E36 stroom uitdaging

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
timt

E36 stroom uitdaging

Bericht door timt » 22 apr 2011, 21:00

Ok ik heb jullie hulp nodig...

Het gaat om een e36 325i coupe uit 94

Het verhaal
een paar weken geleden ging het accu lampje zacht branden, als ik gas gaf werd het feller. Met als resultaat een lege accu. Ik heb de accu op geladen en gekeken wat er gebeurde. Toen maakte mijn dynamo een vreemd geluid. Dus ik dacht die vervangen :idea: . Ik de dynamo vervangen, toen ging het accu lampje constant en fel branden. Ik de accu spanning gemeten ( rond de 12 ) en bij de dynamo ook 12 (die hoort volgens mij rond de 13,6 te zijn ).... De dynamo laten testen bij een bedrijf en die bleek dik in orde... :shock:

Wat kan ik nog meer doen en hoe?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: E36 stroom uitdaging

Bericht door Youp » 05 mei 2011, 14:29

Nou, wanneer de motor draait zou je op de accu ongeveer 14,7 volt moeten meten, dan weet je dat de dynamo fris is en goed bijlaadt. Dit is niet het geval, maar aangezien de dynamo goed is (daar gaan we dan even van uit) zou ik het als eerste zoeken in de aansturing daarvan. Wanneer je de auto op contact zet en start moet het dynamolampje gaan branden. Dit zet een klein startspanninkje op de dynamo, zonder dit spanningkje kan de dynamo gaan draaien tot hij een ons weegt, maar laadt hij niks bij.

Wanneer je er niet zeker van bent kan je dit natuurlijk ook nog aan de dynamo zelf meten wanneer de auto op contact staat.

Wanneer dat allemaal in orde is zou ik alle bekabeling (met betrekking tot accu en dynamo) checken. Zijn alle contacten goed? Massa enzo.

Ik neem aan dat je alle zekeringen al gecontroleerd hebt?

Wanneer bovenstaande niks oplevert, dan wordt het inderdaad een uitdaging.. :)

Laurens

Re: E36 stroom uitdaging

Bericht door Laurens » 05 mei 2011, 18:29

Inderdaad meten of er op de stuurdraad (de dunne draad naar de Dynamo) de accuspanning staat als de auto op contact staat. Als dit niet het geval is wordt de dynamo niet aangestuurd.

Dat kan dan een draadbreuk, zekering of het contactslot zijn.

Meten is weten :thumbup:

Plaats reactie