Zoekende naar Elise info...

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
Daan

Re: Zoekende naar Elise info...

Bericht door Daan » 30 jun 2011, 23:04

Goeie info Ruben. :thumbup:

Ja, ik heb in twee Elises gereden. Eén dag in een gehuurde S1 met 122pk en een uurtje in een recente standaard SC met 220pk(?). Ik heb veel lol gehad in de S1 en vond de motor het prima doen. Alleen was de S1 wel een verschrikkelijk rammelbak met alles. Daarin is de S2 stukken beter, hoewel ik ook geen 'duitse degelijkheid' verwacht bij de Elises. Ik vond de SC als standaard package goed bij mij passen (afwerking, degelijkheid, wegligging, stuurgevoel etc.), maar gek genoeg vond ik de S1 motor leuker dan de SC motor. Uiteraard is de SC stukken sneller, maar het was erg klinisch en er zat geen punch in. Precies dezelfde conclusie als jij had!

Een hardtop zou ik er ook wel bij willen hebben, airco en electrische ramen is geen must, hoewel wel leuk als het er op zit. Ik zal de auto voornamelijk als uitlaatklep gebruiken in het weekend en ben er niet van afhankelijk. Of ik direct toe ben aan technische aanpassingen kan ik nog niet zeggen. Onder mijn vorige auto's pastte ik eigenlijk altijd als eerste het onderstel aan (Intrax, Proflex), en pas daarna de motor e.d. Ik zal pas na een paar weken kunnen zeggen of ik het aangepast wil hebben. Of uiteraard wanneer ik een rit heb meegereden met een aangepaste Elise.

De EVO heb ik trouwens al 2 jaar geleden verkocht. Ik rij nu in een e90 325i. Dus een grote vermogensstap (in dit geval van 360pk geblazen naar 218pk atmo) heb ik al gemaakt en overleefd. Ik mis m'n EVO (en voorheen m'n Scoobies) wel na twee jaar 325i. Hoewel dit een perfecte auto is (heb ook 2 kids), blijft het ondanks M-onderstel en alles een boot in de bochten. Ik wil gewoon weer een snappy gevoel in een auto terug hebben. Vermogen maakt mij niet zoveel uit, vandaar dat ik ook kort heb overwogen om een nieuwe 1.6 Club Racer te bestellen. Ik denk dat ik daar genoeg fun in kan hebben. Op de circuits is het misschien wat behelpen op de rechte stukken, maar daar zal ik niet heel regelmatig te zien zijn. Verder heb ik het S2 model altijd al een prachtig karretje gevonden.

Andere auto die ik kort heb overwogen is de Boxster, maar dan wel het 987 model (>2005). Ik weet echter nog niet hoe dit stuurt, maar geloof wel dat het wat afstandelijker is dan bij de Elise. Daarnaast is het ook een wat anoniemere en compromislozere auto.

Daan...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 30 jun 2011, 23:18

Lotus On Track zit op 29 juli op zolder, en 19 augustus op CPZ. (allebei de hele dag)
Mooie gelegenheid om wat ritjes te bietsen, en gevoel bij bepaalde types/motoruitvoeringen te krijgen.

Daan

Bericht door Daan » 30 jun 2011, 23:39

Goeie tip. De 29ste ben ik op vakantie, maar misschien dat het de 19de augustus lukt.

Daan...

Maus

Bericht door Maus » 01 jul 2011, 00:17

Aanvankelijk wilde ik er ook een hardtop bij gaan kopen, deze wens heb ik inmiddels al snel laten varen. ;)
Mis de airco en de elektrische ramen totaal niet, hooguit de airco voor het ontwasemen van de ramen tijdens een regenbui. Maar ik vermoed dat jouw Lotus weinig tot geen regen zal zien. ;)

Weet niet in welke regio je woont, maar een ritje in de 111S is altijd te regelen.

Daan

Bericht door Daan » 01 jul 2011, 09:02

"mijn" Lotus zal inderdaad weinig regen zien :)

Ik woon zelf in Noord Holland (Hoorn), dus we zitten wel een stukje uit elkaar. Maar je aanbieding staat genoteerd :thumbup:

Daan...

Emiel

Bericht door Emiel » 01 jul 2011, 09:05

Ik zou een 192pk toyota s2 kopen. Waarom ?
- short roof
- toyota motor ( saaier maar betrouwbaarder )
- mogelijkheid tot sc in de toekomst mocht je vermogen missen
- bouw kwaliteit

Maar mocht je een rover willen zou ik zeker een s1 160 hierheen halen en stuur laten ombouwen of kijken voor een NL vvc s2 (145pk, rover). Kopen op staat en opties, niet zo zeer op kleur en/of bouwjaar.

Airco en dergelijke doen mij ook weinig en zijn, tenzij je niet van open rijden houd, onnodig.
Ik vind open dak niks, maar een airco zit er niet in, kan jammer zijn op sommige dagen maar raampje open en extra water is prima.

Wel is het een enorm verschil met een evo. Mis de evo ( 6 ) best wel maar de Lotus is een stuk meer driving fun op legale snelheden.

Test ritje richting Marken is aan te bevelen in een Elise, komt ware karakter naar boven ;)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 01 jul 2011, 09:19

Afbeelding

Super kleur!

Rupie

Bericht door Rupie » 01 jul 2011, 10:36

Airco is wel lekker hoor. Nodig, tja, heb je een auto nodig? :strong: Het kan alleen een prijzige optie zijn :ga weg:

Die S1 hierboven, wow!

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jul 2011, 10:46

Ruben schreef:Airco is wel lekker hoor. Nodig, tja, heb je een auto nodig? :strong: Het kan alleen een prijzige optie zijn :ga weg:

Die S1 hierboven, wow!
zoiets (dat andere groen)staat nog in NL te koop onder 18K en nog een 160 ook + LHD

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Emiel

Bericht door Emiel » 01 jul 2011, 10:47

Is ook zo, nodig? Als het kan doen. Uiteindelijk is een beetje luxe ook niet gek. Bedoel niet iedereen wil een dichte herrie bak zoals ik of open rijden in de sneeuw zoals Allen.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jul 2011, 10:52

wat je ook kan doen is zoiets kopen, wel een tikkie duurder maar minder BPM (10% rest bpm)
en very vlotjes en NA deze 220pk Elise mk2 met 2.0L Honda.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;
SCHWEREN HERZENS ABZUGEBEN!!!! Honda-Elise MK2 Motorumbau 2009 bei Komo-tec, K20A Motor 23000Tkm, Fäherkrümer, Edelstahlauspuffanlage, 6-gang Getriebe mit Schaltwegverkürzung, STACK-Display, Wildlederlenkrad, Gewindefahrwerk, Toe-link-kit, Lotus OZ-Felgen mit vorne 205 hinten 235 Semislick-Bereifung, Inspektion neu, Bremsflüssigkeit + Kühlflüssigkeit neu, e-mails werden nicht beantwortet!!! Bei ernsthaften Interesse bitte anrufen
Afbeelding

Afbeelding

erg verleidelijk

Afbeelding

Afbeelding

Stéphane

Bericht door Stéphane » 01 jul 2011, 14:38

Met die Honda motor is erg prettig. Zou ik eigenlijk ook wel willen, al is de ombouw voor mij op dit moment even te kostbaar.

@Ruben: Airco en andere opties (centrale deurvergrendeling, electrische ramen) vind ik niet nodig. Jij gebruikt de auto mogelijk ook dagelijks en dan kan ik het me er wat bij voorstellen. Maar als pret-auto is het voor mij dan alleen maar extra gewicht en ik ben erg tevreden met mijn 788kg kenteken gewicht.

Verhalen over pech met de K-series kan ik bevestigen. Dat heb ik ook gehad (klepstoters en koppakking). Dat zou voor mij de enige reden zijn om eventueel over te stappen naar een andere motor. Maar dan zijn er voldoende mogelijkheden met een S2 Elise uiteindelijk. Honda, Duratec of een 1.8T VAG conversie.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 jul 2011, 14:59

Als geld niet zoveel uitmaakt bestelde ik een nieuwe, wat een heerlijk totaal plaatje bied die auto zeg. :headbang: Lekker betrouwbaar torretje, betere versnellingsbak, je mag zelf een kleur uitkiezen en ik vind het nieuwe model echt super geslaagd! :banging:

Michel P

Bericht door Michel P » 01 jul 2011, 15:04

Petrolhead Tom schreef:Als geld niet zoveel uitmaakt bestelde ik een nieuwe, wat een heerlijk totaal plaatje bied die auto zeg. :headbang: Lekker betrouwbaar torretje, betere versnellingsbak, je mag zelf een kleur uitkiezen en ik vind het nieuwe model echt super geslaagd! :banging:
Lees de begin post nog ff door, of alleen de laatste alinea daar van, wat begrijp je daar niet van? Duidelijker kan Daan het toch niet omschrijven.........

Michel

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 01 jul 2011, 18:29

pfff helemaal overheen gelezen. My bad! :wave:

Daan

Bericht door Daan » 02 jul 2011, 00:09

Als ik echt niets naar mijn zin kan vinden, sluit ik niet eens uit dat ik uiteindelijk voor iets nieuws ga hoor. Maar ik ga er voorlopig van uit dat het niet nodig is en heb alle tijd.

Die groene S1 is een stoer bakkie! Voor mij zou die kleur te schreeuwerig zijn. Blauw metallic, zwart, zilver, rood of antraciet zijn mijn favo's. Die Honda conversie S2 is meer iets voor de gevorderde Elise rijder denk ik.

Wordt een interessant draadje zo. De Rover varianten ga ik proberen te mijden, tenzij er een erg mooie deal voorbij komt

Daan...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 02 jul 2011, 01:03

Daan schreef:Die groene S1 is een stoer bakkie! Voor mij zou die kleur te schreeuwerig zijn. Blauw metallic, zwart, zilver, rood of antraciet zijn mijn favo's.
Zo'n felle kleur is wel handig hoor, want die dingen liggen zo laag, ze zien je vaak echt niet.
Ga ook nooit te dicht achter een suv rijden, afstand bewaren en dagverlichting aan.

is ook nog eens goedkoop parkeren met die dingen :wave:

GTRene

Bericht door GTRene » 02 jul 2011, 08:24

:D :df:

Daan

Bericht door Daan » 02 jul 2011, 14:47

Briljant!

Arjan B

Bericht door Arjan B » 03 jul 2011, 11:51

Iets terug werd er gesproken over wat je zou willen als opties en de zwakke punten van de elise. Deze auto heeft flink wat extra's (volgens mij ook goede upgrades) en een aantal zwakke punten zijn aangepast.
Daan zoekt wel een s2, maar misschient staan er interessante dingen tussen, of komen er nuttige reacties op deze auto.

De motor is vervangen door een rover turbo blok. Raar is wel dat de auto in de verkoop gaat net nu de nieuwe motor erin zit, weet niet hoe betrouwbaar en hoe fel dit blokje is, eigenlijk overweeg ik zelf om naar UK te gaan en deze te gaan bekijken (vraagprijs is 8.5d pond)?

Zie hier de advertentie info:
The engine conversion replaced everything with new anyway including the cam belt, tensioner, Oil and fuel filters. The T series engine was a refurbished engine from the rover factory.
The conversion was carried out, around 6 months ago and has done 3000 miles since.

Miliage is 87513 at the time of writing.
Below are a list of things I have changed in my ownership:

Rover T series 2ltr turbo(T25)200bhp.
Converted just 3000 miles/6 months ago.
Pg1 gearbox fully rebuilt with steel caged bearings.
New AP clutch,
Manual boost controller,
Intercooler,
Boost gauge,
Eliseparts full alloy radiator w/new fan,
Gaz gold suspension,
EBC ultimax discs all round,
EBC Yellow stuff pads all round,
Front calipers refurbished,
Braided hoses all round,
Full suspension refresh, wishbones cleaned and repainted, polyurethane bushes all round. (3 years ago),
New eliseparts Rota wheels,
New Toyo T1Rs all round,
New Larini club sport exhaust (brilliant sound),
Elise parts Door striker pins,
Eliseparts upgraded rear toe link kit,
HIDs, full hi/lo kit (elise-shop.com not a cheap eBay copy),
Headlamp covers,
Quick shifter gearstick,
New handbrake cable,
New boot release cable,
Clutch trunion kit,
Throttle cable linkage kit,
Remote Oil Filter kit,
Silicon hoses used throughout,
Nimbus G3 heat shielding used throughout,
Full geometry setup and corner weighting two months ago
Bijlagen
2967931-8[1].jpg
2967931-8[1].jpg (53.86 KiB) 2243 keer bekeken
2967931-1t.jpg
2967931-1t.jpg (4.26 KiB) 2243 keer bekeken

GTRene

Bericht door GTRene » 03 jul 2011, 12:59

nooit van zo'n conversie gehoord :D
leuk, anders...
blijft rover, doch wel leuk en voor dat geld kan je niet veel mis gaan, ik bedoel, ploft ie dan verkoop je de turbo parts en doe je bv een honda conversie dan is ie nog het geld waard incl ombouw lijkt me.

Michel P

Bericht door Michel P » 03 jul 2011, 13:07

Ik heb in een S1 met Honda motor gereden, heerlijk blok voor de auto. Niks mis mee, en zolang je jezelf kunt beheersen en de tijd neemt om de auto te leren kennen zal het wel loslopen.

Gisteren de Exige S2 NA maar weer eens van stal gehaald, en heerlijk gereden, even een vriend opgepikt die nog nooit meegereden had, altijd leuk en toen het achterland in om lekker te gooien en smijten. Waaide te hard en het was te koud voor fietsers, dus heerlijk de ruimte.

Die turbo K serie zou ik nooit nemen, turbo is niet altijd een feest in een middenmotor configuratie, er zijn niet voor niets veel Speedsters Turbo gecrashed.

Michel

Maik

Bericht door Maik » 03 jul 2011, 21:08

How about het broertje van die van Stéphane?

http://www.gummen.org/forum/showthread. ... 5-sport-s2" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me een nette prijs, voor 22,5mille LHD voor de deur ;)

HJ2

Bericht door HJ2 » 03 jul 2011, 21:47

Rover blokjes kunnen idd koppakkingproblemen hebben, maar het hoeft niet .
Sloop je zo'n blok, dan heb je voor een appel en een ei een andere!

... Ik heb een Isuzu blokje... Ook die kunnen koppakkingproblemen hebben :bag:

Emiel

Bericht door Emiel » 03 jul 2011, 23:10

Maik schreef:How about het broertje van die van Stéphane?

http://www.gummen.org/forum/showthread. ... 5-sport-s2" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me een nette prijs, voor 22,5mille LHD voor de deur ;)
Meer een stief broertje ;) is een 135 ipv 135R , die van stephane is toch wat duurder om te importeren.

Plaats reactie