BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door romo » 04 mei 2011, 21:59

Andre schreef:Dat je een e92 M3 alleen met een vaarbewijs mag besturen weten we wel.

1M oordeel is de 25e

Have fun.................

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 04 mei 2011, 22:02

Leuk om de 'voorspellingen' op de eerste pagina van dit (stormloop)topic te lezen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 04 mei 2011, 22:16

RVV schreef:En toch blijft het jammer dat er helemaal niets met de motor is gedaan. Ook al is het verplicht een turbomotor, BMW ///M had er best wat serieuzer mee aan de slag mogen gaan. Ipv alleen wat software matige aanpassingen. Zoals ik het nu een beetje inschat is het als daily driver niet veel anders dan een 135i.
Precies wat ik ook al als punt gemaakt had :) Zonder de beide auto's te kennen, is dit ook het eerste wat mij te binnen schiet als ik de spec lijsten bekijk.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2011, 22:32

RVV schreef:En toch blijft het jammer dat er helemaal niets met de motor is gedaan. Ook al is het verplicht een turbomotor, BMW ///M had er best wat serieuzer mee aan de slag mogen gaan. Ipv alleen wat software matige aanpassingen. Zoals ik het nu een beetje inschat is het als daily driver niet veel anders dan een 135i.
Tis toch qua rijden schijnbaar een heel andere auto dan de 135i...

je kan ook zeggen van bv een Lotus Exige S2 ach wat jammer, der zit een standaard toyota motorretje in, doch rijd die auto heel anders dan de auto waar ie hem mee deelt :D

de techniek is dan wellicht ook goedkoper qua reparatie en of vervanging dan zeg de normaal dure M motoren, en der zit genoeg ruimte in om der wat extra's in te stoppen :mrgreen:

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 mei 2011, 22:40

Ze hadden idd op z'n minst de cilinderinhoud een beetje kunnen vergroten.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2011, 22:43

ala GTS
wellicht komt dat nog voor de 1M GTS of CS :hmmm:
who knows, misschien droppen ze er wel de oude M3 v8 in :hosanna: (no chance but wishful thinking)

Hielke

Bericht door Hielke » 04 mei 2011, 22:50

FerdiACS1 schreef:
Wouter81 schreef:Gewoon een Golf GTI nemen, ben je voor ca. 31K klaar. Chipje erin voor 500 euri en je hebt 270 pk. :angel:
... en dan lekker achteraan stuntelen met je gti-tje...
Wouter, maak je geen ilusie. Zo'n gti heeft tov. deze 3 niets te zoeken. Zelfs een GolfR met tjippie redt het niet.

Leuke test AM sport. Ik zet mijn geld op de Cayman R als winnaar
Nou, over dat vergelijk tussen een GTI van 33.000 euro tegenover de 1M brigade van rond de 80.000 euro weet ik het nog niet. In eerste instantie was ik ook geneigd om Wouter's post te negeren maar ik ben er toen evenover na gaan denken. Ik heb nl. nogal wat ervaring met een paar 270 pk Seat Leon's met 2 liter turbo blok opgedaan. Deze auto's waren ook voorzien van een Bilstein sportonderstel. Gewoon heerlijke machines die alleen op het vlak van de remmerij behoorlijke steken lieten vallen. Ik heb mezelf met een externe videocamera op Zandvoort met zo'n auto op 2.10 geklokt. Met semi's maar ook met passagier. Zonder passagier en met bijterige remmen waren daar beslist 3 seconden vanaf gegaan. In handen van een coureur met veel circuitkilometers onder z'n riem (ik had toen al heel wat jaartjes niet meer op Zandvoort gereden) verwacht ik zelfs dat er wel een 2.05 in had gezeten.

De lekkere besturing, de goede wegligging, de enorm potente motor, plaats voor 4 mensen, een eenvoudige sub 2.10, en dat voor 33.000. Hoeveel beter hoort een concurrerende auto uit eveneens het C segment het wel niet te doen om een prijs van 80.000 euro te rechtvaardigen?

Snipe

Bericht door Snipe » 04 mei 2011, 22:59

M@rcel schreef:
Waarom? BMW beweert al sinds de jaren '70 dat een cilinderinhoud van 0,5 liter per cilinder het beste is. Het exacte hoe en waarom weet ik ook niet, maar ze zeiden het onder meer toen de 3.0 CS uitkwam - en daarna nog regelmatig. Waarom zou je die inhoud dan vergroten als je al de perfecte cilinderinhoud hebt?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 04 mei 2011, 23:01

Voor 33 mille heb je hem niet op semi's, Bilstein en met chip kuur staan natuurlijk, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Oude tijden herleven. Toen ik net begon met fora lezen had je hele volksstammen die bleven spammen dat hun Impreza 555 voor 1/4e van het geld van een 911 die 911 toch mooi voor bleef. Lekker belangrijk: er is meer dan rondetijden, 0-100 en de kwart mijl. Hoe goed een Golf VI GTi ook is, hoe snel hij ook is op de stopwatch, er zijn dingen die een 1 ///M wel kan en een Golf niet. Op het gaspedaal sturen bijvoorbeeld, om maar eens iets te noemen. Een 1 ///M coupe is om te zien bijzonder. In het straatbeeld zie je onderhand meer Golfjes dan lantaarnpalen: dat kun je van een 1 serie coupe niet zeggen, laat staan van de ///M variant met uitgeklopte schermen.

*EDIT nav terecht commentaar Mathieu*
Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 04 mei 2011, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 04 mei 2011, 23:09

FaF, wat bedoel je nu met die laatste zin??
Die kan ik ff niet volgen.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 04 mei 2011, 23:13

Snipe schreef:
M@rcel schreef:
Waarom? BMW beweert al sinds de jaren '70 dat een cilinderinhoud van 0,5 liter per cilinder het beste is. Het exacte hoe en waarom weet ik ook niet, maar ze zeiden het onder meer toen de 3.0 CS uitkwam - en daarna nog regelmatig. Waarom zou je die inhoud dan vergroten als je al de perfecte cilinderinhoud hebt?
Bij de M3GTS dachten ze daar blijkbaar anders over ;)

Snipe

Bericht door Snipe » 04 mei 2011, 23:15

Ja, bij vrijwel iedere M tot nu toe volgens mij.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2011, 23:16

M3 GTS, E46 M3 & CSL, E36 M3, E30 M3 voorbeelden zat waar ze dat deden.

Brava

Bericht door Brava » 04 mei 2011, 23:16

Erik K. schreef:Bij de M3GTS dachten ze daar blijkbaar anders over ;)
Precies waar ik ook aan moest denken. En wat dacht je van de andere 4.4's in de 550i en de 650i?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 mei 2011, 23:18

Snipe schreef:
M@rcel schreef:

Mmmm, interessant.
De E30 M3 2.3, E34 M5 3.6, E36 M3 3.0 komen idd aardig in de buurt van die 0,5 liter per cilinder.
Echter als de evolution modellen komen stappen ze er net zo makkelijk weer vanaf.
E30 M3 2.5, E34 M5 3.8, E36 M3 3.2, maar ook de e39 M5

E60 M5 en E90 M3 doen het trouwens weer wel volgens het boekje, echter de GTS weer niet.

X5M en F10 M5 hebben 4,4 liter V8's, ook weer niet dus.

Tristan

Bericht door Tristan » 04 mei 2011, 23:25

Hielke schreef:
Nou, over dat vergelijk tussen een GTI van 33.000 euro tegenover de 1M brigade van rond de 80.000 euro weet ik het nog niet. In eerste instantie was ik ook geneigd om Wouter's post te negeren maar ik ben er toen evenover na gaan denken. Ik heb nl. nogal wat ervaring met een paar 270 pk Seat Leon's met 2 liter turbo blok opgedaan. Deze auto's waren ook voorzien van een Bilstein sportonderstel. Gewoon heerlijke machines die alleen op het vlak van de remmerij behoorlijke steken lieten vallen. Ik heb mezelf met een externe videocamera op Zandvoort met zo'n auto op 2.10 geklokt. Met semi's maar ook met passagier. Zonder passagier en met bijterige remmen waren daar beslist 3 seconden vanaf gegaan. In handen van een coureur met veel circuitkilometers onder z'n riem (ik had toen al heel wat jaartjes niet meer op Zandvoort gereden) verwacht ik zelfs dat er wel een 2.05 in had gezeten.

De lekkere besturing, de goede wegligging, de enorm potente motor, plaats voor 4 mensen, een eenvoudige sub 2.10, en dat voor 33.000. Hoeveel beter hoort een concurrerende auto uit eveneens het C segment het wel niet te doen om een prijs van 80.000 euro te rechtvaardigen?
Ik heb ook de beruchte Leon FR met VDV pakket gehad (Bilstein+Eibach, JD chip, Milltek en remmen upgrade) en voor 38K had je idd veel pk's/snelheid. Enorm genoten van deze super auto maar als het echt om sturen gaat dan gaat de voorkeur echt naar de 123d. Niks lekkerder dan sturen met het gas en met het kontje schuivend de bocht door. Alleen qua snelheid kicks wel wat minder spectaculair.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 mei 2011, 23:46

Hielke, 80K vind iedereen te duur voor de 1M///.
Je verhaal over een betere zelfbouw Leon kun je ook afzetten tov. de RS3, Porsche Cayman R, etc. Dan is alles 'af fabriek' te duur, tov. een leuke zelfbouwert. Dus dat geldt niet voor de 1M/// in het bijzonder.

Het is inderaad verrekte jammer dat M/// alleen wat software gezet heeft in die 1M///. Niet omdat het n54 blok slecht is, want dat is een fenomenaal blok! Maar het M/// gevoel verdwijnt, en dat 'sucks' gewoon. Je wilt met een harde plassert kunnen vertellen/zeggen dat er een door M///-entwickelt-Motor onder de kap zit. En niet, het een 135i met tjip ... Maar het is - tot nu toe - allemaal sentiment, alleen maar sentiment. Want als het 1M/// blok goed presteert, is dat feitelijk voldoende. Maar, als het blok in de praktijk ook nog eens gaat tegenvallen, ja, dan heeft M/// echt een probleem. Feit blijft dat ook ik het jammer vind om een M auto te kunnen kopen, en waarempel, daar heb ik mijn 135i blokkie weer ... gevalletje nah, toch maar niet. Maar ook voor mij geldt, dat is puur sentimenteel en gaat in werkelijkheid nergens over als het om prestaties aan komt.

De vraag is uiteindelijk of M/// met deze 'move', namelijk leentjebuur bij BMW AG voor hun modellen, niet met zelfmoord bezig is. Allemaal sentiment, maar M/// is voor een groot deel ook sentiment. BMW is een buitengewoon professioneel bedrijf en als de teloorgang van M/// hiermee is ingeluid, is het 1) Of strategie (we stoppen met M///, is gewoon te duur of niet meer haalbaar door milieu eisen etc.), 2) OF. ze gooien het roer om om M/// te behouden.
Ik begrijp alleen niet dat M/// op turbo's overgaat, en bijv. Porsche, AM, Jaguar XKR en Ferrari, etc, dat helemaal niet doen. Ze vissen toch allemaal in dezelfde klantenvijver?

Tot slot. Iedereen die roept dat een 1M/// nagenog hetzelfde is als een 135i met tjip, kletst echt uit z'n nek. Wat ik je brom :goodnight:

edit: zit ik al op pagina 135? Mag ik die eer, ik rijd ook een 135 nl.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 mei 2011, 23:51

En dit is pagina 135i

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 mei 2011, 23:51

En dit is pagina 135i

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 mei 2011, 23:52

En dit is pagina 135i

Sperdy

En dit is pagina 135i

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 mei 2011, 23:52

Jammer joh!!! :wink:

Sperdy

En dit is pagina 135i

Sperdy

En dit is pagina 135i

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 04 mei 2011, 23:52

Als we dan toch al alternatieven gaan vergelijken heb ik er ook nog wel één, een aangepaste MX5 NC, supercharger erop compleet goed onderstel en remmen en je bent onder de 50k klaar met een auto die zeker de 1M en de RS3 het nakijken geeft. Misschien ook de Cayman wel.

Plaats reactie