Belasting voordeel "zuinige auto's op de schop
- Jelmer850i
Re: Belasting voordeel "zuinige auto's op de schop
Dit snap ik niet:
Dieselauto's krijgen wel een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram om de lage accijns te compenseren
Als de accijns lager is op diesel is dat om diesel te promoten, mede voor het vrachtverkeer.
Daardoor heb je met een diesel auto toch ook al een hogere wegenbelasting? Ik betaal 130 of 140 euro per maand, vind ik nogal fors... , zo 80-90 euro meer dan een benzine wagen van hetzelfde gewicht.
Dan waarom per CO2 uitstoot? mocht hij meer nemen betaal je toch ook al weer meer accijns?
Of bent ik nou gek.
Dieselauto's krijgen wel een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram om de lage accijns te compenseren
Als de accijns lager is op diesel is dat om diesel te promoten, mede voor het vrachtverkeer.
Daardoor heb je met een diesel auto toch ook al een hogere wegenbelasting? Ik betaal 130 of 140 euro per maand, vind ik nogal fors... , zo 80-90 euro meer dan een benzine wagen van hetzelfde gewicht.
Dan waarom per CO2 uitstoot? mocht hij meer nemen betaal je toch ook al weer meer accijns?
Of bent ik nou gek.
- Sebring NL
Ja Jelmer je bent GEK 
gek om te denken dat de overheid in dit land normaal denkt.
Dat doen ze dus niet.
Men wil het liefste het volgende :
Jelmer A. verdient 6000 bruto in de maand.
- 2000 IB
- 140 MRB
- 800 hypotheek
- 300 diesel (80% belasting)
- 200 kleding etc (19% BTW)
- 300 uitgaan
Blijft er 2260 over..Dat willen ze ook hebben. Daarom moeten er allerlei termen verzonnen worden, het liefste die dikke afkortingen opleveren. En het liefst zo onduidelijk er arbeidsintensief mogelijk zodat de ambtenaren iig niet stil zitten. En of dat nou pietje puk tax , C02, whatever heet, die 2260 van jou zullen ze hebben. Verkeersboetequota, etc, . Geld hebben ze namelijk allang uitgegeven aan zielige junks en asielzoekers, en een kloterige klotebank als de ABN, die in de oorlog al lekker druk waren om Joodse kunst te klauwen.

gek om te denken dat de overheid in dit land normaal denkt.
Dat doen ze dus niet.
Men wil het liefste het volgende :
Jelmer A. verdient 6000 bruto in de maand.
- 2000 IB
- 140 MRB
- 800 hypotheek
- 300 diesel (80% belasting)
- 200 kleding etc (19% BTW)
- 300 uitgaan
Blijft er 2260 over..Dat willen ze ook hebben. Daarom moeten er allerlei termen verzonnen worden, het liefste die dikke afkortingen opleveren. En het liefst zo onduidelijk er arbeidsintensief mogelijk zodat de ambtenaren iig niet stil zitten. En of dat nou pietje puk tax , C02, whatever heet, die 2260 van jou zullen ze hebben. Verkeersboetequota, etc, . Geld hebben ze namelijk allang uitgegeven aan zielige junks en asielzoekers, en een kloterige klotebank als de ABN, die in de oorlog al lekker druk waren om Joodse kunst te klauwen.
- Martijn_bmw
^^ maak daar maar 2400 IB van...
en idd als je alles opteld ben je denk ik 75% van je salaris kwijt aan belasting
ze zeggen ook wel eens je werkt januari t/m septmeber voor de roverheid en oktober t/m december mag je zelf houden
en idd als je alles opteld ben je denk ik 75% van je salaris kwijt aan belasting

ze zeggen ook wel eens je werkt januari t/m septmeber voor de roverheid en oktober t/m december mag je zelf houden

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Ik heb na deze GTI helemaal geen zin meer om (veel) bijtelling te betalen. Kan het makkelijk betalen, daar gaat het niet om maar het stuit me steeds meer tegen de borst. Zoals al eerder gemeld... ik ben zelf de ondernemer, betaal al heel dik voor die auto (via m'n zaak... aanschaf, vele honderden euro's brandstof in de maand, verzekering, MRB, onderhoud, afschrijving etc. etc.) maar privé mag ik ook nog eens 25% van 36.000 euro optellen (oftewel 9000 euro) bij m'n salaris. Kost me netto meer dan 300 euro in de maand.
Ik ga hierna gewoon zo'n Opel Ampera of Volvo V60 ActiveHybrid ding leasen. Onder de 50 gram CO2 geloof ik dus geen bijtelling meer. Ook geen MRB dus doei Den Haag. Zoek het lekker uit zeg.
Koop privé wel een leuke auto erbij dan.....
Ik ga hierna gewoon zo'n Opel Ampera of Volvo V60 ActiveHybrid ding leasen. Onder de 50 gram CO2 geloof ik dus geen bijtelling meer. Ook geen MRB dus doei Den Haag. Zoek het lekker uit zeg.
- Snipe
Bijtellingsvrije belastingvrije Ampera op de zaak.Wouter81 schreef:Ik ga hierna gewoon zo'n Opel Ampera of Volvo V60 ActiveHybrid ding leasen. Onder de 50 gram CO2 geloof ik dus geen bijtelling meer. Ook geen MRB dus doei Den Haag. Zoek het lekker uit zeg.
Privé iets leuks erbij en dat wordt ook goedkoper.
Als je autoliefhebber bent is dit belastingplan niet slecht. Ik zit nu die Autobrief te lezen waar het allemaal in staat, 52 pagina's. Straks meer daarover.
- dvh
Ik voeg me toe aan wat Wouter zegt.
Het kunnen betalen is niet de issue.
Je onderneemt en wanneer je het goed doet hou je wat over, om vervolgens blindelings het in een bodemloze put te gooien wat autorijden heet ?
Voor mij is de lol er snel af.
Het autoliefhebber zijn staat niet synoniem voor niet nadenken mbt kosten.
Mijn volgende auto zal toch weer een prijspakker worden. Wellicht een Evo diesel
En prive probeer ik er wat leuks naast te houden. Maar voor de status, het ritje van zaak naar huis ( 20km ) en kinderen die de boel flink slopen ga ik geen dikke bijtelling betalen over een auto van 40k.
Ben aan het kijken naar een oud model x5 voor prive. Gewoon iets " simpels " rond de 10k...
Komt er een kras op, of molesteren de kinderen de achterbank, i dont care.
En dan gewoon een leuk autotje voor naar mn werk, zonder bijtelling. Ik geloof het allemaal wel.
Wellicht ben ik al helemaal niet liefhebber genoeg meer als " vroeger". Neemt niet weg dat ik nog steeds erg veel plezier haal uit auto's.
Het kunnen betalen is niet de issue.
Je onderneemt en wanneer je het goed doet hou je wat over, om vervolgens blindelings het in een bodemloze put te gooien wat autorijden heet ?
Voor mij is de lol er snel af.
Het autoliefhebber zijn staat niet synoniem voor niet nadenken mbt kosten.
Mijn volgende auto zal toch weer een prijspakker worden. Wellicht een Evo diesel

En prive probeer ik er wat leuks naast te houden. Maar voor de status, het ritje van zaak naar huis ( 20km ) en kinderen die de boel flink slopen ga ik geen dikke bijtelling betalen over een auto van 40k.
Ben aan het kijken naar een oud model x5 voor prive. Gewoon iets " simpels " rond de 10k...
Komt er een kras op, of molesteren de kinderen de achterbank, i dont care.
En dan gewoon een leuk autotje voor naar mn werk, zonder bijtelling. Ik geloof het allemaal wel.
Wellicht ben ik al helemaal niet liefhebber genoeg meer als " vroeger". Neemt niet weg dat ik nog steeds erg veel plezier haal uit auto's.
- Martijn_bmw
erg herkenbaar :idea: ik merk het bij mezelf ook steeds meer...dvh schreef: Ik geloof het allemaal wel.
vind auto's erg leuk maar de kosten staan niet meer in verhouding! als je alles bij elkaar opteld kost een beetje leuke 3-serie meer dan me hypotheek per maand (en dan woon ik ook nog relatief duur in het midden van het land)

Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 03 jun 2011, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
Daarom koop ik al jaren geen auto meer op de zaak, ivm de bijtelling. Ben er wel klaar mee. Prive probeer ik toch nog wat leuks te rijden. De M5 was wat te gortig op de vlak. (qua bodemloze put) 330d is ook niet goedkoop, maar vele malen goedkoper dan een M5. Voor de lol,leuk en plezier de Z4. Dat gaat goed samen. De grootste kostenpost blijft toch altijd nog de afschrijving. Dat een beetje in de hand houdend. Maakt het rijden nog wel leuk.
- Michel P
Join the clubWouter81 schreef:Ik heb na deze GTI helemaal geen zin meer om (veel) bijtelling te betalen. Kan het makkelijk betalen, daar gaat het niet om maar het stuit me steeds meer tegen de borst. Zoals al eerder gemeld... ik ben zelf de ondernemer, betaal al heel dik voor die auto (via m'n zaak... aanschaf, vele honderden euro's brandstof in de maand, verzekering, MRB, onderhoud, afschrijving etc. etc.) maar privé mag ik ook nog eens 25% van 36.000 euro optellen (oftewel 9000 euro) bij m'n salaris. Kost me netto meer dan 300 euro in de maand.

- Arthur
- Auto: Nr.51
We zakken wel ver af met elkaar...
Mijn leaser gaat er in oktober uit, kost me netto 570,- p/m. Ook ik denk aan een 20% bijtelling kar met een snorfietsmotor. Kost me, afhankelijk van de luxe en welke snorfietsmotor, tussen de 275,- en 325,- netto p/m. Dat schiet lekker op qua kosten
Hybride valt af want te weinig kofferbakruimte. Toch doet het wel zeer om naar zulk soort vervoersmiddelen te kijken.
Ben ook al een beetje aan 't kijken voor een leuke (3e
) auto erbij 

Mijn leaser gaat er in oktober uit, kost me netto 570,- p/m. Ook ik denk aan een 20% bijtelling kar met een snorfietsmotor. Kost me, afhankelijk van de luxe en welke snorfietsmotor, tussen de 275,- en 325,- netto p/m. Dat schiet lekker op qua kosten

Ben ook al een beetje aan 't kijken voor een leuke (3e

- Michel P
Heb je de Prius wel eens getest qua ruimte Arthur? Je zou wel eens verrast kunnen worden door de ruimte.
Michel
Michel
- Jelmer850i
570 p/m bijtelling voor een mondeo?Arthur schreef:We zakken wel ver af met elkaar...![]()
Mijn leaser gaat er in oktober uit, kost me netto 570,- p/m. Ook ik denk aan een 20% bijtelling kar met een snorfietsmotor. Kost me, afhankelijk van de luxe en welke snorfietsmotor, tussen de 275,- en 325,- netto p/m. Dat schiet lekker op qua kostenHybride valt af want te weinig kofferbakruimte. Toch doet het wel zeer om naar zulk soort vervoersmiddelen te kijken.
Ben ook al een beetje aan 't kijken voor een leuke (3e) auto erbij
Bij 50% belasting betekent dat een waarde van de wagen van 54.720 euro?
Of zit er eigen bijdrage bij oid?
Ik weet verder niet wat je budget is maar een 320d is er ook met 20% bijtelling, en toch een redelijk forse motor! voor de 20% bijtelling begrippen
- dvh
Dat bedrag kun je mee rommelen.
Vriend van me heeft onlangs een nieuwe Peugeot 508sw besteld, en daarbij gelijk een nieuwe 107 voor z'n vrouw.
Nu betaald deze de bijtelling over het volledige bedrag... Dus 508 en 107. Maar op papier least deze maar een auto....
Vriend van me heeft onlangs een nieuwe Peugeot 508sw besteld, en daarbij gelijk een nieuwe 107 voor z'n vrouw.
Nu betaald deze de bijtelling over het volledige bedrag... Dus 508 en 107. Maar op papier least deze maar een auto....
- Arthur
@Jelmer: Mondeo is 38k maar heb 348,- eigen bijdrage voor privegebruik
Dus: 38x25%= 9500,-/12=791,- minus 348,- en dan x52% schaal en dan weer die 348,- erbij kom je op 578,- p/m.
Die BMW zit er niet in bij onze budgetten. En daar komt bij dat door de eigen bijdrage veel auto's weer richting de 500,-p/m gaan. En dat voor auto's die ik eigenlijk niet zie zitten. Dan maar veel minder betalen voor een auto die ik ook niet zie zitten maar wel gewoon prive kan gebruiken voor vakantie's etc. Voor 300,- p/m rijd je nog geen Polo prive. Maar wel een lease Octavia combi of een AlteaXL met 20%. Ruimte genoeg in die dingen. Da's dan ook alles!
@Michel: scheelt ruim 100 ltr bagageruimte. En dan is een station ook vaak praktischer ingericht. Heb die dingen bekeken en dat viel me zwaar tegen.

Dus: 38x25%= 9500,-/12=791,- minus 348,- en dan x52% schaal en dan weer die 348,- erbij kom je op 578,- p/m.
Die BMW zit er niet in bij onze budgetten. En daar komt bij dat door de eigen bijdrage veel auto's weer richting de 500,-p/m gaan. En dat voor auto's die ik eigenlijk niet zie zitten. Dan maar veel minder betalen voor een auto die ik ook niet zie zitten maar wel gewoon prive kan gebruiken voor vakantie's etc. Voor 300,- p/m rijd je nog geen Polo prive. Maar wel een lease Octavia combi of een AlteaXL met 20%. Ruimte genoeg in die dingen. Da's dan ook alles!

@Michel: scheelt ruim 100 ltr bagageruimte. En dan is een station ook vaak praktischer ingericht. Heb die dingen bekeken en dat viel me zwaar tegen.
- Jelmer850i
duidelijk, bij de belastingaangifte kan je ook je prive aandeel toevoegen, hoe zit dit dan met de bijtelling en waarom moet je dat opgeven?
- Arthur
^^^Deze post is me onduidelijk 

- Jelmer850i
Bij opgeven waarde auto van de zaak kan je ook je eigen bijdrage invoeren.
Ik vraag me af als dat invloed heeft op de bijtelling oid?
Je betaalt zelf dus al een deel aan de wagen, dus is dat deel geen "extra inkomen" waar de BD over spreekt over een auto van de zaak, want je betaalt het zelf.
Stel je moet 500 euro bijdragen.
Lease auto is 1000 euro, overige kosten 500 euro. Dus 1500 euro autokosten voor het bedrijf.
Als je nu 500 zelf bijdraagt blijft er 1000 over?
stel de auto zou 15.000 euro kosten. Dan zou je 15.000 x0,25 % = 3750 bij moeten tellen.
Maar je draagt zelf al bij, dus zou het dan 10.000 x 0,25 = 2500 euro worden?
Er staat altijd bij de hoeveelheid eigen bijdrage, anders snap ik dat veldje niet ?
Edit: bovenstaand klopt niet geheel maar het gaat om het ide.
Je betaalt zelf dus al een deel aan de wagen, dus is dat deel geen "extra inkomen" waar de BD over spreekt over een auto van de zaak, want je betaalt het zelf.
Lease auto is 1000 euro, overige kosten 500 euro. Dus 1500 euro autokosten voor het bedrijf.
stel de auto zou 15.000 euro kosten. Dan zou je 15.000 x0,25 % = 3750 bij moeten tellen.
Er staat altijd bij de hoeveelheid eigen bijdrage, anders snap ik dat veldje niet ?
- Arthur
Ik weet alleen dat je de netto eigen bijdrage van de bruto bijtelling af mag trekken. Bij mij wordt dat geregeld via de salarisuitbetaling door m'n werkgever. Jij hebt een eigen zaak, dan laat je jezelf geen eigen bijdrage betalen, neem ik aan? Wordt het toch alleen maar duurder van?
Maurice (met de S8
) weet hier wel meer van volgens mij. Er is volgens mij ook zoiets dat je nooit meer bijtelluing zou hoeven betalen dan de werkelijke kosten van de auto, ofzo. Geen id hoe dat precies werkt maar Maurice heeft hier eens een stukje over getypt.
Maurice (met de S8

- Jelmer850i
Ja klopt dat ken ik.
Lijkt me in mijn situatie niet handig eigen bijdrage te nemen
Maar vroeg met het af, is aftrekbaar dus. Momenteel toch even geen auto v/d zaak.
Lijkt me in mijn situatie niet handig eigen bijdrage te nemen

Maar vroeg met het af, is aftrekbaar dus. Momenteel toch even geen auto v/d zaak.
- Maus335i
Even op de post van Macboy reageren die zegt dat de bijtelling nergens op slaat (voordat ik verder lees in het topic
). De huidige regels voor de bijtelling slaat inderdaad nergens op, maar om een heel andere reden die genoemd wordt.
De bijtelling is in het leven geroepen om het prive voordeel wat een werknemer van zijn auto heeft te verrekenen. Als jij een auto van de zaak krijgt worden die kosten volledig afgetrokken van de winst van de onderneming en de BTW. Derhalve krijg jij als werknemer dus een "belastingvrije" auto, terwijl je privé kilometers er in maakt. Om die privé kilometers tóch te belasten moest iedereen 25% over de cataloguswaarde van de auto per jaar bijtellen op zijn inkomen, en daarover belasting afdragen.
Die 25% was een schatting van het privé voordeel wat de werknemer van zon auto heeft (brandstof, afschrijving, belastingen, onderhoud etc.), omdat het daadwerkelijke privé voordeel moeilijk te berekenen en te controleren is voor de belastingdienst. Bovendien zou dat enorme administratieve lasten met zich meebrengen. Tot zover is de bijtelling wel degelijk terecht en "eerlijk". Het is om te voorkomen dat werknemers hun privé auto de deur uit doen en via een auto van de zaak belastingvoordeel kunnen halen, waardoor zij netto meer te besteden krijgen. Alleen bij 2e hands auto's loopt dat gemiddelde compleet scheef en daar hadden ze een oplossing voor moeten zoeken.
Wat er nu echter gebeurd is dat er korting op de bijtelling wordt gegeven om zuinige auto's te stimuleren. Die bijtelling heeft dus niets meer te maken met het belasten van het privé voordeel. Dat slaat nergens op en hadden ze nooit aan moeten beginnen, want de regel schiet zijn doel nu voorbij.

De bijtelling is in het leven geroepen om het prive voordeel wat een werknemer van zijn auto heeft te verrekenen. Als jij een auto van de zaak krijgt worden die kosten volledig afgetrokken van de winst van de onderneming en de BTW. Derhalve krijg jij als werknemer dus een "belastingvrije" auto, terwijl je privé kilometers er in maakt. Om die privé kilometers tóch te belasten moest iedereen 25% over de cataloguswaarde van de auto per jaar bijtellen op zijn inkomen, en daarover belasting afdragen.
Die 25% was een schatting van het privé voordeel wat de werknemer van zon auto heeft (brandstof, afschrijving, belastingen, onderhoud etc.), omdat het daadwerkelijke privé voordeel moeilijk te berekenen en te controleren is voor de belastingdienst. Bovendien zou dat enorme administratieve lasten met zich meebrengen. Tot zover is de bijtelling wel degelijk terecht en "eerlijk". Het is om te voorkomen dat werknemers hun privé auto de deur uit doen en via een auto van de zaak belastingvoordeel kunnen halen, waardoor zij netto meer te besteden krijgen. Alleen bij 2e hands auto's loopt dat gemiddelde compleet scheef en daar hadden ze een oplossing voor moeten zoeken.
Wat er nu echter gebeurd is dat er korting op de bijtelling wordt gegeven om zuinige auto's te stimuleren. Die bijtelling heeft dus niets meer te maken met het belasten van het privé voordeel. Dat slaat nergens op en hadden ze nooit aan moeten beginnen, want de regel schiet zijn doel nu voorbij.
- Sjoerd
Sjoerd schreef:Sjoerd schreef:Voor de duidelijkheid nogmaals: alleen het moment dat je je lease-auto in ontvangst neemt is relevant. Je bijtelling gaat dus niet tussentijds omhoog.
Iemand een idee of dit ook geldt bij zakelijk gekochte auto's? Aangezien daar geen vooraf bepaalde looptijd voor is?
Heren,
iemand een idee?
Bedankt!
- Maus335i
Je kan een eigen bijdrage doen vanuit je netto inkomen om je bijtelling op 0 te zetten. Probleem is echter dat je die eigen bijdrage weer als omzet moet opgeven in het geval van een eenmanszaak of V.O.F., daar betaal je weer belasting over dus per saldo levert het je 0 euro belastingvoordeel op.Jelmer850i schreef:Bij opgeven waarde auto van de zaak kan je ook je eigen bijdrage invoeren.
Als eenmanszaak of V.O.F. hoef je trouwens alleen bij te tellen wat je daadwerkelijk aan autokosten gemaakt hebt, wat voordelig is als je dan minder dan 25% van de cataloguswaarde hoeft bij te tellen. Even uitrekenen welke manier dus het meest interessant is. Overigens moeten die lagere kosten wel aantoonbaar zijn, dus goed administreren!
En dan nog even het fabeltje dat een werknemer en/of ondernemer goedkoper (of duurder) uit zou zijn met een leaseauto. Dat is niet waar

- Maus335i
Laat ik het zo zeggen: uit je stukje kan ik niet herleiden dat zakelijk aangeschafte auto's zonder leasecontract (daarover gaat het toch?), ineens onder andere bijtellingsregels tussentijds gaan vallen. Het aanschafmoment van de auto is bepalend. Als je een leasecontract hebt en die verloopt na zeg... 3 jaar, koop je daarna een nieuwe auto met een nieuw contract en val je natuurlijk onder de nieuwe regels.Sjoerd schreef:Iemand een idee of dit ook geldt bij zakelijk gekochte auto's? Aangezien daar geen vooraf bepaalde looptijd voor is?Sjoerd schreef:Voor de duidelijkheid nogmaals: alleen het moment dat je je lease-auto in ontvangst neemt is relevant. Je bijtelling gaat dus niet tussentijds omhoog.
- Maus335i
Hmm, hier snap ik het doel niet van. Zit bij de aanschafprijs van de 508, de 107 inbegrepen en wordt er op die manier bijtelling betaald over beide auto's? Wat schiet je er dan mee op?dvh schreef:Dat bedrag kun je mee rommelen.

- Jelmer850i
Volgens mij maakt het dan niet veel uit.
Of mag je niet 2 auto's leasen via je zaak als het 1 werknemer betreft?
Dan zeg je hem gewoon als reklameobject in, klaar
Verder ga ik als het goed is begin volgend jaar als BV verder, dus ziet alles er al weer heel anders uit.
Of mag je niet 2 auto's leasen via je zaak als het 1 werknemer betreft?
Dan zeg je hem gewoon als reklameobject in, klaar

Verder ga ik als het goed is begin volgend jaar als BV verder, dus ziet alles er al weer heel anders uit.