BMW 335i VS M3 (Ik wil het nou wel eens weten)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 feb 2007, 13:36

Nou het is wel een meetbaar verschil, volgens de sportauto tijden zitten er ook gaten in. (ik geloof 16,7 tegen 18 sec of zo)

Maar het is maar net of je wielen ook echt zwaarder zijn ja of nee, een 17 inch wiel van 12 KG tegen een 19 inch wiel van 8 KG zal het weer niks uitmaken. Ook denk ik dat het gewoon scheelt hoeveel vermogen je hebt. Als jij met 120 PK rijd en daar 19x9J wielen onder klapt dan zal je er wel moeite mee hebben maar als je 350 PK hebt dan telt dat verlies relatief gezien gewoon minder mee.

Plus breedte van de band telt ook mee. Een band weegt haast nog meer als een velg zelf. Zet maar eens 285 of 295 breed onder je M3, kan je lachen :)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 27 feb 2007, 13:38

Ik denk ook dat een standaard 335i minder brede banden heeft dan een standaard M3.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 feb 2007, 14:00

Tristan schreef:Ik denk ook dat een standaard 335i minder brede banden heeft dan een standaard M3.
volgens mij hebben ze de zelfde maten, 255 achter en 225 voor, niet standaard wel optioneel op 335i
Moet niet veel uitmaken, een 335i doet niets onder voor een M3 E46

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 27 feb 2007, 14:09

Maar die 335i op het filmpje heeft vast geen 255 achter op zijn 17' wielen.

Robin
Berichten: 54896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 27 feb 2007, 15:00

Tristan schreef:Maar die 335i op het filmpje heeft vast geen 255 achter op zijn 17' wielen.
245 of 255.

Punt is dat ze even snel zijn. Dat is bij sommigen wat moeilijk te begrijpen geloof ik.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 27 feb 2007, 15:02

Ik geloof het 100%. Geef alleen maar aan dan banden/wielen maten een verschil 'kunnen' geven.

Robin
Berichten: 54896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 27 feb 2007, 15:06

Tristan schreef:Ik geloof het 100%. Geef alleen maar aan dan banden/wielen maten een verschil 'kunnen' geven.
En dat verschil is in mijn ogen en 'tests' die wij deden verwaarloosbaarder dan hier gedacht. Maar dat is mijn idee.

De 335i heeft eigenlijk gewoon altijd 'meer pk's dan volgens het boekje. En de M3 op 5500ft 7pk minder:Voila.

Zo simpel denk ik.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 27 feb 2007, 15:09

Is vaak zo dat turbo-motoren vaak meer vermogen leveren dan opgegeven.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 feb 2007, 15:13

Tsja over dat wielen verhaal kan je lang en breed discusseren maar als je tegen een M5 gaat dan zet je die ook niet op 17x7 wielen met 225 bandjes.

Gaat om het totale pakket of het sneller is of niet natuurlijk. Als daar 225 banden onder horen dan so be it.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 27 feb 2007, 15:33

17 inch mischbereifung van de E90 is 225 voor en 255 achter. (245 was het op E46 en E36, tenzij 18 inch, dan weer 255)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11632
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 27 feb 2007, 15:41

Tristan schreef:Ik geloof het 100%. Geef alleen maar aan dan banden/wielen maten een verschil 'kunnen' geven.
Ja, als je er met de montage van een nieuwe wielen/banden combo niks van gesnapt hebt wel :?

Wat je ook doet, je hoort ervoor te zorgen dat de rolomtrek gelijk blijft. Een groter wiel resulteert dan altijd in een lagere wang.

Bewuste afwijkingen vind je in de autosport. Bijv. banden met lagere wangen (30, 35, 40) monteren om op een simpele manier 1. wegligging te verbeteren en 2. eindsnelheden in de versnellingen naar beneden te brengen.

Feit blijft dat BMW met de 335i Turbo een beul van een motor aanbiedt. Loopt super, klinkt geweldig en houdt een 30k meer kostende M3 nagenoeg bij. Heb al genoeg video's gezien om te mogen concluderen dat er van 100 tot 200 km/h nog niet eens een wagenlengte tussen zit.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 27 feb 2007, 15:46

Kan me een filmpje herinneren van M5board tussen een M5 met standaard wielen en een M5 met 21' Hartge velgen. De M5 met standaard wielen was zichtbaar sneller.

Zie: http://video.google.nl/videoplay?docid= ... =m5+hartge
Laatst gewijzigd door Tristan op 27 feb 2007, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 feb 2007, 15:47

Robin schreef:
Tristan schreef:Maar die 335i op het filmpje heeft vast geen 255 achter op zijn 17' wielen.
245 of 255.

Punt is dat ze even snel zijn. Dat is bij sommigen wat moeilijk te begrijpen geloof ik.
Robin geef jij je als de sodemieter op voor de CBR07. Dan gaan ze gewoon testen dan zijn we van dit theoretische gelul af. Ik stuur je nu een PB ;-)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 feb 2007, 16:02

Niet alleen dat Hielke maar bijvoorbeeld ook qua gewicht.

Tussen sommige merken 17 inch wielen zit al 4~5 KG verschil per velg. Dat heeft invloed op je aandrijfverlies en dus acceleratievermogen.

Bij de meesten zit het meeste gewicht in het velgbed, en doordat die bij 19 inch meer naar buiten staat als bij 17 inch word je polaire traagheidsmoment dus groter.

Niet alleen dit maar als je zo gaat redeneren komen er nog meer dingen om de hoek kijken, de M3 mag dan wel grotere wielen hebben maar de 335i heeft weer grotere en zwaardere remschijven achter (een 336mm schijf weegt ook al snel 8-9 KG gok ik) en dit heeft hetzelfde effect als grotere wielen.

Dit soort theorien blijft "pissing in the wind" bij een simpel straatraceje imho.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 27 feb 2007, 16:15

Als je dan maar met de wind mee pist en er niet tegen in............... :lol:


Homo Sapiens non urinat in ventum


oftewel; Een verstandig mens pist niet tegen de wind in..................... :lol:



Romo Sapiens non urinat in ventum................

Oftewel; Romo pist zeker niet tegen de wind in.......................... :lol:
Laatst gewijzigd door romo op 27 feb 2007, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 27 feb 2007, 16:15

Hielke schreef:
Wat je ook doet, je hoort ervoor te zorgen dat de rolomtrek gelijk blijft. Een groter wiel resulteert dan altijd in een lagere wang.
Klopt, maar het is als je van bv. 17' naar 19' gaat er moeilijk om dezelfde rolomtrek te behouden, zelfs niet met een ultra lage wang.

Als ik mijn 17' standaard wiel naast mijn 19' BBS wiel houdt, is de omtrek van de 19' duidelijk groter. Maar het gewicht daarintegen is vrijwel gelijk. Ik merk zelf ook vrij weinig verschil qua acceleratie. Dus die paar tienden vind ik ook azijnpisserij. Wegligging wordt duidelijk beter, en beter voor de looks. We zitten immers niet op de racetrack.

Robin
Berichten: 54896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 27 feb 2007, 17:09

Rico v Velzen schreef:
Robin schreef:
Tristan schreef:Maar die 335i op het filmpje heeft vast geen 255 achter op zijn 17' wielen.
245 of 255.

Punt is dat ze even snel zijn. Dat is bij sommigen wat moeilijk te begrijpen geloof ik.
Robin geef jij je als de sodemieter op voor de CBR07. Dan gaan ze gewoon testen dan zijn we van dit theoretische gelul af. Ik stuur je nu een PB ;-)
Jajaja. Nee dus. Prima maar geen zin in. Wel gezellig. Ik weet hoe snel mijn auto is, ik weet dat ik een 996 Coupe een beetje voor blijf tot 200+ en ik weet dat ik naast jouw M3 blijf all the way Rico, en in de bochten zal ik ivm met m'n branie-achtigheid wel sneller zijn. :twisted:

En Hylke zegt 't al, de videos geven 't duidelijk weer.

Maar gezellig zal 't wel zijn inderdaad. :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 27 feb 2007, 18:30

Om met grotere wielomtrek net zo snel te zijn met accelereren heb je simpelweg meer koppel nodig. Gewoon kracht x arm :wink: En laat een 335i daar nu in uitblinken KOPPEL :shock: Daarom is zo'n ding gewoon zo snel. Een 3.0 met een turbo bye, bye.....zwaai, zwaai :D Dat BMW het zichzelf net zo moeilijk maakt als de opositie moge duidelijk zijn. Binnen drie jaar is een 335i gewoon stukken duurder..........het ding is gewoon te goedkoop voor de prestaties die geleverd worden 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 feb 2007, 19:17

Robin dan kom je toch voor de gezelligheid. manmanman die CBR is niet compleet als jij er niet bij bent. ;-)

Andre
Berichten: 11389
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 27 feb 2007, 19:20

jullie met je sneller altijd.

Doe mij maar een 8000 toeren M motortje.

Alleen het gaat mank in de prijsstelling als je een 335i tegen een m3 zet.

Is de M motor dan zoveel meer waard. Antwoord is nee dat is ie niet. Qua productie kosten tussen beide motoren zal niet heel veel verschil zitten M zal iets meer kosten. Maar M pakt net even wat meer knaken uit je tas dan BMW.

Gebruikersavatar
Christiaan van H.
Berichten: 419
Lid geworden op: 11 feb 2007, 15:56
Locatie: P-hil

Bericht door Christiaan van H. » 27 feb 2007, 19:59

Afrolomtrek zal elkaar echter vaak niet veel ontlopen, dus dan kom je nog op de zelfde overbrengingsverhouding op de weg terecht. Je kan namelijk ook niet oneindig grotere velgen nemen zonder een plattere band (lagere sectie) te monteren.

Nu zullen die afrolomtrekken elkaar natuurlijk wel iets ontlopen, maar dat zal nooit het verschil wat bijv. een andere eindoverbrenging heeft kunnen bewerkstelligen. :wink:

Gebruikersavatar
Mat Firens
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Mat Firens » 27 feb 2007, 23:25

Goed... ik heb er 21 inch onder liggen dus dat zal volgens voorgenoemde theorie geen winner zijn. Dan ga ik gewoon mee naar de CBR07. Weten we daarna allemaal hoe het zit.

Ik zit wel te wachten op een NL tuner die de 335i aandurft. Die Vishnu gasten hebben al een ´kit´ maar om zoiets uit de states te halen is me ook weer zowat.

Mat

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 27 feb 2007, 23:33

Mat,

wat voor kit bedoel je dan ?
Een chip van de bekende tuners in D lijkt me voldoende op er bijna 400ps uit te halen...lukt ook nog wel voor de CBR :mrgreen:
Of heb ik het mis ????

Robin
Berichten: 54896
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 27 feb 2007, 23:38

Fasteddie schreef:Mat,

wat voor kit bedoel je dan ?
Een chip van de bekende tuners in D lijkt me voldoende op er bijna 400ps uit te halen...lukt ook nog wel voor de CBR :mrgreen:
Of heb ik het mis ????
http://www.e90post.com/forums/forumdisp ... 6be93&f=58

zoek even op Vishnu en Procede. Is een 'chip' van 370/380pk en een uitlaat zit je op 400pk. Maar ze spreken daar over power at the wheels en 1 SAE(US) pk's zijn 'anders' dan DIN pks. 306 DIN pk is 300 in de US. 343 M3 DIN pk is 333 in de USA.

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 27 feb 2007, 23:53

Waarom zou je een chip uit de US and A halen ?
Ze rijden daar nooit hard...hahaha.....zou eerder eentje uit D halen....autobahn-proof zullen we maar zeggen...
(al dat gezeur met ander octaan gehalte enz...)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten