Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
wjn

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek e.d. waarvan je denkt...

Bericht door wjn » 21 jun 2011, 22:10

LUCHT IN VIER GROTE STEDEN TE VUIL

De luchtkwaliteit in de vier grote steden is nog steeds onder de maat. Vooral de lucht in Rotterdam is vuil, blijkt uit een groot onderzoek van de rekenkamers van de vier steden.

Gedacht werd dat 80-kilometerzones op snelwegen, schonere motoren en schonere brandstoffen meer effect zouden hebben. De steden vinden dat de overheid maatregelen moet nemen om de luchtkwaliteit sneller te verbeteren.

Als dit niet gebeurt, lukt het Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht niet om voor 2015 doelen te halen die in Europa zijn afgesproken
Bron: RTL Nieuws

Komen ze er eindelijk achter dat het verkeer geen grotere invloed heeft op de luchtkwaliteit.

(Net zoals in Duitsland, de milieu zones in diverse steden hebben geen aantoonbaar effect. Wind-richting en type industrie in de buurt hebben vele malen grotere invloed op de luchtkwaliteit. En dan gaan ze weer kolen stoken :bag: )

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 21 jun 2011, 22:11

Ik verwacht een voorstel om 80 km/u te verlaten naar 45 km/u. Als dat nog niet genoeg oplevert, dan 25 km/u.

:bag:

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2011, 22:30

meer bloemen/planten op grote platte daken of meer zuiverings planten her en der potten.
of boven op gebouwen bepaalde installaties planten die lucht zuiveren?
of meer die vervuilende vrachtwagens en bussen aanpakken en bedrijven, of aanpakken, ik bedoel die voorzien van betere schonere systemen...maja daar verdienen ze direct niet wat aan...schept wel werk en meer gezonde mensen in de stad, maja gezonde mensen leven langer en dan kunnen we de pensioenen niet betalen...
tis ook nooit goed :D

wjn

Bericht door wjn » 21 jun 2011, 23:02

Die vrachtwagens etc. zijn al relatief schoon, bij vervuilde lucht moet je denken aan smog, veroorzaakt door deeltjes in de lucht. Dat is het criteria. (Vandaar ook dat diesel zo in het verdomhoekje gedrukt werd ivm. roetpartikels, terwijl het qua CO2 uiteraard de betere oplossing is.)

Trouwens, ziet niemand het positieve punt van de vergrijzing? Omdat mensen nu eenmaal niet het eeuwige leven hebben, raak je zo vanzelf van het bevolkingsoverschot af.
Enig nadeel, de meeste "autochtonen" hebben weinig kinderen, de meeste "allochtonen" veel. De balans zal dus nog meer verschuiven. Maar ook dat is tijdelijk, want grote gezinnen waren in NL ook normaal (je pensioenvoorziening). Tegen de tijd dat "allochtonen" "autochtonen" zijn geworden (lees: meerdere generaties), hebben die ook geen zin meer in grote gezinnen (uitzonderingen zullen de regel blijven bevestigen).

Komt allemaal goed jochie. (Copyright Roosvicee)

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2011, 23:11

denk het ook, we moeten ff wat gas terug tot het weer mooi stationair loopt, nog meer mensen/kids is geen oplossing das net als nog meer geld aan Griekenland geven :D
bovendien groeit de wereldbevolking al veels te hard dat ze zich al zorgen maken om voedsel e.d.
aanpassen en zo ook meer ruimte in het al zo volle NL

wjn

Bericht door wjn » 21 jun 2011, 23:34

Ik ben iig blij dat "Sinterklaas" Bos geen minister van Fin. meer is.

Die 1,2 miljard die IJsland moet terugbetalen mag wel aan Griekenland uitgeleend worden, hebben wij er geen extra last van.

Dat de Jager dat nog niet voorgesteld heeft. :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2011, 23:50

owja, das waar ook :D

trouwens de banken moeten ook meer verantwoording nemen, en niet vrijwillig...
dan maar niet die dikke rente en bv het superlage tarief waar zei zelf vaak geld voor kunnen lenen van de staat, of rente vrij, beter iets dan niets maar niet weer de bevolking zwaar belasten, vooral beneden modaal trekt dat niet meer gezien al die problemen en hulp aanvragen van schuldsaneringen e.d. en gedwongen verkopen.

Elise

Bericht door Elise » 23 jun 2011, 09:05

Elise schreef:
HansD schreef:Het vertrouwen in de medeburgers is weer gigantisch groot lees ik al :D . Of je vertrouwt jezelf -en je medeburger- of een anoniem pensioenfonds waarbij je hoopt dat degene die aan de touwtjes trekt jouw belang voorop stelt ipv andere belangen. Dat zijn wat mij betreft de twee opties, ik geloof dat ik wel weet waar ik mijn geld liever aan toevertrouw.
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe jij dan met je eigen pensioengeld denkt om te gaan en welk rendement als je denkt te behalen.

Dus trap maar af, niets is te dol en alles mag.
Spaarrekening, obligaties, aandelen (incl. futures/opties/turbo's etc), commodities, vastgoed.... alles mag.
Alles wedden op 1 paard of netjes spreiden mag en uiteraard niet alleen binnen Nederland maar ook daarbuiten.

Brand maar los, ik ben razend nieuwsgierig.
Een week later en nog steeds geen reactie van HansD....... :bag:

Luco

Bericht door Luco » 23 jun 2011, 11:09

Elise schreef:
Elise schreef:
HansD schreef:Het vertrouwen in de medeburgers is weer gigantisch groot lees ik al :D . Of je vertrouwt jezelf -en je medeburger- of een anoniem pensioenfonds waarbij je hoopt dat degene die aan de touwtjes trekt jouw belang voorop stelt ipv andere belangen. Dat zijn wat mij betreft de twee opties, ik geloof dat ik wel weet waar ik mijn geld liever aan toevertrouw.
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe jij dan met je eigen pensioengeld denkt om te gaan en welk rendement als je denkt te behalen.

Spaarrekening, obligaties, aandelen (incl. futures/opties/turbo's etc), commodities, vastgoed.... alles mag.
Alles wedden op 1 paard of netjes spreiden mag en uiteraard niet alleen binnen Nederland maar ook daarbuiten.

Hans is druk aan het rekenen, maar uit elk rekensommetje komt eruit dat bij zijn 72e al het geld op is :lol:

Marius

Bericht door Marius » 23 jun 2011, 12:19

Bert ///M3 schreef:Hm opzich heb ik niet veel tegen het huidige systeem. Die pensioenfondsen zijn nog een beetje gereguleerd, moeten aan bepaalde risico criteria voldoen.

Wat denk je dat er gaat gebeuren als al die pensioengelden op eigen rekeningen komen en de eigenaar het zelf maar moet beslissen. Parteculieren zijn een makkelijke prooi voor wat van die kunstenaars op Wall Street.
Het grote verschil is dat velen gedwongen worden aan een pensioenfonds mee te doen. Pensioenfondsen welk hun door de gedwongenen beschikbaar gestelde kapitaal straks vrolijk door Minister de Jager uitgeleend gaat worden aan Griekenland ( "omdat we daar winst op kunnen maken" ROFL).

De keuze om je geld aan wallstreet kunstenaars/dexia beleggers etc toe te vertrouwen is geheel vrijwillig en daar heb ik dan ook geen moeite mee als het misgaat, dan moet iemand zich maar beter orienteren/inlezen etc.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 jun 2011, 15:26

Marius schreef: De keuze om je geld aan wallstreet kunstenaars/dexia beleggers etc toe te vertrouwen is geheel vrijwillig en daar heb ik dan ook geen moeite mee als het misgaat, dan moet iemand zich maar beter orienteren/inlezen etc.
Dat ben ik op individuele basis 100% met je eens. Dat wat van dat volk zo van hun spaargeld af geholpen word is hun eigen schuld even heel cru gezegd.

Alleen kijk je naar een groter plaatje, als half Nederland na zijn 67e (zal wel 76e zijn tegen die tijd :mrgreen:) geen geld heeft omdat ze het toch opgemaakt hebben, kansloos belegd hebben, ferrari gekocht of noem het allemaal maar op dan komt de rekening alsnog bij de belastingbetaler uit. Geldstroom loopt via een andere weg maar in beide gevallen de verkeerde kant uit zeg maar.

HansD

Bericht door HansD » 23 jun 2011, 16:28

Elise schreef:
Elise schreef:

Ik mis wel eens een post gap.
Ik ben geen belegger dus zal je het rekensommetje niet voor kunnen rekenen. Wat ik waarschijnlijk zal doen is mezelf aansluiten bij een pensioen-/beleggingsfonds dat aansluit bij mijn verwachtingen en/of risicoacceptatie. Dat is absoluut geen garantie, dat realiseer ik me prima, maar dan is het tenminste wel mijn eigen keuze. Nu zitten de meeste werknemers verplicht bij een fonds en moeten maar hopen dat het goed gaat.

Als je dan toch zo dol bent op vragen en antwoorden en je er dus blijkbaar geen problemen mee dat jouw achtergesteld loon belegd wordt en je hier totaal geen invloed op hebt.
Wat is je reactie als blijkt dat jouw pensioen "foutje bedankt" mis is gegaan en je weinig tot niets hebt uiteindelijk? Of wat vind je van het feit dat pensioenfondsen met verwachte rendementen mogen rekenen -die ze zelf bedenken- en die verwachte rendementen alvast uit mogen keren aan de huidige pensioenontvangers?

Nogmaals, omdat je zo bang bent voor de belastingbetaler die ervoor opdraait. Desnoods stort je het geld op een rekening waar geen geld van opgenomen kan worden voor consumptie ed en waar je de geldende spaarrente op vangt. Dat zal te weinig zijn voor een pensioen maar het potje staat er dan in ieder geval nog.

Buiten een aanvullend pensioen leven nu ook een hoop mensen van alleen AOW, zie mijn link een aantal posts terug, en die blijft bestaan en gaat zelfs omhoog. In het ergste geval heeft iemand dus alleen AOW, het zij zo. Of vind je de alleen AOW ontvangers van nu ook een last voor de belastingbetaler? Dat zijn ze in principe natuurlijk wel, en dat wordt alleen maar erger, maar dat is nu eenmaal het systeem waar onze regering niet aan wil tornen.
Hans is druk aan het rekenen, maar uit elk rekensommetje komt eruit dat bij zijn 72e al het geld op is
72 pas :D?

HansD

Bericht door HansD » 23 jun 2011, 16:32

Trouwens, ziet niemand het positieve punt van de vergrijzing? Omdat mensen nu eenmaal niet het eeuwige leven hebben, raak je zo vanzelf van het bevolkingsoverschot af.
Absoluut waar alleen is het bevolkingsoverschot wat ongelijk verdeeld over de wereld. Hebben we dadelijk misschien zelfs immigranten nodig om de boel hier draaiende te houden :lol: . Een behoorlijk aantal posts in dit topic in mijn achterhoofd houdend denk ik niet dat dat de bedoeling is van een gedeelte van de NL'ers :wink: .

Marius

Bericht door Marius » 23 jun 2011, 16:53

Bert ///M3 schreef:
Marius schreef: De keuze om je geld aan wallstreet kunstenaars/dexia beleggers etc toe te vertrouwen is geheel vrijwillig en daar heb ik dan ook geen moeite mee als het misgaat, dan moet iemand zich maar beter orienteren/inlezen etc.
Dat ben ik op individuele basis 100% met je eens. Dat wat van dat volk zo van hun spaargeld af geholpen word is hun eigen schuld even heel cru gezegd.

Alleen kijk je naar een groter plaatje, als half Nederland na zijn 67e (zal wel 76e zijn tegen die tijd :mrgreen:) geen geld heeft omdat ze het toch opgemaakt hebben, kansloos belegd hebben, ferrari gekocht of noem het allemaal maar op dan komt de rekening alsnog bij de belastingbetaler uit. Geldstroom loopt via een andere weg maar in beide gevallen de verkeerde kant uit zeg maar.
En dat komt helaas weer omdat in NL velen zo geconditioneerd zijn dat ze er vanuitgaan dat de financiele risico's die ze nemen toch wel gedekt zijn door een overheid die het weer bij een ander haalt.
Dit systeem van constant maar mensen/bedrijven uit de brand helpen op kosten van een ander lijkt nu dus steeds meer te falen omdat het simpelweg niet uit kan. Het is toch niet normaal dat een kind van 1 dag oud al een aandeel in een staatschuld van 25k euro heeft, zonder ooit gevraagd te zijn of hij/zij het daar mee eens is?

Juist de afwezigheid van vangnetten zou al dit soort problemen voorkomen, omdat mensen dan dan wel 10x oppassen om rare belegingen te doen, en banken/financierders zich wel 10x bedenken om rare constructie's aan te gaan bieden omdat ze niet meer gebailout worden.
Juist de vangnetten (lees: andere op laten draaien voor je fuckups) an sich verstoren het rationele en de vrije markten enorm.

Dat is hetzelfde dat velen ook niet op de ring rijden wanneer de verzekeraar het niet dekt, eea wordt toch net even anders als je zelf voor de risico's in moet staan.

Marius

Bericht door Marius » 23 jun 2011, 16:59

wjn schreef: Trouwens, ziet niemand het positieve punt van de vergrijzing? Omdat mensen nu eenmaal niet het eeuwige leven hebben, raak je zo vanzelf van het bevolkingsoverschot af.
Klopt als een bus en zo zijn de voorspelling ook.
http://overpopulationisamyth.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Marius

Bericht door Marius » 23 jun 2011, 17:17

Marius schreef:Juist de vangnetten (lees: andere op laten draaien voor je fuckups) an sich verstoren het rationele en de vrije markten enorm.
Oh wat ben ik een sukkel, gebruik ik de term 'vrije markten' nog in de westerse context, alsof die hier nog bestaan ROFL

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 jun 2011, 17:18

Marius schreef:
Bert ///M3 schreef:

En dat komt helaas weer omdat in NL velen zo geconditioneerd zijn dat ze er vanuitgaan dat de financiele risico's die ze nemen toch wel gedekt zijn door een overheid die het weer bij een ander haalt.
Dit systeem van constant maar mensen/bedrijven uit de brand helpen op kosten van een ander lijkt nu dus steeds meer te falen omdat het simpelweg niet uit kan. Het is toch niet normaal dat een kind van 1 dag oud al een aandeel in een staatschuld van 25k euro heeft, zonder ooit gevraagd te zijn of hij/zij het daar mee eens is?

Juist de afwezigheid van vangnetten zou al dit soort problemen voorkomen, omdat mensen dan dan wel 10x oppassen om rare belegingen te doen, en banken/financierders zich wel 10x bedenken om rare constructie's aan te gaan bieden omdat ze niet meer gebailout worden.
Juist de vangnetten (lees: andere op laten draaien voor je fuckups) an sich verstoren het rationele en de vrije markten enorm.

Dat is hetzelfde dat velen ook niet op de ring rijden wanneer de verzekeraar het niet dekt, eea wordt toch net even anders als je zelf voor de risico's in moet staan.
Dat ben ik geheel met je eens (zie ook crisisdraadje) Die banken gewoon lekker zelf de risico's laten dragen ipv afdekken met vage producten of de overheid als vangnet gebruiken.

SteV6

Bericht door SteV6 » 23 jun 2011, 20:51

Marius schreef:Juist de afwezigheid van vangnetten zou al dit soort problemen voorkomen, omdat mensen dan dan wel 10x oppassen om rare belegingen te doen, en banken/financierders zich wel 10x bedenken om rare constructie's aan te gaan bieden omdat ze niet meer gebailout worden.
Ik vrees dat die vlieger niet opgaat. Ook als er geen vangnet is gaan mensen onverantwoorde risico's aan. Oorzaak? HEBZUCHT

Het systeem van verplichte fondsen is niet ideaal, maar ik denk voor velen het minst slechte. Ook al kan het beheer daarvan vast veel beter dan nu.

Stephan

Luco

Bericht door Luco » 23 jun 2011, 22:41

SteV6 schreef:
Marius schreef:Juist de afwezigheid van vangnetten zou al dit soort problemen voorkomen, omdat mensen dan dan wel 10x oppassen om rare belegingen te doen, en banken/financierders zich wel 10x bedenken om rare constructie's aan te gaan bieden omdat ze niet meer gebailout worden.
Ik vrees dat die vlieger niet opgaat. Ook als er geen vangnet is gaan mensen onverantwoorde risico's aan. Oorzaak? HEBZUCHT

Het systeem van verplichte fondsen is niet ideaal, maar ik denk voor velen het minst slechte. Ook al kan het beheer daarvan vast veel beter dan nu.

Stephan
Simpel toch als je dan zelf de boel verkloot dan verhonger je maar.
Klinkt hard maar waarom moet een ander opdraaien als je zelf de boel verziekt.

Moet je volgende maand is invoeren, wie niet werkt zal niet vreten, wedden dat we geen 400.000 werklozen meer hebben :attentie:

Rupie

Bericht door Rupie » 23 jun 2011, 23:14

Dan ben ik wel ook voor deregulering op andere gebieden. Zal ik ff grote schoonmaak maken. :bro:

Het is zwart of wit in mijn ogen. Of we helpen elkaar of we maken elkaar af. You do the math :strong:

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jun 2011, 23:59

Marius

Bericht door Marius » 24 jun 2011, 10:36

SteV6 schreef:

Stephan
Die hebzucht is er nu ook en zal er altijd zijn. Hebzucht zal nooit verdwijnen, en het is ook niet erg dat eht er is, het is een sterkte aanjager voor behoeften en dat is weer goed voor de handel, niets mis mee.
Met het huidige systeem is echter het probleem dat de risico's die komen met de hebzucht ongewild afgewenteld worden op anderen. En overheden creeren daar de mogelijkheden toe.

Joy

Bericht door Joy » 26 jun 2011, 14:48

Een andere kijk op het Griekenland-debacle:
NRC Handelsblad 29.05.2011
by Ingeborg Beugel.

Heus, Grieken werken 41 uur per week en zijn niet verder uit te persen

De vooroordelen tegen Griekenland hebben groteske vormen aangenomen. Welke Nederlander heeft drie banen om de eindjes aan elkaar te knopen? De gewone Griek krijgt de rekening betaald voor het falende beleid van de Griekse elite, betoogt Ingeborg Beugel.

Voor hoe de meerderheid van de Nederlandse media op dit moment over Griekenland berichten, is maar één woord: hetze. Van al deze arrogante dommigheden vol Nederlandse superioriteit- en onderbuikgevoelens spant De Telegraaf de kroon. ‘Hoppa, uit de euro. Burgers willen niet langer opdraaien voor spilzieke Grieken’, kopte deze krant op 19 mei, naar aanleiding van de uitkomst van een Telegraaf-enquête onder ruim 11.000 deelnemers. Of neem de kop ‘Weer miljarden in bodemloze put’ op 13 mei. Blijkbaar werkt dit soort nonsens. Inmiddels wil 58 procent va de Nederlanders geen cent meer aan Griekenland ‘geven’.

Voor wat het waard is: de gemiddelde Griekse pensioenleeftijd is nu bijna 65. Grieken die ik ken en die vroeger hun pensioen opnemen, krijgen meestal tussen de 200 of 600 per maand. Van vervolgens op je gat zitten is geen sprake. Ze moeten direct ander werk zoeken, vaak meer dan één baantje. Een middelbare schoolleraar verdient nu, na de eerste ronde bezuinigingen van vorig jaar, gemiddeld 800 euro per maand. Daarvan gaat 500 euro naar huur en andere vaste lasten. Je houdt 300 euro over om van te leven. Aan een gezin kun je als leraar niet beginnen. En wat moet je als kleuterleidster of stewardess, met een salaris van 650 euro per maand? Een Griekse weduwe (mijn overbuurvrouw op Hydra van 94) moet rondkomen met 400 euro per maand. Dat is niet eens genoeg voor haar luiers en medicijnen. Ze redt het, in afschuwelijke omstandigheden, dankzij familie en buren. Ik ken geen enkele Nederlander met drie banen om de eindjes aan elkaar te knopen, maar wel tientallen Grieken die drie banen hebben om te overleven. Ja, er zijn Grieken met te hoge en de vroegtijdige pensioenen. Zij vormen een uitzondering, geen regel. Trouwens: op Hydra woont een Nederlandse oud-lerares, een zorgeloze babyboomer, die op haar vijftigste met pensioen is gegaan, nooit meer hoeft te werken en zonder enig financieel gebrek de rest van haar leven kan genieten van Griekenland. Geen enkele Griekse collega kan haar dat na doen.

Volgens de laatste statistieken van Eurostat werken de Grieken 40,6 uur per week, het meest van alle 27 EU- lidstaten. Dat zegt niets over productiviteit en efficiëntie – die is minder – maar wel wat over de zogenaamde luiheid van de Grieken. Volgens OESO-cijfers uit 2009 over alle westerse landen zijn de Grieken de enigen die de grens van tweeduizend werkuren per jaar overschrijden: Griekenland 2.119 per jaar, Australië 1.690, België 1.550, Nederland 1.378. Dat Henk en Ingrid op straat of Henk-en Ingrid-achtige journalisten onwetend zijn, zich niet informeren en de meest grove beledigingen uiten, verbaast mij niet, gezien ons maatschappelijke klimaat, maar als politici en notabelen zich op dezelfde manier uiten, is het tijd om aan de bel te trekken.

Wilders noemt Grieken „junks”, aan wie je geen geld moet geven. Onze nationale wigdrijver heeft zijn eigen nieuwe Marokkanen gevonden, in Europa – de Grieken en andere bewoners van ‘knoflooklanden’. Topman Piet Moerland van de Rabobank vindt dat „de Grieken de pijngrens moeten voelen”. Welke Grieken? De allesbehalve integere dames en heren met wie hij zelf willens en wetens zaken deed? Of de gewone Griekse burger, die er niets mee te maken had, maar nu de rekening gepresenteerd krijgt? Nederlanders die alleen maar gevoelig zijn voor hun portemonnee en geen oog hebben voor geschiedenis, causaliteit en de maatschappelijke consequenties van de veelal onterechte maatregelen die tot nu toe de zwakken van de Griekse samenleving hebben getroffen (simpele werknemers en gepensioneerden), doen hun naam eer aan.

Na zeven jaar dictatuur was Griekenland in 1974 voor het eerst vrij en onafhankelijk, na decennia van buitenlandse inmenging en onderdrukking van rechtse overheden die zich niet bekommerden om het volk. Toen Andreas Papandreou, de vader van de zittende premier, in 1981 als eerste linkse premier in de geschiedenis van Hellas aan de macht kwam, speelde hij in op de toenmalige nijpende behoeftes van het volk: behoefte aan vrijheid (alles moest kunnen, inclusief demonstraties, machtige vakbonden en universiteiten als vrijstaten waar de politie niet mag komen), aan nationale trots en aan een verzorgende staat. Hij dacht dat de economie zou groeien als je er maar geld in zou pompen, door de inkomens te verhogen en werk te verschaffen. Dus begon hij te lenen.

Papandreou had allesbehalve succes, ook al was hij hoogleraar economie in Berkeley geweest. Zijn strategie zou alleen hebben gewerkt in een beschermde economie, maar Griekenland zat in de EEG. Het extra inkomen van het volk ging naar consumptiegoederen die uit het buitenland werden geïmporteerd. Het uit het buitenland geleende geld stroomde meteen weer terug naar datzelfde buitenland. De industrie in Griekenland verdween langzaam. Bedrijven gingen over de kop. Noord- Europa was sterker en beter.

Hetzelfde gebeurde met andere landen in de zuidas van Europa. Zwakkere economieën dienden als een groeiende afzetmarkt voor de sterkere economieën in het centrum van Europa. Met de komst van de euro, in 2001, ging deze ontwikkeling nog verder door. Duitsland en Nederland hebben maximaal hiervan geprofiteerd, zowel door het innen van rente over leningen als door de groei van hun export.

In totaal hebben Europese banken en Brussel, die zonder enige zelfbeheersing toegaven aan hun eigen winstbejag, voor een kleine 2.000 miljard euro geleend aan Ierland, België, Portugal en Spanje – en aan Griekenland, terwijl iedereen wist dat het cliëntalisme daar sinds de toetreding tot de Europese Unie nog steeds welig tierde, de overheid uit haar voegen groeide, het ondernemingsklimaat slecht was, dat de linkse en de rechtse politieke elite corrupt was, dat de rijken massaal belasting ontdoken, dat de instituties slecht functioneerden en dat Europees geld niet goed werd gebruikt. Als je dat dertig jaar lang doet, zonder controle of sancties, kun je dan met droge ogen alleen de Grieken wanbestuur verwijten?

Wist Brussel in 2009 niet dat het Griekse begrotingstekort niet 6, maar 12 procent bedroeg? Kletspraat. Brussel en de banken stonden erbij, keken ernaar en deden zaken met iedereen die nu wordt uitgemaakt voor „bodemloze souvlaki”.

Zolang de Griekse economie al die tijd groeide met een opmerkelijke 4 tot 5 procent, dankzij het toerisme en de scheepvaart ( waarin de Griekse reders de absolute wereldleiders zijn), was er niets aan de hand. De structurele instabiliteit, veroorzaakt door te veel leningen, bleef onzichtbaar, totdat de crisis in 2008 wel al Europa trof, maar nog niet Griekenland. De EU, onder voorzitterschap van Frankrijk, besloot om de banken te steunen. Daaraan deed Griekenland mee, hoewel de Griekse banken die steun toen niet hebben gebruikt. Ze hadden die niet nodig, want ze hadden niet – zoals de Nederlandse banken – meegedaan aan de ‘Amerikaanse casinospelletjes’. Wat dat betreft waren de Griekse banken meer solide ondernemingen dan de Nederlandse. Hun probleem was – en is nu – alleen dat ze (ook) Griekse obligaties in hun portefeuille hadden. In 2009 stortte de scheepvaart door de wereldcrisis in. Het toerisme nam dramatisch af. In het voorjaar van 2009 waarschuwde eurocommissaris Almunia herhaaldelijk dat het mis zou gaan met Griekenland. Niemand deed iets. Er waren Griekse verkiezingen in juni en september. Dan is het gebruikelijk dat Brussel een lidstaat niet lastigvalt. Bovendien vond de toenmalige rechtse premier Karamanlis, bondgenoot van het neoliberale Noord-Europa, dat de maatregelen wel konden wachten.

Pas in de herfst van 2009, na de ‘confessie’ en ‘Mea Culpa’ van premier Giorgos Papandreou in Brussel over het Griekse tekort, op het moment dat de wereldcrisis ook in Griekenland voelbaar was, werd de volle omvang van de problematiek duidelijk. Sindsdien draait de propagandamachine op volle toeren. De Grieken krijgen, in strijd met de werkelijkheid, niet alleen de schuld, maar zijn opeens ook mediterrane profiteurs, die op kosten van de rechtschapen, Noord-Europese belastingbetaler leven als een luis op een zeer hoofd. Het regende boze verklaringen van EU-bonzen als Barroso, Trichet, Juncker en Merkel. Papandreou kreeg niet de tijd om orde op zaken te stellen, nee: Griekenland moest onmiddellijk goed gedrag vertonen. Speculanten roken bloed. Ze gingen openlijk wedden op het failliet van Hellas.

Griekenland werd drooggelegd door de markten. Het kreeg geen krediet meer en moest aankloppen bij de EU. Onder leiding van Angela Merkel werd het IMF erbij gehaald. Keiharde voorwaarden werden gesteld, nog harder dan het IMF wilde: strafvoorwaarden. Straf voor wat? Het bestraffen van Griekenland is als een pervers brevet van eigen EU-onvermogen en voor het feit dat de EU vooral een bureaucratische instelling is die niet, wanneer het zou moeten, politiek ingrijpt om catastrofes te voorkomen.

Het gewone Griekse volk draait op voor de extreem hoge renteaflossing aan de Europese banken. De Griekse premier is helaas vorig jaar begonnen met waarmee hij had moeten eindigen. De belastingen zijn verhoogd. De salarissen waren al veel minder dan in Nederland, maar zijn nu met 15 procent verlaagd. De sociale zekerheid is geminimaliseerd. Allerlei publieke diensten zijn wegbezuinigd.

Het water staat de meeste Grieken aan de lippen. Elke dag demonstreren wanhopige mensen in het centrum van Athene. Zij liggen dus niet op het strand ouzo te drinken. Het is niet genoeg. De genadeloze cijfers laten zien dat de situatie in Griekenland juist slechter is geworden. De markt is ingestort. De hogere belastingen leveren niets op (uit een leeggeknepen koe kun je geen extra melk persen). Alle publieke Griekse sectoren – post, havens, elektriciteit, water, enzovoorts – moeten worden geprivatiseerd, niet zozeer om de Grieken te helpen, om de inderdaad veelal slecht functionerende instellingen efficiënter te maken, maar opdat ze als onderpand kunnen dienen voor de Europese banken. Sterk gedaalde inkomens en verhoogde belastingen, in combinatie met topzware leningen, maken niet alleen een economie kapot, maar ook de cohesie in een samenleving. De werkloosheid heeft al de 16 procent bereikt. Volgend jaar zal dat 22 procent zijn. Griekse jongeren hebben geen perspectief. Van de mensen onder 35 jaar wil 37 procent emigreren.

Minister De Jager (Financiën, CDA) ziet maar één oplossing: „Een heel erg stevig, pijnlijk aanpassingspakket van de economie, bezuinigingen en privatiseringen, of er nu politieke tegenstand is of niet”. Hoe ziet hij dit voor zich? Moeten Grieken die huizen hebben gekocht, maar die deze niet meer kunnen betalen omdat de huizenmarkt volledig is ingestort, massaal worden uitgezet? Moeten wanbetalers van water en elektriciteit worden afgesneden? Moeten alle Griekse bussen in de remise, scholen en ziekenhuizen gesloten worden? Tot hoever willen de De Jager en zijn neoliberale maatjes gaan?

Geen Griek is er bij mijn weten niet van doordrongen dat de schulden moeten worden terugbetaald, maar ze willen terecht een lagere rente en een langere afbetalingstermijn. Ze willen ook dat de kakofonie van onheilspellende en hatelijke verklaringen van Europese leiders ophoudt, opdat Griekenland lucht kan krijgen om zich te herstellen.

De gesel van deze tijd is dat voor buitengewoon ingewikkelde en complexe problemen steeds meer simplistische oplossingen worden geformuleerd, in neoliberale jip-en-janneketaal. De werkelijkheid van globalisering en extreme verwevenheid van financiële instellingen is anders en schreeuwt om meer inzicht, bezinning en goed bestuur. Niemand heeft overzicht. ‘Simpele oplossingen’ bestaan niet. Brussel weet het niet meer. De Nederlandse politiek ook niet.

In een solidair Europa moet de vraag niet zijn: hoe krijg ik met zoveel mogelijk winst mijn geld terug? Maar: hoe help ik een land uit het slop waarvoor ik mede verantwoordelijk ben en wie gaat daar de rekening voor betalen? Een deel van het geld zou in de eerste plaats moeten worden gehaald bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze rotzooi – bij de elite. Grieken die jarenlang hebben gefraudeerd, belasting hebben ontdoken, geld hebben verdoezeld en onverantwoordelijk hebben gespeculeerd gaan vrijuit, onder meer dankzij de recente wet op parlementaire immuniteit. Het is de Grieken een doorn in het oog dat Papandreou nog niet één corrupte politicus heeft weten aan te klagen, niet één ondernemer of scheepsreder heeft gestraft en dat er nog geen eurocent is teruggevonden van de miljarden euro’s die in diverse zakken zijn verdwenen. Daarop stuurt Brussel ook geenszins aan. Sterker nog – Brussel zwijgt als het graf.

Hiermee worden ongetwijfeld allerlei andere louche praktijken verhuld – zoals het geld van Siemens, dat rijkelijk smeergelden heeft uitgedeeld in ruil voor een monopoliepositie tijdens de Olympische Spelen in Athene van 2004; of Duitsland, dat Griekenland dwong om dure Duitse onderzeeërs te kopen, die ze niet nodig heeft, tegen twee keer de prijs die Turkije ervoor moest betalen; of Frankrijk, dat Griekenland in ruil voor ‘hulp’ dwong om peperdure gevechtsvliegtuigen aan te schaffen.

De Telegraafpropaganda tegen Griekenland voorziet Europa, en dus ook Nederland, van een handig uit te buiten zondebok.

Elise

Bericht door Elise » 27 jun 2011, 11:08

HansD schreef:Ik mis wel eens een post gap.
Ik ben geen belegger dus zal je het rekensommetje niet voor kunnen rekenen. Wat ik waarschijnlijk zal doen is mezelf aansluiten bij een pensioen-/beleggingsfonds dat aansluit bij mijn verwachtingen en/of risicoacceptatie. Dat is absoluut geen garantie, dat realiseer ik me prima, maar dan is het tenminste wel mijn eigen keuze. Nu zitten de meeste werknemers verplicht bij een fonds en moeten maar hopen dat het goed gaat.

Als je dan toch zo dol bent op vragen en antwoorden en je er dus blijkbaar geen problemen mee dat jouw achtergesteld loon belegd wordt en je hier totaal geen invloed op hebt.
Wat is je reactie als blijkt dat jouw pensioen "foutje bedankt" mis is gegaan en je weinig tot niets hebt uiteindelijk? Of wat vind je van het feit dat pensioenfondsen met verwachte rendementen mogen rekenen -die ze zelf bedenken- en die verwachte rendementen alvast uit mogen keren aan de huidige pensioenontvangers?

Nogmaals, omdat je zo bang bent voor de belastingbetaler die ervoor opdraait. Desnoods stort je het geld op een rekening waar geen geld van opgenomen kan worden voor consumptie ed en waar je de geldende spaarrente op vangt. Dat zal te weinig zijn voor een pensioen maar het potje staat er dan in ieder geval nog.

Buiten een aanvullend pensioen leven nu ook een hoop mensen van alleen AOW, zie mijn link een aantal posts terug, en die blijft bestaan en gaat zelfs omhoog. In het ergste geval heeft iemand dus alleen AOW, het zij zo. Of vind je de alleen AOW ontvangers van nu ook een last voor de belastingbetaler? Dat zijn ze in principe natuurlijk wel, en dat wordt alleen maar erger, maar dat is nu eenmaal het systeem waar onze regering niet aan wil tornen.
Jij gaat er dus vanuit dat er nu en in de toekomst van een AOW te leven is en dat een aanvullend pensioen niet noodzakelijk is.
Op dit moment is dat inderdaad zo, maar voor de toekomst zou ik daar niet vanuit durven te gaan.

Komt ooit dat moment dat je niet meer van een AOW kunt leven, dan moet je dus terug kunnen vallen op dat aanvullende pensioen.
Kun je dat niet, is het toch weer de maatschappij/belastingbetaler die de rekening gepresenteerd krijgt.
En alleen maar omdat de persoon in kwestie zo nodig een eigen keuze wilde hebben.....en niet voldoende heeft opgebouwd.
Nou dan maar even geen eigen keuze, gewoon lekker verplicht laten zoals het nu is.

Het is ook maar net hoe je tegen dat pensioengeld aankijkt, jij ziet het als achtergesteld loon.
Voor mij is het geld wat ergens in een grote pot verdwijnt, waar je later uit krijgt uitbetaald.

En pensioenfondsen zullen wel moeten rekenen met verwachte rendementen als ze een vast pensioen uitkeren. De enige andere oplossing is een variabel pensioen.

Elise

Bericht door Elise » 27 jun 2011, 11:13

Joy schreef:Een andere kijk op het Griekenland-debacle:
NRC Handelsblad 29.05.2011
by Ingeborg Beugel.

Volgens de laatste statistieken van Eurostat werken de Grieken 40,6 uur per week, het meest van alle 27 EU- lidstaten. Dat zegt niets over productiviteit en efficiëntie – die is minder – maar wel wat over de zogenaamde luiheid van de Grieken. Volgens OESO-cijfers uit 2009 over alle westerse landen zijn de Grieken de enigen die de grens van tweeduizend werkuren per jaar overschrijden: Griekenland 2.119 per jaar, Australië 1.690, België 1.550, Nederland 1.378. Dat Henk en Ingrid op straat of Henk-en Ingrid-achtige journalisten onwetend zijn, zich niet informeren en de meest grove beledigingen uiten, verbaast mij niet, gezien ons maatschappelijke klimaat, maar als politici en notabelen zich op dezelfde manier uiten, is het tijd om aan de bel te trekken.
1378 uur ==> 172,25 dagen (bij 8 uur per dag).

Volgens mij klopt er helemaal niks van die cijfers......

Plaats reactie