Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
- Bert ///M3
Re: Wereldwijde recessie is systeemcrisis geworden
Nou een vlot herstel zit er zeker even niet in de komende tijd denk ik.
Aardig geweld op de beurzen vandaag trouwens AEX -2,2% 326,9 op het moment.
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Ik merk het anders wel. Nu draaien we genoeg uren voor onze klanten dus dat loopt wel door qua inkomsten, plus een hoop lopende contracten dus ook geen probleem maar er wordt echt weinig geinvesteerd door het MKB. Is ongelooflijk hoe moeizaam het nu gaat om orders binnen te halen. Wij verkopen dus ook veel servers... althans... dat deden we. In de afgelopen 5 jaar nog nooit zo weinig servers weggezet in het eerste half jaar. En wat we pakken gaat zeer moeizaam. Beslissingen duren eindeloos, heel vaak offertes weer keer op keer moeten aanpassen en iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang.
Geeft verder nog geen problemen bij ons (genoeg overige inkomsten dus) maar het valt echt wel op. Wat ik dus merk in mijn beperkte 'scope' is dat die crisis nog lang niet voorbij is. Sterker nog: lijkt juist nu wel het heftigst toe te slaan binnen het MKB althans.
Geeft verder nog geen problemen bij ons (genoeg overige inkomsten dus) maar het valt echt wel op. Wat ik dus merk in mijn beperkte 'scope' is dat die crisis nog lang niet voorbij is. Sterker nog: lijkt juist nu wel het heftigst toe te slaan binnen het MKB althans.
-
Christoph
ja dat gaat hier prima! Short met een hefboom van 20 en bedankt.Bert ///M3 schreef:Nou een vlot herstel zit er zeker even niet in de komende tijd denk ik.
- Bert ///M3
Hier ook short dus je hoort mij niet klagen
Hoewel niet op de AEX maar op de DAX.
-
Aernoudt
Zoals er een Tobin tax is om de valuta handel te dempen zo zou er ook een fraai systeem kunen worden ingevoerd voor speculatieve aandelenhandel: verhandelen van aandelen binnen 1 maand = 95% afdracht aan belasting, binnen 2 maand 90%, 3 maand 85% etc. Dat geld wordt bijvoorbee; direct in een pot gestopt om microkrediet te faciliteren, zodat er meer aanbod + werkgelegenheid kan worden gerealiseerd en minder mensen een uitkering nodig hebben: dat mes snijdt dus aan 2 kanten, wel zo mooi voor iedereen!
- Bert ///M3
Volgens mij is die tax er internationaal niet doorgekomen, word wel al eeuwen over gepraat. Behalve in sommige landen waar financiele transacties sowieso belast worden. In sommige landen zoals Noorwegen word winst uit effectenhandel gewoon belast als inkomstenbelasting. Maar verlies door effectenhandel krijg je belasting aftrek voor.
Verder lijkt het mij ook geen heel goed idee omdat je een hele illiquide markt krijgt. Maw jij wil wel van je aandeel af maar er is bijna geen ask dus krijg je een waardeloze prijs. Wil je er 1 kopen dan omgekeerd, bijna geen bid dus je moet er mega voor betalen. Dus je krijgt een hogere variatie in prijzen.
Als je er dan daadwerkelijk wat gebeurd en iedereen wil er vanaf dan heb je helemaal een probleem en een instant beurscrash.
Verder lijkt het mij ook geen heel goed idee omdat je een hele illiquide markt krijgt. Maw jij wil wel van je aandeel af maar er is bijna geen ask dus krijg je een waardeloze prijs. Wil je er 1 kopen dan omgekeerd, bijna geen bid dus je moet er mega voor betalen. Dus je krijgt een hogere variatie in prijzen.
Als je er dan daadwerkelijk wat gebeurd en iedereen wil er vanaf dan heb je helemaal een probleem en een instant beurscrash.
-
Aernoudt
Gelukkig werkt dat niet zo Bert; is al mee geexpirimenteerd; uiteraard er niet doorgekomen vanwege de invloeden van de heren beurshandelaar... Aandelen zijn investeringen (althans dat zouden het moeten zijn) en die gaan zo wie zo 'langzamer'.
Alleen Belgie heeft Tobin tax (voor zover ik weet); en dan ook nog in een vrij milde vorm. Erg jammer, het is een prima systeem!
Alleen Belgie heeft Tobin tax (voor zover ik weet); en dan ook nog in een vrij milde vorm. Erg jammer, het is een prima systeem!
- Bert ///M3
Klopt er is ook mee geexpirimenteerd, oa in Zweden op bepaalde effecten en de handelsvolumes daalden in sommige gevallen 98%.
Daar geld wel de kanttekening dat dat in een tijd was dat er alleen nog vloerhandel was, sowieso zijn de volumes tegenwoordig veel hoger, markt meer liquide en van high frequency trading etc hadden ze toen nog nooit gehoord, geen internet die aandelenkoersen stonden alleen in de krant
Daar geld wel de kanttekening dat dat in een tijd was dat er alleen nog vloerhandel was, sowieso zijn de volumes tegenwoordig veel hoger, markt meer liquide en van high frequency trading etc hadden ze toen nog nooit gehoord, geen internet die aandelenkoersen stonden alleen in de krant
- Bert ///M3
In het kader van het onderwerp speculatie marktmanipulatie etc. Iemand het verloop van TomTom gevolgd de laatste dagen op de beurs?
Donderdag -5,74%
Vrijdag -3,07%
Maandag +0,14%
Vervolgens gisteravond winstwaarschuwing en vandaag -28%
Maar de getallen van donderdag en vrijdag wijken nogal af van de rest van het marktverloop. Geen rare nieuwsfeiten etc op die dagen. Als je het mij vraagt was daar zeker weten voorkennis in het spel. Ik heb geen belang in TT maar dit springt wel heel duidelijk in het oog IMHO.
Donderdag -5,74%
Vrijdag -3,07%
Maandag +0,14%
Vervolgens gisteravond winstwaarschuwing en vandaag -28%
Maar de getallen van donderdag en vrijdag wijken nogal af van de rest van het marktverloop. Geen rare nieuwsfeiten etc op die dagen. Als je het mij vraagt was daar zeker weten voorkennis in het spel. Ik heb geen belang in TT maar dit springt wel heel duidelijk in het oog IMHO.
- Maus335i
Kan zomaar... heeft Goddijn niet persoonlijk een ENORM aandelenpakket in TomTom?Bert ///M3 schreef:In het kader van het onderwerp speculatie marktmanipulatie etc. Iemand het verloop van TomTom gevolgd de laatste dagen op de beurs?
Donderdag -5,74%
Vrijdag -3,07%
Maandag +0,14%
Vervolgens gisteravond winstwaarschuwing en vandaag -28%![]()
- Dennis Cavallino
Er is nog altijd een onbalans en zeker geen structureel herstel. Ook is er nog niet hervormd en men weet ook niet hoe ze dat moeten doen. De wake up call in 2007 was goed genoeg om de boel wakker te schudden, maar niet genoeg om iedereen het inzicht te geven dat nodig is om de dubbele dip af te wenden. Er worden verkeerde conclusies getrokken over de schuldvraag van het ontstaan van de eerste crisis en daarom komt er een tweede die langer duurt, grimmiger wordt en zorgt voor een enorme verandering in de wereld zoals wij die kennen.G Kolkman schreef:En, wat denken de heren geleerden, gaan we alsnog voor de W-shape? Aangezien we nu toch al een tijdje langzaam maar zeker aan het afdalen zijn en de voortekenen op dit moment 'niet echt briljant' zijn (inkoopindexes lopen terug, werkloosheid loopt zelfs iets op, zorgen om stabiliserende economie-en etc. etc.).
Spannend! Maar ook boeiend.
- Maus335i
Om nog even antwoord te geven op mn eigen vraag:Maus335i schreef:Kan zomaar... heeft Goddijn niet persoonlijk een ENORM aandelenpakket in TomTom?Bert ///M3 schreef:In het kader van het onderwerp speculatie marktmanipulatie etc. Iemand het verloop van TomTom gevolgd de laatste dagen op de beurs?
Donderdag -5,74%
Vrijdag -3,07%
Maandag +0,14%
Vervolgens gisteravond winstwaarschuwing en vandaag -28%![]()
Genoeg redenen om stiekem wat te lozenHarald Goddijn en zijn vrouw hebben dit jaar samen al zo'n 225 miljoen euro verloren op hun aandelenpakket TomTom. Dinsdag alleen al werden zij, op papier, 67 miljoen euro armer.
Meneer en mevrouw Goddijn hebben ieder 26,1 miljoen aandelen in TomTom. Door de koersdaling van dinsdag van ruim 25% daalt de waarde van het pakket op de beurs met 67 miljoen euro.
Over 2011 is het beeld nog dramatischer. De koers van TomTom kelderde dit jaar al circa 45%. De Goddijns kostte dit al een kleine 225 miljoen euro.
- GTRene
1= maar hoe gaat dat nou zoiets, stel een week geleden verkocht je het en kreeg honderden miljoenen (van wie krijg je dan dat geld, wie betaald dat uit??)
2= en een week later als je het niet had verkocht is het ineens zeg nog tientallen miljoenen waard en dus honderden miljoenen weg...waar blijft dat dan?
en stel 1 betaald honderden miljoenen uit bij punt 1 en later komt ie bij punt 2 dat alles weinig waard is en de week daarvoor heeft ie honderden miljoenen uitgekeerd van wiens zijn geld??
dat soort dingen vraag ik me wel eens af.
2= en een week later als je het niet had verkocht is het ineens zeg nog tientallen miljoenen waard en dus honderden miljoenen weg...waar blijft dat dan?
en stel 1 betaald honderden miljoenen uit bij punt 1 en later komt ie bij punt 2 dat alles weinig waard is en de week daarvoor heeft ie honderden miljoenen uitgekeerd van wiens zijn geld??
dat soort dingen vraag ik me wel eens af.
- Dennis Cavallino
1 is degene die op de beurs je aandelen koopt. Dat is soms 1 partij, meestal meerdere. Soms loopt een transactie buiten de beurs om, omdat niet alle aandelen op de beurs worden verhandeld, maar slechts een deel van alle aandelen (bijv als er een 51% meerderheidsbelang is), in dat geval kan het een bedrijf/belegger/beleggingsfonds etc zijn.
Bij punt 2 moet je denken aan de afschrijving van een auto. Het daalt gewoon in waarde, maar je blijft eigenaar en het doet pas echt pijn bij verkoop.
Bij punt 2 moet je denken aan de afschrijving van een auto. Het daalt gewoon in waarde, maar je blijft eigenaar en het doet pas echt pijn bij verkoop.
- Bert ///M3
Het is zelfs heel vaak zo dat transacties buiten de openbare beurs om verlopen Dennis. Veel institutionele beleggers kopen en verkopen tegenwoordig via een darkpool. Die hebben geen openbaar orderboek en als jij dus 1 miljoen aandelen dumpt gaat dat meestal tegen de huidige koers op de openbare markt maar het verstoort de openbare handel niet omdat niemand eigenlijk van die transactie weet. Dat is win win voor een aantal partijen, als jij 1M dumpt op een dag dan zakt het zooitje in elkaar nog voor je ze verkocht hebt, via een darkpool kom je er dan beter uit als er een koper is voor die prijs.
Van de handelsvolumes die je dagelijks op de openbare beurzen ziet is eigenlijk 70-80% het resultaat van high frequency trading firma's. Daar komt verder bijna geen mens aan te pas zijn gewoon computers die handelen via algoritmes, ze proberen op elke transactie een paar cent te pakken.
Van de handelsvolumes die je dagelijks op de openbare beurzen ziet is eigenlijk 70-80% het resultaat van high frequency trading firma's. Daar komt verder bijna geen mens aan te pas zijn gewoon computers die handelen via algoritmes, ze proberen op elke transactie een paar cent te pakken.
- GTRene
ow..dus je dumpt ze niet zeg bij een bank, maar iemand anders koopt ze dan voor die hoge prijs? en een week later zit die of die meerdere met de gebakken peren?
dus stel jou pensioen fonds koopt die dure aandelen en daarna komen ze nooit meer zo hoog en zit de client die een pensioen zou krijgen met de gebakken peren...of de klanten van de bank omdat ze minder winst hadden en dus maar de kosten opvoeren voor klanten?
hm...ik hou niet van die korte handel...hopelijk veranderd dat ooit in bv minimaal 1 jaar vasthouden.
dus stel jou pensioen fonds koopt die dure aandelen en daarna komen ze nooit meer zo hoog en zit de client die een pensioen zou krijgen met de gebakken peren...of de klanten van de bank omdat ze minder winst hadden en dus maar de kosten opvoeren voor klanten?
hm...ik hou niet van die korte handel...hopelijk veranderd dat ooit in bv minimaal 1 jaar vasthouden.
- Bert ///M3
Kan inderdaad, een pensioenfonds of andere instelling kan zo een fors verlies maken.
Alleen zitten pensioenfondsen vaak voor langere tijd in de wat stabielere aandelen. Een aandeel als Shell keert ook dividend uit. Je krijgt dan een soort winstuitkering. Hoe goedkoper je het aandeel had hoe hoger je dividend rendement. Dividend word wel weer verrekend met de koers op die dag. Dus zeg Shell doet 24 euro, keert 1 euro dividend uit dan is het de volgende dag 23 euro. Maar institutionele beleggers zoals pensioenfondsen proberen zo dus hun rendement te halen.
In barre tijden kunnen ze hun risico's ook afdekken met put opties of met call opties als het om short posities gaat. Maar daar betalen ze dus een risico premie voor.
Professioneel optiehandelaren bijvoorbeeld handelen weer alleen op volatiliteit die kan het niks schelen of die beurs nou stijgt of daalt. Dat is weer een andere tak.
Zo heb je heel veel verschillende manieren om wat te doen op een beurs.
Alleen zitten pensioenfondsen vaak voor langere tijd in de wat stabielere aandelen. Een aandeel als Shell keert ook dividend uit. Je krijgt dan een soort winstuitkering. Hoe goedkoper je het aandeel had hoe hoger je dividend rendement. Dividend word wel weer verrekend met de koers op die dag. Dus zeg Shell doet 24 euro, keert 1 euro dividend uit dan is het de volgende dag 23 euro. Maar institutionele beleggers zoals pensioenfondsen proberen zo dus hun rendement te halen.
In barre tijden kunnen ze hun risico's ook afdekken met put opties of met call opties als het om short posities gaat. Maar daar betalen ze dus een risico premie voor.
Professioneel optiehandelaren bijvoorbeeld handelen weer alleen op volatiliteit die kan het niks schelen of die beurs nou stijgt of daalt. Dat is weer een andere tak.
Zo heb je heel veel verschillende manieren om wat te doen op een beurs.
- GTRene
wat een mogelijkheden en zijtakken en dus vrij onoverzichtelijk/duister af en toe.
apart wereldje.
apart wereldje.
-
Rupie
Spannend? Als het komt dan komt het, maar heb er een hard hoofd in. Een enorme verandering? Ik mag het hopen, maar ik denk dat de krachten voor behoud van de macht op bepaalde plekken sterk is. Zolang er niet een collectief bewust zijn onder de normale burgers komt en ook wij eens ga staken/demonstreren zie ik niets veranderen. De grote vraag is ook of mensen dat willen. Het antwoord daarop is nee. Dan weet je ook de uitkomst.Dennis Cavallino schreef:G Kolkman schreef: Er worden verkeerde conclusies getrokken over de schuldvraag van het ontstaan van de eerste crisis en daarom komt er een tweede die langer duurt, grimmiger wordt en zorgt voor een enorme verandering in de wereld zoals wij die kennen.
Spannend! Maar ook boeiend.
Ik zou het graag zien gebeuren, maar ik zie het niet gebeuren.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Nu dus Italië....................
Wanneer gaat het kaartenhuis nou echt in mekaar flikkeren......???
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/11/sta ... in-gevaar/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/11/sta ... in-gevaar/" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
inleveren is moeilijk, helemaal als je hoort dat de meer welgestelden niet willen en de meer gewone wel moeten.
- Maus335i
Dat er flink bezuinigd moest worden wisten we allemaal. Maar wat je nu zegt is onderbuikgevoel. Voorlopig zijn dit de cijfers kwa koopkracht:GTRene schreef:inleveren is moeilijk, helemaal als je hoort dat de meer welgestelden niet willen en de meer gewone wel moeten.
- GTRene
je moet er van uitgaan vanaf de minima/basis mensen naar die wat 6<>10x (en of vele malen meer) meer krijgen>>>
niet naar, ja maar ik heb een duur huis en een dure auto en een hele dure vrouw
vanuit de basis uitgaan, en dan kijken what is fair en waar moeten we niet meer zoveel uitgeven aan bepaalde uitgaven/subsidies onnodige ambtenaren en onnodig dure uren voor ingehuurde mensen enz.
niet naar, ja maar ik heb een duur huis en een dure auto en een hele dure vrouw
vanuit de basis uitgaan, en dan kijken what is fair en waar moeten we niet meer zoveel uitgeven aan bepaalde uitgaven/subsidies onnodige ambtenaren en onnodig dure uren voor ingehuurde mensen enz.
- wjn
Het zijn "toevallig" de landen die voorheen de hoogste inflatie hadden, die nu in de problemen zitten... Goh..romo schreef:Nu dus Italië....................
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/11/sta ... in-gevaar/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
De financiële problemen van Italië zouden wel eens het einde kunnen inluiden van de euro. Dit doemscenario schetst de Belgische topeconoom Paul De Grauwe maandag tegenover financieel nieuwszender RTL Z.
De Europese ministers van Financiën vergaderen maandag over Griekenland. Het was een geplande bijeenkomst om een verhoging van het noodfonds te bespreken, maar door de ontwikkelingen in Italië lijkt het een noodtop geworden, hoewel dat zondagavond nog ontkend werd door EU-president Herman Van Rompuy.
Sommige officials willen het Europese noodfonds, dat 750 miljard euro groot is, verdubbelen naar 1.500 miljard euro. De Grauwe: "Maar als Italië zich bij het rijtje Griekenland, Portugal en Ierland voegt, is dat ook niet genoeg. Als Italië in een crisis terechtkomt, zullen we de zaak moeten opdoeken."
De Belgische econoom is van mening dat het hier om een politieke crisis gaat, niet zozeer een financiële crisis. Dit omdat de Europese leiders het maar niet eens worden over een allesomvattend plan: "Om de eurozone in stand te kunnen houden, is het noodzakelijk dat er een politieke unie komt. Daar lijkt geen bereidheid toe. Als dit zo verder gaat, dan is het einde van de euro in zicht. Dan zal er een boedelscheiding moeten komen."