Voor de banden experts

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Andry
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Voor de banden experts

Bericht door Andry » 27 mei 2011, 12:28

Heren,

Ik heb het volgende aan de hand en waar ik na veel verschillende dingen te hebben geprobeerd niet meer uit kom.

Ik reed tot nu toe altijd met de Falken RT615 maar nadat deze een tijd moeilijk te leveren is geweest ben ik overgestapt op de Toyo R1R. Ik heb in het begin de uitlijn/onderstelsettings niet veranderd maar was er na 1 bocht al achter dat die vlieger niet op ging :? Na de banden eerst een paar honderd kilometers te hebben laten rollen er eens goed voor gaan zitten met als resultaat geen grip, vreselijk vaag en smal grensgebied waarbij het moment van gecontroleerd glijden en opeens een oncontroleerbare auto bijna niet voelbaar was, raar slijtage beeld en een berg onderstuur....WTF :shock: en dit zou een uhp band moeten zijn.

Na heel wat geexperimenteer met bandenspanning (varierend van 1,7 koud tot 2,7 koud met stappen van 0,2 bar), iets andere veren rondom (-5N/mm) andere uitlijning heb ik nog steeds weinig grip en een vreemd gedrag op de grens wat me op de oprit A20 bij Nieuwerkerk als bijna een keer de kop heeft gekost...en nu ben ik het wel zat :evil:

Nu heb ik het volgende slijtagebeeld en ben benieuwd hoe mensen deze banden zo vanaf foto 'lezen':

Afbeelding

Afbeelding

Dit slijtagebeeld, wat maar tot de helft van het loopvlak gaat!, is met 2,4 bar druk bij koud, nagenoeg -3 graden negatief camber op de vooras, -1,5 graden negatief camber op de achteras, 1mm toespoor totaal op de vooras en 0 sporing op de achteras en een cdc die de achteras iets langer locked. Tijdens het rijden en met name op een mooie bijna 180 graden afrit gaat het tot aan de helft van de bocht redelijk en daarna wordt de auto onrustig op de banden waarbij het piepen van de band qua toon ook veel lager wordt. Zou ik ze in zo korte tijd over hun maximale temperatuur jagen die ze kunnen verdragen? Hard remmen als ze warm zijn geen ook zo'n instabiel beeld wat toch wel wat vertrouwen wegneemt.

Luco

Re: Voor de banden experts

Bericht door Luco » 27 mei 2011, 12:38

Zo te zien heb je graining aan de buitenzijde, wat kan betekenen dat je iets meer camber moet zetten.
Of iets uitspoor.
Dat het aan de buitenkant zit wil zeggen dat die daar meer belast wordt dan aan de binnenzijde.

Andry

Bericht door Andry » 27 mei 2011, 12:46

Uitspoor heb ik al geprobeerd maar krijg dan meer last van onderstuur. Meer dan 3 graden negatief camber op een straatauto :) maar dan vraag ik me af of ik wel op de goede weg ben en deze banden niet moet dumpen :roll:

Knot

Bericht door Knot » 27 mei 2011, 13:02

Is het onderstel niet (nogsteeds) best wel hard ingesteld?

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2011, 13:28

die R1R zijn toch ook niet echt geschikt voor zo'n relatief zware wagen en het circuit... :?:
als je toyo wou dan lijkt het me beter de R888 voor jou kar en dan niet de zachtste uitvoering.

Andry

Bericht door Andry » 27 mei 2011, 14:59

Is het onderstel niet (nogsteeds) best wel hard ingesteld?
Nee, ik rij nu met 55N/mm veren rondom met bijbehorende demping. De trackday Evo 's die op Yokohama/Dunlop w(b)tcc slicks rijden staan gemiddeld op veren van 100N/mm.
die R1R zijn toch ook niet echt geschikt voor zo'n relatief zware wagen en het circuit... :?:
Klopt, alleen is dit slijtagebeeld van gewoon straatgebruik en welgeteld 4 afritten en een paar rotondes. Tussen beiden zit ongeveer 2 kilometer afstand dus het lijkt me dat ze dan toch even de tijd hebben om af te koelen.
als je toyo wou dan lijkt het me beter de R888 voor jou kar en dan niet de zachtste uitvoering.
Die schijnen ook heel erg snel te slijten, reden dat veel jongens kijken naar de Yokohama 048R of de DZ03G die het langer uit zouden houden.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2011, 16:01

geen ervaring mee, maar weet wel dar de R888 er in verschillende compounds is.

en wat zou deze band doen?

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Dunlo ... r-Spec.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hielke

Bericht door Hielke » 27 mei 2011, 19:20

Lijkt me een heel normaal slijtagepatroon na een klein aantal snelle bochten. Om de band goed te kunnen beoordelen zul je denk ik nog wat meer van de toplaag af moeten laten slijten.

Maar waarom deze band als bekend is dat ie voor lichte auto's gemaakt is? Mits Evo is bij sportief gebruik extreem bruut op de voorbanden. Ik had een band van gerenommeerd merk genomen. Toyo is leuk voor een semislick maar voor normale banden kun je beter bij Michelin, Pirelli of Bridgestone shoppen.

Pirelli Asymmetrico (de originele zoals ontworpen voor de F40) doet het geweldig onder een Evo en is niet duur.

Andry

Bericht door Andry » 27 mei 2011, 22:18

Maar waarom deze band als bekend is dat ie voor lichte auto's gemaakt is?
Dat is dus iets wat ik toen nog niet wist en ook keek naar de ervaringen van andere Evo rijders die ermee reden.

Van Pirelli heb ik nooit iets anders gereden dan de P7 onder de C klasse, dus misschien het proberen waard :) . De straatbanden van Michelin en Bridgestone vind ik eerlijk gezegd niets: de Michelin PS2 onder een Evo vond ik ronduit teleurstellend qua struurprecisie en de RE050A kreeg ik met weinig moeite aan het smeren onder m'n vorige auto: Evo 6 RS2

Het punt waar ik tegen aan liep was dat als je 'normale' banden als een Michelin PS2, Bridgestone RE050A, GoodYear Eagle F1 onder een Evo monteert je heel veel snelheid en fun laat liggen omdat de mogelijkheden dan enorm beperkt zijn door de banden, dat is althans mijn mening.

Misschien dat stikstof of droge lucht gebruiken een optie is omdat deze in theorie de bandenspanning constanter zou moeten houden?

Ik ga nog ff door modderen met deze banden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 mei 2011, 22:36

Mijn ervaringen met die R1R op een M3 zijn dat je sowieso niet onder de 2,5 bar moet komen. Dan worden ze echt slap.

Je gaat ook snel de binnenste rand profielblokken weg rijden als je met -3 camber rijd, dat was bij mij tenminste zo maar met wat meer toespoor gaat dat misschien beter.

Waar ik zelf wel interesse naar had zijn die nieuwe banden van Michelin, Pilot SuperSport.

Tsja of je gelimiteerd bent met gewone straatbanden, weet het niet. Met semi slicks ben je ook gelimiteerd tov slicks etc. Houd nooit op zeg maar :)

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2011, 23:22

wellicht zijn de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 wat voor jou?
schijnen ook goed te zijn, is een sportieve straatband.

mark147

Bericht door mark147 » 28 mei 2011, 09:05

Eerder in het topic wordt al aangegeven dat de band beter geschikt is voor lichte auto's. De EVO is relatief zwaar dus zal de band het automatisch moeilijker krijgen om te presteren. Je bent nogal fanatiek aan het onderstel gaan schroeven en rijdt met relatief lichte voor veren (je zegt zelf al dat ze met de trakcday EVO's met 100 rijden). Mijn voorzichtige conclusie is een te slappe wang van de band gecombineerd met een te lichte veer laat de buitenste schokdemper aan de voorzijde in een snelle bocht zo ver in gaan dat de achter kant losser wordt, daarnaast is de schokdemper niet instaat om de het buitenste voorwiel goed op de weg gedrukt te houden (vergelijk het maar met het effect van een lekke schokbreker). Je heb eigenlijk een soort onbalans, die de auto continue tussen onder- en overstuur laat balanceren wat hem onhandelbaar en vooral zeer onvoorspelbaar maakt. Je beste optie is om een band te gaan zoeken die door de fabriek wordt geadviseerd of op zoek te gaan naar banden waar je zelf al een goed gevoel bij hebt onder de auto. Succes!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 29 mei 2011, 19:10

GTRene schreef:wellicht zijn de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 wat voor jou?
schijnen ook goed te zijn, is een sportieve straatband.
Dat is een goeie optie, zijn iets harder als de Pirelli P Zero Nero's, als je (naar mijn idee) nog wat betere banden wilt, zou je eens moeten kijken naar Bridgestone Potenza RE050(A)'s.

Toyo's zijn wel aardige gum banden, maar vooral onder wat lichtere auto's, slijten ook als de neten. Zijn wel lekker plakkerig als ze warm worden. Maar die Pirelli's klinken heel erg tof als ze gaan glijden haha. :lol:

Andry

Bericht door Andry » 03 jun 2011, 13:41

Dank allen voor het meedenken :thumbup:

Ik heb een setje bijna versleten (3mm) Falken RT615's op de kop getikt. Weliswaar niet helemaal de goede maat, 10mm te smal, maar ik wil kijken hoe de auto zich met de voor mij bekende banden gedraagt. Ook komen er 65 N/mm veren rondom onder en gaat de uitlijning terug naar de oude settings.
wat betere banden wilt, zou je eens moeten kijken naar Bridgestone Potenza RE050(A)'s.
Qua stuurprecisie en grip droog nat is deze band wel ok, een goede allrounder. Alleen gaan deze op straat gewoon 'smeren' onder een Evo als je een beetje je best doet :P Ze zaten onder de auto bij aflevering en heb ze heel snel omgewisseld voor de RT 615 :wink:

Plaats reactie