BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Sperdy

Re: Nieuwe 1-serie ///M! >>Test verplaatst naar 11 juni

Bericht door Sperdy » 26 mei 2011, 22:03

Erik K. schreef:Dan zou hij dus vrijwel dezelfde specs hebben als de auto van Ferdi.
490Nm aan de wielen is +15% 563,5Nm. En dus beide zo'n 380pk

Ferdi hoe is jou gevoel, even snel of....?
De 1M/// voelde qua performance hetzelfde als mijn asc1. Misschien dat ik dacht dat acs1 wat sterker was, maar kan ook niet. Nou, het is dus hetzelfde. lol. Ik rij ook al 3 jaar met een BMW tjip, lol, volgens mij rij je met de 1M/// gewoon met een acs1 tjip, zou me echt helemaal niets verbazen.
Kreeg een maand geleden van Schnitzer ook een heel vriendelijk bericht, als mijn auto 100k gelopen had, kon ik langskomen voor een gratis!! controle. Ik dus die controle gedaan, tegelijkertijd met mijn 1M/// avontuur. Was uiteraard niets aan de hand, aufwiedersehn. Misschien hebben ze alleen maar even de motorkap gepoetst maar toch, geen slechte service.
Verbaast me trouwens niet die 380pk, want hoe hou je anders een e92m3 bij? Snelheid is gewoon peekaa's, heb je niets aan je koppeltje. Die e92m3 dingen zijn namelijk achterlijk snel als het om rechtuit branden gaat.
Maar da's dus mooi, met de 1M/// koop ik dus weer een ACS1, alleen dan met sjonnie wielkasten en twee keer zo duur :banaan:

JP

Bericht door JP » 26 mei 2011, 22:07

romo schreef:
Afbeelding
Hoort zo'n uitdraai niet een beetje vloeiender te zijn? :hmmm:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 26 mei 2011, 22:21

Kan maar is per bank / software verschillend. Op zich is dit niet eens zo verkeerd.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 mei 2011, 22:27

Erik K. schreef:Kan maar is per bank / software verschillend. Op zich is dit niet eens zo verkeerd.
Volgens 1addicts stelt de gebruikte bank de zaken altijd wat rooskleuriger voor dan andere banken.

Hoe dan ook, het was en is een geweldige motor. De 125 pk per liter zijn voor een benzine turbo motor trouwens niks speciaals.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 26 mei 2011, 22:33

Dan moet DF hem zelf maar op een betrouwbare bank zetten, 11/6 bv :whistle: :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 26 mei 2011, 23:03

Erik K. schreef:Dan moet DF hem zelf maar op een betrouwbare bank zetten, 11/6 bv :whistle: :wink:
Bank is irrelevant. Het gaat om de real life performance. Die acceleratietests zijn allang bekend. Wil je alternatieve metingen doen dan is een Performance Box alles wat je nodig hebt.

RVV

Bericht door RVV » 26 mei 2011, 23:10

Hielke niet zeiken, gewoon je driezitsbank Lund van IKEA meenemen die dag :D

Hielke

Bericht door Hielke » 26 mei 2011, 23:18

RVV schreef:Hielke niet zeiken, gewoon je driezitsbank Lund van IKEA meenemen die dag :D
Dat zou inderdaad wel wat zijn ja. Nodig ik ook nog een socioloog en een psycholoog uit en dan gaan we gedrieen (kun je met een ipad leestekens plaatsen?) vanaf de bank het spectakel rondom die auto bekijken. En documenteren, filmen, fotograferen, publiceren, maar da's logisch :mrgreen:

Andre

Bericht door Andre » 27 mei 2011, 02:23

Vanavond met de 1M gereden. Geen biets:) Man bood het zelf aan.

Qua looks mega. Wat een dik ding heerlijk precies mijn style. Gewoon brute WRC/WTCC style.

Brede spoorbreedte merk je meteen. Auto geeft niet het gevoel dat je met je spiegels over de grond gaat in bochten. In tegendeel. Auto blijft redelijk vlak

Wat me heel erg opviel in lange bochten op nat wegdek is dat er zoveel front end grip is dat de achterkant bijna al omkomt.

Ja het is een M en wat voor een. Hij past me precies een rijders auto pur sang. De motor is heerlijk smeuig. Mega koppel. Ding hangt voor een turbo goed aan het gas. Wel onvergelijkbaar met een CSL of GT3 motor das toch even heel wat anders als je van en op het gas gaat. Maar als daily fun kan dit er zeker mee door. Ik wil die motor niet bestempelen als race motor dat is het niet. Maar dat was een 130i motor ook niet en die bracht ook mega fun. Motor is wel veel beter qua gasresponse dan een orginele 135i.

Driften op nat no problem het is heerlijk driften van de ene naar de andere bocht. Auto bijlf mooi vlak en rustig en je kan op het gas de drift overzetten naar de andere bocht.

Het enige nadeel wat ik kan vinden dat het moeilijk zoeken is met het gaspedaal in het grensbereik. Er zijn zoveel NM tot je beschikking een kleine drift wordt makkelijk een grote drift zeg maar. Daar moet je misschien ook even aan wennen. Ik was nog niet vertrouwd genoeg met de auto om een drift door te zetten in hele lange 3e versnelling bochten. Daar was misschien de grip op de achterbanden ook net even teveel voor in 3e versnelling.

Ik vindt het een succes nummer. Maar volgens hielke heb ik een te grote roze bmw bril op en zal mijn mening wel niks betekenen

Mijn mening over de auto is als volgt. Voor 10.000 euro meer met een CSL motor erin dan was deze auto voor 100 procent perfect. Dan zou het in mijn ogen de beste M zijn waar ik ook ooit in heb gereden.

Qua sturen, balans, grip, feel, beter als een CSL no contest. De 1M is gewoon de betere al had er iets minder geluidsdempend interieur materiaal in mogen zitten. De tijd staat niet stil en dat merk je in het onderstel techniek als je dat vergelijkt met een E46 M3. Maar de 1M verliest punten op het niet hebben van een hoogtoerige race motor. Daarmee gaat een stukje ///M emotie weg. Maar moet je dan zeggen dan hoef ik hem niet. De rest van de auto is beter dan welke M ook van de laatste jaren. De overheden hebben mee geholpen om de ware ///M emotie kapot te maken en dat is heel jammer. De motor hangt beter aan het gas dan een standaard 130i motor en das knap gedaan door ///M. Denk dat je door betere uitlaat/downpipe nog veel betere response kunt krijgen. Was met evo 6 ook zo destijds. De 1M is qua fun factor de betere tov van een E92 M3 das voor mij zeker. De V8 is voor mij nooit de uber ///M motor geweest dat was toch altijd de 6 cil CSL motor. Maar de M3 CSL is niet meer nieuw te koop. De keus is V8 of 6 cil turbo in een meer agiler chassis. Dat is voor mij geen keuze.

Zou ik de M3 CSL met 1M vergelijken dan zou het er zo uitzien.

Wat de CSL wint op de motor maakt de 1M het op het sturen weer goed.

Gelijkspel.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 mei 2011, 07:25

Mooi verhaal. Ja, het is een looker van jewelste. Beetje als 'raw meat'. Geef dames-autootje.
Nou, 11 juni hoeft niet meer :). Onze Stig heeft al gesproken. :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 27 mei 2011, 07:42

11 juni gaat Andre rijden zonder roze bril :lol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 mei 2011, 08:38

Mooi verhaal van Andre , ik denk dat , ook aan hier verder boven te lezen, en dat was ook zo bij andere standaard N54's, de motor tegen de 10% meer vermogen heeft. Da's lekker met dat type motoren. 450pk hoef je ook niet 'veel' voor te doen, maar dat moet een mens willen he. Een 1M zal zeker 360pk minimaal hebben irl wat hier ook al gezegd is. Een E9x M3 in rechte lijn bijhouden of soms wegrijden, daar heb je echt die pk's voor nodig. En dat sturen lijkt me prima.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 mei 2011, 08:54

Sublieme biets Andre! :lol:

Tussen de regels door herhaal je een aantal elementen. Een drietal:

1. De auto is driftwaardig.
2. Maar door de turbo's niet zo driftwaardig als bij een atmo.
3. Hij stuuurt beter dan welke echte M ook.

Kortom, je hebt weer een 135i gekocht. Wat mij betreft uitstekend, want de 135i is de fijnste BMW.

Robin

Bericht door Robin » 27 mei 2011, 09:11

Dát ben ik wel met je eens Hielke, maar het woordje 'is'veranderen in 'was', want de 135i is onttroond. :D

Bang for the bucks is 'n 135i heer en meester over 'n E9xM3.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 mei 2011, 09:27

Robin, of de 1M fijner dan de 135i "is" moet eerst nog bewezen worden. De 1M zou niet de eerste auto zijn die na een banden en spoorbreedte kuurtje z'n ziel verloren heeft. Al die extra grip en stabiliteit kan ook simpelweg betekenen dat je idioot veel harder moet gaan om met de balans te kunnen spelen.

Robin

Bericht door Robin » 27 mei 2011, 09:43

Hielke schreef:Robin, of de 1M fijner dan de 135i "is" moet eerst nog bewezen worden. De 1M zou niet de eerste auto zijn die na een banden en spoorbreedte kuurtje z'n ziel verloren heeft. Al die extra grip en stabiliteit kan ook simpelweg betekenen dat je idioot veel harder moet gaan om met de balans te kunnen spelen.
Zou kunnen, maar adhv de autotests ga ik daar niet vanuit, met 'n M sper en toch wat meer grunt, lijkt ie me de overtreffende trap van de 135i.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 mei 2011, 09:43

Robin schreef:Bang for the bucks is 'n 135i heer en meester over 'n E9xM3.
Bijna, en dan met een Schnitsel tjipje zou ik zeggen en beetje onderstelaanpassingen. (Dat is dus gewoon de 1M tjip :df: ). Ik was voor 56k klaar.
Maar toch vond ik de 1M/// echt beter sturen dan de mijne ... :(

Robin

Bericht door Robin » 27 mei 2011, 09:45

Hielke schreef:Robin, of de 1M fijner dan de 135i "is" moet eerst nog bewezen worden..
Door wie? Door jou? Werkt dat dan zo hier? :roflol: :roflol: :roflol:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 27 mei 2011, 09:48

Hielke schreef:Robin, of de 1M fijner dan de 135i "is" moet eerst nog bewezen worden. De 1M zou niet de eerste auto zijn die na een banden en spoorbreedte kuurtje z'n ziel verloren heeft. Al die extra grip en stabiliteit kan ook simpelweg betekenen dat je idioot veel harder moet gaan om met de balans te kunnen spelen.
:hmmm: Ik denk dat Hielke hier wel een punt heeft, niet André? Ik bedoel, als je langzaam rijdt in een 1M/// (zoals ik :D ) voel je wel een paar zware en dikke jetsers onder je kont. Die 1M/// spoorbreedte voel je inderdaad direct. Maar dat voelde wel een beetje vreemd, tov. mijn 135i moet ik je eerlijk bekennen. Denk, als je al driftend met 180+ over de A4, A5, etc. raast, dat dan het potentieel van het onderstel wordt aangesproken. Nogmaals, ik vind die 1M/// supercool hok, maar op opa-snelheden voelde hij wat raar. Of lul ik maar wat (nee, tuurlijk niet)...

Robin

Bericht door Robin » 27 mei 2011, 09:51

@ Ferdi, dat snap ik ook wel. Maar daarmee kan ik leven als ik 'm daarna van jetje geef.

Hielke

Bericht door Hielke » 27 mei 2011, 09:54

Robin schreef:
Hielke schreef:Robin, of de 1M fijner dan de 135i "is" moet eerst nog bewezen worden..
Door wie? Door jou? Werkt dat dan zo hier? :roflol: :roflol: :roflol:
Als er op de 11e juni na het misbruik van een heel leger "testers" nog iets van die 1M is overgebleven, dan krijg je MIJN onverbloemde mening. Niet meer en niet minder :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2011, 10:20

mooi verhaal Andre, ik heb er niet mee gereden maar zo zie (en hoopte) ik de auto ook aan de hand van de cijfers/onderdelen.

jij spreekt over de bv de CSL motor in de 1M, dat zal niet zo'n probleem zijn denk ik, maar wat om bv die machtig aan het gas hangende GTS M3 4.4. motor erin te hangen, dat lijkt me een super combo en dan tevens wat isolatie eruit en wat gewicht wellicht het en der, dan wat leuke kuipjes er in en gaan? :D

afijn, das gewoon ff een jaartje afwachten dan zal er wel een tunert of race team mee komen met zoiets :D

Robin

Bericht door Robin » 27 mei 2011, 10:28

Rene wat zou zo'n GTS 4.4 V8 op de vooras van dat kleine Emmetje doen? :hmmm:

Andre

Bericht door Andre » 27 mei 2011, 10:30

De 135i was een goeie auto maar de 1M is toch something else. Had de 1M exact de 135i qua throttle response dan had ik zeker niet gezegd dat die beter is dan een 130i motor. De complete 1M motor configuratie staat in mijn beleving tussen een M3 CSL en een 130i.

Je zou een 135i zelf wel richting het nivo van de 1M kunnen brengen. Maar begin maar. Standaard staat een 135i er in mijn beleving ver vanaf. Het sper op de 1M is bijv. heerlijk afgesteld. Reageert sneller dan ik gewend ben van M sperren.

Je bent redelijk snel door je budget heen met een 135i ombouw en je zit zomaar op 1M geld. En dan nog is het geen 1M.

Voor mij moet een fun auto ook race uitstraling hebben. De 1M heeft dat en niet zo n beetje ook. Ook dat doet mee in mijn beoordeling.

Gisteren was er regen. Dus ja er was wel eens een driftje. 11 juni zou mooi zijn dat het droog was. Maar ik was best wel blij dat het regende daar kan je op lagere snelheden nou wat is laag:) de balans een beetje testen.

En inderdaad schreef ik over de throttle response. Maar als je een CSL en GT3 hebt gereden ben je echt verwend met die motoren. Dat zijn de ultieme race motoren en beter dan dat zal het gewoon niet meer worden. :(

Maar kom je uit een 135i of audi s etc en je gaat met de 1M rijden dan weet ik zeker dat men zegt waar heeft dre het over met ze gas response. Het hangt gewoon allemaal af wat je rijdt of gewend bent.

Hielke wil gewoon tegen de 1M schoppen dat mag ie doen is misschien ook goed om dit topic in leven te houden. Maar een andere reden kan er namelijk niet zijn de 1M is een super entertainer en als je de zakkenvullerij van de staat en bmw nl eraf haalt heeft bmw voor 50.500 (duitse prijs) een auto neergezet van top nivo. Had bmw NL in nederland dezelfde prijs van 69.900 aangehouden wat de RS3 ook kost. Dan was dat heel reeel geweest. In duitsland zijn de 1M en RS3 het zelfde geprijsd en zo had de auto ook in nederland moeten worden aangeboden. Een hele grote fout van bmw NL naar mijn inzins. Bij 80.000 euro bij Bmw NL raakt ie namelijk bij mij wel de pijngrens qua aanschafwaarde.
Laatst gewijzigd door Andre op 27 mei 2011, 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.

k33z

Bericht door k33z » 27 mei 2011, 10:35

Hmm, een tweeling van 3 jaar oud achter in een 1M over een jaartje of 3. Gaat dat passen? :)

Plaats reactie