Ik heb het gisteren gelezen, maar ik vind de berichtgeving op nu.nl erger worden dan bijvoorbeeld Fok! Er klopt geen reet van dat hele bericht:
De fiscale regels rond het privégebruik van een auto van de zaak worden per 1 juli aangepast.
Duidelijk
Die zou er in het uiterste geval toe kunnen leiden dat er geen btw meer zou mogen worden geheven over het privégebruik van een auto van de zaak. Dat zou de schatkist zo'n 500 miljoen euro per jaar kunnen schelen.
Dus, de roverheid loopt 500 miljoen mis omdat er geen BTW meer geheven mag worden over het prive gebruik.
De wetgeving wordt nu zo aangepast dat de btw-heffing straks niet meer gekoppeld is aan de hoogte van de bijtelling.
Ok...
Daarentegen komt er voor de verrekening van de btw een percentage van de catalogusprijs van de auto.
Wat?!??!
Dus de regeling wordt aangepast, want er mag geen BTW meer geheven worden over het prive verbruik. De BTW heffing over prive verbruik wordt dus straks niet meer gekoppeld aan de bijtelling, maar aan de catalogusprijs? Oftewel, er blijft gewoon een BTW heffing over het privé gebruik.
De vorige kabinetten hebben zichzelf zo enorm in de vingers gesneden door te gaan kloten met die bijtellingregels voor zuinige auto's. Bijtelling is een manier om loonheffing (of inkomstenbelasting) te heffen over het loon in natura (in de vorm van een auto), zodat deze alsnog belast is.
De bijtelling is in het leven geroepen om te voorkomen dat iedereen zijn auto zou inleveren en via de zaak een auto belastingvrij zou krijgen, dus je telt 25% van de cataloguswaarde fictief op je inkomen. Hoe kan je dan in godsnaam "korting" op de bijtelling geven voor zuinige auto's, of zelfs 0% bijtelling. Het gevolg is dat al die regels inmiddels voor zoveel uitzonderingen zorgen, die hier en daar tegenstrijdig worden met huidige wetgeving. De BTW correctie is bedoelt om de BTW die de werkgever aftrekt van benzine/onderhoud etc. voor privé gebruik van de werknemer, alsnog voor een deel terug te vorderen.