Vijverliefhebbers op df
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Re: Vijverliefhebbers op df
Erg gaaf 

- Jelmer850i
erg mooi idd!
- Petrolhead Tom
Prachtige vijver zeg!!
- SteV6
Beste vijverliefhebbers,
Hoe kijken jullie tegen de waterkwaliteit testsetjes aan? Omdat ik weer eens last heb van zweefalg en de drijfplanten niet meer willen aanslaan (of ben ik te ongeduldig hiermee?) heb ik eens wat gemeten:
PH = 7.2 (middaguur)
KH = 2
GH = 18
Nitriet en nitraatwaardes heb ik niet gemeten.
Nu kan je enorm veel vinden over deze waardes op het net, maar achter bijna alle info zitten commerciële sites die van alles aanbieden om het "probleem" van je vijver te verhelpen.
De waterlelies, lissen en lisdodde doen het prima. Zuustofplanten in mandjes groeien als kool, alleen de drijfplanten laten het m.i. dus flink afweten. De vissen schijnen ook nergens last van te hebben. Alleen door de zweefalg is het zicht beperkt tot een cm of 35-40 in plaats van de 80-90cm die ik gewend was de afgelopen jaren.
Stephan
Hoe kijken jullie tegen de waterkwaliteit testsetjes aan? Omdat ik weer eens last heb van zweefalg en de drijfplanten niet meer willen aanslaan (of ben ik te ongeduldig hiermee?) heb ik eens wat gemeten:
PH = 7.2 (middaguur)
KH = 2
GH = 18
Nitriet en nitraatwaardes heb ik niet gemeten.
Nu kan je enorm veel vinden over deze waardes op het net, maar achter bijna alle info zitten commerciële sites die van alles aanbieden om het "probleem" van je vijver te verhelpen.
De waterlelies, lissen en lisdodde doen het prima. Zuustofplanten in mandjes groeien als kool, alleen de drijfplanten laten het m.i. dus flink afweten. De vissen schijnen ook nergens last van te hebben. Alleen door de zweefalg is het zicht beperkt tot een cm of 35-40 in plaats van de 80-90cm die ik gewend was de afgelopen jaren.
Stephan
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Hier geen fervent vijver- en/of koiliefhebber maar we hebben wel een leuk vijvertje in de tuin denk ik 
Zit voornamelijk karper in, daarnaast 3 koi's en wat goudvissen.

Zit voornamelijk karper in, daarnaast 3 koi's en wat goudvissen.
- jaydee

@SteV6:
Bij de vijverzaak waar mijn vrouw het water uit onze vijver heeft laten testen raden ze GH 15, KH 10 en PH 7 aan. GH en KH lijken mij persoonlijk aan de hoge kant, maar onze vijver is wel helderder dan hij in jaren geweest is...
- SteV6
Wat hebben jullie allemaal aan de vijver moeten toevoegen om 'm helderder te krijgen?
Hierbij overigens een foto van m'n visjes een paar weken terug (8 april):

Stephan
Hierbij overigens een foto van m'n visjes een paar weken terug (8 april):
Stephan
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Ach wat is vol... Als het te vol zou zijn, zouden die karpers niet zo groot zijn geworden. Het meeste spul dat erin zit is ruim 2x zo groot worden sinds ze erin gezet zijn.jaydee schreef:Ik dacht dat mijn vijver (+/- 3 m³) vol was met een een stuk of 30 goudvissen...
@SteV6:
Bij de vijverzaak waar mijn vrouw het water uit onze vijver heeft laten testen raden ze GH 15, KH 10 en PH 7 aan. GH en KH lijken mij persoonlijk aan de hoge kant, maar onze vijver is wel helderder dan hij in jaren geweest is...
Onze vijver is overigens voorzien van een filter. Eens in de zoveel tijd zit die vol, maar als ie is schoongemaakt is het weer binnen 2 dagen glashelder

- Petrolhead Tom
Wij hebben op dit moment alleen een biologisch filter. De uv lamp hebben we er tussenweg gehaald omdat die niet meer nodig was. Er zit nu een mooi evenwicht in. Ik zal deze week eens foto's laten maken.
- jaydee
Onze waarden waren behoorlijk uit de koers door regen en zacht kraanwater: GH 3 en KH 5.SteV6 schreef:Wat hebben jullie allemaal aan de vijver moeten toevoegen om 'm helderder te krijgen?
Stephan
We hebben er 1000 ml "gips" in gegooid voor de GH en ongeveer 300 ml "zout" voor de KH.
Daarna een paar weken bijgehouden met anti-draadalg en actieve klei, die zou zwevende deeltjes binden waardoor ze neerslaan.
-
hier ook een leuke vijver
post nu geen fototje... want heb last van draadalg en me vijver is lek..
van het winter is zowel de hond als de kat er door gezakt.. Iemand nog tips om het gat te vinden ?

van het winter is zowel de hond als de kat er door gezakt.. Iemand nog tips om het gat te vinden ?