Nieuwe laptop,maar welke? Nieuwe besteld...blz 3

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
wjn

Re: Nieuwe laptop,maar welke? nOOb needs help...

Bericht door wjn » 03 jul 2011, 13:19

Oh ja, een verlicht toetsenbord is idd ook een aanrader.

dvh

Bericht door dvh » 03 jul 2011, 14:17

Marc RS4 schreef:Kijk het bovenstaande snap ik dus al geen reet van.... :oops:
+1 :mrgreen:

Ben ook al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe pc/laptop... maar ze kunnen me alles wijsmaken...

wjn

Bericht door wjn » 03 jul 2011, 15:04

Het is net zo als met auto's, ze brengen je allemaal van A naar B, alleen op verschillende wijze / met verschillende snelheid.

@Marc, configureer anders een Dell Latitude E6520 (http://www.dell.nl" onclick="window.open(this.href);return false; -> midden/klein bedrijf). Windows 7 64-bit, SSD schijf erin, schermresolutie naar keuze (HD 1920x1024, nadeel zijn kleine letters op het scherm), evt. grotere accu erin, klaar.

Wil je goedkoper, kijk naar de Asus die tweakers als goede keuze aangeeft. Beide gewoon goede laptops.

Knot

Bericht door Knot » 03 jul 2011, 15:09

Ik gaf als advies een 300GB SSD omdat er in de meeste laptops maar 1 schijf kan.. anders wordt het een verhuisdoos ;)

160GB is nu vrij gangbaar (Intel 320 series), heb ik ook in mijn E6320, dat vind ik een prima ding, 13inch laptop, lekker compact, alleen moet je kunnen leven met een kleine accu (30Wh). Wil je 60Wh dan naar een E6420 kijken met 14inch scherm.

En ja, ik ben erg Dell minded wegens jarenlange goede ervaringen. Voorheen met Lenovo gewerkt, dat is ook degelijk alleen nog duurder.

SteV6

Bericht door SteV6 » 03 jul 2011, 22:16

Geen merktips, maar als je er administratie en electronisch bankieren op wil gaan doen is een nummerpad wel een aanrader. Heb ik nu niet en dat is uitermate irritant.

Net als dat ik geen glanzend scherm wil hebben ivm spiegelingen. Voor de rest ben ik net zo'n computer-nOOb als jij Marc :wink:

Elise

Bericht door Elise » 04 jul 2011, 09:19

SteV6 schreef:Geen merktips, maar als je er administratie en electronisch bankieren op wil gaan doen is een nummerpad wel een aanrader. Heb ik nu niet en dat is uitermate irritant.
Afbeelding

Problem solved?

DDX

Bericht door DDX » 04 jul 2011, 12:41

SteV6 schreef:Geen merktips, maar als je er administratie en electronisch bankieren op wil gaan doen is een nummerpad wel een aanrader. Heb ik nu niet en dat is uitermate irritant.
Dell Latitude E6520 :

Afbeelding

Of zoals Elise noemt een losse, maar dan zou ik gewoon een bluetooth nemen, zodat je niets extra's hoeft in te pluggen:

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 04 jul 2011, 12:47

Ik vind zo'n 60/40 laptop met numeriek dus veel te groot om een laptop te noemen. Dat is meer een PC vervanger die gewoon op een buro staat gedurende maanden.

Zou zelf een E6420 nemen, desnoods met los numeriek usb pad.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 04 jul 2011, 12:49

Vind zo'n Laptop juist wel een fijne laptop: geen losse rommel die kwijt raakt, of die je vergeet. Bijkoemnd voordeel: nu wordt het echt een LP top: breed genoeg dat ie makkelijk op je bovenbenen kan rusten als je op de bank zit...

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 04 jul 2011, 12:53

Zo'n numpad is idd. wel erg handig om te hebben.

Maar dan zit je automatisch vast aan een 17" laptop denk ik?
Als ik nu even naar m'n toetsenbord kijk (15,4" Acer), dan gaat zo'n numpad er niet meer naast passen. Ookal schuif ik alles denkbeeldig een beetje op.

FrankS

Bericht door FrankS » 04 jul 2011, 13:01

Omdat ik toch al aan het preken ben voor eigen parochie:

15,6" en numeriek pad:

Afbeelding

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 04 jul 2011, 13:02

Volgens mij heeft een Latitude E6520 van Dell en een numpad en is die 15.6 "

Richardt.

Bericht door Richardt. » 04 jul 2011, 13:04

Ik snap het probleem van Marc RS4 wel. Zit net even de Tweakers prijsvergelijking te doen. (bij mij mag er ook wel eens een nieuwe komen)

Als ik selecteer op wat ik belangrijk vind. Zonder merkvoorkeur, geen processor en videokaart e.d. geselecteerd (geen verstand van), dan blijft er alsnog een waslijst van heb ik jou daar over.

Dat gaat dus nog wel een paar dagen duren voordat ik alles doorgespit heb en enigszins weet welke processor en videokaart e.d. geschikt zijn :hmmm:

Bram

Bericht door Bram » 04 jul 2011, 13:05

Dus gewoon de BBG van tweakers lezen, scheelt al de helft :)

DDX

Bericht door DDX » 04 jul 2011, 17:01

Even snel wat je bij dell aan opties krijgt :

Cpu heb je tig keuzes, gewoon eentje kiezen die beetje normale prijs heeft.
Je gaat verschil waarschijnlijk toch niet merken. (core i5 dus meestal)

SSD kiezen want performance scheelt flink daarmee, 128gb is meestal genoeg ruimte.
Wil je meer betaal je ook flink meer.

Dan heb je keuzes voor scherm resolutie/videokaart.
Tja als je alleen office werk doet boeit videokaart niet en resolutie is persoonlijke voorkeur (/hoe goed je ogen zijn)

Support kan je ook weer wat besparen, maar kan ook nadeel zijn dat je na 1e jaar helemaal geen garantie meer hebt of dat je laptop mag gaan opsturen.
Daarom is 3 jaar onsite support wel zo lekker, monteur komt volgende dag gewoon aan huis om alles te fixen.
Eventueel kan je totalcare optie nemen, mag je laptop uit je handen laten vallen/koffie eroverheen gooien.

Let ook even op dat je bluetooth als optie kiest, wel zo makkelijk en kost niet heel veel meer.

Volgens mij heb ik de opties/keuzes zo wel beetje genoemd.
Je moet alleen vantevoren even bedenken welk type je wilt (klein/groot/gewicht etc dus)

Bram

Bericht door Bram » 04 jul 2011, 18:05

Plus een verlicht toetsenbord, dat is bij Dell toch niet standaard?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 04 jul 2011, 20:46

Ik zou lekker voor een Toshiba gaan. Mijn vorige is inmiddels 7 jaar oud en draait nog steeds (weggegeven), mijn huidige is nu ruim een jaar en draait nog steeds als een zonnetje. Zeer degelijke laptops, Toshiba wordt voornamelijk gebruikt binnen Defensie, daar waar zo'n ding tegen een stootje moet kunnen.

Mijn persoonlijke ervaringen met Dell: op kantoor voor een collega een Dell XPS gekocht, toetsenbord is na een half jaar half weggesleten en accu geeft momenteel problemen. De desktop voor een andere collega heeft na 3 maanden er al geen zin meer in. Nóg een andere collega heeft privé een Dell gekocht en na 2 maanden gebruik moeten maken van de -niet bestaande- "service" van Dell. Harde schijf was kapot, moest vervangen worden en tegen betaling van 60 euro kon je de "kapotte" harde schijf ook mee terug krijgen met de nieuwe. Technische dienstverlening is Engelstalig, tenzij je een duur supportcontract afsluit. Daar zou ik gewoon niet aan beginnen.

Wil je een superdegelijk apparaat voor rond de 1500 euro?

http://www.4launch.nl/shop/product/0962 ... b/tweakers" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb in mn eigen laptop ook een SSD. Zoveel sneller is een SSD niet merkbaar t.o.v. 7200rpm (wel tov 5400rpm) harde schijven. Voor servertoepassingen zweer ik bij SSD, maar voor huis/tuin/keuken gebruik zou ik het niet per sé aanraden. SSD is duur en bovendien zakt de capaciteit naarmate een SSD ouder wordt, je houdt steeds minder ruimte over. Een nare eigenschap van de huidige SSD techniek.

Bonus bij bovenstaande laptop: H&K audio. Uit 99% van de laptops komt werkelijk bagger geluid, dan is de H&K van Toshiba laptops wel een verademing. Gewoon een leuke extra :)

Marc R

Bericht door Marc R » 07 jul 2011, 20:26

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 07 jul 2011, 20:34

Zou geen Acer nemen als ik jou was...

Marc R

Bericht door Marc R » 07 jul 2011, 20:41

Heb ik nu ook,heeft t altijd goed gedaan hoor.....

Richardt.

Bericht door Richardt. » 07 jul 2011, 20:55

Robin Hartog schreef:Zou geen Acer nemen als ik jou was...
Waarom niet?

Die van mij doet het ook al 4,5 jaar probleemloos...

Terwijl ik om mee heen vaak genoeg hoor dat er een laptop kapot is (niet merk gebonden)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 07 jul 2011, 21:47

Nja, ik baseer mijn mening alleen maar op 5 jaar BCC ervaringen. Laptop die veruit het meeste terugkwam was een Acer, en nee, dat waren niet de laptops die het meest verkocht werden..

Just saying. ;) Service bij Acer vond ik ook erg slecht..

Ik blijf bij mijn mening; Asus of bijvoorbeeld en HP (bij voorkeur de zakelijke modellen, maargoed). :)

Bram

Bericht door Bram » 08 jul 2011, 18:58

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 08 jul 2011, 19:34

Ik zou dus wel een SSD in je laptop doen. Verschil is gigantisch vind ik. In m'n desktop komt er binnenkort ook eentje. Ok, het is duur maar elke cent waard wat mij betreft. Voor opslag heb ik altijd zo'n passport schijfje bij me.

Mijn vorige laptop was een Acer, heeft het altijd goed gedaan. Probleem is de service bij Acer als die kapot is. HP laptops gaan ook vaak zat kapot, je weet het toch niet van te voren.. Alleen voordeel bij HP is dat je laptop wel snel gerepareerd wordt en dat het bij Acer vaak erg lang duurt.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 jul 2011, 11:23

Als je dan toch een SSD neemt, neem er minimaal een van 128GB. Ik heb nu 64GB waarvan een deel in beslag wordt genomen voor system recovery en Windows. De overige 20 GB die je overhoudt kan je gebruiken voor programma's, maar zodra ik onder de 15GB vrije ruimte kom, begint de laptop steeds vast te lopen. Als ik weer wat programma's of andere meuk verwijder, draaitie dagenlang als een zonnetje.

Ik ben er nog niet helemaal achter waardoor het komt, ik kan me niet voorstellen dat Windows zo'n 15GB vrije ruimte nodig heeft om fatsoenlijk te kunnen draaien. Maar aan de andere kant ben ik ook nog niet zo bekend met SSD en de eigenschappen er van. Het zou zomaar kunnen...

Als je een 128GB disk hebt, zet er alleen Windows op en wat kleine programmatjes misschien. Doe de rest op de 2e harde schijf die er in zit van 500GB of meer. Dat is dan wel weer 7200rpm, maar het voorkomt vervelende vastlopers.

Blijft een feit dat SSD van ouderdom steeds minder capaciteit krijgt, de cellen in zo'n disk zijn na zo'n 100.000x herschreven te zijn kapot en kunnen niet meer gebruikt worden (100.000x klinkt veel, maar dat valt wel mee). De schijf blokkeert deze cellen zelf, dus het is niet zo dat je laptop ontploft of vage dingen gaat doen door die kapotte cellen :) De schijf wordt alleen steeds minder groot.

Plaats reactie