Zijwindgevoeligheid, hoe komt dat?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
M@rcel

Zijwindgevoeligheid, hoe komt dat?

Bericht door M@rcel » 09 jun 2011, 11:29

Sommige auto's hebben meer last van de zijwind dan andere.
Bij de nieuwe F10 5-serie wordt er bv veel over geklaagd, maar ook de W210 en W211 E-klasses waren enorm gevoelig voor zijwind.
Ben deze week wat oude Autovisies aan het doorbladeren en kwam een rijtest (1973) van de E12 520 tegen waar buiten de fijne rijeigenschappen wel werd geklaagd over de zijwind gevoeligheid van deze auto.

In de jaren '80 kwamen de Audi 100 en Ford Sierra op de markt. Echt shocking hoe aerodynamisch deze auto's er voor die tijd uitzagen. Toen las je ook veel over de zijwindgevoeligheid van deze 2 modellen, die te wijten zouden zijn aan de aerodynamica.

Tijdje terug kwam ik met de A6 fwd terug uit Terneuzen en had er op de A29 flink de gang in zitten, maar over de Haringvlietbrug moest ik toch echt ivm de zijwind de snelheid eruit halen. Achter mij reed een nieuw type Giulietta met pijpje links en rechts die er blijkbaar helemaal geen last van had?
Overigens merk ik ook dat als ik de luchtvering op dynamic heb staan, ik er veel meer last van heb dan in de comfortstand. Misschien ten onrechte, maar ik zou juist andersom verwachten.

Waar zou het allemaal aan kunnen liggen? Mk1 S80 had er bv helemaal geen last van.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Zijwindgevoeligheid, hoe komt dat?

Bericht door Robin » 09 jun 2011, 11:51

F10 kan er inderdaad een beetje last van hebben klopt.

Wat ik heb geleerd is dat in de regel rwd auto's er meer last van hebben dan fwd auto's zwart wit. :hmmm:

Een winkelwagentje wat je van voren trekt is stabieler in rechtuitloop min of meer dan dat je 'm duwt? Min of meer dan he.

Ik weet 't ook niet.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 09 jun 2011, 12:08

Overigens merk ik ook dat als ik de luchtvering op dynamic heb staan, ik er veel meer last van heb dan in de comfortstand. Misschien ten onrechte, maar ik zou juist andersom verwachten.
Zou kunnen dat de vering een deel van de rijwind opvangt door in te veren. En dat als je dus de vering op een stijvere stand hebt staan de auto eerder geneigd is om te gaan 'schuiven'?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 jun 2011, 12:22

Zijwindgevoeligheid heeft voor een groot deel te maken met bandenmaten, ET waardes en uitlijnspecificaties.

Bijvoorbeeld pak een RWD BMW en ga meer camber zetten plus een neutralere sporing en dan zal je zien dat je zijwindgevoeligheid toeneemt. Zet je meer caster dan word het weer minder etc.

Is heel simpel eigenlijk. Er spelen altijd krachten op de wielen. Als je rechtuit rijd dan houden links en rechts elkaar in balans. Introduceer je een externe zijwaardse kracht zoals zijwind dan wil die de auto een duw op zij geven, en die verstoort dat krachtenspel tussen links rechts. Bijvoorbeeld zet je bredere banden op een auto dan kost het minder kracht om te sturen doordat het contactvlak korter is, minder koppel op de fusee om het wiel te draaien zeg maar. Maar bij zijwind kost het dus ook minder kracht om de auto uit koers te brengen.

0'05 of 0'10 extra toespoor zetten kan zoiets al deels verhelpen bijvoorbeeld.

RVV

Bericht door RVV » 09 jun 2011, 12:40

Nu je er over begint, ik vond de M5 er ook vrij veel last van hebben.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 09 jun 2011, 13:05

Mijn auto heeft er ook veel last van. Op de Moerdijkbrug met flinke wind gaat ie alle kanten op. Is net alsof ik gezopen heb :drinking:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 09 jun 2011, 13:14

Duidelijke uitleg Bert,

Maar zou de aandrijfvorm zoals Robin aanhaalde ook een rol kunnen spelen?
Hoop eigenlijk dat de F10 Xdrive die over twee weekje afgeleverd wordt, een stuk stabieler onder zijwind omstandigheden zal liggen.
Hebben quattro rijders er last van?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 jun 2011, 15:01

ik heb er indd ook wel last van.. maar een stuk minder met me huidige 205/55-16 banden t.o.v. de vorige 225/45-17 banden ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jun 2011, 16:07

Banden, bandenmaat, vorm van de band (ronde hoeken of scherpe hoeken), soort velg, toe- in (weinig last)/toe- uit (meer last), veel overhang voor je voorwielen, of weinig overhang en bandenspanning hebben allemaal veel invloed. Soms wordt een auto al onhandelbaar met zijwind als je van 17 inch zomerrubber naar 15 inch winterrubber (vooral michelin) gaan, terwijl die 15 inch banden weer minder last hadden van spoorvorming dan de 17 inch rubbers (ronde vs haakse hoek van de band).

Hoe meer gewicht voorin de auto, hoe minder last je hebt van zijwind is mijn ervaring.

Maar is nog altijd niet zo erg als tegen de wind in pissen.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 09 jun 2011, 16:47

Nu dat we het erover hebben, met de 318 zwabberde het all over theplace, de legacy daarintegen is rocksolid....

Plaats reactie