy (belangrijkste wijziging is het gewicht van de velgen en aangepaste stabilatoren geloof ik) laat zijn concurrenten vaak alle hoeken van het circuit zien als ik de rondentijden in de Duitse bladen mag geloven..

Plaats reactie