Eindelijk na 10 maanden m'n rijbewijs weer terug!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Riceaux

Eindelijk na 10 maanden m'n rijbewijs weer terug!

Bericht door Riceaux » 21 mei 2011, 16:55

Beste mede-DF'ers,

Ik heb enkele weken terug een eigenverklaring opgestuurd naar het CBR om mijn rijbewijs officieel terug te krijgen. (Medische redenen) Alleen hun hebben nu 4 maanden de tijd om te reageren, dan moet ik waarschijnlijk gekeurd worden door een onafhankelijke arts en dan hebben ze weer 4 maanden om een beslissing te maken. Oftewel dat duurt me veel te lang, aangezien ik nu al meer als een half jaar zonder rijbewijs zit. Wie heeft er tips/trucjes om dit proces te versnellen?
Laatst gewijzigd door Riceaux op 20 aug 2011, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie

Re: CBR (Niet dat autobahn race gedoe.)

Bericht door Rupie » 21 mei 2011, 21:24

Kan je niet nu al naar een arts gaan en vervolgens naar het CBR? Dit lijkt me een situatie waarin je nu hulpeloos aan de kantlijn staat, terwijl je misschien al wel weer degelijk in staat bent om te rijden!

Riceaux

Bericht door Riceaux » 21 mei 2011, 21:26

Mijn neurochirurg heeft al gezegd dat er medisch gezien geen reden is waarom ik niet mag autorijden. En ik heb mijn eigenverklaring via hem naar het CBR gestuurd. Dus als het goed is staat zijn verhaal er ook op. Maar het kan zijn dat ik ook nog gekeurd moet worden door een onafhankelijke arts. Alleen dat hoor ik dus pas als het CBR reageert. En ik ga niet zo'n keuring laten doen als het niet nodig is. Aangezien het aardig wat geld kost en het niet vergoed wordt.

Rupie

Bericht door Rupie » 21 mei 2011, 21:32

Ik zou proberen persoonlijk contact te leggen met het CBR. Desnoods loop je binnen bij ze en leg je je persoonlijke situatie voor. Geen nee accepteren. Dat het een bureaucratische organisatie is, is een. Dat betekent nog niet dat ze je persoonlijk niet te woord kunnen staan. Bel ze en/of ga langs.

En check bij je verzekeringsmij of je de kosten niet vergoed kunt krijgen. Maar ga eerst bij het CBR langs.

JP

Bericht door JP » 21 mei 2011, 21:42

Moet je je bij het invullen van de eigenverklaring niet tegelijk laten keuren :hmmm:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 22 mei 2011, 13:19

Ruben schreef:Ik zou proberen persoonlijk contact te leggen met het CBR. Desnoods loop je binnen bij ze en leg je je persoonlijke situatie voor. Geen nee accepteren. Dat het een bureaucratische organisatie is, is een. Dat betekent nog niet dat ze je persoonlijk niet te woord kunnen staan. Bel ze en/of ga langs.

En check bij je verzekeringsmij of je de kosten niet vergoed kunt krijgen. Maar ga eerst bij het CBR langs.
Zal ik doen!

En ik had al gevraagd bij m'n verzekering of die kosten niet vergoed kunnen worden, maar dat kan dus niet. En die inkomsten die ik nu misloop kunnen natuurlijk ook niet vergoed worden...

@JP: Dat zou betekenen dat iedereen die rij-examen doet ook gekeurd moet worden?
Ik moest juist die eigenverklaring opsturen zodat hun kunnen beoordelen of ik gekeurd moet worden, of dat ik zo een rijgeschiktheidsverklaring krijg. ;)

JP

Bericht door JP » 22 mei 2011, 13:30

Heb zelf vorige maand een eigenverklaring met keuring moeten ondergaan voor de verlenging van mijn 'groot-rijbewijs', al is dit natuurlijk niet te vergelijken met de situatie waarin jij zit. Op die verklaring moest de doktor dan dingen invullen, daarom dacht ik dat.

Wel viel me positief op, dat ik na 5 dagen al een schrijven had dat (bijna, want krijg aantekening bril verplicht) alles goed was gevonden en het nieuwe rijbewijs kon worden aangevraagd.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 22 mei 2011, 22:32

Vrachtwagenrijbewijs is inderdaad anders. Ik mag niet eens meer een vrachtwagenrijbewijs, busrijbewijs of taxi-licentie halen. Maar denken jullie dat het zin heeft om het lokale CBR kantoor binnen te stappen en te vragen hoever ze zijn met mijn aanvraag?

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 22 mei 2011, 23:42

Riceaux schreef:Vrachtwagenrijbewijs is inderdaad anders. Ik mag niet eens meer een vrachtwagenrijbewijs, busrijbewijs of taxi-licentie halen. Maar denken jullie dat het zin heeft om het lokale CBR kantoor binnen te stappen en te vragen hoever ze zijn met mijn aanvraag?
Niet geschoten is altijd mis man! En het kost hooguit 10 minuten. :)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 23 mei 2011, 23:33

Robin Hartog schreef:
Riceaux schreef:Vrachtwagenrijbewijs is inderdaad anders. Ik mag niet eens meer een vrachtwagenrijbewijs, busrijbewijs of taxi-licentie halen. Maar denken jullie dat het zin heeft om het lokale CBR kantoor binnen te stappen en te vragen hoever ze zijn met mijn aanvraag?
Maak van die 10 minuten maar 2 uur. ;)

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 24 mei 2011, 11:43

Riceaux schreef:
Robin Hartog schreef:
Maak van die 10 minuten maar 2 uur. ;)
Aaah, details. :P Wel gelukt, of niet?

RVV

Bericht door RVV » 24 mei 2011, 11:44

Wat een gedoe zeg pphff. Succes ermee!

Hans

Bericht door Hans » 24 mei 2011, 13:54

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9870 ... html?p=2,1" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 24 mei 2011, 14:43

hm...dan inderdaad liever van de staat als je dat leest.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 24 mei 2011, 19:15

@Robin:

Moest er met de bus heen. Is een uur heen en een uur terug. En moest ook nog wachten omdat er een individueel examen werd afgenomen en er daardoor niemand achter de balie zat. Uiteindelijk iemand te spreken gekregen, maar die kon me niks vertellen. Moest ik toch echt met het hoofdkantoor bellen. Zucht..
Het enige wat ze me kon vertellen was dat ze volgens haar 6-8 weken hadden om te reageren. Terwijl op de eigenverklaring stond 4 maanden.

Wordt vervolgd....... Hopelijk heb ik voor 2012 m'n rijbewijs weer terug.

JP

Bericht door JP » 24 mei 2011, 20:57

We duimen iig.... :thumbup:

...en gewoon blijven stalken, anders beland je onderaan de stapel.... :wink:

Luco

Bericht door Luco » 24 mei 2011, 21:02

JP schreef:We duimen iig.... :thumbup:

...en gewoon blijven stalken, anders beland je onderaan de stapel.... :wink:
Anders het hoofdkantoor bezoeken met een DF delegatie :mrgreen:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 mei 2011, 17:15

Gewoon even bellen met het hoofdkantoor: 0900 0210

Er is daar een afdeling die die aanvragen verwerkt, dus als het goed is moet je daar gewoon iemand te spreken kunnen krijgen die weet hoe het er voor staat.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 07 jun 2011, 19:05

Stéphane schreef:Gewoon even bellen met het hoofdkantoor: 0900 0210

Er is daar een afdeling die die aanvragen verwerkt, dus als het goed is moet je daar gewoon iemand te spreken kunnen krijgen die weet hoe het er voor staat.
Ik heb daar niet iemand te spreken gekregen die wist hoe het er voor stond, de telefoniste die opnam wou/kon me niet doorverbinden. Dikke bullshit natuurlijk, dus om haar naam gevraagd en gezegd dat ik wel contact zou zoeken met haar leidinggevende. Volgende dag brief in de bus van het CBR. De druk heeft dus wel geholpen. Dat was een week geleden, in die brief stond alleen maar dat ze m'n aanvraag hadden ontvangen en in behandeling zouden nemen.

Vandaag wederom een brief van het CBR in de bus, nu met de mededeling dat ik gekeurd moet worden door een onafhankelijke neuroloog. Dit terwijl er bij mijn eigenverklaring al een verklaring van de chirurg zat. Maja kosten voor dit grapje 300 tot 400 euro. (Niet te declareren.)

Oftewel zucht... the story continues. :please:

Hans

Bericht door Hans » 07 jun 2011, 21:32

Ik zou eens een klacht indienen. http://www.nationaleombudsman.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; CBR is een zeer arrogante organisatie en alleen gevoelig voor officiële klachten.

http://www.nationaleombudsman.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ombudsman bezorgd over CBR
door Olof van Joolen
AMSTERDAM - De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer maakt zich zorgen over het functioneren van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

Foto: ANP

Hij kreeg de afgelopen jaren honderden klachten over het exameninstituut binnen. Het gaat vooral om mensen die in de knel raken bij de medische keuringen die het CBR doet wanneer er twijfels zijn over de fysieke gesteldheid van een automobilist.

Ondanks aangekondigde verbeteringen kwamen er vorig jaar bij de ombudsman 240 klachten binnen. Ook dit jaar blijft het aantal meldingen hoog. Om een sluitend beeld te krijgen van wat er precies mis is bij het CBR roept Brenninkmeijer cliënten met problemen op zich bij hem te melden. Dat kan via dit speciale meldpunt: http://www.nationaleombudsman.nl/meldpunt-CBR" onclick="window.open(this.href);return false;

Mede op basis van de klachten die bij dit punt binnenkomen, zal de Nationale Ombudsman binnenkort met een rapport over het CBR komen. Dit is belangrijk voor de toekomst van het instituut. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) liet begin dit jaar weten dat het CBR tot eind dit jaar krijgt om de boel op orde te krijgen. Lukt dat niet, dan is de kans groot dat ze de stekker uit het instituut trekt en examens voortaan door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zal laten afnemen.

De afgelopen jaren kwam het CBR bij herhaling slecht in het nieuws. Door administratieve problemen raakten honderden dossiers van verkeershufters zoek. Daardoor konden bijvoorbeeld notoire alcoholisten gewoon blijven doorrijden omdat hun rijbewijs niet werd afgepakt. Tegelijkertijd konden mensen die prima in staat waren een auto te besturen hun rijbewijs niet verlengen omdat de administratie bij de afdeling medische herkeuringen ook niet op orde was.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9870 ... html?p=2,1" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 07 jun 2011, 22:17

wat een gedoe...

Stéphane

Bericht door Stéphane » 11 jun 2011, 21:56

Riceaux schreef:
Stéphane schreef:Gewoon even bellen met het hoofdkantoor: 0900 0210

Ik heb daar niet iemand te spreken gekregen die wist hoe het er voor stond, de telefoniste die opnam wou/kon me niet doorverbinden. Dikke bullshit natuurlijk, dus om haar naam gevraagd en gezegd dat ik wel contact zou zoeken met haar leidinggevende. Volgende dag brief in de bus van het CBR. De druk heeft dus wel geholpen. Dat was een week geleden, in die brief stond alleen maar dat ze m'n aanvraag hadden ontvangen en in behandeling zouden nemen.

Vandaag wederom een brief van het CBR in de bus, nu met de mededeling dat ik gekeurd moet worden door een onafhankelijke neuroloog. Dit terwijl er bij mijn eigenverklaring al een verklaring van de chirurg zat. Maja kosten voor dit grapje 300 tot 400 euro. (Niet te declareren.)

Oftewel zucht... the story continues. :please:
Heel vervelend! Alsof je dan al niet genoeg aan je hoofd gehad hebt...Punt is wel dat je altijd die keuring door een onafhankelijke (dus niet de behandelende arts) moet laten doen. Maar dat heb je ondertussen zelf ook al ontdekt natuurlijk.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 14 jun 2011, 17:29

Heel vervelend! Alsof je dan al niet genoeg aan je hoofd gehad hebt...Punt is wel dat je altijd die keuring door een onafhankelijke (dus niet de behandelende arts) moet laten doen. Maar dat heb je ondertussen zelf ook al ontdekt natuurlijk.
Die chirurg zei dat ze meestal genoegen nemen met zijn verklaring. Daarom was ik verbaasd dat ik toch zo'n keuring moet ondergaan.

Update over de keuring, moet eerst betalen (paar 100 euro) en dan word ik op een wachtlijst gezet. Wachtlijst is nu 9 weken, dus op z'n vroegst heb ik m'n rijbewijs over 3 maanden weer terug denk ik zo. Dikke zucht.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 14 jun 2011, 17:32

Misschien handig om een ander ziekenhuis te proberen? Mogelijk dat er ergens wel een neuroloog beschikbaar is voor een keuring.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 14 jun 2011, 17:37

Stéphane schreef:Misschien handig om een ander ziekenhuis te proberen? Mogelijk dat er ergens wel een neuroloog beschikbaar is voor een keuring.
Heb een neuroloog toegewezen gekregen door het CBR. En het is volgens mij een neuroloog die vanuit een eigen gebouw handeld. De brief die ik heb ontvangen kwam ook niet echt professioneel over.

Plaats reactie