Brandstofprijs

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
wjn

Re: Brandstofprijs

Bericht door wjn » 03 mei 2011, 22:53

Maus335i schreef:
Dennis Cavallino schreef:Ze (EU) moeten in de hele EU gewoon alles gelijktrekken. motorrijtuigenbelastingen, accijnzen, brandstofprijzen en locaties. Pas dan kun je Diesel en Benzine gelijk belasten.
NL kan daarin al een stap maken, door de motorrijtuigenbelastingen te herzien, want 't slaat natuurlijk nergens op dat als je straks meer voor Diesel gaat betalen, je ook nog steeds houderschapsbelasting betaalt dat veel hoger ligt dan benzine. Koppel belastingen gewoon aan het verbruik (= direct gekoppeld aan uitstoot, ongeacht energielabel etc.), dus direct aan de pomp.
Wat ga je dan doen als iedereen ineens op electra gaat rijden en zn auto thuis oplaad? Slaat toch een gat van zo'n 6 a 7 miljard per JAAR in de rijksbegroting.
Volgens het CBP is het ongeveer 4 miljard aan accijnsen + BTW (scheelt al wat), en het komt natuurlijk deels terug via de energieheffingen die sowieso al op electra zitten.

Moet natuurlijk wel dat voordeel voor electra auto's afgeschaft worden (0% bijtelling ed.).

Macboy

Bericht door Macboy » 06 mei 2011, 07:46

De olieprijs is de afgelopen 24 uur in recordhoogten gedaald. Vat zit nu weer onder de 100 dollar !! De benzineprijs moet nu dus weer zakken (nu dat de reden van de verhoging was). Als dit niet gebeurt - en de verwachting is dat dit dit niet zal gebeuren natuurlijk - moeten wij automobilisten toch ingrijpen want wij slikken alles en daarom kunnen de olieconcerns alles maken. Het wordt tijd om in actie te komen want zolang wij niet doen gebeurt er ook niets.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 06 mei 2011, 08:15

Tja, al die grote beandstofconcerns zijn een grote kartelvorming. Wat doe je daar als automobilist aan? Je neemt het op tegen de grootste, machtigste en rijkste bedrijven ter wereld die ook nog eens producten leveren waar we niet zonder kunnen

Dat wordt een heel lang en slopend gevecht vrees ik :(

FrankS

Bericht door FrankS » 06 mei 2011, 08:20

Macboy schreef:De olieprijs is de afgelopen 24 uur in recordhoogten gedaald. Vat zit nu weer onder de 100 dollar !! De benzineprijs moet nu dus weer zakken (nu dat de reden van de verhoging was). Als dit niet gebeurt - en de verwachting is dat dit dit niet zal gebeuren natuurlijk - moeten wij automobilisten toch ingrijpen want wij slikken alles en daarom kunnen de olieconcerns alles maken. Het wordt tijd om in actie te komen want zolang wij niet doen gebeurt er ook niets.
Hoewel ik vind dat je gelijk hebt is dat natuurlijk niet mogelijk.

We gaan niet dagenlang niet rijden... Mensen moeten naar hun werk.. De auto is gewoon te diep verweven in ons normale leven om te zeggen 'we gaan een week niet rijden'.

Nu kunnen we wel met z'n allen een dag niet tanken (om een ingang te noemen) maar dat betekend dat de opbrengsten de dag ervoor en erna gewoon hoger zullen zijn. Nettowinst voor 'ons': 0

Dus dat zal waarschijnlijk op een andere manier moeten...

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 06 mei 2011, 08:48

FrankS schreef:
Macboy schreef:De olieprijs is de afgelopen 24 uur in recordhoogten gedaald. Vat zit nu weer onder de 100 dollar !! De benzineprijs moet nu dus weer zakken (nu dat de reden van de verhoging was). Als dit niet gebeurt - en de verwachting is dat dit dit niet zal gebeuren natuurlijk - moeten wij automobilisten toch ingrijpen want wij slikken alles en daarom kunnen de olieconcerns alles maken. Het wordt tijd om in actie te komen want zolang wij niet doen gebeurt er ook niets.
Hoewel ik vind dat je gelijk hebt is dat natuurlijk niet mogelijk.

We gaan niet dagenlang niet rijden... Mensen moeten naar hun werk.. De auto is gewoon te diep verweven in ons normale leven om te zeggen 'we gaan een week niet rijden'.

Nu kunnen we wel met z'n allen een dag niet tanken (om een ingang te noemen) maar dat betekend dat de opbrengsten de dag ervoor en erna gewoon hoger zullen zijn. Nettowinst voor 'ons': 0

Dus dat zal waarschijnlijk op een andere manier moeten...
Of gewoon de grote merken een tijdje boycotten.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 06 mei 2011, 09:52

Ja en nee. De benzineprijs zal iets zakken, maar het zal niet veel schelen. Heeft met een aantal zaken te maken waaronder de stevige knauw die de euro t.o.v. de dollar heeft gehad gisteren. Dit was ook mede de oorzaak van de sterke daling (naast tegenvallende economische cijfers en daarmee een verminderde vraag naar olie).

Stond de euro - dollar gisteren nog op 1,49, nu staatie op 1,457 :( Ik moet nog naar Amerika, had het liever de andere kant op gezien....

Een vat olie in euro's: gisterochtend 73,80, nu is dat 68,30. Als je nagaat dat de marges van de oliebedrijven tot aan de pomp niet écht heel erg hoog zijn, zullen we er niet heel erg veel van gaan merken. Ja een cent of 2/3 misschien. De grootste dief is nog altijd onze roverheid.

Dáárnaast had Bert nog een zeer heldere uitleg over de futures van de oliehandel:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 39#p746539" onclick="window.open(this.href);return false;

Een 10% daling van de olieprijs is een stap in de goede richting, maar geen wonder :) In april 2008 hadden een olieprijs van 159 dollar, terwijl we de afgelopen 2 weken een recordprijs aan benzine per liter hebben gehad. Het kan dus nog véél erger.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mei 2011, 12:29

hoe zit dat met dat onderzoek, een maand of wat geleden waren ze een groot onderzoek gestart en dat zou 1 dezer dagen uit komen waarom ze de brandstofprijs onevenredig hoog hielden terwijl toen ook al de olie prijs in verhouding goedkoper was.

ik heb nog niks gezien van wat daar uit kwam...zou een paar maand duren dat onderzoek wat ook weer belachelijk was immers de feiten lagen op tafel...

VLA

Bericht door VLA » 08 jul 2011, 21:03

LPG word ook weer eens 3 cent duurder. :wtf:

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... tml?p=27,1" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 jul 2011, 21:09

Als iedereen, die de brandstof te duur vindt, nu eens lekker met de benewagen gaat.........................dan heb ik weer wat extra vrije baan voor me........................ :lol:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 jul 2011, 21:28

romo schreef:Als iedereen, die de brandstof te duur vindt, nu eens lekker met de benewagen gaat.........................dan heb ik weer wat extra vrije baan voor me........................ :lol:
+1 :roflol:

in plaats daarvan gaan ze nog langzamer rijden om brandstof te besparen :bag:

franktastic

Bericht door franktastic » 09 jul 2011, 13:12

Zonet hier in Franeker euro 95 getankt voor €1.43!

:df:

FrankS

Bericht door FrankS » 09 jul 2011, 15:48

specifieke pomp? Ik woensdag nog voor... 1,59 ofzo

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 jul 2011, 17:05

das wel heel goedkoop!!

hier ook rond de 1.60...

Xave30

Bericht door Xave30 » 09 jul 2011, 18:33

Ik gisteravond voor 1,57 nog.

Hans

Bericht door Hans » 09 jul 2011, 18:44

GTRene schreef:hoe zit dat met dat onderzoek, een maand of wat geleden waren ze een groot onderzoek gestart en dat zou 1 dezer dagen uit komen waarom ze de brandstofprijs onevenredig hoog hielden terwijl toen ook al de olie prijs in verhouding goedkoper was.

ik heb nog niks gezien van wat daar uit kwam...zou een paar maand duren dat onderzoek wat ook weer belachelijk was immers de feiten lagen op tafel...
Waarom de brandstof hier zo duur is? Omdat de Nedrlandse staat twee keer zoveel accijns heft als de Europese Unie voorschrijft.

Kabinet wil accijns op gas verhogen, benzine blijft gelijk

Gepubliceerd op 05-07-2011 om 16:54
Tankstation, diesel, prijzen

De accijnzen voor gasvormige brandstoffen als LPG en CNG gaan omhoog, maar de accijnzen op benzine en diesel blijven gelijk. Dat komt omdat Duitsland en België de accijnzen ook gelijk houden. Dat kondigt staatssecretaris Weekers (VVD) van Financiën aan in zijn Autobrief naar de Tweede Kamer.

Ondanks de hoge brandstofprijs gaan de accijnzen in Nederland niet omlaag. Nederland heeft de hoogste benzineaccijns van de EU en zit ook met de dieselaccijns hoog. Weekers wil de accijnzen eigenlijk zelfs verhogen, maar wacht hiermee op België en Duitsland.
Brandstofprijs

Naast de hoge brandstofprijzen is brandstoftoerisme een reden om de accijnzen niet te verhogen. Automobilisten gaan dan de grens over om te tanken. In Nederland zit op één liter benzine een accijns van 0,718 euro. Het Europees minimumtarief is 0,359 euro per liter. Nederlanders betalen dus maar liefst twee keer zoveel accijns als de Europese Unie voorschrijft. Op een liter diesel zit 0,424 euro accijns.

De staatssecretaris wil de accijnzen op gasvormige brandstoffen flink verhogen. Deze brandstoffen worden laag belast ten opzichte van benzine en diesel.
Accijns

De verhoging van de accijns zou betekenen dat LNG en vloeibaar gemaakt methaan 155,04 euro aan accijnzen per 1000 kilo gas gaat kosten. Daarnaast wordt het accijnstarief op LPG vanaf 1 januari 2012 stapsgewijs verhoogd met in totaal 50 euro per 1000 kilo gas.

Omgerekend naar liters worden de accijnzen dan als volgt:

* Benzine: 71,8 cent per liter
* Diesel: 42,4 cent per liter
* LPG: 11,3 cent per liter (was 8,4 cent)
* Aardgas via een CNG-vulstation: 3,2 cent per liter (was 0,6 cent)
* LNG: 8,9 cent per liter (was 6,5 cent)
* Vloeibaar gemaakt methaan: 8,9 cent per liter (was 6,5 cent)

Verhoging

Bij de verhogingen wordt geen onderscheid gemaakt tussen fossiele gassen en bio- of groengas. De staatssecretaris wil groen gas niet stimuleren. Zo’n stimulans zou botsen met de zogenoemde verplichtingenregeling.

In de verplichtingenregeling worden partijen die benzine en diesel op de markt brengen, zoals brandstofproducenten en olieleveranciers verplicht gesteld om biobrandstof bij te mengen. De staatssecretaris wil niet dat een stimulans op groengas andere biobrandstoffen gaat verdringen.

Staatssecretaris Weekers ging met de Autobrief in op onder andere de accijnstarieven op brandstof en fiscale stimulering van zuinige auto’s. Vorige week ging de Tweede Kamer akkoord met de ideeën. Weekers mag de plannen nu gaan uitwerken tot wetsvoorstellen.

Hans

Bericht door Hans » 09 jul 2011, 18:48

franktastic schreef:Zonet hier in Franeker euro 95 getankt voor €1.43!

Wat voor merk was dat? Dat zou een korting van 27 cent ten op zichte van de landelijke adviesprijs betekenen, zou bijna zeggen dat dat onmogelijk is.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jul 2011, 18:57

hm, het blijft dus onverminderd hoog...
maar ze trekken nu wel die andere brandstoffen wat bij, die zijn in verhouding ook belachelijk laag met accijnzen bestookt.

marcokers

Bericht door marcokers » 09 jul 2011, 19:22

Zo'n actie van de Tango ofzo???

Kan me trouwens nog herinneren toen bij het tankstation waar ik werkte tijdens de euro-omslag de euro 95 nog rond de 1 euro zat diesel rond de 75 eurocent. en das nu 9 jaar geleden.

MR M POWER

Bericht door MR M POWER » 10 jul 2011, 15:39

marcokers schreef:

Zo'n actie van de Tango ofzo???

Kan me trouwens nog herinneren toen bij het tankstation waar ik werkte tijdens de euro-omslag de euro 95 nog rond de 1 euro zat diesel rond de 75 eurocent. en das nu 9 jaar geleden.
Dit was een actie van de Tinq , aankomende zaterdag is de actie er weer.

Mike S.
Auto: M135i

Bericht door Mike S. » 10 jul 2011, 15:46

Voor die paar centen ga ik niet in de rij staan... zag ze gisteren in de rij staan in Franeker .

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 10 jul 2011, 17:15

Ik heb gisteren weer eens ouderwets gezellig in Duitsland getanked. Echte 98 voor sub Nederland 95 prijzen.

MR M POWER

Bericht door MR M POWER » 10 jul 2011, 18:18

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jul 2011, 19:14

whaha, stelletje bietsers te hamsteren :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 jul 2011, 19:29

Vanmiddag even Shell V Power 100 RON getankt (CBR Tanksstelle)...........€1.81 :tooth: :crazy:

Even sporten met de M3`s tussen die van Erik en die van mij, het moest snel gebeuren gezien het aanstaande afscheid van de E92 M3.............opnames zijn gemaakt (of ze goed zijn is vers 2, ik zat achter de lens........ :hot: :gek: :banging: :crazy: )

Binnenkort op DF............................ :bignews:

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jul 2011, 20:18

leuk :df:

Plaats reactie