[VW POLO] Loopt warm - ten einde raad
-
[VW POLO] Loopt warm - ten einde raad
Beste forumleden,
Aangezien hier nogal wat autokennis verzameld is, wil ik volgend vraagstuk eens aan jullie voorstellen.
Sinds 1 week loopt een vriend van mij, zijn VW Polo 1.4 warm.
We zijn begonnen met de thermostaat te vervangen. Dat mocht niet baten. Hij werd nog steeds te warm. Nu zagen we ook dat de elektrische fan niet begon te draaien. Als we 12v op de fan zetten begint die wel te draaien. We dachten nu aan het thermocontact dus deze besteld.
We hebben ook even gedacht aan een verstopte radiator maar het water loopt er nog steeds goed uit.
We hebben ook eens goed ontlucht met de verwarming op hoogste stand en dan werd hij niet te warm, zelfs al draaide de fan nog steeds niet.
Nu hadden we gisteren het thermocontact binnen gekregen en vervangen en heel even zag het er goed uit. Auto werd traag warm en bij 90° sloeg de fan plotseling aan. Helaas hadden we te vroeg gejuicht want hij draaide maar voor enkele seconden en bolde dan terug uit..
We hebben dan alle zekeringen gecontroleerd (want die stemden niet overeen met die van het boekje )en waren alle in orde.
De fan heeft dus eventjes gedraaid en hield het dan voor bekeken. Als we 12v op de fan zetten draait ie nog steeds. Ook heeft de fan drie aansluitingen en de fiche die eraan hangt maar twee. Misschien komt dit doordat de fan is uitgevoerd voor airco?
Dan maar dat nieuwe contact eruit terug uitgehaald en we meten er ook geen weerstand op?? Is deze nu kapot na die seconde dat die fan begon te draaien en wat heeft dat kunnen veroorzaken?
Graag verse ideeën want we zijn nu een beetje radeloos aan het worden met dat ding... Ik heb al gezocht naar een Haynes repair manual maar ik vind er niet meteen één gratis.
Mvg,
Aangezien hier nogal wat autokennis verzameld is, wil ik volgend vraagstuk eens aan jullie voorstellen.
Sinds 1 week loopt een vriend van mij, zijn VW Polo 1.4 warm.
We zijn begonnen met de thermostaat te vervangen. Dat mocht niet baten. Hij werd nog steeds te warm. Nu zagen we ook dat de elektrische fan niet begon te draaien. Als we 12v op de fan zetten begint die wel te draaien. We dachten nu aan het thermocontact dus deze besteld.
We hebben ook even gedacht aan een verstopte radiator maar het water loopt er nog steeds goed uit.
We hebben ook eens goed ontlucht met de verwarming op hoogste stand en dan werd hij niet te warm, zelfs al draaide de fan nog steeds niet.
Nu hadden we gisteren het thermocontact binnen gekregen en vervangen en heel even zag het er goed uit. Auto werd traag warm en bij 90° sloeg de fan plotseling aan. Helaas hadden we te vroeg gejuicht want hij draaide maar voor enkele seconden en bolde dan terug uit..
We hebben dan alle zekeringen gecontroleerd (want die stemden niet overeen met die van het boekje )en waren alle in orde.
De fan heeft dus eventjes gedraaid en hield het dan voor bekeken. Als we 12v op de fan zetten draait ie nog steeds. Ook heeft de fan drie aansluitingen en de fiche die eraan hangt maar twee. Misschien komt dit doordat de fan is uitgevoerd voor airco?
Dan maar dat nieuwe contact eruit terug uitgehaald en we meten er ook geen weerstand op?? Is deze nu kapot na die seconde dat die fan begon te draaien en wat heeft dat kunnen veroorzaken?
Graag verse ideeën want we zijn nu een beetje radeloos aan het worden met dat ding... Ik heb al gezocht naar een Haynes repair manual maar ik vind er niet meteen één gratis.
Mvg,
- HJ2
Re: [VW POLO] Loopt warm - ten einde raad
Hoe'st met de waterpomp gesteld?
-
Water komt retour in het reservoir.
- Niels
- Auto: Prius+
Als de fan niet aanslaat als het blok te warm wordt dan weet je waar het probleem zit
Het lijkt me dat in het aanstuur circuit kortsluiting zit als ik je verhaal zo lees.
Een thermostaat die niet goed werkt zorgt eerder voor een motor die niet op temperatuur komt. Oftewel, de thermostaat regelt de ondergrens, de fan de bovengrens.

Een thermostaat die niet goed werkt zorgt eerder voor een motor die niet op temperatuur komt. Oftewel, de thermostaat regelt de ondergrens, de fan de bovengrens.
-
Ja, de fan werkt nog als er 12v op wordt gezet en alle zekeringen zijn nog in orde.. Waar zit 'm het dan?
- Niels
- Auto: Prius+
Temperatuur sensor is de grote kanshebber maar het kan ook in de bedrading zitten, stekker verbinding ergens, aansturing sensor/fan etc.
- Martijn_bmw
probeer eerst eens te achterhalen hoeveel weerstand de sensor moet geven bij een bepaalde temp. en meet vervolgens de weerstand bij die temp.
als die weerstand niet klopt schakelt hij ook niet...
-
Sja, dat heb ik proberen te achterhalen met een Haynes repair manual, als dat er al mocht instaan, maar ik vind er nergens 1.Martijn_bmw schreef:probeer eerst eens te achterhalen hoeveel weerstand de sensor moet geven bij een bepaalde temp. en meet vervolgens de weerstand bij die temp.
- Martijn_bmw
http://www.polo86c.nl/~fileserver/Scani ... rkboek.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
?
?
- wjn
Ik zou checken of je radiateur en/of waterpomp nog wel goed is / niet (deels) verstopt zit.
Die ventilator is alleen maar nodig bij stilstand / filerijden. Zeker vanaf 80km/h koelt de rijwind meer dan genoeg en mag de motor niet warm lopen. Afhankelijk van buitentemp., snelheid e.d. moet de thermostaat zelfs weer werken om afkoeling te voorkomen.
Bij verwarming open voer je een deel van de warmte langs de warmtewisselaar af, waarschijnlijk genoeg om de temp. rond de 90 graden te houden, dus logisch dat de ventilator dan niet aanslaat. Vandaar dat ik zou controleren of er wel genoeg warmte via de radiateur wordt afgevoerd.
Die ventilator is alleen maar nodig bij stilstand / filerijden. Zeker vanaf 80km/h koelt de rijwind meer dan genoeg en mag de motor niet warm lopen. Afhankelijk van buitentemp., snelheid e.d. moet de thermostaat zelfs weer werken om afkoeling te voorkomen.
Bij verwarming open voer je een deel van de warmte langs de warmtewisselaar af, waarschijnlijk genoeg om de temp. rond de 90 graden te houden, dus logisch dat de ventilator dan niet aanslaat. Vandaar dat ik zou controleren of er wel genoeg warmte via de radiateur wordt afgevoerd.
- Laurens
Wordt de auto tijdens het rijden niet te warm ??
Als dat niet zo is moet het bijna wel aan de ventilator liggen...
Als dat niet zo is moet het bijna wel aan de ventilator liggen...
-
Alle tests werden uitgevoerd terwijl de auto stil stond dus die fan moet wel beginnen aanslaan..
Radiator lijkt niet verstopt. Water kwam er even snel uitgelopen als het erin werd gegoten. Onderste darm wordt ook warm bij stilstand.
Radiator lijkt niet verstopt. Water kwam er even snel uitgelopen als het erin werd gegoten. Onderste darm wordt ook warm bij stilstand.
-
Jussi schreef:Alle tests werden uitgevoerd terwijl de auto stil stond dus die fan moet wel beginnen aanslaan..
De auto is trouwens een 1.4 van '98 dus moest iemand een werkplaats handboek van een 95-99'er model weten staan, ontvang ik dat graag!
- Joy
Is de thermostaatbehuizing nog wel in goede staat ? Er zit in het thermostaathuis een uitsparing waar de pin van de thermostaat in valt waardoor deze zich open kan drukken. Vaak slaat de pin van de thermostaat door de behuizing heen waardoor er geen weerstand meer is om de thermostaat te openen. Zou je er dan een nieuwe thermostaat in zetten blijft deze nog steeds gesloten.

- HJ2
Dat klinkt als een goeie idd.
Ik weet niet wat voor tyoe waterpomp er in zit, maar als de vanen van kunststof zijn....
Wanneer is deze voor het laats vervangen?
Ik weet niet wat voor tyoe waterpomp er in zit, maar als de vanen van kunststof zijn....
Wanneer is deze voor het laats vervangen?
-
Die pin kwam er met de oude thermostaat ook uit. Die hebben we gewoon terug gestoken en verder geen aandacht aan besteed.
Auto heeft 85K km. Onderhoudshistorie onbekend. Waterpomp inspecteren wordt nog een klusje want die zit op de distributie.
Auto heeft 85K km. Onderhoudshistorie onbekend. Waterpomp inspecteren wordt nog een klusje want die zit op de distributie.
-
volgens mij zit er in de aansturing van een koelfin ook een relais. En die kunnen maar een bepaalde hoeveelheid stroom aan en dan klappen ze er meestal weer uit. Dus het kan zijn dat je koelfin zelf te zwaar draait en daardoor teveel stroom trekt.