Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor.
- Michel P
Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor.
Hier zijn nog al wat BMW fappers op het forum.
Ik kan diverse modellen zeer zeker waarderen, waar ik echter niet bij kan is dat velen een schrapers edition nemen met bromfiets motor, dan is in mijn ogen de toegevoegde waarde van het concept RWD weg, en blijft er alleen status over.
Mijn hart zal dan ook niet harder kloppen van een 316i/318i en de instap diesels. Dat geld ook voor de einser, en onder gemotoriseerde andere modelen.
MIchel
Ik kan diverse modellen zeer zeker waarderen, waar ik echter niet bij kan is dat velen een schrapers edition nemen met bromfiets motor, dan is in mijn ogen de toegevoegde waarde van het concept RWD weg, en blijft er alleen status over.
Mijn hart zal dan ook niet harder kloppen van een 316i/318i en de instap diesels. Dat geld ook voor de einser, en onder gemotoriseerde andere modelen.
MIchel
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor.
Kan ik me wel in vinden.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
globaal mee eens.
- Arjan S.
- Auto: G31 540i xDrive
Kan het me er tot op zeker hoogte wel in vinden. Ik had mijn 1er ook niet gekocht als 116, 118 of 120, puur omdat het ook een fun auto is. Volgens mij licht het vooral aan het doel van de auto. Als het een daily is zonder veel driving-fun pretenties dan kun je ook een 318d nemen en goed aankleden (als je premium wil rijden).
- JP
Minimaal 6pitten en geen blaasbalg, toch?
- Knot
Een hoop weten niet eens dat de achterwielen aangedreven zijn idd en kopen een BMW puur op status.
Concept werkt pas echt met wat meer vermogen maar ook in een 318i/318d merk je al dat het fijner is om te duwen dan getrokken te worden.
Een 6cilinder geluid (of 8, of 10, of 12) hoort er eigenlijk wel bij, dat maakt de auto een echte bmw....
Concept werkt pas echt met wat meer vermogen maar ook in een 318i/318d merk je al dat het fijner is om te duwen dan getrokken te worden.

Een 6cilinder geluid (of 8, of 10, of 12) hoort er eigenlijk wel bij, dat maakt de auto een echte bmw....
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Inderdaad. Had laatst het idee om een topic te starten met de stelling dat BMW helemaal geen sportief merk is. Had er allerlei stellingen bijgehaald om dat te ondersteunen maar had het nog niet gepost. Maar in het kort:
In de autosport doen ze niet eens zoveel (geen F1, geen rally, geen WTCC fabrieksteam meer, geen fatsoenlijke klasse in Le Mans, volgend jaar pas weer DTM.....), minder als Mercedes en zelfs Audi. Vwb. de racerij kun je ze dus niet echt 'sportief' noemen. Zelfs het klinische Audi en Mercedes met zijn 'comfortabele' imago doen dus meer hierin.
In hun modellengamma hebben ze geen sportauto, zoals wederom Mercedes en Audi wel hebben (SLS, R8). M1 van enkele eeuwen terug was de laatste sportauto maar om daar nu nog op te teren?
Ze nemen in hoog tempo afscheid van atmosferische motoren. Die andere 2 merken bieden dat nog wel, zoals dus in de SLS en R8, of zelfs de C63 AMG.
Het ENIGE wat ik kan bedenken is dat ze out of the box een beetje scherper sturen dan een Mercedes of Audi, maar mag je alleen daarom dan een sportief merk genoemd worden? Ik vind van niet.
Let wel, het zijn over het algemeen (nieuwe 1 serie daargelaten
) mooie en goeie auto's die ze bouwen maar ik zie niet echt in waarom het merk an-sich sportief is. En een scherp sturende 1 of 3 serie met een grasmaaiermotortje erin heeft weinig meerwaarde. Dus terugkerend op de stelling: eensch.
In de autosport doen ze niet eens zoveel (geen F1, geen rally, geen WTCC fabrieksteam meer, geen fatsoenlijke klasse in Le Mans, volgend jaar pas weer DTM.....), minder als Mercedes en zelfs Audi. Vwb. de racerij kun je ze dus niet echt 'sportief' noemen. Zelfs het klinische Audi en Mercedes met zijn 'comfortabele' imago doen dus meer hierin.
In hun modellengamma hebben ze geen sportauto, zoals wederom Mercedes en Audi wel hebben (SLS, R8). M1 van enkele eeuwen terug was de laatste sportauto maar om daar nu nog op te teren?
Ze nemen in hoog tempo afscheid van atmosferische motoren. Die andere 2 merken bieden dat nog wel, zoals dus in de SLS en R8, of zelfs de C63 AMG.
Het ENIGE wat ik kan bedenken is dat ze out of the box een beetje scherper sturen dan een Mercedes of Audi, maar mag je alleen daarom dan een sportief merk genoemd worden? Ik vind van niet.
Let wel, het zijn over het algemeen (nieuwe 1 serie daargelaten

- RVV
Opzich volledig mee eens. Ik heb ook nog nooit een BMW gehad met minder dan 163pk en dat vond ik al niet over ofzo. Als liefhebber zoek ik het het altijd in een 6 in lijn met een een uitstapje die ik heb gemaakt naar de V10. Maar toch eerlijk is eerlijk, soms stap je wel eens in een leen 316i/318i.. en ook al spreekt het niet aan. Het verbaast me wel elke keer hoe draai'freudig' die torretjes zijn.
- Knot
Ook in mijn eerste BMW had ik profeit van de achterwielaandrijving.
Slechts 129pk en wel de 6 in lijn huil en ding ging prima van zn plek.. mede door het lage gewicht.
Slechts 129pk en wel de 6 in lijn huil en ding ging prima van zn plek.. mede door het lage gewicht.
- Niels
- Auto: Prius+
Leuke stelling Michel maar ik ben het er absoluut mee oneens. RWD betekent ook dat je gewoon een mooier sturende wagen hebt dan een FWD lay-out. Driften? Ik kan het niet eens. DSC? Ik ben blij dat het op de M-Coupe zit anders had ik em al plat. RWD is imho dus wel meer dan dat.
Ik rij nu 3 jaar in de 320D Touring en ik zou zo voor de kilometers zo een 318D nemen. Het motorkarakter is gewoon goed mag het geen powerhouse zijn, de balans is gewoon top voor zo'n auto en het stuurgevoel vind ik super van de 3-serie. Daarnaast rammelt of kraakt de mijne bij 330.000km gewoon 0,0 en dat was met de V70 met 150.000km wel anders. Status? Eigenlijk moet je je schamen in een ouwe 3-serie
Gisteren op het werk heb ik em ff tussen een nieuw type S-Klasse geparkeerd en een niet al te oude Jag, toen dacht ik wel ff........misschien moet je em weer eens door de wasstraat trekken. Dan ziet ie er weer zo knap uit
Voorbij gaan aan het premium gevoel/bouw kwaliteit, stuur gedrag, ergonomie en prima presterende (relatief) basis motorisering (heb alleen ervaring met de diesels...) daarmee doe je het merk imho te kort. Het hoeft niet altijd hard te gaan hè
Ik rij nu 3 jaar in de 320D Touring en ik zou zo voor de kilometers zo een 318D nemen. Het motorkarakter is gewoon goed mag het geen powerhouse zijn, de balans is gewoon top voor zo'n auto en het stuurgevoel vind ik super van de 3-serie. Daarnaast rammelt of kraakt de mijne bij 330.000km gewoon 0,0 en dat was met de V70 met 150.000km wel anders. Status? Eigenlijk moet je je schamen in een ouwe 3-serie

Voorbij gaan aan het premium gevoel/bouw kwaliteit, stuur gedrag, ergonomie en prima presterende (relatief) basis motorisering (heb alleen ervaring met de diesels...) daarmee doe je het merk imho te kort. Het hoeft niet altijd hard te gaan hè

- Snipe
Ik vind het onzin.Michel P schreef:Een BMW heeft alleen meerwaarde met een potente motor
Je kunt ook een meerwaarde zien in de wegligging, in het uiterlijk, in de bediening en ergonomie, in de enorme hoeveelheid opties waaruit je kunt kiezen, in de ruime keus uit kleuren, bekledingsstoffen en wielen of in de groene labels (dat laatste natuurlijk vooral als je een groen labelmodelletje moet leasen).
Als je geen BMW met megamotor kunt betalen, waarom zou je jezelf dan ook gelijk straffen met een Opeltje? Mijn ouders hebben door de jaren heen best wel wat BMW's gehad, waar weinig aan mankeerde. Ze hebben ook wel eens andere auto's gehad, waar altijd wel wat mee was.
Het spijt me zeer, maar ik vind het echt de Autoweek-stelling van de dag. "Een BMW hoort minimaal een zescilinder te hebben" of zoiets. Natuurlijk is een potente motor wel prettiger dan een pruttelende koffiemolen onder je motorkap. Maar ik zou zo geen merk kunnen noemen waarvoor dat niet geldt.
Een vriend van me werkt bij een bedrijf waar de shortlist voor leaseauto's bestaat uit één (1) model: de BMW 320d EDE. Zo'n ding kost 39k en heeft 163 pk. Geen droomauto, maar er is ook niks mis mee. Welke auto met een vergelijkbaar vermogen en vergelijkbare grootte zou je liever hebben dan?
-
Opzich eens met deze stelling. Maar dit gaat voor mij op voor alle 'premium' merken. Ik zou ook geen Audi of Mercedes willen in een uitvoering die mij niet aanstaat.
Als het budget ontoereikend is voor een dergelijke auto, dan kies ik voor een ander merk. Bijvoorbeeld voor 30k rij ik veel liever een GTI (top model van VW Golf), dan een 316i (instapmodel 3-serie).
Dus ik kies liever voor een dik model (motor + opties) van een ander merk, dan een schrale uitvoering van een premium merk.
Als het budget ontoereikend is voor een dergelijke auto, dan kies ik voor een ander merk. Bijvoorbeeld voor 30k rij ik veel liever een GTI (top model van VW Golf), dan een 316i (instapmodel 3-serie).
Dus ik kies liever voor een dik model (motor + opties) van een ander merk, dan een schrale uitvoering van een premium merk.
- dvh
Leg mij eens uit waarom er persee 200pk+ in een bmw moet zitten om meerwaarde te creeén ten opzichte van .......... ? ( wat )
En graag hoor ik ook waarom een bmw 318 een minderwaardige bmw zou zijn.
Ik kan namelijk een lap tekst schrijven om aan te geven waarom bmw een fijne auto is, maar ik lees liever eerst wat pittige argumenten die een 318 afschrijven als overbodige status auto....
En graag hoor ik ook waarom een bmw 318 een minderwaardige bmw zou zijn.
Ik kan namelijk een lap tekst schrijven om aan te geven waarom bmw een fijne auto is, maar ik lees liever eerst wat pittige argumenten die een 318 afschrijven als overbodige status auto....

-
OnlineKasteel
Ik ben het wel met de stelling eens, echter vind ik de 520d en 320d al voorzien van potente motoren 

- Hielke
Oneens,
De kleine motoren van BMW draaien ontzettend mooi. Besturing en feedback van de Einsers staan op een ander niveau dan vergelijkbare Golfs en Astra's. Statusfactor is ook niet onbelangrijk. En wat is met gelijke uitrusting nu het feitelijke verschil? 15-20%. Daarbij schrijven de BMW-tjes ook nog eens gunstig af.
Het is dat ik erg weinig rij, door omstandigheden een hoge instap prefereer en niet graag een door een ander gebruikte auto heb, maar anders was een gebruikte 1 serie met pruttelmotor een hele serieuze optie geweest.
De kleine motoren van BMW draaien ontzettend mooi. Besturing en feedback van de Einsers staan op een ander niveau dan vergelijkbare Golfs en Astra's. Statusfactor is ook niet onbelangrijk. En wat is met gelijke uitrusting nu het feitelijke verschil? 15-20%. Daarbij schrijven de BMW-tjes ook nog eens gunstig af.
Het is dat ik erg weinig rij, door omstandigheden een hoge instap prefereer en niet graag een door een ander gebruikte auto heb, maar anders was een gebruikte 1 serie met pruttelmotor een hele serieuze optie geweest.
- GTRene
kan me met een deel van de stelling vinden, namelijk
een BMW heeft meerwaarde met een potente motor.
meerwaarde ja, doch het zij niet zo dat je hem anders liet staan, het gaat ook om het gevoel als je er mee rijd en of de deur dicht trekt en of schakelt enz enz...
het kan anders gezien worden als, een (oud) amerikaans slagschip met dikke 7.0L motor en 425pk dan heb je een potente motor, echter in een slagship/boot waar je niet in gezien wil worden (meeste BMW mensen) maar bovenal niet prettig stuurt/rijd/remt ala meeste BMW's
dus ook al heeft ie de potente motor dan nog laat ik die staan.
een BMW heeft meerwaarde met een potente motor.
meerwaarde ja, doch het zij niet zo dat je hem anders liet staan, het gaat ook om het gevoel als je er mee rijd en of de deur dicht trekt en of schakelt enz enz...
het kan anders gezien worden als, een (oud) amerikaans slagschip met dikke 7.0L motor en 425pk dan heb je een potente motor, echter in een slagship/boot waar je niet in gezien wil worden (meeste BMW mensen) maar bovenal niet prettig stuurt/rijd/remt ala meeste BMW's
dus ook al heeft ie de potente motor dan nog laat ik die staan.
- Martijn_bmw
oneens:
- ook de niet potente motoren zijn kwalitatief erg sterk
- de wegligging is altijd top, ook bij de kleine motor
- door rwd meer grip bij wegrijden (behalve in de sneeuw dan
)
bedenk maar een andere auto die beter rijdt / degelijker is voor hetzelfde geld dan mijn huidige 318i E46 (3 jaar geleden budget aanschaf 7,5K, wegenbelasting 50 tientjes in de maand en een verbruik van 1 op 12/13, minimaal 4 man mee kunnen nemen en ong. 400L bagage ruimte)
- door rwd meer grip bij wegrijden (behalve in de sneeuw dan

bedenk maar een andere auto die beter rijdt / degelijker is voor hetzelfde geld dan mijn huidige 318i E46 (3 jaar geleden budget aanschaf 7,5K, wegenbelasting 50 tientjes in de maand en een verbruik van 1 op 12/13, minimaal 4 man mee kunnen nemen en ong. 400L bagage ruimte)
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 30 jun 2011, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ravin ///M
Oneens om veel van te bovenstaande. De 116d is een te gek autootje voor in de stad en zelfs op de snelweg, 520d presteert op niveau van 530d van 10 jaar geleden... nuff said.
- Arthur
De Ford Focus van de 1e generatie wordt altijd goed geprezen om z'n rijgedrag. Dus los van de RWD, FWD discussie is dat vast zo'n "andere auto"?
Martijn_bmw schreef:oneens:
- door rwd meer grip bij wegrijden (behalve in de sneeuw dan)
- Arthur
Dat zie ik niet als argument. Over 10 jaar is de huidige 530d ook gelijkwaardig aan de dan geleverde 520d. Dus eigenlijk, zoals jij het zegt, heeft die potentere motor wel meerwaarde
Blijf je nl langer "up to date" met je vermogen

Ravin ///M schreef:Oneens om veel van te bovenstaande. 520d presteert op niveau van 530d van 10 jaar geleden... nuff said.
-
OnlineKasteel
Als jij de 520d een potente motor vindt hebben, dan ben je het juist met de stelling eensRavin ///M schreef:Oneens om veel van te bovenstaande. De 116d is een te gek autootje voor in de stad en zelfs op de snelweg, 520d presteert op niveau van 530d van 10 jaar geleden... nuff said.

-
- Michel P
Klopt Arthur! Focus heeft een heerlijke wegligging.
Het gros koopt natuurlijk een BMW om de status/premium. Het gros koopt dus geen BMW voor de betere rijeigenschappen t.o.v. een vergelijkbare stutus/premium produkt zoal als bijvoorbeeld Audi, welke op afwerkingsnivo en materiaal gebruik een stukje hoge scoort in de regel.
Een einser zou misschien nog pret opleveren met een minder zware motor, door het speelse karakter, maar een 3 serie en 5 serie zijn zo groot en zwaar, daar is geen pret meer aan te beleven.
Een e36 318is, of compact 318ti zijn uitzonderingen voor mij, en hebben door dit blok een mooiere balans, waarbij je om snel te rijden flink moet roeren in de bak.
Heb zelf wel eens geroepen dat de 120i maar dan met de 320si motor mij een heerlijke combi lijkt, redelijk vermogen, en licht blok.
Michel
Het gros koopt natuurlijk een BMW om de status/premium. Het gros koopt dus geen BMW voor de betere rijeigenschappen t.o.v. een vergelijkbare stutus/premium produkt zoal als bijvoorbeeld Audi, welke op afwerkingsnivo en materiaal gebruik een stukje hoge scoort in de regel.
Een einser zou misschien nog pret opleveren met een minder zware motor, door het speelse karakter, maar een 3 serie en 5 serie zijn zo groot en zwaar, daar is geen pret meer aan te beleven.
Een e36 318is, of compact 318ti zijn uitzonderingen voor mij, en hebben door dit blok een mooiere balans, waarbij je om snel te rijden flink moet roeren in de bak.
Heb zelf wel eens geroepen dat de 120i maar dan met de 320si motor mij een heerlijke combi lijkt, redelijk vermogen, en licht blok.
Michel
- Erik dB
Oneens (aka "wat een gelul"). Het is misschien bijna niet voor te stellen, maar er zouden maar zo eens mensen kunnen zijn die een auto (of BMW in dit geval) kiezen omdat ze deze gewoon mooi vinden?
-
Alleen een auto is meer dan motor en aandrijving. De Duitse merken waren altijd erg 'ver' qua luxe en personaliseren... bepaalde opties en mogelijkheden vond je niet bij de normale merken. Dat is nu alleen veel minder het geval... een simpele Opel heeft ook een uitgebreid navigatiesysteem met mp3, kun je aankleden met dikke velgen en die leren sportstoelen met elektrische bediening staat ook op de optielijst.
Aan de aandrijving an sich heb je natuurlijk weinig profijt als je het vermogen niet hebt.
Aan de aandrijving an sich heb je natuurlijk weinig profijt als je het vermogen niet hebt.