BMW 1 Serie M Coupé
-
Robin
- Berichten: 56240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Ferdinand. De 1M doet op Hockenheim Kurz 1:14,2. Nordschleife zijn de cijfers nnb dacht ik.

-
Onlinemrbbs
- Berichten: 1498
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Heb deze morgen anderhalf uur met de 1M kunnen rijden. Verslag vanavond!
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 1 Serie M Coupé
^ Toch nog gelukt. Ik ben benieuwd!
-
Robin
- Berichten: 56240
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Laat me raden: Een bonk onderstuur, te deinende kont door massa, sound is niet wat je dacht en voor de looks haal je liever een TT-RS?

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 1 Serie M Coupé
we zijn benieuwd 8)mrbbs schreef:Heb deze morgen anderhalf uur met de 1M kunnen rijden. Verslag vanavond!
wat heb je zelf zoal bereden als "reverentie" met de 1M?
-
Rupie
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: BMW 1 Serie M Coupé
^^^ We've got a winner!Robin schreef:Laat me raden: Een bonk onderstuur, te deinende kont door massa, sound is niet wat je dacht en voor de looks haal je liever een TT-RS?
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Je vergeet de beroerde gasresponse!Robin schreef:Laat me raden: Een bonk onderstuur, te deinende kont door massa, sound is niet wat je dacht en voor de looks haal je liever een TT-RS?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Fappende Fiat rijder onderweg naar 1M meeting.. 
- Bijlagen
-
- fiat.jpg (308.35 KiB) 1392 keer bekeken
-
- fiat2.jpg (239.81 KiB) 1392 keer bekeken
-
- fiat3.jpg (312 KiB) 1392 keer bekeken
-
Tom
- Berichten: 22487
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: BMW 1 Serie M Coupé
ROFL
Dat overtreft zelfs macboy als ie wat pimpelpaarse stiksels ziet
Dat overtreft zelfs macboy als ie wat pimpelpaarse stiksels ziet
-
Onlinemrbbs
- Berichten: 1498
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Referenties, geen onmiddellijke concurrenten.
Heb verder volgende auto's gereden:
EVO V RS, VI RS2, VII RS, VIII, IX, IX RS, X RS
Audi RS4
E30 M3, E36 M3, E46 M3, E46 CS/CSL, E92 M3
Cayman S, TT, GT2 diverse generaties
Ander exotisch fruitigs zoals Pagina Zonda S, XJ220, Ford GT-1200, SLR, Z06-750, Noble M400,...
Niet echt iets die direct vergelijkbaar is. Ook niet de GTR-600 waarmee ik nu rijd.
Nog even geduld allemaal tot vanavond :p
Heb verder volgende auto's gereden:
EVO V RS, VI RS2, VII RS, VIII, IX, IX RS, X RS
Audi RS4
E30 M3, E36 M3, E46 M3, E46 CS/CSL, E92 M3
Cayman S, TT, GT2 diverse generaties
Ander exotisch fruitigs zoals Pagina Zonda S, XJ220, Ford GT-1200, SLR, Z06-750, Noble M400,...
Niet echt iets die direct vergelijkbaar is. Ook niet de GTR-600 waarmee ik nu rijd.
Nog even geduld allemaal tot vanavond :p
Laatst gewijzigd door mrbbs op 31 mei 2011, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 1 Serie M Coupé
dan heb je wel een redelijk gevoel hoe iets kan rijden en of wat ligt of niet
we wachten af 8)
we wachten af 8)
-
Aernoudt
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Hoezo? Hangt er wel van af wat je er mee gedaan hebt... Iemand die daily in een GTR rijdt of dat nu maatgevend moet zijnGTRene schreef:dan heb je wel een redelijk gevoel hoe iets kan rijden en of wat ligt of niet![]()
...
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: BMW 1 Serie M Coupé
In die afgetrapte oranje pershoer van BMW-nl zonder koppeling?mrbbs schreef:Heb deze morgen anderhalf uur met de 1M kunnen rijden. Verslag vanavond!
-
Thijs-v-d-H
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:59
Re: BMW 1 Serie M Coupé
He RobinRobin schreef:Laat me raden: Een bonk onderstuur, te deinende kont door massa, sound is niet wat je dacht en voor de looks haal je liever een TT-RS?
En te luxe standaard
Laatst gewijzigd door Thijs-v-d-H op 31 mei 2011, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Fiat Bravo en Punto zie ik er zo snel niet bijstaan.mrbbs schreef:
Niet echt iets die direct vergelijkbaar is. Ook niet de GTR-600 waarmee ik nu rijd.
Nog even geduld allemaal tot vanavond :p
Leuke auto's in je lijst, maar het gemis van de Fiats diskwalificeert je natuurlijk wel onmiddellijk als tester!
Ik geloof eens van Andre begrepen te hebben dat je goed kunt sturen. Ben benieuwd naar je verslag Belgenlander.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Ik had horen zeggen dat mrbbs inderdaad een aardig potje kan sturen. Daarom had ik laatst met hem afgesproken op Spa, maar dat ging helaas niet door. Hij had gek genoeg iets minder interesse in een 318d dan in de 1 M...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 1 Serie M Coupé
heb je die andere voertuigen wel gezien waar ie ook mee heeft gereden en of heeft gehad?Pingus schreef:Hoezo? Hangt er wel van af wat je er mee gedaan hebt... Iemand die daily in een GTR rijdt of dat nu maatgevend moet zijnGTRene schreef:dan heb je wel een redelijk gevoel hoe iets kan rijden en of wat ligt of niet![]()
...
dan heb je mijns inziens een redelijk iets om mee te "vergelijken" wat je lekker/goed vind of niet.E30 M3, E36 M3, E46 M3, E46 CS/CSL, E92 M3
Cayman S, TT, GT2 diverse generaties
Ander exotisch fruitigs zoals Pagina Zonda S, XJ220, Ford GT-1200, SLR, Z06-750, Noble M400
beter dan bv iemand die alleen een peugeot 205 en een fiat panda heeft gereden als u begrijpt wat ik bedoel
-
Aernoudt
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Dat zegt helemaal niets: ik kan je ook zo voorstellen aan een aantal mensen met een garage waar auto's in staan waar de meeste mensen op dit froum een natte plek van krijgen in hun onderbroek. (en ken ook wel een paar mensen die dat niet hebben maar wel serieus kunnen sturen...)GTRene schreef:...
dan heb je mijns inziens een redelijk iets om mee te "vergelijken" wat je lekker/goed vind of niet.
beter dan bv iemand die alleen een peugeot 205 en een fiat panda heeft gereden als u begrijpt wat ik bedoel
Kun je rijden of niet staat los van hoeveel geld je heb tom auto's te kopen (iets dat een aantal mensen op dit forum niet begrijpt, dat moge bekend zijn). Nu ken ik hem niet, dus wellicht kan hij heel goed sturen, daar doe ik dan ook geen uitspraak over. Een daily zoals hij heeft geeft mij echter niet direct de indruk dat het wel zo is, maar sluit het ook niet helemaal uit.
-
Onlinemrbbs
- Berichten: 1498
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Het spreekt voor zich dat een GT-R niet over komt als een rijders auto, maar het kan wel 
Laten we zeggen dat de voorwaarden een jaar terug interessant waren om het toch te doen.
Bovenstaand lijstje met auto's is trouwens nog maar een selectie, ik kan er makkelijk nog 20 interessante auto's aan toevoegen. Alleen vergelijkt zich geen enkele in enige mate met een 1M coupé. Diegene die nog dichtst in de buurt komt is een EVO X. Dan ga ik af op de directe besturing en wendbaarheid van de auto.
Verder weet niemand, uitgezonderd André, of ik eigenlijk wel wat aan een stuur kan draaien. Hoeft ook niet
Trouwens leren we elke dag nog bij en proberen we toch op zijn minst bescheiden te blijven. We zijn niet allemaal bedeeld met talent zoals een Rohrl of een Loeb.
Laten we zeggen dat de voorwaarden een jaar terug interessant waren om het toch te doen.
Bovenstaand lijstje met auto's is trouwens nog maar een selectie, ik kan er makkelijk nog 20 interessante auto's aan toevoegen. Alleen vergelijkt zich geen enkele in enige mate met een 1M coupé. Diegene die nog dichtst in de buurt komt is een EVO X. Dan ga ik af op de directe besturing en wendbaarheid van de auto.
Verder weet niemand, uitgezonderd André, of ik eigenlijk wel wat aan een stuur kan draaien. Hoeft ook niet
Trouwens leren we elke dag nog bij en proberen we toch op zijn minst bescheiden te blijven. We zijn niet allemaal bedeeld met talent zoals een Rohrl of een Loeb.
-
Onlinemrbbs
- Berichten: 1498
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Zoals beloofd hier mijn verslagje met bevindingen over de 1M coupé, omdat er toch vraag was van wat leden welke mijn bevindingen waren hierbij een ruime review
Normaal kon ik dus vorige week donderdag (via DF) een halve dag rijden met de 1M coupé maar uiteindelijk is dat dus niet door gegaan (dank u Sander van Es). Ik had ondertussen al bij BMW Monserez Kortrijk (België) geweest voor een prijs aanvraag. Ik had toen ook de verkoper mede gedeeld dat ik de auto eerst wou rijden voor ik zou kopen. Ik ben al danig ontgoocheld geweest in auto’s dat ik de auto wil proberen op de manier waarop ik met een auto rijd.
Blijkbaar had die goed geluisterd want vrijdag kreeg ik een telefoontje hoe het geweest was met de 1M. Ik antwoordde “slecht” en deed hem het verhaal waarom het donderdag niet kon door gaan.
Uiteindelijk gevraagd of zij niks konden regelen want ik wil eigenlijk snel een beslissing gaan nemen (al hangt dat nog af van wanneer de GT-R de deur uit is). Ik vroeg hem dan ook of zij niks konden regelen. Hij belde meteen BMW Bornem op om te zien of er ergens tussen de verschillende pers-uitleningen een plekje vrij was. Men zou mij op de hoogte houden.
Gisterenavond om 16u kreeg ik uiteindelijk een telefoontje dat de wagen morgen nog vrij was en dat er nog een slot vrij was om ermee te rijden. In allerijl dus moeten regelen dat ik vanmorgen de auto kon proberen.
Vanmorgen om 10u afgesproken in Bornem. Ik was er reeds om 9u45, na wat administratieve poespas konden we eindelijk gaan rijden. Ik had gehoopt op een vrije rit maar dat zat er niet in. Het moest begeleid. De begeleider reed ook de eerste 5 minuten de wagen warm. Daarna was het aan mezelf. Ik had explicitiet gevraagd om een route met veel slechte wegen echter zat dat er niet echt in en moesten ze zich houden aan de standaard “dynamisch route” van BMW. Het begon met een stukje autosnelweg wat mij weinig boeide, heb de auto dan ook braaf verder warm gereden en al wat koppeling-gewenning opgedaan. Uiteindelijk kon ik afrijden en kwamen we op wat interessanter wegen. Na 10 minuten vroeg ik de begeleider om DSC volledig af te zetten. Normaal kon dat niet, maar hij liet nog in het midden of ik het nu mocht of niet. Even verder stonden we voor een rood licht en maakte ik maar gebruik om verder in te spreken op hem en toonde hem daarna een demo-filmpje van mijn EVO. Na 15 seconden kijken keek hij hij mij aan en zij: “ ik denk dat we DSC wel mogen afleggen”
Me happy en op de eerst volgende situatie al gelijk even proberen vroeg op de gas te gaan, voor ik het wist gleed de auto al 30° dwars en kreeg ik in het opvangen hem evenveel terug dwars in de andere richting om daarna terug in het rechte spoor te komen. Wauw.. duidelijk geen katje om zonder handschoenen aan te pakken die 1M. Het tweede bochtje kwam eraan en ik kon een langere linkse de auto wat inremmen, met een lichte dot gas kwam de kont meteen weer erg breed hangen maar kon ik mits wat doseren de auto mooi dwars de bocht door sturen.
Verre van makkelijk om eerlijk te zijn, de auto stond ondertussen in MDM mode en dat zorgt ervoor dat het begin van je pedaal-travel het grootste stuk van je gas-bereik is (zowat 2cm), in tegenstelling tot niet MDM mode waar pas de laatste 20% van je pedaal-travel het gas-bereik heeft. De MDM zorgt ervoor dat je vrijwel direct gas-respons hebt maar met vervelend nadeel dat de gas te hard in komt, niet alleen dat maar ook dat het vrij “artificieel” is. Het is wat gemaakt: zelfs wanneer je met een fluwelen voetje het gaspedaal aanraakt heb je meteen een (te) heftige dot gas.
Het is een totaal andere manier van driften dan met een atmo-motor. Daar ga je in principe wanneer je de drift hebt volledig van het gas om nadien gas, en ook de drift, te onderhouden. Bij een turbo-motor en dus ook bij de 1M moet je constant dotjes gas geven en ervoor proberen te zorgen dat de turbo-druk nooit volledig weg valt. Hou je daar geen rekening mee dan heb je een kleine, korte maar vervelende delay tot wanneer de turbo-druk zich terug heeft opgebouwd. Maar ondertussen heeft dat ervoor gezorgd dat je drift is afgebroken en je op nat al gauw overgaat op wat onderstuur. Al is van dat laatste weinig te merken allround. Het is maar wanneer je als coureur een “foutje” maakt dat je gepresenteerd wordt op onderstuur. Het is zeker te vermijden wanneer je de bochten goed inremt of van een lichte aswissel gebruik maakt om de auto even te zetten.
Bovenstaande kon ik goed gebruiken wanneer ik even later een kleine rotonde voor me zag. De hoek zet je er zoals eerder gezegd héél gemakkelijk in, maat het is dan toch wat onrustig met de gas de drift onderhouden. Gelukkig is het stuurhuis danig direct (2.2 omwentelingen van lock-to-lock) dat je erg snel kan reageren. Maar dan nog valt het niet mee op nat, zeker daar je met een dergelijke krachtige motor met flink wat koppel onderweg bent.
Na 2 rondjes vond ik het welletjes en kon ik de drift mooi afmaken met een mooi uitgestuurde appel-contre-appel. Dit was één voor in de boekjes en ik was er zelf trots op
De volgende stukken bevatten verschillende soorten wegdek. Ik herinner mij vooral het stuk met betonplaten waar ik vol op trok vanaf zijn één, de auto bleef doorspinnen tot goed in de derde versnelling en kwam lichtjes opzij kijken bij elk schakelmoment. Trouwens besefte ik op dat moment dat ik maar door trok tot 5000-5500 tpm. Daarna enkele malen doorgetrokken tot 7k en ik moet zeggen dat ik weinig nut ervan zie om die laatste 1500 toeren ook te gaan opzoeken. De auto heeft echt veel koppel dat je bij het opschakelen de motor onmiddellijk oppakt en de versnelling nogmaals blijft doortrekken. Enkele malen kon had ik het lef om even door te tikken tot 200kph (op nat wegdek); ik was echt wel onder de indruk van de acceleratie. Ik denk niet dat hij moet onderdoen voor een E92 M3 in pure acceleratie. In het opnemen door de versnellingen heen is hij op zich stukken sneller dan een E92 M3. De auto was trouwens goed los want had al 7500kms op de klok.
De ophanging bleek mij een goed standaard compromis te zijn. Hij is hard maar ook niet te hard. Tevens lijkt hij op oneffen stukken goed contact te houden met de weg. Maar het blijft natuurlijk een straat-setup. Wanneer je op circuit gaat of de auto zwaar gaat beproeven op kasseien, oneffen betonbaantjes ed. Zal deze ophanging snel zijn tekorten laten zien.
Laatste puntje wat ik nog niet heb behandeld zijn de remmen. BMW producten kennende verwachtte ik niet teveel van de remmen. Is nooit een sterk punt geweest van BMW maar ik moet zeggen met de remmen van de M3 op de 1M heeft BMW dat goed voor elkaar. De initiële “bite” is goed en ze bleken na enkele sprintjes tot 200 en terug naar 40 een goed pedaal geven. Verder ondervonden dat je wel hard moet opletten om toch zoveel mogelijk in een rechte lijn te remmen. Mede door het korte chassis zou de wagen zeer makkelijk uitbreken moest er geen ABS en vooral CBC op de wagen aanwezig zijn. Remmen in de rechte lijn heeft trouwens alleen maar voordelen, je wint er een pak meters mee..
Na anderhalf uur rijden (laten we zeggen 10 minuten echt plezier) heb ik de een goede indruk kunnen maken over de 1M. In die mate dat de volgende toy-car waarschijnlijk dergelijk exemplaar wordt.
Eerste geplande mods:
- Lichtere Recaro race-stoelen
- Verlengde stuurnaaf en OMP/Sparco stuurtje
- Andere ophanging (Reiger/Moton)
Uiteindelijk na wat na-chatten met enkele instructeurs van BMW bornem kwam ik tot het besluit dat de 1M een uitdagende auto is geworden. Er valt héél wat te leren om deze auto naar je hand te kunnen zetten. De korte wielbasis zorgt ervoor dat hij erg nerveus is en het korte stuurhuis dat hij bijzonder direct stuurt. De remmen geven de rijder echt vertrouwen. Grootste gewenning is zeker het “kunstmatig en harde” inkomen van het gas wanneer je echt precies zou willen doseren. Maar ik neem aan dat dit op termijn went en je je rijstijl daarop gaat voorzien. Om de drift even clean en uitgelijnd zullen zijn als met een atmo-motor zal afwachten blijven.
Verder: in mijn haast om mij te focussen op het rijplezier met de 1M heb ik vergeten om de te zien hoeveel beenruimte er is voor passagiers achteraan of hoe groot de koffer is, als iemand verder kan aanvullen...
Vanmiddag ondertussen de verkoper van Monserez Kortrijk aan de lijn gehad om te polsen hoe het was geweest. Ik kon alleen maar zeggen dat het goed was en dat ik er werk van maak om de GT-R straks aan de man te brengen. Tijd voor een een nieuwe vélo zoals ze hier zeggen..
Normaal kon ik dus vorige week donderdag (via DF) een halve dag rijden met de 1M coupé maar uiteindelijk is dat dus niet door gegaan (dank u Sander van Es). Ik had ondertussen al bij BMW Monserez Kortrijk (België) geweest voor een prijs aanvraag. Ik had toen ook de verkoper mede gedeeld dat ik de auto eerst wou rijden voor ik zou kopen. Ik ben al danig ontgoocheld geweest in auto’s dat ik de auto wil proberen op de manier waarop ik met een auto rijd.
Blijkbaar had die goed geluisterd want vrijdag kreeg ik een telefoontje hoe het geweest was met de 1M. Ik antwoordde “slecht” en deed hem het verhaal waarom het donderdag niet kon door gaan.
Uiteindelijk gevraagd of zij niks konden regelen want ik wil eigenlijk snel een beslissing gaan nemen (al hangt dat nog af van wanneer de GT-R de deur uit is). Ik vroeg hem dan ook of zij niks konden regelen. Hij belde meteen BMW Bornem op om te zien of er ergens tussen de verschillende pers-uitleningen een plekje vrij was. Men zou mij op de hoogte houden.
Gisterenavond om 16u kreeg ik uiteindelijk een telefoontje dat de wagen morgen nog vrij was en dat er nog een slot vrij was om ermee te rijden. In allerijl dus moeten regelen dat ik vanmorgen de auto kon proberen.
Vanmorgen om 10u afgesproken in Bornem. Ik was er reeds om 9u45, na wat administratieve poespas konden we eindelijk gaan rijden. Ik had gehoopt op een vrije rit maar dat zat er niet in. Het moest begeleid. De begeleider reed ook de eerste 5 minuten de wagen warm. Daarna was het aan mezelf. Ik had explicitiet gevraagd om een route met veel slechte wegen echter zat dat er niet echt in en moesten ze zich houden aan de standaard “dynamisch route” van BMW. Het begon met een stukje autosnelweg wat mij weinig boeide, heb de auto dan ook braaf verder warm gereden en al wat koppeling-gewenning opgedaan. Uiteindelijk kon ik afrijden en kwamen we op wat interessanter wegen. Na 10 minuten vroeg ik de begeleider om DSC volledig af te zetten. Normaal kon dat niet, maar hij liet nog in het midden of ik het nu mocht of niet. Even verder stonden we voor een rood licht en maakte ik maar gebruik om verder in te spreken op hem en toonde hem daarna een demo-filmpje van mijn EVO. Na 15 seconden kijken keek hij hij mij aan en zij: “ ik denk dat we DSC wel mogen afleggen”
Me happy en op de eerst volgende situatie al gelijk even proberen vroeg op de gas te gaan, voor ik het wist gleed de auto al 30° dwars en kreeg ik in het opvangen hem evenveel terug dwars in de andere richting om daarna terug in het rechte spoor te komen. Wauw.. duidelijk geen katje om zonder handschoenen aan te pakken die 1M. Het tweede bochtje kwam eraan en ik kon een langere linkse de auto wat inremmen, met een lichte dot gas kwam de kont meteen weer erg breed hangen maar kon ik mits wat doseren de auto mooi dwars de bocht door sturen.
Verre van makkelijk om eerlijk te zijn, de auto stond ondertussen in MDM mode en dat zorgt ervoor dat het begin van je pedaal-travel het grootste stuk van je gas-bereik is (zowat 2cm), in tegenstelling tot niet MDM mode waar pas de laatste 20% van je pedaal-travel het gas-bereik heeft. De MDM zorgt ervoor dat je vrijwel direct gas-respons hebt maar met vervelend nadeel dat de gas te hard in komt, niet alleen dat maar ook dat het vrij “artificieel” is. Het is wat gemaakt: zelfs wanneer je met een fluwelen voetje het gaspedaal aanraakt heb je meteen een (te) heftige dot gas.
Het is een totaal andere manier van driften dan met een atmo-motor. Daar ga je in principe wanneer je de drift hebt volledig van het gas om nadien gas, en ook de drift, te onderhouden. Bij een turbo-motor en dus ook bij de 1M moet je constant dotjes gas geven en ervoor proberen te zorgen dat de turbo-druk nooit volledig weg valt. Hou je daar geen rekening mee dan heb je een kleine, korte maar vervelende delay tot wanneer de turbo-druk zich terug heeft opgebouwd. Maar ondertussen heeft dat ervoor gezorgd dat je drift is afgebroken en je op nat al gauw overgaat op wat onderstuur. Al is van dat laatste weinig te merken allround. Het is maar wanneer je als coureur een “foutje” maakt dat je gepresenteerd wordt op onderstuur. Het is zeker te vermijden wanneer je de bochten goed inremt of van een lichte aswissel gebruik maakt om de auto even te zetten.
Bovenstaande kon ik goed gebruiken wanneer ik even later een kleine rotonde voor me zag. De hoek zet je er zoals eerder gezegd héél gemakkelijk in, maat het is dan toch wat onrustig met de gas de drift onderhouden. Gelukkig is het stuurhuis danig direct (2.2 omwentelingen van lock-to-lock) dat je erg snel kan reageren. Maar dan nog valt het niet mee op nat, zeker daar je met een dergelijke krachtige motor met flink wat koppel onderweg bent.
Na 2 rondjes vond ik het welletjes en kon ik de drift mooi afmaken met een mooi uitgestuurde appel-contre-appel. Dit was één voor in de boekjes en ik was er zelf trots op
De volgende stukken bevatten verschillende soorten wegdek. Ik herinner mij vooral het stuk met betonplaten waar ik vol op trok vanaf zijn één, de auto bleef doorspinnen tot goed in de derde versnelling en kwam lichtjes opzij kijken bij elk schakelmoment. Trouwens besefte ik op dat moment dat ik maar door trok tot 5000-5500 tpm. Daarna enkele malen doorgetrokken tot 7k en ik moet zeggen dat ik weinig nut ervan zie om die laatste 1500 toeren ook te gaan opzoeken. De auto heeft echt veel koppel dat je bij het opschakelen de motor onmiddellijk oppakt en de versnelling nogmaals blijft doortrekken. Enkele malen kon had ik het lef om even door te tikken tot 200kph (op nat wegdek); ik was echt wel onder de indruk van de acceleratie. Ik denk niet dat hij moet onderdoen voor een E92 M3 in pure acceleratie. In het opnemen door de versnellingen heen is hij op zich stukken sneller dan een E92 M3. De auto was trouwens goed los want had al 7500kms op de klok.
De ophanging bleek mij een goed standaard compromis te zijn. Hij is hard maar ook niet te hard. Tevens lijkt hij op oneffen stukken goed contact te houden met de weg. Maar het blijft natuurlijk een straat-setup. Wanneer je op circuit gaat of de auto zwaar gaat beproeven op kasseien, oneffen betonbaantjes ed. Zal deze ophanging snel zijn tekorten laten zien.
Laatste puntje wat ik nog niet heb behandeld zijn de remmen. BMW producten kennende verwachtte ik niet teveel van de remmen. Is nooit een sterk punt geweest van BMW maar ik moet zeggen met de remmen van de M3 op de 1M heeft BMW dat goed voor elkaar. De initiële “bite” is goed en ze bleken na enkele sprintjes tot 200 en terug naar 40 een goed pedaal geven. Verder ondervonden dat je wel hard moet opletten om toch zoveel mogelijk in een rechte lijn te remmen. Mede door het korte chassis zou de wagen zeer makkelijk uitbreken moest er geen ABS en vooral CBC op de wagen aanwezig zijn. Remmen in de rechte lijn heeft trouwens alleen maar voordelen, je wint er een pak meters mee..
Na anderhalf uur rijden (laten we zeggen 10 minuten echt plezier) heb ik de een goede indruk kunnen maken over de 1M. In die mate dat de volgende toy-car waarschijnlijk dergelijk exemplaar wordt.
Eerste geplande mods:
- Lichtere Recaro race-stoelen
- Verlengde stuurnaaf en OMP/Sparco stuurtje
- Andere ophanging (Reiger/Moton)
Uiteindelijk na wat na-chatten met enkele instructeurs van BMW bornem kwam ik tot het besluit dat de 1M een uitdagende auto is geworden. Er valt héél wat te leren om deze auto naar je hand te kunnen zetten. De korte wielbasis zorgt ervoor dat hij erg nerveus is en het korte stuurhuis dat hij bijzonder direct stuurt. De remmen geven de rijder echt vertrouwen. Grootste gewenning is zeker het “kunstmatig en harde” inkomen van het gas wanneer je echt precies zou willen doseren. Maar ik neem aan dat dit op termijn went en je je rijstijl daarop gaat voorzien. Om de drift even clean en uitgelijnd zullen zijn als met een atmo-motor zal afwachten blijven.
Verder: in mijn haast om mij te focussen op het rijplezier met de 1M heb ik vergeten om de te zien hoeveel beenruimte er is voor passagiers achteraan of hoe groot de koffer is, als iemand verder kan aanvullen...
Vanmiddag ondertussen de verkoper van Monserez Kortrijk aan de lijn gehad om te polsen hoe het was geweest. Ik kon alleen maar zeggen dat het goed was en dat ik er werk van maak om de GT-R straks aan de man te brengen. Tijd voor een een nieuwe vélo zoals ze hier zeggen..
-
Aernoudt
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Leuke verslagen maken kun je in elk geval vast wel 
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Weet je wat mij in dit relaas nou vooral opvalt?
Dat een buitenlander een halve dag in die Nederlandse DF auto had mogen rijden en dat mij als oergermaan van Nederlandschen bloede nog niet eens een half uur beloofd kon worden!!!
Nou vooruit, omdat de man met de mysterieuze nick de moeite heeft genomen zijn relaas hier te plaatsen, een kleine smiley
Dat een buitenlander een halve dag in die Nederlandse DF auto had mogen rijden en dat mij als oergermaan van Nederlandschen bloede nog niet eens een half uur beloofd kon worden!!!
Nou vooruit, omdat de man met de mysterieuze nick de moeite heeft genomen zijn relaas hier te plaatsen, een kleine smiley
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 1 Serie M Coupé
leuk verhaal.
zeg je nou dat de MDM modus (M modus?)
de wireless throttle niet meer zo mooi vloeiend werkt?
maar gewone modus wel?
dan kan het maar zo zijn dat er een update komt van die M modus als meer mensen dat vinden, of je hebt net een ? model...
je hebt er in elk geval even van mogen proeven
zeg je nou dat de MDM modus (M modus?)
de wireless throttle niet meer zo mooi vloeiend werkt?
maar gewone modus wel?
dan kan het maar zo zijn dat er een update komt van die M modus als meer mensen dat vinden, of je hebt net een ? model...
je hebt er in elk geval even van mogen proeven
-
Onlinemrbbs
- Berichten: 1498
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Even nuanceren, ik bedoelde een halve dag weg voor een half uurtje te kunnen sturenHielke schreef:Weet je wat mij in dit relaas nou vooral opvalt?
Dat een buitenlander een halve dag in die Nederlandse DF auto had mogen rijden en dat mij als oergermaan van Nederlandschen bloede nog niet eens een half uur beloofd kon worden!!!![]()
Nou vooruit, omdat de man met de mysterieuze nick de moeite heeft genomen zijn relaas hier te plaatsen, een kleine smiley
Ik ben niet meer of min dan een ander hoor :o
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: BMW 1 Serie M Coupé
Hielke 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Kadett en 7 gasten
