BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door GTRene » 08 mei 2011, 22:55

ik snap niks van die kleppen...foto's?
zijn dat millieu dingen? hm... :wink:

EG
Berichten: 1257
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door EG » 08 mei 2011, 23:31

Dat zijn kleppen die de vorm van het inlaattraject veranderen waardoor je in theorie meer koppel hebt in het middengebied.

Schiet me lek als ik het verkeerd heb :mrgreen:

Alleen na verloop van tijd kunnen ze vastzitten en de motor inschieten. Waardoor je motor naar de maan gaat.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door GTRene » 08 mei 2011, 23:49

zijn dat kunstof kleppen?
die bv kunnen verharden door de jaren en dan op den duur zo hard zijn dat ze knappen ofzow?
hm...moet je maar net weten, wat dat betrefd zou ik dan (als dat kon) er een ander inlaat traject op plaatsen zonder die dingen...

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Jelmer850i » 09 mei 2011, 09:10

De turbo is gewoon stuk, niet het blok.
Vanavond wordt de wagen opgehaald, en krijg ik een leen-wagen.
Dus deze week even afwachten wat nu de exacte reden is volgens de monteurs.

EG
Berichten: 1257
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door EG » 09 mei 2011, 09:28

GTRene schreef:zijn dat kunstof kleppen?
die bv kunnen verharden door de jaren en dan op den duur zo hard zijn dat ze knappen ofzow?
hm...moet je maar net weten, wat dat betrefd zou ik dan (als dat kon) er een ander inlaat traject op plaatsen zonder die dingen...
Rene, het zijn metalen kleppen volgens mij, maar ze kunnen afbreken doordat er van de EGR roet op afkomt en die dingen erg zwaar gaan lopen. En er zit turbodruk op die spruitstuk, die 2 combinaties kunnen fataal zijn. Ik was die hele wervelkleppen shit vergeten dus ik ga vandaag kijken of ik ze ook heb, maar automaten hebben ze altijd heb ik gehoord :bag:

Na een bepaald bouwjaar (d8 2005) gaan ze trouwens niet meer stuk. Je kan ook een nieuwe type spruitstuk erop pleuren maar dat kost muchos geldos.

Trouwens heel toevallig dat je turbo is stukgegaan Jelmer, korte tijd geleden was die van een maat van me ook kapot gegaan (330d, 2003 204 pk handbak). Weet niet hoeveel dat gekost heeft trouwens.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43951
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Arthur » 09 mei 2011, 09:34

Volgens mij heeft Niels eens een DIY, voor die swirlflaps, hier neer geplant in een draadje.

Edit: hier dus, http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &hilit=diy" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door GTRene » 09 mei 2011, 09:53

die foto link naar de swirlflaps met en zonder werkt niet meer?

ah hier http://www.bimmerportal.nl/bmw-swirl-fl ... t8214.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Het probleem met de BMW swirl flaps
Het probleem wat echter kan ontstaan is dat de swirl flaps of het mechaniek waarop de swirl flaps gemonteerd zijn bezwijken in het inlaatspruitstuk. Het meest aannemelijke is dat metaal moeheid optreedt vanwege de kool aanslag gecombineerd met de (turbo) druk in het spruitstuk. Kool aanslag in het spruitstuk is de normaalste zaak van de wereld bij de moderne dieselmotoren omdat deze een EGR gebruiken. Dit systeem recyclet een deel van de (roet houdende) uitlaatgassen om het milieu tegemoet te komen (verminderd de uitstoot van NOx-en).

Gevolgen…
De gevolgen van een afgebroken swirl flap zijn desastreus! Kort gezegd kost het je motor waarna deze of vervangen moet worden of anders gereviseerd. Wat gebeurt is dat een afgebroken klep in de cilinder van de motor terecht komt en vaak de zuiger, kleppen en cilinderkop beschadigd. Het is daarbij niet onmogelijk dat ook de drijfstang en zelfs de krukas een piekbelasting krijgen en daardoor schade oplopen.

De oplossing
In principe is de oplossing met de BMW swirl flaps vrij simpel: verwijderen! Een klep die er niet zit breekt ook niet af. Qua theorie zou het verwijderen van de swirl flaps uit je E46 gevolgen moeten hebben voor het karakter van de motor maar in de praktijk is dit nauwelijks merkbaar

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13068
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door MartijnGizmo » 09 mei 2011, 11:57

Jelmer850i schreef:hou rekening met een nieuwe turbo... :-(
Meteen richting de 300pk dus? 8)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Jelmer850i » 09 mei 2011, 12:05

trekt mijn automaat niet ;-)

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Jelmer850i » 09 mei 2011, 15:31

Net bericht terug, er wordt een hagelnieuwe turbo op gezet.
Kosten zijn 1250 excl. montage, er komen nog wat filters en andere troep overheen.
Duur klusje dus.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3097
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Ferdi » 11 mei 2011, 18:18

Houd er ook maar rekening mee dat de kans bestaat dat ze je uitlaat of een deel daarvan gaan/willen vervangen.

Bij mijn ex-V50 liep vorig jaar ook de turbo stuk en daardoor was er zoveel olie in de uitlaat gekomen dat deze ook deels af was geschreven.
Uiteindelijk hebben ze het op creatieve wijze voor elkaar gekregen dat niet de hele uitlaat vervangen hoefde te worden, maar het deel waar de kat in zat was wel goed gaar

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Reind » 12 mei 2011, 10:41

Een paar jaar geleden kocht ik ook een 320d e46 waarvan net de turbo en KAT van vervangen waren. Ze vertelde mij toen dat 9/10X de KAT ook kaduk is als de turbo ploft. En die zijn heel duur.

Aan de andere kant. Ik rij nu ook een 330d met dezelfde motor. Ik heb de KAT leeg gehaald. Dit is een koud kunstje. Dus, als deze vol met zooi zou zitten is dat ook nog een optie. Een ijzerboertje geeft je zelfs geld toe voor het spul dat je eruit haalt. Schijnt GOUD in te zitten en levert rond de €50 op.

De motor word er iets feller door. En het levert geen problemen met APK.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29145
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Martijn_bmw » 12 mei 2011, 12:28

Die kat's leveren nog al eens problemen op...

in mijn 318i zat ie op een gegeven moment verstopt moest ook een nieuwe onder a 1200 euri :shock: :?

Paul

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Paul » 12 mei 2011, 13:43

Dan ben je toch idioot als je voor 1200 euro een nieuwe kat laat plaatsen, of die rommel ertussen uit, of een aftermarket katje, voor 1/10 van de prijs

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29145
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Martijn_bmw » 12 mei 2011, 15:20

er uit lukt niet ivm APK en 2 lambda sensoren ;)

en idd ben ik voor een aftermarket gegaan...

maar boelde meer ff aan te geven hoe idioot duur zo'n kat bij BMW is :bag:

EG
Berichten: 1257
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door EG » 16 mei 2011, 14:34

Begrijp me niet verkeerd maar als bij een dieselauto je kat stuk is dan ga je dat dus niet lopen vervangen.

WTF maakt het uit als ie niet meer werkt? Als het niet in de weg zit gewoon zo laten. Diesels zijn nog steeds niet verplicht om een katalysator te hebben. Als mijn E39 530d geen automaat zou zijn, zou ik die kat eraf slopen en een mooie chip erop voor een leuke 230 pk en 500+ nm.

Trouwens, bij ieder merk is een katalysator echt duur, bij een Opel Vectra 1.8 kost zo een ding ook 900 euro d8 ik.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Jelmer850i » 22 mei 2011, 15:24

de rekening is ook binnen.
De kosten bedragen totaal 2500 euro.

Hiervoor is uitgevoerd:

- Nieuwe turbo org bmw + montage (dus geen revisie oid)
- overige onderdelen reinigen van olie etc.
- controle Swirlflaps, waren nog goed heb ze laten verwijderen
- verder een beurtje en nog wat klein spul

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 29145
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Martijn_bmw » 22 mei 2011, 18:46

pff serieus geld! maar igg weer een lekkere verse turbo en flappies er uit :)

hopelijk nu alleen nog genieten en lekker rijden :df:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Joopieboy » 22 mei 2011, 18:55

Ai das een serieus dure reparatie geweest, uiteindelijk is deze toch nog best wel duur geworden haha.
Ik zou hem nu zeker oprijden!

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Jelmer850i » 22 mei 2011, 19:55

Ja dat ga ik ook maar doen heb lang lopen wikken en wegen.
Meestal als een auto het begeeft, lees ik hem op dat moment niet meer als vervoer kan gebruiken dan gaat hij weg, goeie auto of slechte auto maakt niet uit. Hij heeft mij een keer laten staan, tijd voor een nieuwe.

Zelf ha dik verwacht dat de reparatie iets goedkoper uit zou pakken maar goed dat doet er verder niet toe.
De wagen ga ik inderdaad 'oprijden'. Dat wil zeggen, dat ik er (min) 2 jaar in rij. Daarna zie ik wel verder.
De overige punten ga ik ook aan pakken, zo zit er momenteel een kopie van de navigatie in die hij niet altijd goed leest, dan zit je soms op de vreemdste plekken weer zonder navi, erg irritant. Dus hier zoek ik nog een origineel exemplaar voor. Mocht iemand een weten...

Verder misschien nog een sport interieur erin.
Maar eerst maar even financiële rust betreffende de wagen, hij is duur genoeg geweest. Kosten zitten nu rond de 17.500-20.000 euro. Een bedrag wat de wagen momenteel niet waard is.

Ashley
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2009, 15:53

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Ashley » 22 mei 2011, 20:40

ik zou bijna zeggen dat het normale prijzen zijn om een turbo te vervangen ik heb zelf een een rekening tussen de papieren zitten van 2258,- van een nieuwe turbo, intercooler, slangen, vloeistoffen. plus, uren dat ze aan bezig zijn geweest alleen aan de uurloon krijg je spontaan de.. :shocking:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door GTRene » 22 mei 2011, 20:53

uurlonen hakken er vaak wel in, vooral bij een bmw dealer, dus als je niet rijk bent kun je vaak beter ff elders informeren die er ook verstand van hebben :angel:

Ashley
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 okt 2009, 15:53

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Ashley » 22 mei 2011, 21:19

het gaat er niet om of je wel of niet rijk bent.. ook voor rijke mensen kan 2500,- een klap geld zijn als het juist op dat moment niet uit komt.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door Youp » 22 mei 2011, 21:25

Dan val je niet in Rene z'n "rijk" catagorie... :mrgreen:

FrankS
Berichten: 1320
Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10

Re: BMW 330cd Project (Gereed! pic's pag. 12)

Bericht door FrankS » 22 mei 2011, 21:26

Jelmer850i schreef:Ja dat ga ik ook maar doen heb lang lopen wikken en wegen.
Meestal als een auto het begeeft, lees ik hem op dat moment niet meer als vervoer kan gebruiken dan gaat hij weg, goeie auto of slechte auto maakt niet uit. Hij heeft mij een keer laten staan, tijd voor een nieuwe.

Zelf ha dik verwacht dat de reparatie iets goedkoper uit zou pakken maar goed dat doet er verder niet toe.
De wagen ga ik inderdaad 'oprijden'. Dat wil zeggen, dat ik er (min) 2 jaar in rij. Daarna zie ik wel verder.
De overige punten ga ik ook aan pakken, zo zit er momenteel een kopie van de navigatie in die hij niet altijd goed leest, dan zit je soms op de vreemdste plekken weer zonder navi, erg irritant. Dus hier zoek ik nog een origineel exemplaar voor. Mocht iemand een weten...

Verder misschien nog een sport interieur erin.
Maar eerst maar even financiële rust betreffende de wagen, hij is duur genoeg geweest. Kosten zitten nu rond de 17.500-20.000 euro. Een bedrag wat de wagen momenteel niet waard is.
wat is de oorzaak van turbofalen geweest?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], bleu_dust, EvdP, Fabian, Str8Six, Tristan, Ybo en 3 gasten