Andre, laat ik over de situatie eerlijk zijn. Ik erger me mateloos aan de opstelling van DF jegens de 1M. In plaats van de hype te kanaliseren en te trachten de schijn van neutraliteit jegens alle automerken op te houden, doen ze actief en leidend mee in de verheerlijking van die auto. Jouw ondernemersinstelling van "voor wat, hoort wat" geldt niet in de wereld van de reviews en tests. Niemand neemt je dan meer serieus. Het zou wat zijn, de consumentenbond die een staafmixer of LED televisie van merk A een leuke review geeft omdat ze bang is in de toekomst geen nieuwe staafmixers van dat merk in handen te krijgen.
Je zou zoals in het geval van een magazine of website die zich op autotests of rijverslagen concentreert jezelf nog tactisch kunnen opstellen door kritiekpunten in verbloemde termen neer te schrijven. Daar heb ik geen moeite mee. Het leest minder aantrekkelijk. De vlees noch vis benadering is nooit een formule voor succes.
Maar wat DF met de 1M afgelopen zaterdag heeft uitgehaald gaat tegen iedere ethiek van een objectieve autotest in. De genodigden kwamen rechtstreeks uit de 1M database van de importeur! Alsof Rijswijk een reizend gezelschap op poten heeft gezet. Zo krijgt het Noorden met de hulp van DF ook eens de kans om aan de geneugten van de 1M te proeven. Nooit eerder heb ik van een dergelijke constructie gehoord. Wat moeten de importeurs van andere merken wel niet denken als ze lucht van deze BMW-mindedness vwb de autotesten krijgt? Over de BMW mindedness van grote delen van het forum heb ik het niet. Het gaat me om het testgedeelte van DF. Of krijgen alle importeurs straks de kans om via DF kosteloos en voor niks hun produkten middels promotiefilmpjes en demonstraties aan de man te brengen. Zo'n constuctie is volstrekt onmogelijk als je van je lezers/bezoekers ook nog verwacht dat ze de tests serieus nemen.
Over mijn ambities als tester hebben we het veel vaker gehad. Ik ben daar altijd eerlijk in geweest. Ik zou het graag willen doen. Ik weet een auto redelijk te besturen, ik weet redelijk goed hoe ik de sterktes en zwaktes van een auto aan een lezerspubliek kan overbrengen, over het algemeen schrijf ik redelijk goed, en ik ben in m'n oordeel goudeerlijk en bloedconsistent. Evenmin heb ik onder stoelen of banken gestoken dat ik me terdege realiseer dat het gezien mijn thuissituatie waarschijnlijk niets met die tests wordt. Ik kan het land niet in om een auto te halen, ik kan niet uren wegblijven. So be it. Ik heb DF nooit om een auto gevraagd en zal dat gezien mijn beperkte inzetbaarheid ook nooit doen. Bieden ze hem me aan en rijden ze in Heerenveen langs, dan zal ik m'n uiterste best doen om gratis en voor niks een leuke review in elkaar te timmeren. Zo is het en meer niet.
Weet je nog hoeveel werk we in 2005 van de review en filmpjes van die 130i hebben gemaakt? Hoeveel lol we daarin hadden? Ik heb toen geen blad voor de mond genomen. Die auto was van jou. Ik heb nooit een blad voor de mond hoeven houden vwb mijn neergeschreven mening van jouw auto's. Dat is nu met de 1M heel anders. Zo ken ik je niet. Heeft het met de auto te maken? Je zult wel zeggen van niet maar net als veel van de resterende forumbezoekers die BMW minded zijn en zonder een meter in de 1M gereden te hebben lyrisch over die auto zijn, kun je kritiek niet meer verdragen. Het lijkt wel of die auto geen bestaansrecht heeft zonder het massale applaus van anderen. Alsof die auto voor de goedkeuring door anderen gekocht wordt in plaats van dat je zelf achter je keuze staat en het je geen zier scheelt wat anderen erover denken. Moet ik me nu iedere keer bij de vorming van een mening gaan afvragen of ik mensen kwets? We hebben het nog steeds over een dom stuk blik he. Zo zit ik niet in elkaar. Ik respecteer jouw mening en jouw verzoek aan mij om een auto van 80.000 euro niet te bekritiseren omdat ie van jou is en omdat jij met erin hebt laten rijden. Maar net zoals je zelf zegt, zodra ik op een andere manier de kans krijg (en niet op de lange tenen hoef te letten) dan geef ik m'n mening over die auto. Over iedere auto. Omdat ik het leuk vind en omdat we op een forum zitten.
Even over Rico's verslag. Hoe tekenend de reacties op zijn 'mening' voor de staat van DF zijn. Robin, je hebt het over Rico's en mijn negatieve mening over de 1M. Hoe kom je daarbij? Mijn enige uitspraak die eventueel als negatief geïnterpreteerd zou kunnen worden is dat ik gezegd heb dat voor de meerprijs van de 1M boven de 135i je ook een behoorlijk stuk sportiviteit extra mag verwachten. Maar daarmee ben ik nog niet negatief over de auto. En Rico heeft continue zijn afkeur van de motorkeuze van de M 1-serie uitgesproken. In zijn rijverslag zie ik die kritiek op de motor nauwelijks terugkomen. Het is vooral de beleving van de auto waar hij moeite mee heeft (mijn interpretatie). En alhoewel ik positief verrast ben over de durf van Rico om een afwijkende mening neer te schrijven, steun of veroordeel ik zijn kijk op die auto niet. Ik heb namelijk nog geen kijk op de kwaliteiten van die auto omdat ik er niet mee gereden heb.
Robin, je verwijt aan mij "je hebt kritiek omdat ie te duur is" slaat als een tang op een varken. Je komt er iedere keer mee terwijl jij de enige op DF bent waarbij de relatie prijs/waardering overduidelijk aanwezig is en steeds terugkomt. Mijn "lijst" van lekkere auto's heeft geen enkele relatie met prijs. Dat heb ik bij de eerste keer dat ik de lijst plaatste ook direct duidelijk geprobeerd te maken. Jij hebt daar vanaf het begin moeite mee gehad (om dat te geloven?) en nadien heb je jouw eigen zienswijze aan mijn meningen over auto's proberen te koppelen. Dat is toch heel vreemd? Robin, ik herhaal het nog maar een keer, ik heb ook nooit anders beweerd. Er bestaat bij mij geen relatie tussen de lekkerte van een auto en z'n prijs. Is er nooit geweest en zal er nooit komen ook.
Hoop dat ik mijn plaatsgenoten niet teveel tegen de skenen heb geskopt

Ons Friezen staan erom bekend mensen. Geen twist zo mooi als een broedertwist