FrankS - Delta eruit, Alfa 156 erin!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
frank de jonge

Re: Lancia Delta HPE 1.6 16v; De saaiste auto van DF?;)

Bericht door frank de jonge » 09 nov 2010, 23:54

Sieht gail aus ja!!

FrankS

Bericht door FrankS » 27 dec 2010, 21:27

Zo.

Een boel gebeurt de afgelopen tijd.

Bella is in Juli voor het eerst op de 'Ring geweest en zoals jullie eerder gelezen hebben was haar (en d'r baasje) dat goed bevallen. De koppeling helaas wat minder, maar wat wil je.

Na eind september nog een trip naar de 'Ring gedaan te hebben met de Deltaclub heb ik weinig meer hoeven doen qua onderhoud, tot een zekere vrijdagavond in November.

We schrijven 12 November 2010. Een donkere dag in Bella haar geschiedenis. Vanwege geldgebrek van haar baasje is ze niet meegegaan op de 'Ring die dag. Er was namelijk een trackday, georganiseerd door Driving Fun. Samen met vrienden (die met een Alfa 33 hebben gereden) zijn we echter wel 'Ringwaarts gegaan op 11 November.

11 November was een droge en veelbelovende dag. Bella afgetankt, oliepijl gecontroleerd, beetje koelvloeistof erbij en tegen 10.00 zijn we naar de 'Ring vertrokken. Omdat ik benieuwd was wat ik op een tank zou halen heb ik netjes 130 of langzamer gereden daar waar een snelheidslimiet gold. Achteraf bleek dat ik de heenreis, rondrit rond de ring en 2 rondjes op de ring heb kunnen doen op 1 tank, ongeveer 550km. Helemaal niet slecht voor een italiaanse ongeblazen 16v.

De heenweg was soepel en droog. Duitsland was relatief rustig en ik kon soepel doorrijden. Na een korte stop bij de Ohligser Heide (waar ik nog een DF lid voorbij zag rijden) ben ik verder gereden, oa over de A555. Waarom mijn TomTom deze route kiest weet ik niet. Volgens mij kan ik beter de A61 richting Bonn aanhouden(uit mijn hoofd zo) maargoed.

Eenmaal de B258 (uit mijn hoofd) opdraaiend begon het licht te druppelen. Ik ben even kort gestopt bij de Start/Finish, nog even een rondje gelopen daar (Het was ZOOOO koud) en toen maar mijn 4ronden kaart gaan gebruiken (Thanks Joy).

De eerste ronde verliep soepel tot het bij Eschbach ineens begon te druppelen. Geen probleem want ik draaide rustig en soepel mijn rondje, en omdat mijn Conti CSC1 dramatisch zijn op nat ben ik nog wat meer gaan inhouden. Terug bij de S/S heb ik effe kort staan praten met Koploper (witte Civic) en zijn we naar Breidscheid gereden. Aldaar stonden meer DFers. Kort kennisgemaakt en daarna naar boven gelopen. Omdat het zwaar koud was, en vrienden van mij ook snel aan zouden komen ben ik teruggereden naar de S/S.

Aldaar eerst een ronde (inmiddels was het flink nat en viel er zelfs natte sneeuw soms) gedaan. Totaal op eieren en behalve een aanremfoutje op Aremberg en diverse keren licht onderstuur of een slippend binnenwieltje zijn we langzaam maar soepel de 'Ring over gegaan. Ik moet immers nog naar huis met de auto en word liever als mietje ( ;) ) gezien dan dat ik mezelf moet bewijzen.

Toen eerst maar naar het Hotel, spullen weggelegd, even gedouched en daarna naar Pinockio om een pizza te eten. Ik schrok van de rekening (in positieve zin) en na Miss March met z'n 3en gekeken te hebben zijn we vroeg naar bed gegaan.

De volgende dag snel tanken en de auto klaarmaken. Ik heb hier en daar nog wat foto's gemaakt en filmpjes. Helaas viel de 33 in de 7e ronde uit omdat een drijfstang niet zo blij was met zijn plekkie, wat 4 liter KVS in het carter opleverde.

Gat in zuigerwand:
Afbeelding

Schroot in de olie (we kantelden het blok, rinkeldekinkel is dan niet het geluid wat je verwacht:
Afbeelding

Na nog wat rondgekeken te hebben, Elmar van DF nog een handje gegeven te hebben, nog effe bij Brunnchen gekeken etc etc vond ik het wel genoeg en ben huiswaarts gegaan. Nogmaals de auto volgegooid en gaan rijden.

Op de weg (A1?) richting Osnabruck heb ik flink lopen pushen, ondanks de enorme bult regen die viel. Nog wat opgereden met oa een Hollandse BMW en nog wat ander spul. Uiteindelijk maar rustig aan gaan doen want blijven rammen leek steeds meer op zelfmoord.

De A31 is van betere kwaliteit en hier kon ik wél relatief soepel de 130 aan blijven houden. Op een gegeven moment zag ik, ter hoogte van Legden (Thv Ruurlo / Groenlo) in de verte alarmlichten aanstaan van meerdere auto's. Met de ervaring die ik heb met ongelukken nam ik iets gas terug en tuurde om te kijken of ik wat zag. Op het moment dat ik voor mij keek zie ik in het schijnsel van mijn licht een houten balk liggen. Ik had (gelukkig) op dat moment niet de UITWIJKEN of REMMEN reactie en ben er volle polle (met 130 dus) overheen geknald.

Mijn rechterkant klapperde gelijk en voelde wobbelig aan. Alarmlichten aan, en naar de vluchtstrook. Hier stonden al 2 duitse auto, waarvan 1 met leuke (brutale) grietjes, met dezelfde schade als ik: Lekke band en kapotte velg. Dus auto uitgepakt, thuiskomer eronder en wachten op de ADAC (gelukkig heb ik ANWB Europa Service) en de Polizei. Na LANG wachten (1,5 uur) was het eindelijk zover. Politierapport werd opgemaakt en ik mocht plaatsnemen op de bijrijdersstoel van mijn auto die bestuurd werd door een jongeman van de ADAC. Bij hun kantoor aangekomen heb ik de ANWB nogmaals gebeld en ze laten faxxen dat ik naar huis gesleept werd.

Thuisgekomen (het was inmiddels 02:00) gelijk naar bed.

Volgende dag: Garage. Ik moest weten wat mijn auto verder voor schade had. Uiteindelijke rekening was 1030 euro. Waarvan ongeveer 500 euro voor Autobahnschade en 500 voor de APK (moest gelast worden en 11 meter remleiding werd er vervangen oa)

Schade / vervangen onderdeel:

Draagarm RV
Fusee incl wiellager RV
Schokdemper RV / LV
Toplagers voor schokdempers

Lees: Er was dus flink wat schade. Mijn schokdemper deed bijna niets meer, mijn wiel had ruim 2,5 graden negatief camber etc etc.

Ik heb alleen een foto van mijn wiel:
Afbeelding

Uiteindelijk de auto weer opgehaald en hij reed weer picobella.

We skippen een maandje:

17 November:

Ik rij 's ochtends over een 2 baans rijstrook (Europaweg Assen) die 1 baans word. Rechterbaan staat stil, ik rij met ~50 / 60 erlangs, zoveel mogelijk auto's inhalend. Maximum snelheid is 70. Een dame voor me in een Wagon R+ gooit haar wagen ineens op mijn baan zonder dit aan te geven. Ik loop wat in, rem dan stevig en toeter+ sein.

Als we bijna op mijn werk zijn rijden we over een klinkerweg. Weer zonder richting aan te geven slaat ze linksaf, of probeert dit. We rijden 20 km/h waar je 50 mag. Ze glijd tegen de stoeprand en voor ik het wist blijft haar voorwiel haken achter de stoeprand en staat ze dwars op de weg!
Ik rem, maar op ijs (oei) glijd ik ook naar rechts. Om mijn auto te sparen houd ik het stuur recht en stop even met remmen. De auto kom weer recht op de weg en ik rem weer. Remmen blokkeren weer en ik glij min of meer vol in haar zijkant.

GVD GVD!

Schuldige zal ik wel zijn, ik rij haar immers aan.

Haar schade:
Afbeelding

Haar schade is inmiddels (27/12) getaxeerd op 2500 euro, en dus als Total loss...

Mijn schade:
Afbeelding

Afbeelding

Getaxeerd op 370 euro. (dit is incl het volledig overspuiten van de voorbumper en werkloon van mijn garage). Het zelf hermonteren en bijwerken van wat krasjes / scheurtjes in de lak is aanzienlijk goedkoper. De auto moest wel uitgelijnd(incl in de taxatie) worden (stuur stond scheef).

Gelukkig heb ik deze maand nog een setje Eibach veren op de kop getikt. Nieuw in doos, progressieve veren die ook nog eens 3 cm verlagen. Deze worden in Januari gemonteerd, samen met verse achterschokdempers. Dit zal een aanzienlijke verbetering in het weggedrag opleveren, en de auto zal minder overhellen.

Nog enkele foto's:

11 november op de Ring. Bedankt Dennis Noten!:
Afbeelding
In de kleine carussel

Bella op winterschoeisel:
Afbeelding

Een tekening van mij. Redelijk treffend al zeg ik het zelf:
Afbeelding

Bella in betere tijden:
Afbeelding

Conclusie: Ik ben véél armer. Geld dat ik wellicht in een betere, snellere, mooiere, spannendere, achterwielaangedreven of andere auto had kunnen stoppen. Nu weet ik wat ik heb: Een gave, relatief unieke auto :)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 27 dec 2010, 23:35

Kloten joh van die schade.

Hoe is het afgehandeld met schuld?? (zij die geen richting aangaf en de fout in ging waardoor jij met geringe snelheid niets meer kon doen??)

turbofries

Bericht door turbofries » 27 dec 2010, 23:48

Het is en blijft een moneypit die delta, maarrrrr ik heb er 1 gehad een hf en zelfs mijn uber kritische vrouw zegt zelfs: dat was je mooiste auto!
Nu rijd ik 3 beemers geen moneypit meer maar behoorlijk saai op het driften na!
Ik zeg: gewoon doorgaan! :mrgreen:

FrankS

Bericht door FrankS » 28 dec 2010, 06:50

frank de jonge schreef:Kloten joh van die schade.

Hoe is het afgehandeld met schuld?? (zij die geen richting aangaf en de fout in ging waardoor jij met geringe snelheid niets meer kon doen??)
Haar verzekering heeft mij aansprakelijk gesteld, mijn verzekering haar. We zien wel :D

Het zou mooi zijn als ik er nog wat van terugzie... maargoed.

@ Turbofries:

Dat doe ik ook zeker :D

FrankS

Bericht door FrankS » 03 jan 2011, 12:12

Nou. Net mail van mijn verzekeringsagent. Mijn verzekering heeft aansprakelijkheid afgewezen. Dus hopelijk haar verzekering niet. En als Unive ook afwijst dan eh... zien we wel...

FrankS

Bericht door FrankS » 12 jan 2011, 13:38

Gister kwamen mijn Eibach Pro-Kit veren binnen. Nieuwe schokdempers voor had ik al... Zaterdag krijg ik achter ook nieuwe schokdempers en worden gelijk deze veren eronder gezet. Schijnen wel goede (progressieve) veren te zijn :)

Afbeelding

Remmie

Bericht door Remmie » 12 jan 2011, 14:34

:thumbup:

FrankS

Bericht door FrankS » 17 jan 2011, 11:30

voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

-3cm. Rijd erg goed :) Bijna origineel maar iets harder op korte hobbels en een stuk fijner in bochten. Verlaging is netjes... niet teveel :)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 24 jan 2011, 18:42

Ziet er netjes uit, prachtige auto zo met deze velgen en body kit, nu zo houden he! :mrgreen:

FrankS

Bericht door FrankS » 25 jan 2011, 09:46

Vooral heel houden heb ik moeite mee... :bag:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 25 jan 2011, 13:52

Zo lang er geen suzuki's oversteken of rommel op de weg ligt zal het wel meevallen, toch? :lol:

FrankS

Bericht door FrankS » 25 jan 2011, 15:53

Klopt :)

Overigens is de aansprakelijkheidsstelling vandaag ook de deur uit gegaan dus :) Hopelijk is haar verzekering het met me eensch.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 25 jan 2011, 17:15

Meh dat gezeik ken ik, tegenstrijdig verhaal (ondanks dat het overduidelijk is dat ze achterop is gereden), en tegenpartij en verzekering daarvan werkt tegen. Rechtsbijstand zegt niet veel meer te kunnen doen...

Maar goed, hopen dat het bij jouw beter afgaat. :)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 25 jan 2011, 19:05

Heel goed letten op de details van de correspondentie, met dat akkefietje aan mijn vorige auto hadden zowel de schuldige als een getuige cruciale feiten weg gelaten om te proberen me te naaien... dacht toch ff niet dat ze daarmee weg gekomen zijn :wtf:

FrankS

Bericht door FrankS » 08 jun 2011, 13:23

Nou. De 'Ringdoop van 2011 ook weer gehad. 2 weken geleden met de Club ringwaards gegaan. Was redelijk druk en vooral HEET. 2 rondjes zonder problemen gedraait.

Vers onderstel doet echt heel erg veel. Ik heb een veel beter gevoel in de auto en je voelt VEEEEEL meer :)
Afbeelding

Goede upgrade dus.

Daarbij is er vorige week een verse tor in gekomen. 136k gelopen en ook dat is een hele verbetering tov. mijn oude blok met 251k erop. Veel soepeler en hangt beter aan het gas.

Zit nu wel weer te denken aan wat (serieus) snellers. Felle 1.6 is leuk... ~120 PK... maar geen beuk in je rug van een turbo of lineaire versnelling van een rap N/A blok. Zou opzich weleens wat willen met ITB's oid... maar dan ook weer een standalone management etc etc.

Leuke (rappere) BMW, Alfa (156), Ford (Focus). Heel soms denk ik ook nog weleens aan een nieuwere civic met iets van een B18 oid... Maar dat probeer ik heeeeeeel snel weer weg te krijgen ;)

Moeilijk moeilijk :)

Auto rijd nu iig weer super... dus kan nog even mee :)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 jun 2011, 13:42

gaaf plaatje! blijft een leuke auto zo'n Delta :) waarom niet gewoon een snelle tor in de delta lepelen? ;)

FrankS

Bericht door FrankS » 08 jun 2011, 13:46

Kan eventueel. De enige logische keuze daarvoor is dan een Lampredi 2.0 16v Turbo, een 5 cilinder turbo uit de Coupé of eventueel de V6 blokken van Alfa. Alledrie zijn behoorlijk gewaardeerde blokken :)

Eerst maar weer eens sparen ;)

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 09 jun 2011, 18:25

Lekker bezig! :mrgreen: Turbo zou ik persoonlijk niet doen, die duw in je rug is wel geweldig maar wat Iwan ook al zei... Nee ga dan voor een 5 cilinder (en prachtige roffel!) of voor een lekkere 6 cilinder. :df:

FrankS

Bericht door FrankS » 11 jun 2011, 16:14

Wat zei Iwan? Er is niets mis met de betrouwbaarheid van het Lamprediblok. Maar alles valt en staat met onderhoud door (vorige) eigenaren. Het zit em tussen de oren ;)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 jul 2011, 10:04

Is de Delta eruit? Ik zie de laatste tijd steeds een Grande Punto (zwart) staan en geen Delta.

FrankS

Bericht door FrankS » 05 jul 2011, 19:23

Klopt... Die is van mijn ma :)

Ik woon zelf al anderhalf jaar in Assen maar ben nog wel regelmatig in Emmen te vinden :)

Als het goed is staat er nu ook een Delta op de oprit ;)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 jul 2011, 09:47

Idd, gisteravond/vannacht van m'n werk thuis gekomen zag ik de Delta weer staan :mrgreen:

FrankS

Bericht door FrankS » 06 jul 2011, 10:25

Mooi is ze he? <3

FrankS

Bericht door FrankS » 08 okt 2011, 22:45

Zo, na een week twijfelen ben ik eruit. Delta eruit, alfa 156 erin.

Kreeg een mooi bod van de garage.

Afbeelding

Plaats reactie