Dagje Audi A7 3.0TFSI

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Dagje Audi A7 3.0TFSI

Bericht door Dickh. » 02 jul 2011, 16:43

Gisteren heb ik het genoegen gehad om een gehele dag met een nieuwe Audi A7 3.0TFSI te mogen rijden. Op donderdagavond opgehaald en vanochtend terug gebracht. Een goede 300km gereden. Aangezien ik best wel wat met Audi heb was ik uitermate nieuwsgierig naar de nieuwste techniek van Audi. En ik moet zeggen dat de A7 me zeker niet teleurgesteld heeft. Hij stuurt heerlijk. Reageert zeer direkt op het gas. De DSG, sorry, S-Tronic schakelt prachtig. Wegligging is gewoon ver boven gemiddeld te noemen. Goed, met mijn beperkte rijvaardigheden was ik er in ieder geval enthousiast over. Minder prettig ervaarde ik de S-line sportstoelen. Mede door het schuifdak lukte het me niet om een optimale zitpositie te vinden. Ondanks de grote 20 inch wielen was het comfort zeer bevredigend. De banden slaan slechts sporadisch op riggels en de dempers doen hun werk meer dan voldoende. Storend vond ik het afrol geluid van de banden. Regelmatig trok ik aan de raamschakelaars om te checken of alles dicht was. Bediening van navi e.d. was snel onder de knie. Hoefde eigenlijk nergens naar te zoeken. Opvallend vond ik ook het gemak waarmee de 3.0TFSI motor z'n werk doet. De A7 is gewoon snel. Heb nog even gesprint tegen een nieuwe 535i Touring en dat ging gelijk op.

Eigenlijk dus vrijwel alleen lovende woorden. En toch verkies ik de nieuwe 5 boven deze A7. Waarom? Puur en alleen vanwege de ongekend goede zitpositie in de BMW comfortstoelen.

Niels
Auto: Prius+

Re: Dagje Audi A7 3.0TFSI

Bericht door Niels » 02 jul 2011, 16:53

Leuke ervaring even een dagje proeven :D De A7 is een van de weinige Audi's met een eigen gezicht (helaas) en ik kan em wel waarderen, de 3.0TFSI lijkt me een fantastische motor. Jammer van de zitpositie, daar kan ik me echt vreselijk aan ergeren en dat terwijl Audi dat toch altijd goed voor elkaar had imho.

wjn

Bericht door wjn » 02 jul 2011, 17:28

Mooie ervaring dus :thumbup:

Ik ben afgelopen donderdagochtend met de A7 naar Dortmund "gevlogen". In ca. 1,5 uur van mijn deur tot het vliegveld, iets van 200km.

Ik had er al een paar keer mee gereden, maar nog nooit "vlot" op de autobahn. Je stapt iig heerlijk relaxed uit na zo'n vlotte rit.

Lane-assist wordt door mij iig uitgeschakeld, want het zorgt voor een "klinisch" gevoel. Alsof je achter een videospelletje zit te rijden.

Mbt. het afrolgeluid, Bridgestone's maken sowieso vrij veel afrolgeluid, maar dubbel glas neemt houdt veel omgevingsgeluid tegen.

Qua versnelling vond ik het wat tegenvallen (verkeerde referentie :mrgreen: ). Ik zat een klein stukje achter een Luxemburger met een S4 Avant (V8 type), dat ging gelijk op. (Beide auto's hebben ongeveer hetzelfde vermogen, dus dat klopt wel.) ABT en andere tuners hebben daar een goede oplossing voor.

De S-Tronic had er van mij niet in gehoeven, ben niet zo'n automaat fan. Een automaat doet altijd wel iets wat ik net niet wil. Gelukkig kan je 'm ook op manual zetten (en "flipperen").

Inhaal prestige van de A7 is iig prima, mensen gaan vrij snel opzij, je hoeft niet echt te laten zien dat je erlangs wilt. (De duitsers tenminste, de nederlanders gaan gewoon met 110 naar de linkerbaan om in te halen, zonder te spiegelen geloof ik :( ).

Ik kan goed een zitpositie vinden, er zitten comfortstoelen in deze A7.

Ik vind het overall een goede reisauto. Je rijdt makkelijk langere afstanden zonder dat je dat eigenlijk merkt. Ook qua snelheid is het oppassen en kijken of je niet te hard rijdt. (Geinig de assistent die de max. snelheid laat zien in je display, werkt boven verwachting goed.)

Grootste blunder in de auto is "Astitentie" (oid) in het menu. Dikke min voor spelling dus :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 jul 2011, 10:21

Een tijdje terug ook twee dagen met de A7 3.0 TFSI op stap geweest (verslag volgt nog op de FP), maar ik kan me niet voorstellen dat je met 20 inch over comfort kunt spreken. Wij gaan voor de optie met luchtvering, anders is de 'achterbank' (die er gelukkig goed in past) het na een paar ritten echt wel zat. Voor twee dagen was het standaard onderstel goed genoeg. Ik heb ook nog een tijdje op de achterbank gezeten, terwijl hij reed. Humor.

En Audi's Quattro systeem is nog altijd voorzien van een RWD-bias heb ik gemerkt.... :swinging:

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 jul 2011, 10:30

Ik heb ook even een stukje kunnen sturen.
Heerlijke wagen waarin je je verwend voelt en snel thuis. Accelleratie vond ik weer ' klinisch' aandoen.
Grootste misser: Geen 3 gordels op de achterbank!

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 03 jul 2011, 10:36

Zal vast een super auto zijn, maar dat gigantische derde remlicht in combinatie met dat opkomende achterspoilertje vind ik echt geen gezicht :duh:

wjn

Bericht door wjn » 03 jul 2011, 10:44

Dennis Cavallino schreef:Een tijdje terug ook twee dagen met de A7 3.0 TFSI op stap geweest (verslag volgt nog op de FP), maar ik kan me niet voorstellen dat je met 20 inch over comfort kunt spreken. Wij gaan voor de optie met luchtvering, anders is de 'achterbank' (die er gelukkig goed in past) het na een paar ritten echt wel zat. Voor twee dagen was het standaard onderstel goed genoeg. Ik heb ook nog een tijdje op de achterbank gezeten, terwijl hij reed. Humor.

En Audi's Quattro systeem is nog altijd voorzien van een RWD-bias heb ik gemerkt.... :swinging:
Dat comfort hangt van je referentie af denk ik.

Als ik het vergelijk met mijn RS4 of een GTI (V) is de A7 ondanks 20" erg comfortabel. Een A8 is comfortabeler, ja dat klopt. Die had dan weer gevoelsmatig minder "wegcontact". Het blijft een compromis.

P.S. Denk ook dat de stoelen veel aan het comfort toevoegen of juist wegnemen. De "comfort" stoelen doen wat de naam zegt (zelfs massage is mogelijk :gek: ).

Macboy

Bericht door Macboy » 03 jul 2011, 19:45

Geen foto's Dick ? Mooi interieur ?

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 jul 2011, 21:08

Een interieur om te fappen :df:

steve smith

Bericht door steve smith » 03 jul 2011, 22:50

Heb er 10 seconden achterin gezeten, en snel uit gestapt uit angst dat mijn nek permanent letsel over hield.

wjn

Bericht door wjn » 03 jul 2011, 23:35

Mocht je niet voorin zitten?

Zonder dollen, achterin is idd alleen goed voor (kleinere) kids. Ik kan er ook niet normaal achterin zitten, daar is een A6 beter voor geschikt (kun je ook met 3 pers achterin ipv. 2).

Paul

Bericht door Paul » 04 jul 2011, 11:53

Honden horen niet voorin :kikker:

steve smith

Bericht door steve smith » 04 jul 2011, 11:57

wjn schreef:Mocht je niet voorin zitten?

Zonder dollen, achterin is idd alleen goed voor (kleinere) kids. Ik kan er ook niet normaal achterin zitten, daar is een A6 beter voor geschikt (kun je ook met 3 pers achterin ipv. 2).
Tja, beroepsdeformatie. Als het 1800 kilo+ weegt is de achterbank het boeiendst! Voor het sturen hoef je zo'n ding niet te pakken! :tong:

Voorts heb ik ofwel niet genoeg oorbellen en plakplaatjes ofwel teveel haar en te weinig knopen op m'n boord om thuis te zijn in zo'n ding! :tooth:

Knot

Bericht door Knot » 04 jul 2011, 11:59

Zal ongetwijfeld best rijden maar ik vind het maar een gekke vorm hebben die auto.

k33z

Bericht door k33z » 04 jul 2011, 15:13

Opvallend dat de A7 ook zo veel last heeft van afrolgeluid. Dat had mijn A4 ook extreem, mede daarom snel weer verkocht. Volgens mij heeft Audi op het gebied van de ophanging een groot probleem. Extreem veel afrolgeluid en extreem veel onbalans (trillingen).

Marc R

Bericht door Marc R » 04 jul 2011, 22:39

Afrolgeluid....idd een probleem ook bij de 320D van mijn zwager...

Plaats reactie