E46 320d: bonkend geluid rechtsachter
- Raimond
E46 320d: bonkend geluid rechtsachter
Sinds een paar dagen hoor ik tijdens het rijden af en toe een hard bonkend geluid vanuit de achterkant, het lijkt van rechtsachter te komen. Ik hoor het met name als ik over drempel of kuilen rijdt, en soms ook bij krappe bochten rechtsaf.
Tevens is me opgevallen, dat mijn stuur niet meer gecentreerd staat; ik moet ca. 20-30 graden naar links sturen om rechtdoor te rijden.
Als ik op de achterkant van de auto duw, veert hij normaal, maar er komt wel een piepend geluid ergens uit de ophanging rechts.
Ik heb geprobeerd onder de auto te kijken (niet handig zonder brug o.i.d.) maar daar zie ik niets vreemds (ik heb er alleen niet veel verstand van...)
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Gaat om een 320d uit '98, handgeschakeld met 208K op de teller.
Tevens is me opgevallen, dat mijn stuur niet meer gecentreerd staat; ik moet ca. 20-30 graden naar links sturen om rechtdoor te rijden.
Als ik op de achterkant van de auto duw, veert hij normaal, maar er komt wel een piepend geluid ergens uit de ophanging rechts.
Ik heb geprobeerd onder de auto te kijken (niet handig zonder brug o.i.d.) maar daar zie ik niets vreemds (ik heb er alleen niet veel verstand van...)
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Gaat om een 320d uit '98, handgeschakeld met 208K op de teller.
- ArjanS
Re: E46 320d: bonkend geluid rechtsachter
silent block, oftewel ophangrubber.
Heb ik ook al met beide E36ers gehad.
- Niels
- Auto: Prius+
Als jouw stuur sinds het geluid scheef staat dan lijkt me dat je geen probleem achter hebt maar voor. Je sporing zal niet goed meer staan door dat er iets in de voorwiel ophanging kapot is. Misschien dat een voorveer is geknapt waardoor een van de wielen iets meer inveert dan normaal is.
Op de brug zetten en je weet het snel genoeg denk ik.
Op de brug zetten en je weet het snel genoeg denk ik.
- GTRene
wat in theorie ook zou kunnen is dat je topmount achter kaduk is...
het sturen kan vertaald worden door bv, stel je wielstand achter is door het probleem wat je hebt niet goed meer (denk aan kaduk topmount of bv de E46 verhalen van gescheurd chassis achter)
en daardoor moet je dan bijsturen om rechtuit te gaan...
het kan dan ook bv als je ineens vanuit z'n 2 veel gas geeft (versnelt) dat het stuurgedrag weer anders wordt, probeer maar eens...dan weet je zeker dat het achter niet meer oke is...
het sturen kan vertaald worden door bv, stel je wielstand achter is door het probleem wat je hebt niet goed meer (denk aan kaduk topmount of bv de E46 verhalen van gescheurd chassis achter)
en daardoor moet je dan bijsturen om rechtuit te gaan...
het kan dan ook bv als je ineens vanuit z'n 2 veel gas geeft (versnelt) dat het stuurgedrag weer anders wordt, probeer maar eens...dan weet je zeker dat het achter niet meer oke is...
- Bert ///M3
+1ArjanS schreef:silent block, oftewel ophangrubber.
Als dat rubber er uit ligt dan staat 1 van de achterwielen scheef en wil je auto inderdaad vanzelf de bocht om.
Je kan dit zelfs gewoon fysiek zien, ga naast je auto staan en kijk naar de achterwielen, je ziet dan gewoon dat de sporing niet klopt.
@Niels als je achterwielen er scheef onder staan gaat een auto ook van zichzelf naar 1 kant trekken.
- ArjanS
Wat Bert zegt:
Mijn rechterachterwiel stond ook scheef door de kapotte silent block, en stuur idd scheef. Kan haast niet missen...... Was €75 euro kwijt voor de reparatie, incl uurloon.
Daarna wel weer even uit laten lijnen!
Mijn rechterachterwiel stond ook scheef door de kapotte silent block, en stuur idd scheef. Kan haast niet missen...... Was €75 euro kwijt voor de reparatie, incl uurloon.
Daarna wel weer even uit laten lijnen!
- Niels
Ah, ok! Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad maar als er een achterwiel niet recht spoort dan zal een auto zeker van z'n lijn afwillen.
- GTRene
zelfs als er 1 wiel achter iets kleiner is dan de andere kan ie al meesturen, zo had ik dat laatst, ik moet 1 van men wielen nogmaals uitbalanceren, dus ik draaide ff 1 oude er weer onder...Niels schreef:Ah, ok! Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad maar als er een achterwiel niet recht spoort dan zal een auto zeker van z'n lijn afwillen.
nwe wiel/band, 275/30/19 en oude versleten 265/30/19
een klein verschil, maar als je redelijk gas gaf wilde ie hem zo bijsturen

misschien met een open diff minder, maar met een sper wel zo bleek.
was rechtsachter, en hij stuurde/trok dan wat (als je redelijk gas gaf) naar rechts

-
als je dit soort onzin gaat opschrijven is het wellicht beter om het qua techniek bij lezen/discussie te houden ipv adviseren.Niels schreef:Als jouw stuur sinds het geluid scheef staat dan lijkt me dat je geen probleem achter hebt maar voor.
- Niels
Ach Steve mag ik ook eens het hele plaatje niet hebben overzien?
- Raimond
vandaag op de boulevard van zandvoort (klinkerweg met redelijk veel hobbels) begon de kont aardig te zwabberen, terwijl op weg ernaartoe op de snelweg een lange bocht met 130-140 geen enkel raar gevoel gaf..
ik laat deze auto voorlopig staan en maak binnenkort een afspraak bij de dealer.
ik laat deze auto voorlopig staan en maak binnenkort een afspraak bij de dealer.
- Martin van der Zwaard
Laat ze meteen aan beide kanten vervangen.
Anders heb je ongetwijfeld op korte termijn de andere kant er ook uit liggen en kan je weer uitlijnen.
Anders heb je ongetwijfeld op korte termijn de andere kant er ook uit liggen en kan je weer uitlijnen.
-
Ik zou de dealer even achterwege laten en de auto even naar Uden brengen.
- Raimond
Het waren inderdaad de rubbers van de achterophanging. Echter, gaat het mij incl uitlijnen zo'n 380 euro kosten en niet de 75 waar Arjan het over had 

- Peric
Je schrijft ook 'rubbers', dus 2 keer zoveel werk. En goed uitlijnen zijn ze ook wel even mee bezig.
Desalniettemin aardig aan de prijs..
Desalniettemin aardig aan de prijs..