Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor.

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.

Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor

Eens
46
60%
Oneens
31
40%

Totaal aantal stemmen: 77

Tristan

Re: Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor.

Bericht door Tristan » 30 jun 2011, 20:17

BMW vind ik sportief vanwege de RWD, sportieve afstemming van het onderstel, zitpositie (heel belangrijk) en stuurgevoel. Alle vakjes worden hierbij aangevinkt. Bedoel, elk model BMW is vaak sportiever dan de concurrent.

wjn

Bericht door wjn » 30 jun 2011, 20:47

Ik heb liever een wat minder potente motor en ingebouwd navi & xenon, dan een potente motor en tomtom achter de voorruit & gloeikaarsen.

SteV6

Bericht door SteV6 » 30 jun 2011, 22:49

Ik zou juist de navi weglaten en voor die 1,5-4K juist de grotere motor aanvinken. Xenon is wel een must ja.

Joop

Bericht door Joop » 30 jun 2011, 22:50

Best lastig...

Niels heeft op zich wel een hele goede post. Ik hecht zelf op zich ook wel aan kwaliteit en goede afwerking (al moet ik wel zeggen dat de kleine rammeltje en piepjes bij mijn E92 me niet bevallen voor een 2jr oude, bijna 80 mille kostende auto... :nah: ); alleen vind ik zelf dat zeker niet het belangrijkste.

Als ik zelf moet kiezen kies ik toch voor uitvoering met 'potente motor'. Heb zelf bijna alle uitvoeringen wel gereden en/of zelf gehad (van de 1er/3er met een paar uitschieters waaronder de F02 760Li); maar hoe dikker het blokje hoe levendiger het chassis wordt en hoe meer je merkt dat het onderstelletje wel karrenvrachten vermogen/koppel kan hebben.

Daarentegen moet ik wel zeggen dat één van mijn fijnste BMW's wel de E36 318i (M43) was. Dat 8-kleppertje hing zo heerlijk aan het gas, daar kan geen enkele moderne BMW meer tegen op. Gas geven was ook direct reageren. Nu moet alles via een draadje...; alles went, maar een gaskabeltje is toch prettiger.

Ook zo'n instap 1er laat best zien dat het karretje heerlijk in balans is en lekker stuurt; maar je merkt ook direct dat de grenzen van het onderstel niet bereikt worden; dat merkte ik destijds in 2003 al bij de Predrive van de 1er in 120i uitvoering; een paar jaar later na de introductie kwam pas de 130i en laat dat nou net de meest vermakelijke 1er zijn (135i is ook leuk en de 1M moet ik nog even in het midden laten, want daar heb ik nog niet mee gereden), op het ietwat zware R6-blokje op de vooras na dan. Alleen laat je daar het initiële onderstuur direct overgaan naar overstuur met het gaspedaal...

...dat laatste vind ik laat me toch wel de meerwaarde van een potenter blokje inzien; de auto is op meerdere manieren te sturen en te controleren.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 01 jul 2011, 01:32

Ik heb ooit een 316i op lpg gehad, leasertje uit de poel.
Ja het was een BMW en ja je stapte uitgerust uit na de 2 tanken leeg te hebben gereden.
Maar man o man wat was die motor een anti climax.
Gaat nergens over.
Maar goed, een dergelijke motor gaat in geen enkele auto ergens over.
Het was dus een lekkere reisauto met een klote motor.
Daar heb ik er wel meer van gehad en de bmw gaf geen meerwaarde omdat het een bmw was, dus heb ik ja gestemd, met dikke vette sjaken motor had ie wel meerwaarde gehad ;-)
Persoonlijk vind ik een bmw met minder dan 6cyl een excuus bmw, een blik geworden poldermodel bmw zegmaar.
:kikker:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 01 jul 2011, 01:47

Een bmw koop je niet om van a naar b te gaan maar voor rijplezier. Dat heeft wel een prijs want je boet echt wel wat comfort in, hij is te krap en als je hem nieuw koopt belachelijk duur. En over premium gesproken: het interieur van een golf 6 is echt een klasse beter dan de einser van de eerste generatie (die nu wordt afgelost). In een 130i vind ik dat prima. Met die heerlijke motor is dat een verkapte sportauto. Maar met een 116i is de besturing onderhand het enige pluspunt. Je hebt veel te weinig vermogen om onderstel te benutten. Je weet dat er veel meer inzit maar dat je het nooit eruit kan halen. Sterker het onderstel van een dacia voldoet dan ook prima voor zo' n tam autootje. Of onderstel van de fabia.

En voor 35k koop je ook een gti, giulietta qv of megane rs. Makkelijke keus.

Overigens: de mensen die ik ken die een pauper premium rijden hebben de toerenteller nog nooit boven de 3000 rpm gezet. Imago is altijd de achterliggende reden. Laten we eerlijk zijn. Een golf, astra, focus of octavia beheerst het van a naar b concept gewoon beter.

k33z

Bericht door k33z » 01 jul 2011, 08:39

@Sitechris, het interieur van de pre-facelift 1-serie was inderdaad nogal dramatisch. Het model van na de facelift vind ik wel weer een betere afwerking hebben dan een Golf 6 (beide in bezit gehad).

Maargoed, back on topic :)

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 01 jul 2011, 10:15

Michel P schreef:Hier zijn nog al wat BMW fappers op het forum.

Ik kan diverse modellen zeer zeker waarderen, waar ik echter niet bij kan is dat velen een schrapers edition nemen met bromfiets motor, dan is in mijn ogen de toegevoegde waarde van het concept RWD weg, en blijft er alleen status over.

Mijn hart zal dan ook niet harder kloppen van een 316i/318i en de instap diesels. Dat geld ook voor de einser, en onder gemotoriseerde andere modelen.

MIchel
Zeker geen BMW fapper, maar om heel direct te zijn: onder de ton koop je niet snel een beter sturende auto dan een 1 serie BMW. Hoewel de 4 pitter vanwege alle milieu meuk niet lekker rond loopt (naar mijn smaak), stuurt een 120i echt helemaal geweldig! Mooie gewichtsverdeling, geweldig bocht insturen: het sturen is echt genieten (de motor is inderdaad minder)

Prijs/kwaliteit (icm interieur) verhouding is wel onder de maat...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 01 jul 2011, 10:28

Joop schreef:Daarentegen moet ik wel zeggen dat één van mijn fijnste BMW's wel de E36 318i (M43) was. Dat 8-kleppertje hing zo heerlijk aan het gas, daar kan geen enkele moderne BMW meer tegen op. Gas geven was ook direct reageren. Nu moet alles via een draadje...; alles went, maar een gaskabeltje is toch prettiger.
die M43B19 ligt dus ook in mijn E46 en idd het is geen strepentrekker maar wel een blok met een heerlijk karakter :)

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jul 2011, 10:40

ik heb ook die 1.9 in de 316i Compact liggen,
de BMW heeft gewoon meerwaarde door een mooie mix van elementen te hebben, natuurlijk is een potente motor een plus, maar tis niet alleen dat, het is de som der delen wat een auto kan maken :coffee:

Rupie

Bericht door Rupie » 01 jul 2011, 10:49

Man man man, lijkt wel een 1M draadje hier! Ga eens rijden met een 320si zou ik zeggen. Andere BMW met viercilinder mag ook, maar de 320si zal wat meer tot de verbeelding spreken. Ruk motor, maar geweldig om te rijden. Dat ik toen niet overgestapt ben, kwam omdat ik uit de 130i kwam en ik dus een fatsoenlijke motor gewend was. Had ik dat niet gehad dan was het een heel aantrekkelijke auto geweest.

Maar ondertussen help ik ook weer mee aan de discussie :blabla:

Maar goed, zie het maar als tegen geluid tov de onwetenden. :cowboy:

Ik heb mijn goede daad voor vandaag verricht :drieling:

jgpeggeman

Bericht door jgpeggeman » 01 jul 2011, 11:04

GTRene schreef:ik heb ook die 1.9 in de 316i Compact liggen,
de BMW heeft gewoon meerwaarde door een mooie mix van elementen te hebben, natuurlijk is een potente motor een plus, maar tis niet alleen dat, het is de som der delen wat een auto kan maken :coffee:
Hier ben ik helemaal mee eens!
+1

Hielke

Bericht door Hielke » 01 jul 2011, 11:37

Het komt met de formuleringen van die stellingen heel nauw voor wat betreft het te verwachten antwoord. Op de huidige stelling heb ik oneens als antwoord gegeven. Een goed sturende 1 serie heeft geen dikke motor nodig om te entertainen.

Maar dit geldt evenzeer voor een 5, 6 of 7 serie, alleen dan met een heel andere argumentatie. Een grote limousine met een grote wielbasis entertaint namelijk als rijmachine nooit. Het kan een geweldige statusgenerator zijn, het kan een heerlijk comfortabele A naar B cruiser zijn, het kan een goeie pakezel zijn, maar het kan nooit een goede stuurmachine zijn. De motor zou me dan ook helemaal niks uitmaken. Zelfs een simpele twee liter diesel stuwt een 5 serie al naar 225 km/h voort. Ja, stil moet ie zijn, zo stil mogelijk. Kans dat juist die instapmotor dat is, is vrij groot.

En ook niet iedere kleine BMW kan het met een kleine motor lekker doen. Heb een e36 en E46 met kleine tor en een indirect stuurhuis gereden. Daar werd ik niet gelukkig van, en dan druk ik me matig uit. Die dingen gingen dan ook nog op één oor hangen in een mate die ik alleen bij ouwe citroëns eerder heb meegemaakt. Dergelijke gebakjes uit de jaren '90 en vroege 21ste eeuw staan op lichtjaren van de 1 series.

mark147

Bericht door mark147 » 01 jul 2011, 11:45

Heb zelf vorig jaar de overstap gemaakt van een "potente" Lexus IS 220d naar een 118d. Is geen strepentrekker met 136pk/300nM, maar dat was de 177pk/400nM Lexus rammelbak gek genoeg ook niet. Een BMW zes cilinder klinkt idd fantastisch, maar is na een jaar sturen met de 118d geen gemis. Daarnaast is zijn er meer zaken die bepalend zijn voor de meerwaarde van de ene auto t.o.v. de andere. Wat mij betreft is een potente motor in een BMW een meerwaarde maar, niet de meerwaarde.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 jul 2011, 11:57

Hielke, probeer die flyover bij Lelystad bij die Olfanten eens te doen met jouw ei op wielen , of met die boot van mij. Of A10 afslagen /bochten richting Almere vanuit 't centrum Amsdterdam. Ik wil je kop dan wel eens zien, van http://www.hoekenditnou.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; en dan geef je gas en dan lelt ie 'm nog heerlijk door de bocht. :df:

Leef je nog steeds in 'n vacuum? Pathetisch man. Gewoon lullen over iets wat je niet kent en weet. Heerlijk. :D

En dan dat verhaal van die notaris in m'n achterhoofd. Lachwekkend maar niet serieus te noemen, jouw betiogen de laatste tijd.

Verder vond ik 'n 120d niks mis mee, maar ik wilde een zwaardere motor.

At the end of the day ligt 't aan je budget, vooral in DF termen.

Een 720d met 184pk. Belachelijk. Een Ferrari met 300pk. Zielig. Een Z06 met 400pk. Sneu. Een Lambo met 400pk. 40 jaar geleden ja.

Hielke

Bericht door Hielke » 01 jul 2011, 12:22

Robin,

mijn meningen over auto's zijn niet aan inflatie of deflatie onderhevig. Ze hebben niet met het weer te maken, niet met het jaar waarin we leven, het jaargetijde, en evenmin met mijn budget. Als ik met een auto rijd dan vel ik daarop aansluitend een oordeel dat staat. Mensen die me goed kennen weten dat. Ik heb er daarom ook totaal geen moeite mee om auto's in een lijstje op te nemen. Mijn oordeel wijzigt toch niet. Bij het vormen van dat "lijstjes" oordeel geldt slechts één criterium: rijbeleving in de positieve zin van het woord.

Mijn Punto Evo schrapersdiesel komt niet in de lijst voor. Ik heb de auto op praktische en budgetaire gronden gekocht. De nieuwe BMW 5 serie komt er ook niet in voor. En ja, ik heb 'm gereden.

Voel je nou niet teveel aangevallen aub. Ik herhaal het nog maar eens. Het is slechts MIJN mening.

Robin

Bericht door Robin » 01 jul 2011, 12:27

Mooi dat je zelf ziet dat 't toch ook budgetair is. Je leert snel. :D

Anders reed je zelf wel 'n (vul je droomauto hier in)

Porsche

Cayenne

Diesel
:kikker:

Harrie

Bericht door Harrie » 01 jul 2011, 12:37

Iemand zei het al eerder....het begint op het 1m draadje te lijken.

Voor mijn gevoel wordt het BMW gefab hier steeds erger. Ook dit lijkt een BMW verheerlijkingsdraadje te worden. Hielke die zijn mening geeft...en dezelfde fappers reageren daar weer op. :lol: :lol:

Kunnen we niet een sticky maken waar alle BMW fappers zich verzamelen en hun godelijk machien bespreken? Hoeft voor mij niet in ieder topic herhaalt te worden.

Een BMW heeft volgens mijn mening alleen meerwaarde met een dikke motor. Ik lees hier iets over de geweldige 4 cilinders die BMW heeft. De VAG machientjes doen daar zeker niet voor onder.

Het stuur gedrag van een 1 serie? Een Focus doet daar zeker niet voor onder.

Beide dus geen reden om voor een BMW te kiezen.

Het wordt pas leuk als er een leuke (lees dikke) motor in ligt dus.

Robin

Bericht door Robin » 01 jul 2011, 12:39

Harrie, ik ben geen BMW fapper, ik ben Robin, die zich nog geen 458 kan veroorloven. Niks meer niks minder. :kikker:

En die Hielke met z'n wereldvreemde geneuzel soms eens tot de orde roept. :devil:

RS5 doe maar, A6 doe maar, C63 CLS 63 AMG doe maar, any Jag doe maar, any Maser doe maar. :piraatje:

Maar dan dus wel de potenste versies he!

allen

Bericht door allen » 01 jul 2011, 12:46

De stelling zou toepasbaar moeten zijn op ieder merk auto. En nog zou ik het dan oneens zijn nu. Een potente motor biedt alleen meerwaarde als je daar waarde aan hecht. Ik zie een BMW allerminst als sportwagen. Het is in de regel gewoon een burgerbak voor het gezin. En als je in dit geval dan mee kunt komen met het overige verkeer dan is het toch best? Door wat lakproblemen heb ik meermalen een 3 en 5 serie meegekregen met een 4 cilinder in het vooronder en een automaat. De enige minpunten die ik kon vinden waren de knoeperts van spiegels en het lelijke dashboard. Over de motoren had ik het niets te klagen. Maar goed, ik word dan ook al rap ouder. Toch maar eens een trage Engelse suv overwegen... :angel:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 jul 2011, 12:47

De spijker op z'n kop Allen :D
sitechris schreef:Een bmw koop je niet om van a naar b te gaan maar voor rijplezier.
Nee hoor, ik heb idd wel een BMW om van a naar b te gaan en dat doet het apparaat fantastisch! Daarbij heb ik ook nog fun in bepaalde bochten :df: Wat wil een mens nog meer....
sitechris schreef:En over premium gesproken: het interieur van een golf 6 is echt een klasse beter dan de einser van de eerste generatie (die nu wordt afgelost).
a) Een Golf 6 vergelijken met een 1-serie welke uit 2004 stamt gaat nogal mank..
b) Na 3 ton aan kilometers geeft mijn 320D me nog steeds premium gevoel, iets wat de Golf 4 na 2 ton al lang niet meer deed.... VW is leuk, als het nieuw is (en dat hoor je uit de mond van iemand die altijd VAG liefhebber is geweest met 7 jaar dealer ervaring)
sitechris schreef:Met die heerlijke motor is dat een verkapte sportauto. Maar met een 116i is de besturing onderhand het enige pluspunt.

Das dan altijd nog een pluspunt meer dan b.v. een Astra 1.6 toch??

En voor 35k koop je ook een gti, giulietta qv of megane rs. Makkelijke keus.
sitechris schreef:Overigens: de mensen die ik ken die een pauper premium rijden hebben de toerenteller nog nooit boven de 3000 rpm gezet. Imago is altijd de achterliggende reden. Laten we eerlijk zijn. Een golf, astra, focus of octavia beheerst het van a naar b concept gewoon beter.
Tja meer BS is er niet :lol: Dus BMW beheerst het van a naar b concept slecht terwijl het op de meeste fronten een betere auto is: wegligging, comfort, geluidsniveau, motor karakteristiek, ergonomie en the list goes on and on..... Imago? Mijn pa is er wars van maar wel blij dat ie is overgestapt uit een Golf met nu 45000km/jr. Onderhoudskosten van de 318D zijn trouwens ook stukken beter dan die van de rammelende Golf....

Robin

Bericht door Robin » 01 jul 2011, 12:50

Wat wil je/zoek je in 'n auto/BMW?
Wat ben je gewend?
Wat is je budget?

Zoiets?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 jul 2011, 13:02

Harrie schreef:Iemand zei het al eerder....het begint op het 1m draadje te lijken.

Voor mijn gevoel wordt het BMW gefab hier steeds erger. Ook dit lijkt een BMW verheerlijkingsdraadje te worden. Hielke die zijn mening geeft...en dezelfde fappers reageren daar weer op. :lol: :lol:

Kunnen we niet een sticky maken waar alle BMW fappers zich verzamelen en hun godelijk machien bespreken? Hoeft voor mij niet in ieder topic herhaalt te worden.

Een BMW heeft volgens mijn mening alleen meerwaarde met een dikke motor. Ik lees hier iets over de geweldige 4 cilinders die BMW heeft. De VAG machientjes doen daar zeker niet voor onder.

Het stuur gedrag van een 1 serie? Een Focus doet daar zeker niet voor onder.

Beide dus geen reden om voor een BMW te kiezen.

Het wordt pas leuk als er een leuke (lees dikke) motor in ligt dus.
Je slaat wat door Harrie.... Mensen zeggen hier niet dat BMW HET helemaal is, er wordt gevraagd naar meerwaarde bij een gelijke motor als b.v. een Golf/Focus en die is er. Voor een groot deel van mijn betoog mag je ook een ander premium merk invullen. Ford stuurt idd mooi maar dan wel voor een FWD :wink: (idem de Mondeo trouwens) VW maakt mooie auto's met fantastische motoren maar laat tegenwoordig nogal steken vallen als het om kwaliteit gaat. Niet erg in de eerste 3 jaren lease, wel als je kilometers vreet als particulier en zo'n ding koopt vanaf 150.000km. Overigens heeft een collega van me net zijn ST ingeruild op een 320D. Het gerammel en geklapper werd em wat teveel en toen er roest aan zat (bj. 2008) en Ford NL zei dat de auto waarschijnlijk schade had gehad was het wel klaar.

Nogmaals i.p.v. de 320D had er ook een A4 TDI kunnen staan hoor, een auto die minder mooi stuurt maar wel qua design weer mooier is, een ruimere kofferbak heeft en waarschijnlijk zuiniger is.

Zoals DVH al aangeeft; de beredeneert vanuit nieuw/lease, de ander vanuit een particulier budget. Ik ben de laatste :wink:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 01 jul 2011, 14:41

Voor huistuinkeuken gebruik *(zakelijk, file rijden etc) zou een 318d automaat het mij prima kunnen doen!

Voor fun...liever wat peekaas....maar liever een goed onderstel en remmen dan peekaas

Maar denk dat een BMW 118i ook wel Fun kan leveren....maar goed ik kan fun in elke auto hebben.....

Ps....Mn huidige 525i24v met M50 motor vind ik echt een juweel manoman wat loopt die motor mooi!!! qua mooi 'lopen' kon de 740iL niet tegenop...maar goed die hoorde je ook niet :blink:

Shakes

Bericht door Shakes » 01 jul 2011, 14:56

Absoluut oneens

Een BMW heeft geen enkele meerwaarde.

Plaats reactie