Aankooptips E39 530D

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Aankooptips E39 530D

Bericht door HJ2 » 18 jun 2011, 12:22

Party people...

Helaas moet ik afscheid gaan nemen van mijn fijne E39 523i. Ondanks dat ik behoorlijk gehecht ben geraakt aan mijn originele en mint e39 (eigenlijk wil ik 'm niet weg doen en m'n meissie ook niet), ga ik wegens wisseling baan echt te veel km's maken om benzine te blijven rijden.

Daarom ben ik me op het oriënteren op een e39 (mijn derde) 530D.
Echter: Ik heb nooit een diesel gereden, en er ook niet aan gesleuteld. Over de E39 weet ik ondertussen als ervaringsdeskundige aardig wat, maar nu ben ik op zoek naar tips over m.n. de 530 Diesel!

Zijn er typische lekkages, slijtagedelen (hoe zit het hier met de distri b.v.?) Zijn er dingen anders aan de bak omdat er zo'n hoog koppel op staat etc, etc. Alle aankooptips zijn welkom.

Alvast weer bedankt! :crazy:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Knot » 18 jun 2011, 12:51

Ik zou eerst eens goed afwegen of wissel van auto het verschil direct wel op gaat leveren, verlies bij verkoop, onderhoudskosten bij en na aanschaf, hogere belasting etc etc.

Paar maandjes aankijken nog met de 523i misschien?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door HJ2 » 18 jun 2011, 13:24

Thanks Knot, goeie tip, maar ik heb het inmiddels al een paar maandjes aangekeken.
bij 50.000 / jr wordt het toch wel interessant. Ik heb alle variabelen van beide wagens in een excel sheetje vergeleken.

Ik ga wel wat meer kosten in het begin nemen idd. Je doet toch weer een basis beurt en wat preventieve zaken...

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door M@rcel » 18 jun 2011, 13:28

Vergeet ook de 525d niet, prima km-vreter.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door HJ2 » 18 jun 2011, 13:39

Ook een heerlijke wagen, maar primaire doel is echt een 3 liter :-)

Dennis Huijsman
Berichten: 308
Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Dennis Huijsman » 18 jun 2011, 17:50

heb een 530d handschakekeld gehad ( 184pk versie ) oude model dus van eind '99 , op de standaard E39 zwakke punten na eigenlijk weinig problemen, ijzersterke motor en met de handbak nog redelijk snel en ook nog vrij zuinig ( 1 op 12/13) op de kortere stukken

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3796
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Paskal » 18 jun 2011, 18:30

Heb zelf ook een 530d gehad en vond het een zeer fijne wagen. Hou er wel rekening mee dat rond de 2 ton de turbo zal overlijden en een bakrevisie ook aan je deel zal zijn.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Knot » 18 jun 2011, 23:40

Turbo en automaatbak kwamen ook direct in me op en vacuumiets op het blok. Zou een handbak zoeken voor het zekere of een automaat met aantoonbare revisie bij de juiste bedrijven.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door EG » 19 jun 2011, 04:40

Ik heb een e39 530d van 2001. Dus ik kan je er best wel wat over vertellen.

Pas op de draagarmen, dit is een algemeen E39 probleem maar de draagarmen zijn erg zwak, en vervanging behoorlijk duur. Let ook op trillingen tussen de 80 en 120 km/u, dan moet je de reactiearm rubbers vervangen, en als dat niet helpt veel succes want dat zal je wel nodig hebben om het trillingsprobleem op te lossen. Onderstel is complex en zwak van de E39. Trouwens, grote platte banden versterkt het trillingsprobleem bij de E39, als je een lichte trillingsprobleem hebt kunnen ballonbanden met goede merk banden eromheen dit probleem verhelpen.

Schijfremmen kunnen kromtrekken bij veelvuldig hard remmen, maar wat ook vaak aan de hand is dat een zuiger vastzit en dus je remmen overhitten waardoor je schijven kromtrekken. Remedie is klauw reviseren (en uiteraard nieuwe schijven + blokken).

Motorsteunen gaan snel stuk, logisch motor met veel trekkracht. Je kan het testen door de auto in D te zetten, hard op de rem te staan en flink gas te geven, als de motorblok behoorlijk kantelt zijn je steunen stuk, ook in R uitproberen.

Automaatbak is niet de sterkste, hoe lang ze mee gaan is meer geluk dan wijsheid. Altijd bakolie verversing doen bij de specialist (bijv. Autrans, google maar), gaat de bak langer mee.

Pixelfouten bij dashboard en aircounit. Knoppen van airco unit die eraf kunnen vallen.

Rembekrachtiger gaat vaak stuk doordat de bak waarin hij zit vol met water loopt, controleer dit. Maak de bak open en kijk of er vuil onderin zit, desnoods pak een emmer water en gooi rustig erin. Als de bekrachtiger water erin krijgt kan je hem weggooien en mag je een ander erin doen.

Luchtmassameter gaat vaak stuk, dit kan je laten uitlezen maar niet altijd krijg je een storing. Bij mij merkte je het dat ie richting de 3000 tpm ging inhouden, de auto moet in een keer in elke versnelling naar de 4500 rpm trekken. Als ie dat niet doet is het hoogstwaarschijnlijk je LMM. Ga naar de Brezan, zeg dat je een Pierburg LMM wilt, en voor 109 euro ben je klaar. Je kan hem zelf erin zetten, hij hoeft niet ingeleerd te worden. Artikelnummer = 7.22684.09.0. Is net zo goed als Bosch. Als je zegt ik wil het liefst geld uitgeven koop dan maar een Bosch bij de dealer, kost 350 eppo's.

Carterontluchting kan verstopt raken, kost 35 euro en als je handig bent kan je het zelf vervangen, de EGR kan vervuild raken waardoor de auto slecht kan lopen, en ook de inlaat kan vol met vuil zitten. How-to: http://home.tiscali.nl/luuk60/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Let op de flexibele deel van de uitlaat in het midden van de auto, die lekken vaak en je merkt het vaak niet omdat de motor best wel luidruchtig is. Je merkt het wel in je portemonnee wanneer je het laat fixen.

Verstuivers kunnen bij hoge km standen slecht zijn, dit komt echt vaak voor!, met de BMW testkast kan je de onderlinge verschillen meten. Verstuiver kost bij Offenga 200 euro met retour van de oude (en dan moet ie er nog in). Hou in gedachte dat zo een ding er 6 heeft.

En heel veel sensoren, vacuumslangen, electrische leidingen die slechter worden waardoor je vage storingen krijgt. Een beruchte is de sensor achterin de injector galerij, als de motor stationair slecht loopt moet je daaraan pielen, als de loop verandert dan licht het daaraan. Kost 185 euro bij de dealer.

Ik heb zelf lang gezocht naar een handgeschakelde maar eentje die niet in schraperuitvoering is vind je bijna niet. Ik zou zelf altijd voor de handbak gaan, betrouwbaarder, sneller (yup, dat is zo) en zuiniger. Maar bij verkoop minder courant (denk ik).

Ik zou wel gelijk eentje met een 16:9 scherm kopen trouwens, want ook al is de navigatie oud (cd), je hoeft alleen de unit achterin te vervangen (is 2 stekkers en een antennekabel) voor eentje van DVD, download de nieuwste 2010-2011 kaarten en Tomtom is overbodig geworden. Zonder scherm is upgraden veel moeilijker en complexer.

Hou er rekening mee dat tenzij je Hifi hebt, Harman Kardon hebt of DSP hebt het geluid in een E39 gewoon RUK is, helemaal als je je bedenkt wat dat ding heeft gekost. Hifi en HK is redelijk (niet meer dan dat), DSP is super.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Knot » 19 jun 2011, 11:33

Da's een aardige lijst zeg.... maargoed, de helft kan je bij de 523i ook krijgen (die achter draagarmen etc).

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2011, 09:31

mooie volledige omschrijving :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Arthur » 20 jun 2011, 09:41

Nou, idd :thumbup: Heb er niets over te melden maar kwam toevallig, omdat ik iets wilde vergelijken, deze tegen. Is die van goud ofzo??

http://www.autotrader.nl/auto/bmw/rijen ... t5/detail/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2011, 09:47

idd wat een geld :shock: daar koop je zefs een knappe 530d E60 voor :)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door HJ2 » 27 jun 2011, 10:12

Vers terug van vakantie en... Veel bruikbare tips! Bedankt hoor mannuh!

EG heeft me bang gemaakt, maar net niet bang genoeg :wink: Met de kennis van de e39 die ik al had + deze toevoegingen kom ik een heel eind dunkt mij

I'll keep you posted!

Gebruikersavatar
Jelte Jongsma
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 jul 2008, 17:59

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Jelte Jongsma » 28 jun 2011, 12:15

De E39 530D's zijn geen slechte auto's. Afhankelijk van het type motor zou ik de swirl flaps sowieso verwijderen. Verder zou ik een aankoopkeuring op een brug (laten) doen. Ruimte op de rubbers kunnen ze tenslotte allemaal hebben. De turbo's gaan wel eens stuk maar bij goed behandelen gaan ze lang mee (lees: nadraaien om af te koelen) De automaatbakken gaan wel eens stuk maar niet specifiek bij elke 530D!

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door HJ2 » 28 jun 2011, 19:44

Wel, de eerste knoop is (met wat gemopper) gehakt, en de huidige Funfer is te koop gezet!
http://link.marktplaats.nl/461686661" onclick="window.open(this.href);return false;

(mod's, mag dit?)

Nu verder op jacht naar een full options 530D touring :-)

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door bm-dub » 28 jun 2011, 20:50

mooie wagen en mooie advertentie :clap:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door HJ2 » 28 jun 2011, 21:05

Herzlichen dank!

Ik houd er RSI aan over, maar het voorkomt een hoop gebel, gevraag en irritaties van verkoper / potentiele koper :bag:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28531
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Martijn_bmw » 28 jun 2011, 21:54

inderdaad een hele nette advertentie!

lekker veel info, nette teks en goede foto's.

succes met de verkoop :wave:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door HJ2 » 28 jun 2011, 22:18

Thanks!
(EG gaf het goede voorbeeld met lappen tekst ;-) )

damol
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2011, 20:22

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door damol » 29 jun 2011, 13:01

Ik heb even een vraag en vindt het zonde om er een nieuw topic voor aan te maken... Ik ben van plan om een E39 M5 te kopen of een BMW 540i met een handgeschakelde zesbak. Echter vindt ik een M5 wel erg duur in onderhoud. Een 540 mist alleen weer flink wat PK ten opzichte van de M5. Nou zag ik dat de X5 4.4 vanaf 2003 320 pk heeft en vroeg ik mij af wat de verschillen zijn met de 540 E39 en of de motor van de 540 makkelijk is aan te passen naar deze specs? Op autoweek zag ik in ieder geval dat de motor van de X5 meer koppel heeft maar wel bij een hoger toerental...

Hoop dat er iemand aanwezig is op dit forum met kennis hierover...

gr.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door HJ2 » 29 jun 2011, 17:54

Uhm.. misschien dat ff een post plaatsen in een eigen topic met de juiste titel je meer respons oplevert!

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door EG » 12 jul 2011, 16:51

En heb je al wat gevonden? Ben benieuwd.

Je zou ook voor een Alpina D10 kunnen gaan, 245 pk, 500 nm 3 liter twin turbo. Ding gaat van 0-100 in 6,7 en 254 km/u topsnelheid :kikker:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3690
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door HJ2 » 12 jul 2011, 18:32

Dat klinkt goed, maar niet erg zuinig!

Ik ben er 2 wezen kijken, maar zonder succes!
De 523 moet trouwens eerst nog weg ;-)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Aankooptips E39 530D

Bericht door Macboy » 13 jul 2011, 21:31

Nog niet verkocht dan ? De advertentie bestaat niet meer namelijk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ, Google [Bot] en 29 gasten