BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tristan

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Tristan » 05 jul 2011, 10:05

Deze auto zien als een soort Mitsu EVO? :hmmm:

Evo heeft een 4-cil. single turbo met behoorlijke turbogat en 4WD. BMW heeft een 6-cil. met 2 kleine turbo's, weinig turbogat en RWD. Volgens mij is dit pas appels met peren vergelijken.

Snipe

Bericht door Snipe » 05 jul 2011, 10:08

Ruben schreef:En wat betreft Romo vind ik het verhaal en zijn reacties helemaal ongeloofwaardig. Dat ie er een besteld heeft doet daar niks aan af. Ik geloof er geen reet van. De niet hooligan rijder, die een hooligan auto koopt? Het is maar goed dat de nieuwe M3 er zometeen aankomt.
Je hebt die hooligan-brommert van hem wel eens gezien?

Sperdy

Bericht door Sperdy » 05 jul 2011, 10:09

Tristan schreef:Ik vond zijn mening eerlijk en oprecht. Enige kritiek vond ik dat er vooral de nadelen benadrukt werden en niet zozeer ook de goede punten. Had een beetje het gevoel dat er naar de nadelen gezocht werd. Maar voor de rest, iedereen zijn mening.
+1.
Ik kon alleen niet ahterhalen over welke auto Rico het had. Ja, er stond een plaatje bij van een oranje 1M, maar daar ging het verslag niet over .. :coffee: :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 jul 2011, 10:09

LOL@ Ruben.
Wat Romo betreft is het idd een kat in het nauw, denk ik. Maar als je ergens flauw van bent ben je er maar al te graag snel vanaf. Ook al is het een M3. Maar als ik Romo zo mag geloven maakt het qua financiën toch niet uit en kan hij straks lekker overstappen naar de komende M3. Leuk tussenstation dan, zo'n 1M. Mooi dat je dat kunt.
Leven en laten leven.

@Ferdi: waarom neem je niet gewoon weer een 135i met wat aanpassingen? Neem aan dat je nu nog wat krijgt voor de jouwe van 4(?) jaar en 120kkm?

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 05 jul 2011, 10:18

Het topic daalt tot bedenkelijke waarde IMO.... driekwart gaat helemaal nergens over. Het zoeken naar interessante posts moet met een vergrootglas. Jammer want de auto verdient beter. We willen filmpjes zien, testverslagen, foto's, ervaringen (positief of negatief, als ze maar eerlijk zijn), spots.... maar er is helaas erg veel ruis op de lijn.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 10:20

@Ruben, mijn plaat blijft hangen omdat ik hier in dit draadje de enige ben die járen ervaring heeft met een 6/8 cylinder M die 8000 draait en .35i motoren.Incl een prima .30i blok ook 1,5 jaar. Dus.

Nogmaals > IK ben de enige hier met dus jaren(!!!) ervaring erin, die in dit draadje schrijft. Niet zomaar 'n kort proefritje Wen er maar aan. :D
Laatst gewijzigd door Robin op 05 jul 2011, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 05 jul 2011, 10:20

Idd, ik lees normaal echt alles op DF maar dit topic laat ik de laatste dagen links liggen.. zonde.

Snipe

Bericht door Snipe » 05 jul 2011, 10:24

Wouter81 schreef:We willen filmpjes zien, testverslagen, foto's, ervaringen (positief of negatief, als ze maar eerlijk zijn), spots....
Workin' on it ;-)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 jul 2011, 10:26

Maakt me geen r.k uit wat iemand vindt...............ik heb gedaan wat mij het beste leek in de gegeven omstandigheden bij gebrek aan een beter alternatief.................dus de 1M kwam voor mij op een presenteerblaadje.............

Als geld niet/nauwelijks een rol speelt, dan heb je de vrijheid om te doen en te laten wat je goeddunkt.......
Nee, dan heb ik geen 3 topics en 180 pagina`s tekst nodig om te beslissen...............dan is er actie in de tent en wil ik verder...................en ja ik plan altijd een auto verder dan waar ik momenteel in rijd..................dus iedereen kan wel raden welke kant het op gaat................

Voor de rest lekker zanikken + zeiken.......................ik ga even van de voorpret genieten......................

Al iemand hem over 2-3 jaar wil overnemen, stuur maar vast een PB tje.....................

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 05 jul 2011, 10:27

Snipe schreef:
Wouter81 schreef:We willen filmpjes zien, testverslagen, foto's, ervaringen (positief of negatief, als ze maar eerlijk zijn), spots....
Workin' on it ;-)
+1

Andre

Bericht door Andre » 05 jul 2011, 10:27

Het enige wat ik nog wel wil in de 1M is het alcantara stuurtje van de performance lijn.

Afbeelding

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jul 2011, 10:29

@Ruben, maar wel een compressor op de Elise......... hoe verklaar je dat. :kikker:

Elk concept heeft voor en nadelen, die weegschaal van voors en tegens worden uiteraard heel persoonlijk ingevuld. Wat voor de een totaal geen issue is voor de ander een afknapper. Zie NSFW draadje.

Uiteraard heeft Rico recht op zijn eigen mening, maar als met de M buttton ingedrukt er amper een turbogat is, blijven er alleen nog maar voordelen over lijkt me. En die 8k tpm is natuurlijk iets van de laatste motoren van M GmbH. Dat de motoren graag toeren maken is duidelijk.

Ik had dan ook graag daar meer over gelezen in het vergelijk met een atmo ///M motor, bijvoorbeeld die uit de E46 M3. Beiden hebben hun voors en tegens, en daardoor hun charmes.

BMW gooit de M natuurlijk niet zo 123 ten grabbel, dat imago is hun toch te veel waard lijkt me.

Op naar de 300 pagina's :ongeveer als:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 jul 2011, 10:30

Wel met een oranje kleurtje dan in het midden he....................moet wel passen bij het stiksel op de stoelen............ :lol:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 jul 2011, 10:30

Ruben schreef:Gesnapt! Maar, jouw verhaal heb ik ook nog niet gehoord of heb je amper gereden? Als je je best doet, moet je vast een fatsoenlijk stukje kunnen schrijven :ga weg:
Zal ik dan maar even kort mijn ervaring met de 1M droppen:

Als eerste het instappen, mis eigenlijk wel een beetje de lage zit zoals ik graag zie in een sportieve auto, voordeel daarintegen is wel dat het tig keer praktischer is in dagelijks gebruik en voor sturen is het ook wel een bakje overzichtelijker, maar toch mis ik het. Het dikke stuur waar veel over klagen ben ik eigenlijk best content mee, dwarsspaak is wel wat dikker dan bij bijv mijn Z4, maar verders gewoon een prettig stuurtje voor mij :). Reed weg en zag dat de sportstand aan stond en zette deze eigenlijk vrijwel meteen uit. Op me Z4 vind ik het waardeloos werken, gasreactie is leuk, maar bij gas los reageert het ook wel vrij abrupt, tot aan de aandrijflijn aan toe. Bij een korte stop wees André me erop dat deze toch beter aan kon staan en heb het ondanks me eigenwijze kop toch maar even geprobeerd. Het is wel even wennen (vooral omdat ik het nooit aan heb), maar het werkt bij de 1M een stuk prrettiger en verbloemd volgens mij onderin het eea waardoor het lekker soepel verloopt.
Dan even kort het rijden van de auto, dit is namelijk toch wel z'n party-piece. Ding stuurt gewoon echt top en ondanks alle commotie over het std onderstel vond ik het voor een straatauto op een straatset eigenlijk een nette compromis. Auto staat goed op z'n poten en demping kan overal redelijk mee overweg. Auto voelt qua demping een stuk vertrouwelijker aan dan bijvoorbeeld de Z4 (met relatief korte veerweg), maar ook meer rust dan een E46 M3 met 19inch. De korte wielbasis is iets wat ik nog steeds top vind, wat voor de een ervaren kan worden als zenuwachtig, ziet de anders als agiel en direct. Ik vond de auto eigenlijk vanaf moment 1 heel erg vertrouwd rijden en durfde er wel een beetje mee te pushen. Persoonlijk ben ik wel voorstander van beetje enthousiasme op die manier. Auto stuurt nu standaard al zo goed in, dat de verwachtingen na kleine aanpassingen (oa iets meer camber voor etc), wel heel hoog liggen :).
De motor is een van de meest veel besproken onderdelen van de auto en ook ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Aan de motor ligt het niet, maar ben gewoon beetje verwend door de S54 vrees ik. De motor is gewoon ten alle tijden beter bij de les (qua vermogen) en de vermogensoutput is gewoon top, maar prefereer nog steeds de oldtimer S54 hierin. Motor zelf is overigens niks mis mee, het ligt hier puur aan het referentiekader. Als motor voor alle dag is het gewoon no doubt een betere kandidaat vrees ik.
We hebben ook kort nog even vanuit lage snelheden en wat hogere snelheden gesprint. Bij lage snelheden miste ik in het begin wel snel meters, maar kwam voor me gevoel in toeren wel weer terug. Op de snelweg (in toeren), was dit verschil imho nihil. Dat wetende dat de 1M een kleine 120-140kg (?)zwaarder is...
Turbo gat onderin wat Rico beschrijft is er inderdaad wel, maar kan me er eigenlijk niet zo aan storen, is voor mij gewoon een deel van de motor en op toeren ben je hier gewoon vrij van, enige wat lastig is, is de dosering bij serieus pushen.

Wat is me eindconclusie over deze auto?
Het is imho DE leukste auto voor daily/straat, maar mist het voor mij om 'm alleen als weekendauto te gebruiken. Denk wel dat BMW echt geslaagd is in z'n missie hierin, want meen oprecht dat menig sportauto gewoon minder goed is, de prestaties van de auto zijn gewoon enorm...

Zou ik er 1 kopen?
Ligt eraan, iedere petrolhead hier, overweegt wel eens eea op auto gebied, voor mij zou het er vanaf hangen of ik de auto als daily gebruik of niet. Voor mijn huidige inzet is het onzinnig, het betreft een weekendauto en auto's die je nieuw moet kopen in prive is voor mij eigenlijk beetje no go en zakelijk rijden betekent wel dat het meer moet zijn dan alleen me weekendauto. Dus wellicht dat het ooit vervolgd wordt :).

Pluspunten 1M tov Z4M
- meer overzicht
- praktischer (in vrijwel ieder opzicht)
- meer vermogen over de algehele linie
- onderstel is gewoon vooruit gegaan, beter in balans, meer rust

Pluspunten Z4M tov 1M
- voelt specialer aan (zit/sturen/schakelen/motor)
- zitpositie
- motorkarakter
- stuurgevoel

Michel P

Bericht door Michel P » 05 jul 2011, 10:36

Mooi verslag Bart!!

Michel

Robin

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 10:40

Goed verhaal Kasteel. Nu heb ik ook met de Z4M coupe gereden toen ik de 335i nog had. Motor mocht van mij wel wat meer powerful in de Z4M. Verder strak etc. Maar da's leuk dat ie wat minder weegt, de Z4M. Een gevoel van claustrofobie maakte zich mij toch 'n beetje meester, had ik ook met de Z3M QP, maar da's 'n ander verhaal.

Maar je vreest zelf ook al dat de 1M motor als daily wel eens beter kan zijn dan je S54. Goed dat je dat(in)ziet. Want 't is zo. :angel:

Tristan

Bericht door Tristan » 05 jul 2011, 10:43

Goed verhaal, Bart. :thumbup:

Andre

Bericht door Andre » 05 jul 2011, 10:44

Bart mooi verslagje.

Misschien 31 juli een M meeting op de Nring met wat duitsers bart misschien leuk dat jij er ook bij bent. Zullen we even dat museum stuk van je wat bumperstickeren met zo n nep M. :crazy:

Knot

Bericht door Knot » 05 jul 2011, 10:50

Niks van aantrekken joh Bart, die gasten spelen tegenwoordig vals met turbo's! ;)

Robin

Bericht door Robin » 05 jul 2011, 10:59

Knot schreef:Niks van aantrekken joh Bart, die gasten spelen tegenwoordig vals met turbo's! ;)
Nee joh al veel langer, hier ook zo'n neppert met van die M stickers op de kuip....vreselijk :(

Afbeelding

Andre

Bericht door Andre » 05 jul 2011, 11:08

Robin zijn dat ///M strepen volgens mij is dat gewoon een sponsor van verfen. Dat is volgens mij de Ral kleurenwaaier op de zijkant.

Joost H.

Bericht door Joost H. » 05 jul 2011, 11:11

Andre schreef:Robin zijn dat ///M strepen volgens mij is dat gewoon een sponsor van verfen. Dat is volgens mij de Ral kleurenwaaier op de zijkant.
:lol:

Snipe

Bericht door Snipe » 05 jul 2011, 11:13

Robin schreef:hier ook zo'n neppert met van die M stickers op de kuip....vreselijk :(

Afbeelding
Die auto is de moeder van het kwaad. Ook gewoon een turbootje en wat M-stickers op een standaard BMW-motor. Kwam die motor niet uit de 1502 of 315 of zo?

Andre

Bericht door Andre » 05 jul 2011, 11:20

Ja die motor kwam uit deze.

Afbeelding

LOL:)

RVV

Bericht door RVV » 05 jul 2011, 11:39

Robin schreef: Dus nee, ik respecteer Rico hoor , maar z'n mening/verhaal vind ik ongegrond en raar tov de gevestigde orde, afzeiken om af te zeiken. Echt 'n FAIL. En hij wil niet toegeven(althans niet en plein publiqeu) dat ie de kar wel wat beter vindt, dan ie hier opschrijft(Rico en ik pm-en wel eens :D ), een beetje het Hielke-notaris effect....

Robin prima dat jij mijn mening ongegrond vind, dat kun je normaal zeggen of je kunt dat op jouw manier doen..(correctie er is alleen maar jouw manier) :?

Voor wat betreft dat PM-en..

Meer dan dit heb ik niet met jou over de 1M in een PM besproken.
RVV schreef:Snap ik, hiero hetzelfde verhaal, heb wat kunnen schuiven vandaar.

Kijk maar even :thumbup:

ps, zo anti 1M ben in niet hoor :wink:
Als jij nog een keer goed dat FP bericht van mij doorleest dan zeg ik zelf dat het waarschijnlijk de beste BMW is die je momenteel nieuw kunt kopen. Wat ik schrijf is mijn ervaring, mening ect..lastig te accepteren voor jou maar so be it.

Macboy de halve wereld lacht ook JC uit wat dat betreft stoor ik me er verder niet aan. Maar goed de absolute heilig verklaring van de 1M is een feit. Ik doe er in ieder geval niet aan mee. Geen enkele auto verdient zo'n verafgoding en al helemaal niet BMW's hanbuikzwijntje met dikke spatborden, en een koffiettorretje op het blok geschroeft. De voordelen van de 1M zie ik wel, benoem ik wel, maar ik durf ook de nadelen te benoemen. Napraten van journalisten doe ik niet. Eigen ervaring is wat telt. Niet meer en niet minder.

Plaats reactie