Vergeet EVO's, bmw's, Porsche's ik heb net zoveel lol gehad
- markk
- Berichten: 3895
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Vergeet EVO's, bmw's, Porsche's ik heb net zoveel lol gehad
met de 206gti van mn vrouw.
Vanochtend in de regen mn dochter wegbrengen naar haar verzorgpaard. Met de EVO. Rustig warmgereden en toen een paar keer alle paarden de vrije teugels gegeven. Heerlijk. Nadeel is enkel als het regent, het minder dan 10graden Celcius buiten is en alles warm is dat er bijna geen normale bocht meer aan te pas komt. Alles moet gewoon dwars in z'n 2 en dat gaat uitstekend door de korte bak, de bruut inkomende turbo en een kort stuurhuis om het op te vangen...
Vanmiddag toen het opklaarde even met de BoxsterS gaan rijden, open uiteraard, samen met de vrouw. Zoveel anders, zoveel minder bruut, meer comfort en "cleaner". Huilende 6-cylinder boxer achter je, de wind om je heen, het inlaatgeluid. Toppie, alleen blijf je op zo'n nat wegdek een sperdiff missen in een korte bocht / drift...
Zojuist weer mn dochter opgehaald. In de stromende regen, met de 206gti van mn vrouw. Man, man, man wat een lol. 138pk op <1000kg, simpele atmo vier cylinder die sinds de middendemper is vervangen door een rechte pijp en uitmond in een Supersprint eind/sport demper heerlijk klinkt en ploft. Gas los bochtje in, achterkantje dribbelt een beetje, beetje tegensturen en vol gas de boch weer uit waarbij de voorbanden naar grip zoeken. Allemaal niet met jezus snelheden maar gewoon rustig in 2e versnelling tussen de 40 en 90. Auto staat momenteel op z'n originele 15" en 185cm brede zomerbanden dus er is niet veel nodig om de grip te verbreken en een beetje te spelen.
Ja het is geen zes cylinder boxer die huilt, ja we komen niet boven de 100 per half uur, ja het gaat niet full-lock dwars zoals een M3 of EVO, maar man oh man wat een lol. Licht, controleerbaar, speels, snel zat, heerlijke stuurtje/stuurgevoel, lekker gasrespons, een heerlijke sound / schreeuw bij 5000rpm en verder, etc., etc.
Echt een auto die je weer even met de voetjes op de grond zet. Je hebt geen EVO met meer dan 300pk en sperdiffs nodig, je hebt geen Porsche roadster nodig, je hebt geen M3 nodig om lol te hebben in een auto. Simpele 206gti voldoet uitstekend op een regenachtige dag. Beste 40.000 gulden (!) die ik ooit heb uitgegeven 7 jaar geleden...
Mark.
Vanochtend in de regen mn dochter wegbrengen naar haar verzorgpaard. Met de EVO. Rustig warmgereden en toen een paar keer alle paarden de vrije teugels gegeven. Heerlijk. Nadeel is enkel als het regent, het minder dan 10graden Celcius buiten is en alles warm is dat er bijna geen normale bocht meer aan te pas komt. Alles moet gewoon dwars in z'n 2 en dat gaat uitstekend door de korte bak, de bruut inkomende turbo en een kort stuurhuis om het op te vangen...
Vanmiddag toen het opklaarde even met de BoxsterS gaan rijden, open uiteraard, samen met de vrouw. Zoveel anders, zoveel minder bruut, meer comfort en "cleaner". Huilende 6-cylinder boxer achter je, de wind om je heen, het inlaatgeluid. Toppie, alleen blijf je op zo'n nat wegdek een sperdiff missen in een korte bocht / drift...
Zojuist weer mn dochter opgehaald. In de stromende regen, met de 206gti van mn vrouw. Man, man, man wat een lol. 138pk op <1000kg, simpele atmo vier cylinder die sinds de middendemper is vervangen door een rechte pijp en uitmond in een Supersprint eind/sport demper heerlijk klinkt en ploft. Gas los bochtje in, achterkantje dribbelt een beetje, beetje tegensturen en vol gas de boch weer uit waarbij de voorbanden naar grip zoeken. Allemaal niet met jezus snelheden maar gewoon rustig in 2e versnelling tussen de 40 en 90. Auto staat momenteel op z'n originele 15" en 185cm brede zomerbanden dus er is niet veel nodig om de grip te verbreken en een beetje te spelen.
Ja het is geen zes cylinder boxer die huilt, ja we komen niet boven de 100 per half uur, ja het gaat niet full-lock dwars zoals een M3 of EVO, maar man oh man wat een lol. Licht, controleerbaar, speels, snel zat, heerlijke stuurtje/stuurgevoel, lekker gasrespons, een heerlijke sound / schreeuw bij 5000rpm en verder, etc., etc.
Echt een auto die je weer even met de voetjes op de grond zet. Je hebt geen EVO met meer dan 300pk en sperdiffs nodig, je hebt geen Porsche roadster nodig, je hebt geen M3 nodig om lol te hebben in een auto. Simpele 206gti voldoet uitstekend op een regenachtige dag. Beste 40.000 gulden (!) die ik ooit heb uitgegeven 7 jaar geleden...
Mark.
-
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Ja daar heb je volkomen gelijk.
Dit is voor mij ook een van de reden dat al die extreem dure kneiters bij mij de deur uit zijn. Had ooit een z4 mcoupe in gedachten of een 2e hands GT3 RS. Ik moet het niet meer. Te duur als je ziet dan ik met minder net zoveel of soms meer fun heb.
Ik moet gewoon de goedkoopste rwd hebben met 250 plus pk klaar. De auto naar je hand zetten met een paar tweaks en het is top.
Dit is voor mij ook een van de reden dat al die extreem dure kneiters bij mij de deur uit zijn. Had ooit een z4 mcoupe in gedachten of een 2e hands GT3 RS. Ik moet het niet meer. Te duur als je ziet dan ik met minder net zoveel of soms meer fun heb.
Ik moet gewoon de goedkoopste rwd hebben met 250 plus pk klaar. De auto naar je hand zetten met een paar tweaks en het is top.
- RudolfNW
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:10
- Locatie: Heerenveen
206 is inderdaad een top auto om mee te spelen.
Heel makkelijk lift off oversteer!
Heb zelf een 1.4hdi, maar ook zeer speels. zeker op hogere snelheid...80/100km/h dan een afrit nemen en je kunt hem best goed in overstuur houden.
GTI is zeker de topper!
De latere RC en de SW hebben een aangepaste achterophanging, die gaat minder lekker in overstuur.
Heel makkelijk lift off oversteer!
Heb zelf een 1.4hdi, maar ook zeer speels. zeker op hogere snelheid...80/100km/h dan een afrit nemen en je kunt hem best goed in overstuur houden.
GTI is zeker de topper!
De latere RC en de SW hebben een aangepaste achterophanging, die gaat minder lekker in overstuur.
- kris
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59

"Je hebt geen EVO met meer dan 300pk en sperdiffs nodig, je hebt geen Porsche roadster nodig, je hebt geen M3 nodig om lol te hebben in een auto."
maar het oog wil ook wat

en fwiw, vraag Markk is welke wagen hij zou kiezen mocht hij maar 1 wagen bezitten...
tuurlijk heb je geen evo, porsche of M3 nodig, maar ze zijn altijd nice to have...
net hetzelfde dat je niet elke dag kaviaar oid moet eten... ook een simpel pak friet kan supper smaken...
- Thom
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
- Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI
Prachtig hoe enthousiast je altijd uit dat wagentje komt Mark!
Vorig jaar met het beestje naar de Ring geweest en ik moet zeggen, het was een erg leuke dag. Eigenlijk net zo veel fun als met je andere auto's! Over binnenweggetjes door de Eiffel met 2 Nederlandse BMW's in ons kielzog, een spannend momentje op een halfnatte Ring, geweldig. Met die uitlaat klinkt hij ook nog eens erg goed!

Vorig jaar met het beestje naar de Ring geweest en ik moet zeggen, het was een erg leuke dag. Eigenlijk net zo veel fun als met je andere auto's! Over binnenweggetjes door de Eiffel met 2 Nederlandse BMW's in ons kielzog, een spannend momentje op een halfnatte Ring, geweldig. Met die uitlaat klinkt hij ook nog eens erg goed!
- Robin
- Berichten: 55765
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Poen is 1. Het wordt 'te 'duur allemaal.
Maar op nat fun hebben met een fwd is bij mij zo'n 10 jaar geleden voor 't laatst gebeurd...
Anyway. Je kunt ook een E30 M3/325i E30 of een Sierra Cosworth 'halen'(die eerste had je al) en daar mee in de regen boenderen. Hoeft niet duur te zijn en is 3dubbel zoniet 4dubbel de fun van wat ik uit die 206GTI haal.
Als u begrijpt wat ik bedoel. :twisted:
Maar op nat fun hebben met een fwd is bij mij zo'n 10 jaar geleden voor 't laatst gebeurd...
Anyway. Je kunt ook een E30 M3/325i E30 of een Sierra Cosworth 'halen'(die eerste had je al) en daar mee in de regen boenderen. Hoeft niet duur te zijn en is 3dubbel zoniet 4dubbel de fun van wat ik uit die 206GTI haal.
Als u begrijpt wat ik bedoel. :twisted:
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
Herkenbaar.
Ik heb een paar jaartjes een 205 1.9 gehad. MEGALOL met dat ding.
De E30 M3 is gaver, maar eigenlijk alleen maar vanwege driften. Ik herinner me nog goed dat ik de eerste paar keer de E30 groot, zwaar en lomp vond aanvoelen!!
Ik zou niet meer terugwillen trouwens
Met zulk weer is het zo megagaaf om overal doorheen te glijden. Ik heb niks anders nodig.
Ik heb een paar jaartjes een 205 1.9 gehad. MEGALOL met dat ding.
De E30 M3 is gaver, maar eigenlijk alleen maar vanwege driften. Ik herinner me nog goed dat ik de eerste paar keer de E30 groot, zwaar en lomp vond aanvoelen!!
Ik zou niet meer terugwillen trouwens

- Robin
- Berichten: 55765
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Cupra R
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04
Leuk om te lezen zegt iemand, ik dus die ook een 206GTI heeft gehad.
De Ibiza Cupra R die ik nu heb is qua speelsheid vergelijkbaar met de GTI alleen is het onderstel wat speelser om lekker mee te gooien en heb ik nu natuurlijk een flinke pak meer vermogen zodat alles net effe harder gaat zeker dankzij het sper waarbij je bij het betere gooi en smijtwerk de achterkant de voorkant voelt inhalen maar door gewoon te gassen alles weer rechttrekt. Al denk ik wel als beiden de 206GTI en de Cupra R beiden hetzelfde vermogen zouden hebben de GTI ietsie sneller zal zijn op een echt bochtige B-weg vanwege het wat strakkere bochtgedrag.
De Ibiza Cupra R die ik nu heb is qua speelsheid vergelijkbaar met de GTI alleen is het onderstel wat speelser om lekker mee te gooien en heb ik nu natuurlijk een flinke pak meer vermogen zodat alles net effe harder gaat zeker dankzij het sper waarbij je bij het betere gooi en smijtwerk de achterkant de voorkant voelt inhalen maar door gewoon te gassen alles weer rechttrekt. Al denk ik wel als beiden de 206GTI en de Cupra R beiden hetzelfde vermogen zouden hebben de GTI ietsie sneller zal zijn op een echt bochtige B-weg vanwege het wat strakkere bochtgedrag.
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Hendrik Kinderman: de Mini is de goedkoopste auto waar ik ooit enorm veel plezier mee heb gehad. Zodra je de kans hebt: kopen!
Ook een leuke auto voor weinig (ƒ 800,-) was destijds mijn roestige Fiat Ritmo. Een 1300 met (ik geloof) 60 pk. Een vreselijk slechte auto (de pook brak o.a. af!) Maar het reed gewoon ontzettend gaaf.
Ook een leuke auto voor weinig (ƒ 800,-) was destijds mijn roestige Fiat Ritmo. Een 1300 met (ik geloof) 60 pk. Een vreselijk slechte auto (de pook brak o.a. af!) Maar het reed gewoon ontzettend gaaf.
- Jeroen
- Berichten: 1113
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Doet me denken aan de Golf II GTi die ik kortgeleden heb weggedaan. Een vreselijk oude auto, en ik ben blij dat ik er vanaf ben, maar wat een stuurplezier, a la 205 GTi, maar dan iets minder extreem. Maar wel: rotonde op, insturen, iets gas liften, en vervolgens fraai overstuurd eroverheen. Dat spelletje is eindeloos, en die GTi kon het super.
Markk's moderne hotch hatch biedt het nog wel, maar volgens mij zijn steeds meer hatches 'idiot proof'. De nieuwe Mini bijvoorbeeld, beheerst die dit ook? En wat te denken van de nieuwe 207? Volgens mij wordt het allemaal steeds minder....en steeds meer idiot proof.
Markk's moderne hotch hatch biedt het nog wel, maar volgens mij zijn steeds meer hatches 'idiot proof'. De nieuwe Mini bijvoorbeeld, beheerst die dit ook? En wat te denken van de nieuwe 207? Volgens mij wordt het allemaal steeds minder....en steeds meer idiot proof.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Lol hebben kan je in iedere auto als je maar genoeg snelheid kan opbouwen om het onderstel tot leven te brengen. Dus een SRV wagen valt even buiten het verhaal.
Zelfs met een Golf IV 1.6 kan je lol hebben , op 15 inch schuift zo'n ding op snelheid ook gewoon over voor en achterkant weg, smerend van bocht naar bocht, hangend op een oor. Oude mini 1.3, dikke pret, gooien en smijten, nieuwe mini cooper parklane, ook mee uitgeleefd, gaat prima. Je hebt gewoon geen 300 pk propellor nodig om lol te hebben met rijden.
Zelfs met een Golf IV 1.6 kan je lol hebben , op 15 inch schuift zo'n ding op snelheid ook gewoon over voor en achterkant weg, smerend van bocht naar bocht, hangend op een oor. Oude mini 1.3, dikke pret, gooien en smijten, nieuwe mini cooper parklane, ook mee uitgeleefd, gaat prima. Je hebt gewoon geen 300 pk propellor nodig om lol te hebben met rijden.
- Wim te Riet
- Berichten: 1628
- Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
- Auto: Saab 9-3
- Locatie: Winterswijk
Een (classic) Mini is met 100 pk een vreselijk bruut scheurijzer en een Kever met 125 pk is big fun, maar een Golf V met 125 pk lijkt me slaapverwekkend.
Volgens mij klopt onderstaande stelling wel aardig:
Hoe beter het onderstel en/of hoe zwaarder de auto, hoe meer pk's nodig zijn om 'spannend' te worden.
Voorbeeld:
Een Lotus Elise met 125 pk 'went' heel snel...
Volgens mij klopt onderstaande stelling wel aardig:
Hoe beter het onderstel en/of hoe zwaarder de auto, hoe meer pk's nodig zijn om 'spannend' te worden.
Voorbeeld:
Een Lotus Elise met 125 pk 'went' heel snel...
-
- Berichten: 5523
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Robin schreef:Poen is 1. Het wordt 'te 'duur allemaal.
Maar op nat fun hebben met een fwd is bij mij zo'n 10 jaar geleden voor 't laatst gebeurd...
Anyway. Je kunt ook een E30 M3/325i E30 of een Sierra Cosworth 'halen'(die eerste had je al) en daar mee in de regen boenderen. Hoeft niet duur te zijn en is 3dubbel zoniet 4dubbel de fun van wat ik uit die 206GTI haal.
Als u begrijpt wat ik bedoel. :twisted:
Ik heb nu samen met een vriend een Ford Sierra GT. Gekocht voor het astronomische bedrag van 350 euro. Elke avond als het geregend heeft gaan we rijden. Iedere bocht volledig haaks. Beste 350 Euro ever spend!!
Nee, doe mij maar RWD. Heb net nog even met een MG 160Pk hier op de spaanse bergwegen van Altea zitten sturen. Ondanks dat de mg vol met fouten zit is het echt een blast om mee te rijden. Asfalt is hier spekglad, met name de rotondes. Ik heb nog nooit zulke mooie drifts gemaakt in een rwd zonder sper.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Gus, Peter-Paul, sitechris en 4 gasten