BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
wjn

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door wjn » 01 jun 2011, 12:51

Snipe schreef:
wjn schreef:Eindelijk gaat die hele "test" discussie de goede kant op.

De duitse bladen zijn misschien saai, maar cijfers en feiten zijn de enige middelen om een auto objectief te testen. Al het andere is subjectief.

Basis is, waarvoor ga je de auto testen?
Cijfers en feiten zijn inderdaad objectief, maar je krijgt ze vaak al van de fabrikant. Als het je daarom draait hoef je een auto eigenlijk niet eens meer te testen en eerlijk gezegd bekruipt dat gevoel me ook wel eens bij AutoBild of AMS.
Wat ik wil weten, gaat meer over rijplezier of beleving of het gevoel dat een auto geeft. Dat vind je niet terug bij die emotieloze Duitsers, maar de Engelsen zijn daar een heel stuk beter in. Niet allemaal, maar ik vind wel dat er meer goede Engelse bladen zijn dan Duitse bladen. Top Gear vind ik weer wat doorgeschoten.

En dan de uitzondering op de regel. De rondetijden op de Ring van Sportauto, die voegen wat toe.
(Filmpjes zoals hierboven laat ik even buiten beschouwing, daar vind ik het verschil minder groot.)
Daarom lees ik een Autobild / AMS / Autovisie ook niet meer, vind ik niet interessant (meer. Heb jarenlang abonnement op AMS & SportAuto gehad.). Het enige interessante is het daadwerkelijke verbruik van de auto te zien, wat de laatste jaren meestal meer is dan de fabrieksopgave.

Het rijplezier / beleving / gevoel wat een auto geeft is verder heel persoonlijk. Dus als een tester een auto super vind, kan het voor mij een grote afknapper zijn. Vandaar dat ik persoonlijk liever uitga van feiten / specificaties, en daarna zelf wel zie of een auto wel wat voor mij is.

Wb. verschillen in de Duitse / Engelse autotests, er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. Nederland is niet zo duits georiënteerd (history :) ), dus je mist waarschijnlijk de juiste zenders etc. Het DMAX met GRIP en het filmpje hierboven van Motorvision zijn de betere kanalen / uitzendingen voor DF-ers.

Wat BMW voorbeelden:
http://www.myvideo.de/watch/3206818/BMW ... ce_Version
http://www.myvideo.de/watch/7002084/MAN ... SMG_550_PS

Hielke

Bericht door Hielke » 01 jun 2011, 13:03

Andre, jij meet de aantrekkelijkheid van een auto in z'n mate van uitdaging af. Kan ik 'm uiteindelijk zo zetten dat ik 'm makkelijk in een drift krijg. Ik snap je uitgangspunt wel, maar als ingrediënt van een autotest hoort het in zeer beperkte mate aanwezig te zijn.

Dat jij en Kevin op één lijn zitten lees ik ook uit Kevin's review van de 1M af. Ik zie in die review niet zozeer een autotest als wel Kevin's inspanningen om die 1M met z'n zwakke gasresponse en verraderlijk korte wielbasis als driftauto de baas te worden. Die auto speelt de derde viool, het gaat vooral om de geestesgesteldheid van de rijder tijdens de rit. Zo'n benadering hoort mijns inziens niet in een geschreven autotest thuis. Voor een video kan zo'n kijk op auto's gelukkig wel goed uitpakken.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jun 2011, 13:09

het rijden opzich met welke auto dan ook is zo persoonlijk als maar wat.

mede daarom houd ik het ook liever bij feiten zoals regelmatig in die duitse autobladen staat, met alle gegevens ook gewicht en vaak een vergelijkbare auto als vs erbij en verbruik e.d.
maar ook ronde hockenheim en ring en of slalom en remtest enz enz.
die gegevens en de algemene uitleg erbij zegt mij zoveel meer.

maar natuurlijk is het interessant ook te lezen hoe anderen erover denken maar die testen zie ik meer als een testritje en hoe het bij die persoon overkomt, dus niet als maatgevende :wink:

daarbij de meeste mensen ook al kopen ze een sportauto rijden niet meer dan max 80% en dus hebben die vaak al voldoende bij/aan "simpele" testen van "gewone" autoblad testers zeg maar.

slechts een deel benut meer dan 80% en die willen/moeten dan toch zelf testen voor ze blind zo'n ding kopen.

Snipe

Bericht door Snipe » 01 jun 2011, 13:13

wjn schreef:Het rijplezier / beleving / gevoel wat een auto geeft is verder heel persoonlijk. Dus als een tester een auto super vind, kan het voor mij een grote afknapper zijn. Vandaar dat ik persoonlijk liever uitga van feiten / specificaties, en daarna zelf wel zie of een auto wel wat voor mij is.
Feiten en specificaties heb je ook al zonder een auto te testen. In een test gaat het er in mijn ogen juist om dat je daar wat aan toevoegt.
Daardoor is het dus al een stuk lastiger om een autoblad te vinden dat je past. Feitelijk zou je met een paar auto's moeten rijden en vervolgens de tests opzoeken. Dan zie je pas wat de verschillen of overeenkomsten zijn ten opzichte van je eigen beleving. Maar ja, niet iedereen heeft de tijd en zin om dat te regelen.

Het is ook een beetje een kwestie van smaak natuurlijk. Jij kijkt liever naar feiten. Hielke ook, zoals ik hierboven lees. Geen punt, ieder z'n ding. Ik lees hier ook dat Wouter van Autoblog zo'n beetje de beste autotester van NL is. Misschien is dat ook wel zo, want het is allemaal knap gemaakt, maar mijn smaak is het lang niet altijd.
Wouter is ook iemand waarbij ik me weleens afvraag wat zijn achtergrond is. Wat weet hij van auto's? Waar heeft 'ie in gereden? Hoe goed kan hij zelf eigenlijk rijden? Ik vind die site (en het tv-programma trouwens ook) knap gemaakt, maar over zulke achtergronden zou ik toch wel eens wat meer willen weten. Dat geldt trouwens ook voor hun andere testers.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 jun 2011, 13:14

Hielke, jij ziet n auto als n te duur speeltje/hobby....voor iemand anders....and it shows in je posts de laatste weken.

Je tot voor kort smeuige verhalen zijn verworden tot clowneskische herhalingen . Wees eens wat redelijker kerel. :beer:

Bij mij komt 't neer op status.zeg jij. (stilte). Bij jou komt 't neer op de prijs, merk ik.

Hoe ver zijn we nou eigenlijk met alles. JIJ bent geen potentiele koper. Waarom dan 'n auto affakkelen die je nog niet hebt gereden. Heeft dat nut? Andre zet ook kanttekeningen bij de GT3. IK zeer zeker bij die lompe boot van mij....

IK hecht meer waarde aan een mening van iemand die een auto heeft gekocht dan iemand aan de kantlijn met z'n verhalen....

IK heb het merk JLC en IWC ook wel vaak afgefakkeld, als eigenaar/drager en de malheur. Mag ik aub?

JIJ fakkelt een model merk af waar je helemaal niks mee hebt, geen cent hebt ingestoken, kerel, en dat ook nooit zal doen. Met jouw redenen. Nutteloos in mijn ogen.(Ik wil je nog net niet gaan vergelijken met Marcel van Dam en de Exota affaire, maar als ik 't Federal verhaal lees....manmanman.... :bag: :bag: :wink: )

Cheers
Robin

Hielke

Bericht door Hielke » 01 jun 2011, 13:25

Robin, lezen is ook een kunst.

Ik fakkel niks af. Door jullie gekleurde BMW bril is mijn affakkel grap een eigen leven gaan leiden. Het enkele idee dat iemand op DF die auto test en 'm afserveert is zo onverdragelijk dat een hele groep op DF spontaan in een stuip is geschoten.

En je moet als tester een potentiële koper zijn om serieus te worden genomen vwb je mening over een auto? Bij jou liggen er in huis geen autobladen, dat is wel zeker :lol:

Robin

Bericht door Robin » 01 jun 2011, 13:36

Hielke, ik vind 't best. Zolang je/men maar niet 'negatief'doet OM HET NEGATIEF DOEN. Daar lijkt 't nu op.

Ga negatief doen wanneer ie je NA 't rijden je niet bevalt...mij best. Hoe aan 'n 1M te komen, vraag je je nu af? Rico heeft de link gegeven....Don't bite the hand that feeds you :lol:

Over die autobladfen: AMS voor de saaie cijfertjes, kofferruiyte en knieruimte, Sportauto voor rondetijden massas en remwegen incl G krachten en EVO voor de beleving/emotie. De rest laat ik links liggen.
Laatst gewijzigd door Robin op 01 jun 2011, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre

Bericht door Andre » 01 jun 2011, 13:40

Hielke de hele wereld mag een 1M affakkelen. Het veranderd niks wat ik een auto zoek. Dat is inderdaad uitdaging.

Heb je geen uitdaging wordt je aankoop snel saai. Als ik vervoer van a naar b zoek dan is een vito bus meer als prima.

Jij bent altijd de man geweest van uitdaging.

Tennis er moet altijd competitie/uitdaging zijn.
DSC is concours d elegance een optocht zoals je zegt er moet competitie uitdaging zijn.

Nu met auto s hoeft er ineens geen uitdaging meer te zijn. Dat is vreemd.

Het leven is een grote uitdaging een sportieve auto hoort maximale uitdaging te geven. Niks meer niks minder. Een 116i een punto evo die auto krijgen een hele andere benadering. Maar sportievelingen vallen daar wel degelijk niet onder.

Tom

Bericht door Tom » 01 jun 2011, 13:44

Hielke schreef:
Ik fakkel niks af. Door jullie gekleurde BMW bril is mijn affakkel grap een eigen leven gaan leiden. Het enkele idee dat iemand op DF die auto test en 'm afserveert is zo onverdragelijk dat een hele groep op DF spontaan in een stuip is geschoten.
Alleen hoe onafhankelijk ben je nog, volgens mij heeft iedereen in dit topic al een mening gevormd waarbij de meeste er nog geen meter in gereden hebben. Ik ook hoor... en gek genoeg blijft zo'n eerste indruk hangen. Als die eerste indruk al niet klopt dan kan dat als potentiele koper met 80k al reden zijn om niet door te zetten. In dat opzicht heeft Robin ook een punt. Je ziet ook veel leaserijders makkelijk praten over een paar k aan te dure opties omdat ze zelf alleen een paar tientjes aan bijtelling zien. Het is allemaal anders als je het uit eigen zak moet betalen.

wjn

Bericht door wjn » 01 jun 2011, 13:46

Snipe schreef:
wjn schreef:Het rijplezier / beleving / gevoel wat een auto geeft is verder heel persoonlijk. Dus als een tester een auto super vind, kan het voor mij een grote afknapper zijn. Vandaar dat ik persoonlijk liever uitga van feiten / specificaties, en daarna zelf wel zie of een auto wel wat voor mij is.
Feiten en specificaties heb je ook al zonder een auto te testen. In een test gaat het er in mijn ogen juist om dat je daar wat aan toevoegt.
Zoals je zelf al zegt, ieder zijn/haar mening/voorkeur.

Wat iemand anders van een auto vind, zegt mij helemaal niets. Zodra je zaken als comfort e.d. dagelijkse zaken er buiten laat, blijft het een rijimpressie en is het geen test. Ook wat dat betreft hoef je niet te rijden en kun je de informatie van (het marketing deel van) de website van bmw halen. Want dat een 1 M sneller en scherper rijdt dan bijv. een 135i is ook geen verrassing. Ziet er in mijn ogen ook nog leuker uit.

Wat iemand anders van een auto vind tijdens een vergelijkingstest, dat is pas interessant, omdat je dan meer referentie hebt en een vergelijkingstest per definitie een bepaald doel heeft. Andre (ik ken 'm verder niet behalve van berichten op dit forum) beschrijft prachtig in zijn vergelijking van de CSL met de GT3 :clap: (Ik ga er trouwens vanuit dat die mening niet gevormd is na een paar dagjes testen, maar dat er vaker / langer stevig met beide auto's gereden is.)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 01 jun 2011, 13:47

tjonge, wat zo`n duits hondehok allemaal niet teweeg brengt zeg :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 01 jun 2011, 13:55

Verder denk ik dat je je moet herkennen in de schrijver van zo'n test. Andre kijkt heel erg naar rijkwaliteit en weet waarover ie praat met al z'n race-ervaring.. dus neem hem erg serieus... als hij zegt dat een auto ontzettend goed is dan twijfel ik daar niet over. Maar dat maakt een auto niet automatisch degene die ik wil hebben. Daarin herken mijzelf meer in Markk's stukjes... die pakt 's avonds of in het weekend de auto en is meer gefocussed op beleving en rijplezier op de openbare weg (en heeft niet zo'n BMW bril ;)).

Snipe

Bericht door Snipe » 01 jun 2011, 14:00

Downforce Hans schreef:tjonge, wat zo`n duits hondehok allemaal niet teweeg brengt zeg :mrgreen:
Ja, Ferdi noemt het 'over autootjes lullen', maar feitelijk is het allemaal hogere wiskunde. Wist je dat niet?

Andre

Bericht door Andre » 01 jun 2011, 14:01

Dat een rollator in de kofferbak past is op Driving-FUN minder van belang dan de uitdaging van auto s.

Als ik er nog wat jaren erbij hebt dan zit ik waarschijnlijk ook vaker op oudevandagen.nl dan zoek ik ook in de leesmap naar de autoweek. Verslagen van auto s met ruime deuropeningen hoge zit en dat de riem goed toegankelijk is, want de nek draaien was in vroegere tijden wel anders. Hoeveel sperwerking die heeft dat laten we dan maar wat varen.

:)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 jun 2011, 14:06

Downforce Hans schreef:tjonge, wat zo`n duits hondehok allemaal niet teweeg brengt zeg :mrgreen:
Ja Hans, het ligt allemaal erg gevoelig. Maar het is ook een serieuze zaak: de 1M///. Vergis je niet! :hosanna:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 01 jun 2011, 14:09

Tom schreef:Verder denk ik dat je je moet herkennen in de schrijver van zo'n test. Andre kijkt heel erg naar rijkwaliteit en weet waarover ie praat met al z'n race-ervaring.. dus neem hem erg serieus... als hij zegt dat een auto ontzettend goed is dan twijfel ik daar niet over. Maar dat maakt een auto niet automatisch degene die ik wil hebben. Daarin herken mijzelf meer in Markk's stukjes... die pakt 's avonds of in het weekend de auto en is meer gefocussed op beleving en rijplezier op de openbare weg (en heeft niet zo'n BMW bril ;)).
Wat mij dan weer stoort is dat niemand mijn bijdragen noemt als serieuze tesverslagen. Ik ben potverdoire de enige die het 'umfelt' ook een beetje schildert: de lekkere wijven, de broodjes, de lekkere wijven, en weer de lekkere wijven .. 'eeh meneer, wilt u ook sturen in de 1M? '' huh? Nee zeg, bah, laat mij maar naar die lekkere wijven kijken, is ook leuk voor die meisjes :hosanna:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 01 jun 2011, 14:09

Volgens mij gaat het al 10 pagina's niet meer over de 1M als hoofdonderwerp, maar goed. :mrgreen:

Tom

Bericht door Tom » 01 jun 2011, 14:13

Hans lacht het laatst.
Z06 is maar iets duurder.. heeft een echte motor.. en weegt minder dan die 1M.. ;)
FerdiACS1 schreef: Wat mij dan weer stoort is dat niemand mijn bijdragen noemt als serieuze tesverslagen. Ik ben potverdoire de enige die het 'umfelt' ook een beetje schildert: de lekkere wijven, de broodjes, de lekkere wijven, en weer de lekkere wijven .. 'eeh meneer, wilt u ook sturen in de 1M? '' huh? Nee zeg, bah, laat mij maar naar die lekkere wijven kijken, is ook leuk voor die meisjes :hosanna:
Oh ik rijd ook nog geen deuk in een pakje boter (;)) dus qua rijden liggen we wel op één lijn... alleen kies jij voor de 1M ipv Spyder dus vandaar dat ik je niet meer serieus neem :lol:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 01 jun 2011, 14:24

Tja, en de Z06 is ook nog zuiniger.

260 km/u met 2700rpm of zoiets dergelijks 8)

Andre

Bericht door Andre » 01 jun 2011, 14:25

Ja de corvette heeft een ECHTE motor :bag:

:morecoffee:

Robin

Bericht door Robin » 01 jun 2011, 14:27

En dan zijn er ook nog volksstammen die de Spyder verkiezen bóven de Z06.

Waar zal dat aan liggen?

De prijs? Neh, het ligt nooit aan de prijs. 8)

Rupie

Bericht door Rupie » 01 jun 2011, 14:31

Hielke schreef:Andre, jij meet de aantrekkelijkheid van een auto in z'n mate van uitdaging af. Kan ik 'm uiteindelijk zo zetten dat ik 'm makkelijk in een drift krijg. Ik snap je uitgangspunt wel, maar als ingrediënt van een autotest hoort het in zeer beperkte mate aanwezig te zijn.

Dat jij en Kevin op één lijn zitten lees ik ook uit Kevin's review van de 1M af. Ik zie in die review niet zozeer een autotest als wel Kevin's inspanningen om die 1M met z'n zwakke gasresponse en verraderlijk korte wielbasis als driftauto de baas te worden. Die auto speelt de derde viool, het gaat vooral om de geestesgesteldheid van de rijder tijdens de rit. Zo'n benadering hoort mijns inziens niet in een geschreven autotest thuis. Voor een video kan zo'n kijk op auto's gelukkig wel goed uitpakken.
Damn, ik begin overtuigd te raken van Hielke!

Robin

Bericht door Robin » 01 jun 2011, 14:35

Hielke kan wel 'n transportbedrijf beginnen. Hij heeft iig al 1 aanhanger. Jezus had er 12.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 01 jun 2011, 14:37

Mathieu schreef:Tja, en de Z06 is ook nog zuiniger.

260 km/u met 2700rpm of zoiets dergelijks 8)
Lol. zo weinig nu ook weer niet, maar het scheelt niet veel:

En ja, daar ligt wel een echte motor in ja :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 01 jun 2011, 14:42

Andre schreef:Ja de corvette heeft een ECHTE motor :bag:

:morecoffee:
Andre er kunnen nog makkelijk 20 pagina's bij voor het weekend :mrgreen:

Plaats reactie