Nieuwe TV kopen. Tips??

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Nieuwe TV kopen. Tips??

Bericht door Mark Nauta » 13 jun 2011, 00:33

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren voor de aanschaf van een nieuwe TV. Het breedbeeld bakbeest dat er nu nog staat mag het veld gaan ruimen. Maar waar moet ik nu op letten?

Enkele vragen waar ik mee zit:
- Plasma of LCD/LED
- wat zijn nieuwe ontwikkelingen die ik wellicht wel of niet wil meenemen
- 100hz of 200hz (in geval van een LCD/LED tv)
- Wat zegt het dynamische contrast mij, en welke waarde moet ik 'hebben'
- Wat zijn overige zaken die ik zeker niet moet vergeten?
- Wat is een juiste reactiesnelheid (hoeveel ms?)
- Helderheid, hoe zit het met de cd/m2?

Een paar eisen zijn er ook:
- Full HD
- minimaal 40"
- Budget tot ± 1.100/1.200,-
- minimaal 100hz
- Ziggo gecertificeerd

Wie heeft er goede tips op basis van mijn vragen, of heeft informatie in het algemeen. Wellicht zelfs ook directe adviezen voor goede modellen.

Riceaux

Re: Nieuwe TV kopen. Tips??

Bericht door Riceaux » 13 jun 2011, 00:53

Plasma of LCD/LED hangt heel erg af van wat je zelf prettig vind.

LED is in mijn ogen TE scherp waardoor het beeld juist weer onrealistischer wordt.
Plasma is misschien wel wat verouderd, maar het kijkt in mijn ogen wel het prettigste.

100Hz of 200Hz is afhankelijk van of je 3D films wilt kunnen kijken..

Qua merken zou ik voor Samsung of Philips gaan, en tussen die 2 gaat mijn voorkeur uit naar Samsung omdat ze goede kwaliteit leveren voor een goede prijs.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 13 jun 2011, 00:59

@ Rico. Is plasma echt zo verouderd? Komt daar dan wat nieuws voor in de plaats, of kan ik gerust een plasma kopen.

LED word vervangen door OLED, maar is dat het wachten waard? Ik zag een OLED TV bij de MediaMarkt voor 1.500 en die had nog niet eens het formaat van een A4-tje.

3D is geen voorwaarde, zit het erop, dan zit het erop, maar ik zal er geen TV op uitzoeken. Maar is bij 3D 200hz nodig? En bij normaal TV kijken volstaat 100hz? Zeg ik het zo goed?

Qua merken, heb ik ook voorkeuren, maar ik wil nu eens proberen me daar niet zo door te laten leiden.

Nog wat anders. Ik lees overal dat de meeste merken gebruikmaken van schermen van Sharp. Welke merken zijn dat? Ik zie bijvoorbeeld dat Sharp nu werk met Quattron/Aquos, 4 kleuren i.p.v. 3. Is dit een 'gadget' of een hele goede nieuwe toevoeging/technologie?
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 13 jun 2011, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2011, 01:00

eens wbt LED ik vind het ook onrealistisch...

heb zelf nu ruim een jaar een Philips LCD full-HD en die bevalt top! en zit idd ook zo'n Ziggo kaart in in de zijkant dat werkt ook vlekkeloos :)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 13 jun 2011, 01:11

@ Rico. Is plasma echt zo verouderd? Komt daar dan wat nieuws voor in de plaats, of kan ik gerust een plasma kopen.
Het is meer dat het een beetje uitontwikkeld is. Maar het is in mijn ogen zeer fijn tv kijken.
LED word vervangen door OLED, maar is dat het wachten waard? Ik zag een OLED TV bij de MediaMarkt voor 1.500 en die had nog niet eens het formaat van een A4-tje.
OLED is een stuk zuiniger dan LED. LED is anorganisch en OLED organisch, werkt wel verschillend. Maar ik zou het niet de moeite waard vinden om op te wachten. Een goed LED-scherm kan bijna net zo scherp zijn als een OLED-scherm.
3D is geen voorwaarde, zit het erop, dan zit het erop, maar ik zal er geen TV op uitzoeken. Maar is bij 3D 200hz nodig? En bij normaal TV kijken volstaat 100hz? Zeg ik het zo goed?
Mijn ervaring is dat je het verschil tussen 100Hz en 200Hz niet opmerkt. Maar dat komt voornamelijk doordat je er eigenlijk alleen wat aan hebt als je Blu-ray dingen afspeelt. Maar als het erop zit is het natuurlijk mooi mee genomen. ;) Maar inderdaad bij normaal TV kijken volstaat 100Hz.
Nog wat anders. Ik lees overal dat de meeste merken gebruikmaken van schermen van Sharp. Welke merken zijn dat? Ik zie bijvoorbeeld dat Sharp nu werk met Aquos, 4 kleuren i.p.v. 3. Is dit een 'gadget' of een hele goede nieuwe toevoeging/technologie?
Lijkt me gewoon een gadget, volgens mij kun je in principe met de RGB kleuren alle kleuren maken. Maar dat kan ik mishebben hoor. ;)

Harrie

Bericht door Harrie » 13 jun 2011, 10:06

Eigenlijk maar 1 tip.

Ga zelf kijken in verschillende winkels!!! Verschillende MM's hebben de diverse fabrikanten een eigen hoekje waar je hun toestellen kan bekijken. Daarmee ben je verzekerd dat een doorsnee winkel hun TV met de grootste marge als beste afstellen.

Al die vragen die jij hier stelt zijn persoonlijke ervaringen en kan jij totaal anders ervaren.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 jun 2011, 10:41

Nadeel van kijken in de winkel is dat ze vaak allemaal in de 'winkelstand' staan, die TV's. Extra (onrealistisch) veel contrast om zich te onderscheiden van het model ernaast.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 13 jun 2011, 12:30

Samsung maakt mooie designschermpjes, maar als het je puur gaat om beeldkwaliteit zou ik Panasonic overwegen. Persoonlijk vind ik schermen van Pana het meest "realistisch" overkomen en bovendien zitten ze aan de onderkant kwa prijsstelling.

http://www.bobshop.nl/nl/beeld-en-gelui ... -op/p33188" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 13 jun 2011, 12:46

Deels eens met Rico. Kijk je wel eens sport of snel bewegende beelden, Mark? Dan is 200Hz fijn. Een hogere beeldverversing, dus geen 'ghost' beelden meer. Hoger dan 200Hz kan het menselijk oog niet meer waarnemen, dus dat moet je niet serieus nemen.

Plasma kijkt idd heel fijn, maar is idd verouderd en gaat er toch wel zo langzamerhand uit. OLED is de toekomst idd voor nu, heel zuinig. Wij hebben thuis een LED staan, en het fijne is dat het zwart ook echt zwart is. De contrastwaardes zijn gewoon heel goed bij een LED.

Merken? Philips, Sony, Panasonic, Samsung en Sharp. Daar zou ik naar kijken als ik jou was. Eerlijk gezegd heb ik geen voorkeur. Ik vind Philips en Sony wel fijn qua design van de TV's. Panasonic is pure kwaliteit.

Opzich heeft Sony nu een erg mooie TV met veel bang for buck: De KDL40EX720. 949 euro bij BCC (bijvoorbeeld), 3D, LED, 40" scherm en 200Hz. Erg fijne TV (mijn zwager heeft hem dus ik kijk er redelijk regelmatig naar).

Succes!

Riceaux

Bericht door Riceaux » 13 jun 2011, 15:06

Deels eens met Rico. Kijk je wel eens sport of snel bewegende beelden, Mark? Dan is 200Hz fijn. Een hogere beeldverversing, dus geen 'ghost' beelden meer. Hoger dan 200Hz kan het menselijk oog niet meer waarnemen, dus dat moet je niet serieus nemen.
Wederom 200 Hz heeft alleen zin als je een zeer goede input bron hebt. Hz is alleen maar de verversingssnelheid van het beeld he. Je moet een bepaald aantal frames per second hebben om een soepel beeld te hebben. ;) (Maar dat bedoelde je vast ook. :duck: )

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 13 jun 2011, 15:21

Riceaux schreef:
Wederom 200 Hz heeft alleen zin als je een zeer goede input bron hebt. Hz is alleen maar de verversingssnelheid van het beeld he. Je moet een bepaald aantal frames per second hebben om een soepel beeld te hebben. ;)
Yes.

Voor wat meer info, Mark: Dit is wat Sony gebruikt:

http://www.dutchcowboys.nl/gadgets/17546" onclick="window.open(this.href);return false;

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 13 jun 2011, 16:13

Vandaag nog even bij een BCC geweest. Eerst geholpen door iemand die er niet echt veel verstand van had (ik wist meer), maar daarna nog door een jonge gozer die er veel over wist te vertellen en goede tips gaf.

Nu LCD/LED en Plasma naast elkaar gezien te hebben denk ik dat het toch een Plasma wordt. Zowel mijn vriendin als ik vinden het erg fraai en bovendien onwijs haarscherp. Leuk dat jij nu juist dat model er uit pikt Maurice. We hadden op internet z'n opvolger al gezien de TX-P50VT20, die gaat wat verder met LAN, USB aansluitingen en internet mogelijkheden. Wel handig als ik hier ook dingen wil gaan streamen, uitzendinggemist wil kijken of Apple TV wil gaan aansluiten. Dat is het 2010 model, nu is er de P50VT30, z;n opvolger. Nu ben ik alleen benieuwd waarin deze beter is geworden? Ook twijfelen we nog over de maat, er is van dit toestel een 42" en een 50". We hebben net al 2 kartonnen TV's geknipt om even te kijken :P. Maar ben er nog niet uit. Als ik hem echter tegen een wand hou (met oog op toekomst) dan is 50" nog niet eens zo gek denk ik.
Maus335i schreef:Samsung maakt mooie designschermpjes, maar als het je puur gaat om beeldkwaliteit zou ik Panasonic overwegen. Persoonlijk vind ik schermen van Pana het meest "realistisch" overkomen en bovendien zitten ze aan de onderkant kwa prijsstelling.

http://www.bobshop.nl/nl/beeld-en-gelui ... -op/p33188" onclick="window.open(this.href);return false;
Een andere vraag. Hoe kunnen er zulke grote prijsverschillen zijn? Online, bij RedCoon is het toestel 1.155 incl. verzenden, en bij de BCC in de winkel kost hij 1.799. Vind ik veel geld wat er tussen zit.

Iemand anders nog andere suggesties of op of aanmerkingen op de TV die nu even in de selectie zit.

Rivanov
Auto: '22 BMW F40 118i M-Sport

Bericht door Rivanov » 13 jun 2011, 16:27

Eén tip. Het kan nooit te groot zijn. In het begin zul je denken: jezus wat een ding!
Maar je went er zó snel aan dat je al gauw weer groter wilt.
Ik zou dus voor een 50" gaan, mocht het budget en ruimte het toelaten.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 13 jun 2011, 16:51

Prijsverschillen: BCC heeft wat meer mensen/panden om te onderhouden zeg maar. Plus de service die je bij een BCC oid wel en andere zaken niet krijgt. Even wat onderhandelen en je zult wel een leuke prijs krijgen..

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 13 jun 2011, 16:54

Robin Hartog schreef:Prijsverschillen: BCC heeft wat meer mensen/panden om te onderhouden zeg maar. Plus de service die je bij een BCC oid wel en andere zaken niet krijgt. Even wat onderhandelen en je zult wel een leuke prijs krijgen..
Ja, dat snap ik ook nog wel. Maar dat kan toch geen verschil van 650 euro recht praten?

@ Rivanov, zo denken wij er ook een beetje over ja.

Luco

Bericht door Luco » 13 jun 2011, 16:55

Rivanov schreef:Eén tip. Het kan nooit te groot zijn. In het begin zul je denken: jezus wat een ding!
+1000
Wij vinden plasma stukken fijner kijken en scherper dan lcd.
De nieuwe generatie plasmaschermen verbruiken ook een stuk minder.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 13 jun 2011, 16:57

Mark Nauta schreef:
Robin Hartog schreef:Prijsverschillen: BCC heeft wat meer mensen/panden om te onderhouden zeg maar. Plus de service die je bij een BCC oid wel en andere zaken niet krijgt. Even wat onderhandelen en je zult wel een leuke prijs krijgen..
Ja, dat snap ik ook nog wel. Maar dat kan toch geen verschil van 650 euro recht praten?

@ Rivanov, zo denken wij er ook een beetje over ja.
650 euro is wel erg veel ja. Daarom zeg ik; beetje onderhandelen. Waarschijnlijk veel marge oid...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 13 jun 2011, 17:09

Rivanov schreef:Eén tip. Het kan nooit te groot zijn. In het begin zul je denken: jezus wat een ding!
Dit is echt zóóó waar :mrgreen: Thuis heb ik 60 inch, mag wel weer groter..... ;)

Mark, Redcoon is goedkoop maar daar houdt het bij op. Zoek maar eens op Google naar ervaringen over dit bedrijf, je moet een vergrootglas gebruiken om een positieve te vinden. Ikzelf heb er nooit iets durven bestellen in ieder geval.

BCC is dan weer de andere kant van de markt: DUUR. Ik heb zelf regelmatig iets bij bobshop besteld. Betrouwbaar en voorraad is ook echt voorraad (ofwel volgende dag in huis). Ze zitten kwa prijs in het middensegment, maar komen tot op heden afspraken netjes na.

http://www.bobshop.nl/nl/beeld-en-gelui ... kieskeurig" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik had dit scherm expres achterwege gelaten omdat hij niet in je budget viel en je aangaf dat 3D een "nice to have is". Persoonlijk heb ik ook helemaal niets met 3D, dus die gedachte volgde ik blind :) Het prijsverschil tussen de 2 schermen is 600 euro en behalve de LAN en 3D optie zie ik geen verschillen in specificaties.

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 13 jun 2011, 21:47

Thanks Maus.

Ja, die valt wat boven budget, maar als het het waard is, geen punt. De vraag is, ga je dat missen, LAN en USB. Je kan dan niet even een harde schijf aankoppelen met wat series of video's. Of kan dat wel ergens anders mee dan?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 jun 2011, 22:26

Mark Nauta schreef:Thanks Maus.

Ja, die valt wat boven budget, maar als het het waard is, geen punt. De vraag is, ga je dat missen, LAN en USB. Je kan dan niet even een harde schijf aankoppelen met wat series of video's. Of kan dat wel ergens anders mee dan?
Die kun je wel aan je PS3 hangen.

Tom

Bericht door Tom » 13 jun 2011, 22:34

Mijn Sony tv heeft ook LAN.
Nu kan ik een RSS feed van bijv. nu.nl inlezen... en dat gaat geweldig... traag. En het werkt gewoon kut. En zo waren er nog een paar 'widgets' die allemaal even kut zijn.
En hij ziet andere devices maar al die video-formaten ondersteund ie niet.. alleen mpeg ofzo.
Nutteloze shit.... Nu kijk ik sowieso amper tv maar m'n volgende tv heeft gewoon een goed scherm en wat hdmi ingangen en dat was het...

Mark Nauta

Bericht door Mark Nauta » 14 jun 2011, 00:13

Wouter81 schreef:
Mark Nauta schreef:Thanks Maus.

Die kun je wel aan je PS3 hangen.
True inderdaad. En aanschaf van een Apple TV is dan ook nog een optie.

@ Tom. Helder verhaal. Dat is dus niet je-van-het. Inderdaad gewoon de TV gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Voor de rest heb ik hier ook nog wel die fijne 27" iMac staan.

Tom

Bericht door Tom » 14 jun 2011, 00:27

Mijn ervaring is maar met één model van Sony. Was destijds wel één van de hogere series geloof ik (niet de hoogste, maar bovengemiddeld). Per model verschilt de implementatie ervan en de tijd staat niet stil.. grote kans dat die dingen nu wel goed werken. Maar 't zijn van die dingen die je bij de keuze wel over de streep trekken om er daarna nooit meer naar om te kijken... dus volgende keer kijk ik puur naar beeldkwaliteit en design, voor de rest hoeft ie voor mij weinig te 'kunnen', beelden streamen doe ik via de PS3 trouwens... (maar kan een apple tv ook lijkt me).

Harrie

Bericht door Harrie » 14 jun 2011, 08:23

Sony beschermt de verschillende videoformaten veel meer dan bv Samsung. Zal wel komen omdat Sony zelf ook verschillende filmmaatschappijen heeft. Inderdaad een beetje jammer op deze toestellen.

Asief

Bericht door Asief » 14 jun 2011, 12:47

Wat betreft de LAN functies...je moet zeker niet willen internetten, want dat gaat inderdaad erg traag. Maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden. Als de afstandsbediening weer eens zoek is, gebruik ik gewoon mijn telefoon als afstandsbediening (zowel iPhone als Android), foto's vanaf de telefoon rechtstreeks streamen naar de tv, werkt uitstekend op mijn Philips :D

Plaats reactie