Ik heb een e39 530d van 2001. Dus ik kan je er best wel wat over vertellen.
Pas op de draagarmen, dit is een algemeen E39 probleem maar de draagarmen zijn erg zwak, en vervanging behoorlijk duur. Let ook op trillingen tussen de 80 en 120 km/u, dan moet je de reactiearm rubbers vervangen, en als dat niet helpt veel succes want dat zal je wel nodig hebben om het trillingsprobleem op te lossen. Onderstel is complex en zwak van de E39. Trouwens, grote platte banden versterkt het trillingsprobleem bij de E39, als je een lichte trillingsprobleem hebt kunnen ballonbanden met goede merk banden eromheen dit probleem verhelpen.
Schijfremmen kunnen kromtrekken bij veelvuldig hard remmen, maar wat ook vaak aan de hand is dat een zuiger vastzit en dus je remmen overhitten waardoor je schijven kromtrekken. Remedie is klauw reviseren (en uiteraard nieuwe schijven + blokken).
Motorsteunen gaan snel stuk, logisch motor met veel trekkracht. Je kan het testen door de auto in D te zetten, hard op de rem te staan en flink gas te geven, als de motorblok behoorlijk kantelt zijn je steunen stuk, ook in R uitproberen.
Automaatbak is niet de sterkste, hoe lang ze mee gaan is meer geluk dan wijsheid. Altijd bakolie verversing doen bij de specialist (bijv. Autrans, google maar), gaat de bak langer mee.
Pixelfouten bij dashboard en aircounit. Knoppen van airco unit die eraf kunnen vallen.
Rembekrachtiger gaat vaak stuk doordat de bak waarin hij zit vol met water loopt, controleer dit. Maak de bak open en kijk of er vuil onderin zit, desnoods pak een emmer water en gooi rustig erin. Als de bekrachtiger water erin krijgt kan je hem weggooien en mag je een ander erin doen.
Luchtmassameter gaat vaak stuk, dit kan je laten uitlezen maar niet altijd krijg je een storing. Bij mij merkte je het dat ie richting de 3000 tpm ging inhouden, de auto moet in een keer in elke versnelling naar de 4500 rpm trekken. Als ie dat niet doet is het hoogstwaarschijnlijk je LMM. Ga naar de Brezan, zeg dat je een Pierburg LMM wilt, en voor 109 euro ben je klaar. Je kan hem zelf erin zetten, hij hoeft niet ingeleerd te worden. Artikelnummer = 7.22684.09.0. Is net zo goed als Bosch. Als je zegt ik wil het liefst geld uitgeven koop dan maar een Bosch bij de dealer, kost 350 eppo's.
Carterontluchting kan verstopt raken, kost 35 euro en als je handig bent kan je het zelf vervangen, de EGR kan vervuild raken waardoor de auto slecht kan lopen, en ook de inlaat kan vol met vuil zitten. How-to:
http://home.tiscali.nl/luuk60/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Let op de flexibele deel van de uitlaat in het midden van de auto, die lekken vaak en je merkt het vaak niet omdat de motor best wel luidruchtig is. Je merkt het wel in je portemonnee wanneer je het laat fixen.
Verstuivers kunnen bij hoge km standen slecht zijn, dit komt echt vaak voor!, met de BMW testkast kan je de onderlinge verschillen meten. Verstuiver kost bij Offenga 200 euro met retour van de oude (en dan moet ie er nog in). Hou in gedachte dat zo een ding er 6 heeft.
En heel veel sensoren, vacuumslangen, electrische leidingen die slechter worden waardoor je vage storingen krijgt. Een beruchte is de sensor achterin de injector galerij, als de motor stationair slecht loopt moet je daaraan pielen, als de loop verandert dan licht het daaraan. Kost 185 euro bij de dealer.
Ik heb zelf lang gezocht naar een handgeschakelde maar eentje die niet in schraperuitvoering is vind je bijna niet. Ik zou zelf altijd voor de handbak gaan, betrouwbaarder, sneller (yup, dat is zo) en zuiniger. Maar bij verkoop minder courant (denk ik).
Ik zou wel gelijk eentje met een 16:9 scherm kopen trouwens, want ook al is de navigatie oud (cd), je hoeft alleen de unit achterin te vervangen (is 2 stekkers en een antennekabel) voor eentje van DVD, download de nieuwste 2010-2011 kaarten en Tomtom is overbodig geworden. Zonder scherm is upgraden veel moeilijker en complexer.
Hou er rekening mee dat tenzij je Hifi hebt, Harman Kardon hebt of DSP hebt het geluid in een E39 gewoon RUK is, helemaal als je je bedenkt wat dat ding heeft gekost. Hifi en HK is redelijk (niet meer dan dat), DSP is super.