BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Petrolhead Tom » 27 apr 2011, 13:41

Dat denk ik ook wel, maar als je een 1M wil kopen voor het interieur kun je net zo goed even een paar performance stoelen en een percormance pookje op de kop tikken voor de Acs1 dan heb je helemaal een fijne zit. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 27 apr 2011, 14:00

GTRene schreef:denk dat het interieur e.d. veel beter aan doen qua sport/warmte dan een standaard 135i coupe :hmmm:
Rene, hat 1M interieur is exact hetzelfde als mijn 135i m-pakket. 1M heeft wat carbon details en leer. Ook de stoelen zijn hetzelfde. En dat leer, dat wil je niet :) Nee, het verschil is natuurlijk de M onderkant: banden, onderstel en remmerij. En dat verschil is aanzienlijk, dat voorspel ik je. Let op, ik rijd niet met het Schnitzer ACS1 race-onderstel, maar met een sportonderstel. Dat laatste is niet meer dan wat andere schokdempertjes en het onderstuur is er uit gehaald. Maar voor de rest behoorlijk standaard 135i. De 1M heeft ook een sperr, dat heb ik ook niet. Dus de verschillen zijn wel groot, alleen dat is niet het interieur.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 27 apr 2011, 14:01

dat is het hem, het is meer dan alleen de stoelen, natuurlijk kun je je 135i coupe meer aankleden, maar het viel me laatst op hoe glad/plastic achtig een 135i interieur kan zijn, zo anders dan het meer sportief aangeklede alcantara int van een 1M

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ja op deze foto's zie je het bijna niet, maar in het eggie valt dat alcantara echt op qua verschil met de plastic look.
mag nog wel een mooier stuur in in die onderste :D

Gebruikersavatar
Brava
Berichten: 860
Lid geworden op: 20 mar 2006, 22:05
Locatie: Groß Utrecht, 2004 BMW120i

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Brava » 27 apr 2011, 14:43

FerdiACS1 schreef:Verschil tussen Porsche Boxster en een 1 serie BMW is er wel degelijk Robin. Porsche is gewoon beter, da's echt niet zo moeilijk om te voelen. Veel meer echte sportkar. Kwaliteit ligt hoger. Ok, minder vermogen dan de 1M. Uiterlijk, ja, dat is persoonlijk.

Maar de bruikbaarheid van een 1M is natuurlijk veel groter. Mee eens. Leuke sportkar en ook praktisch. Maar een 1M is een beetje als een ACS1, al vermoed ik dus dat íe wel degelijk beter is.. maar goed. Met een 1M koop ik meer van hetzelfde wellicht, en waarom dan niet gewoon doorsturen in die ACS1? Een Boxster is weer eens wat anders. Conclusie: het probleem is dus die acs1. Die is gewoon te goed. :goodnight:
Ferdi, mag ik iets vragen. Moet de Schnitzel eruit of zo? Ik heb al je draadjes gevolgd en het komt op mij enigszins compulsief (excusez le mot) over. Ik weet, fantaseren/filosoferen/plannen etc. is leuk maar het komt op mij over alsof je verandering om de verandering wilt.

De Schnitzel is toch pas een jaar of 2 max. oud?

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 27 apr 2011, 17:34

Sorry Rene, maar die paar stroken Alcantara maken voor mij niet het verschil. Maar ik heb ook niets met interieuren (sorry Ilja). Ik zie een gewoon 135i/130i interieur. Er zitten niet eens echt M stoelen in! Maar maakt niet uit, met het 135i interieur is niets mis. Onderstel is het verschil en reken maar , dat verschil is groot.

Edit: ik heb die acs1 3,5 jaar (dec. 2007) nu 110.000km.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Snipe » 29 apr 2011, 23:58

In de tussentijd heeft CAR Magazine ook met de 1 M gereden: http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Sea ... AR-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

4 sterren (van de 5)
Verdict

The 1-series M is a proper M car, no doubt. Sure, it’s different from what’s gone before, but different doesn’t mean it’s not as good. Our first experience of a proper turbocharged M Division machine has unveiled a 1-series with a character all its own. It’s definitely not a hotted-up 135i, and now we’re looking forward to the future of M.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 30 apr 2011, 09:45

FerdiACS1 schreef:Sorry Rene, maar die paar stroken Alcantara maken voor mij niet het verschil. Maar ik heb ook niets met interieuren (sorry Ilja). Ik zie een gewoon 135i/130i interieur. Er zitten niet eens echt M stoelen in! Maar maakt niet uit, met het 135i interieur is niets mis. Onderstel is het verschil en reken maar , dat verschil is groot.

Edit: ik heb die acs1 3,5 jaar (dec. 2007) nu 110.000km.
dat is ook zo Ferdi, maar wat ik zeggen wilde, das ook een extra iets, all in all gewoon een leuk basis pakket zo lijkt het, met meerdere plussen boven de standaard 135i coupe en dus Interessant als DF wapen 8)

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 30 apr 2011, 11:31

Waar zit dat dan Rene? Die extra DF factor? Ik zie het niet, behalve wat uiterlijke veranderingen. Ik zie exact hetzelfde interieur met voor DF een minpunt tov. een 135i, nl. die leren rommel. Lekker glijen wordt dat.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 30 apr 2011, 12:22

FerdiACS1 schreef:Waar zit dat dan Rene? Die extra DF factor? Ik zie het niet, behalve wat uiterlijke veranderingen. Ik zie exact hetzelfde interieur met voor DF een minpunt tov. een 135i, nl. die leren rommel. Lekker glijen wordt dat.
het is minder plastic :wink: denk als je ze naast elkaar zet en dan van de ene basis 135i in de 1M stapt je het wel voelt wat ik bedoel 8)
uiterlijk vertoon zegt niet zoveel, echter onderhuids die M3 onderdelen e.d. maken lijkt me een groot verschil in beleving en al met al, dus al die delen samen maken mijnsziens het een echte DF kar, tenminste in verhouding tot de 135i en of andere 1-coupe modellen en of de zwaardere M series.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11650
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Hielke » 30 apr 2011, 13:02

GTRene schreef:
FerdiACS1 schreef:Waar zit dat dan Rene? Die extra DF factor? Ik zie het niet, behalve wat uiterlijke veranderingen. Ik zie exact hetzelfde interieur met voor DF een minpunt tov. een 135i, nl. die leren rommel. Lekker glijen wordt dat.
het is minder plastic :wink: denk als je ze naast elkaar zet en dan van de ene basis 135i in de 1M stapt je het wel voelt wat ik bedoel 8)
uiterlijk vertoon zegt niet zoveel, echter onderhuids die M3 onderdelen e.d. maken lijkt me een groot verschil in beleving en al met al, dus al die delen samen maken mijnsziens het een echte DF kar, tenminste in verhouding tot de 135i en of andere 1-coupe modellen en of de zwaardere M series.
Auto weegt nog steeds ruim 1500 kg en aan het zwaartepunt is gezien de hoogte van de auto ook niets veranderd. Kan me niet voorstellen dat door de grotere spoorbreedte, 35 pk extra en een aan een Drexler sper inferieur M3 sper het karakter van de auto tov een 135i wezenlijk gaat veranderen. MMMMaar je weet het nooit.

Car Magazine heeft de 1M tegen de RS3 getest. Zij vonden de RS3 de betere auto.

Gelukkig is het nog maar een week of drie fappen voordat het oordeel geveld kan worden :wink:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 30 apr 2011, 13:18

René, we hadden het over het interieur. Jij laat plaatjes zien van het 1M interieur, en zegt dat is meer DF. Ik zie alleen wat Alcantara stroken en leren stoelen. Voor de rest: standaard 135i. Materialen zijn identiek, ik heb in een 1M gezeten en ken mijn auto ook. Exact dezelfde panelen, zelfde materiaal. Alcantara is mooi maar leer is klote voor DF, lekker glijen. Is dus klote (voor track). Valt dagelijks wel mee natuurlijk, maar voor circuit niet goed.

Onderstel is een ander verhaal. Tuurlijk, dat is (schat ik in) wel dikke DF tov. een 135i. Zelfs het blok tuned by M schat ik beter in. Als in een 1M n54 een lichter vliegwiel zit en scherpere nokkenassen, is het voordeel evident tov. een standaard n54 (met tjip).

Was gister bij Ekris. Vroeg aan een verkoper, wat is nu het verschil tussen het n54IS blok van BMW en die van M///. De man stond te stuntelen, kwam weer geen normaal antwoord. Ja, er is wel verschil hoor, want het is M///. Ok, vroeg ik nog een keer, waar zit dat dan in? Nou, dat weet ik niet, maar reken maar op dat M/// meer gedaan heeft. Ja, wat dan?? Dat is mijn vraag (praat ik Arabisch? dacht ik..). Toen bleef het stil. Wat een lullo denk ik dan.. En maar beleefde grijns houden, want dat had hij op zijn cursus geleerd als hij een lastige klant/vraag kreeg.. yuk

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 30 apr 2011, 13:18

x

Andre
Berichten: 11444
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Andre » 30 apr 2011, 13:44

Ferdi jij kan wel 2 glijbanen als stoelen monteren. Wanneer kom jij nou op een circuit.

De meeste verkopers weten alleen hoe ze een verkoopcontract moeten invullen voor de rest moet je niet al teveel technische vragen hebben. :)

Meeste info staat zo bi zo wel op het internet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door GTRene » 30 apr 2011, 17:08

lol @Ferdi's ondervragings technieken :lol: :thumbup:

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 01 mei 2011, 00:11

Andre schreef:Ferdi jij kan wel 2 glijbanen als stoelen monteren. Wanneer kom jij nou op een circuit.

De meeste verkopers weten alleen hoe ze een verkoopcontract moeten invullen voor de rest moet je niet al teveel technische vragen hebben. :)

Meeste info staat zo bi zo wel op het internet.

Andre, je hebt gelijk. Lullen vanuit een luie stoel kan iedereen. Dus ik ook :). Heb 1x met mijn acs1 op Zandvoort gereden op een DF circuitdag. Ik heb me wel vermaakt, maar ik vond het geen onverdeeld succes. De auto voelde te zwaar, remmerij voelde als een dood stuk vlees na twee rondjes en de vering was te soft. Kortom, geen circuit auto zo op het eerste gevoel, maar - ik geef het direct toe - ik ben compleet onervaren voor wat betreft curcuitrijden. Eigenlijk wil ik het graag leren maar met die luxe-straatauto's gaat het eigenlijk niet.

Ik reed natuurlijk als een debiel rond. Vol op het gas, dan veel te hard op de remmen. Veel te lage snelheid uit de bocht, weer vol op het gas. Lol, een soort van hup-ho-hup. Ik pijnigde die zielige remmetjes van mij wel. Ook die voorhanden runflats hadden het zwaar met als 'The Stig' achter het stuur... :)

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 01 mei 2011, 13:05

Ik heb die review gelezen van Car Magazine. Het was een goede review vond ik. De RS3 komt er inderdaad uit als de betere auto. Evenwichtiger, sneller en betere stuureigenschappen (voor iedereen).. De 1M was overigens wel de leukere stuurmansauto, en de tester/schrijver zou zijn geld uitgeven aan de 1M///. Met de keuze voor de 1M/// worden de jongens van de mannen gescheiden: een echte rijdersauto dus, wat de RS3 niet is. De laatste is - vooral op de grens - beter geschikt voor iedereen die een beetje hard wil gaan.
Wat mij opviel was het negatieve punt over de 1M/// sperr, was mij niet duidelijk wat daarmee bedoeld werd.

Gebruikersavatar
DavidV
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 feb 2011, 16:37

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door DavidV » 01 mei 2011, 15:50

Hielke schreef:
Auto weegt nog steeds ruim 1500 kg en aan het zwaartepunt is gezien de hoogte van de auto ook niets veranderd. Kan me niet voorstellen dat door de grotere spoorbreedte, 35 pk extra en een aan een Drexler sper inferieur M3 sper het karakter van de auto tov een 135i wezenlijk gaat veranderen. MMMMaar je weet het nooit.
Het M onderstel maakt wel degelijk een verschil qua handling. Daarbij is dit onderstel afgesteld op non-RF banden. De maatvoering suggereert dat er waarschijnlijk Michelin Pilot Sport Extreme onder komt (heeft iemand dit al gecheckt?) ipv de RE05A RFT onder een 135i. Ook dat gaat wel schelen in handling. Zeker 245 voor ipc 215 zal veel onderstuur voorkomen.

Overigens kun je een M3 E92 onderstel zo onder een 135i schroeven als je dat wilt.
Ik heb liever een after market sper (Drexter, Quaife, Wavetrack) dan een M lamellensper...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7220
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Erik K. » 02 mei 2011, 10:40

FerdiACS1 schreef: Was gister bij Ekris. Vroeg aan een verkoper, wat is nu het verschil tussen het n54IS blok van BMW en die van M///. De man stond te stuntelen, kwam weer geen normaal antwoord. Ja, er is wel verschil hoor, want het is M///. Ok, vroeg ik nog een keer, waar zit dat dan in? Nou, dat weet ik niet, maar reken maar op dat M/// meer gedaan heeft. Ja, wat dan?? Dat is mijn vraag (praat ik Arabisch? dacht ik..). Toen bleef het stil. Wat een lullo denk ik dan.. En maar beleefde grijns houden, want dat had hij op zijn cursus geleerd als hij een lastige klant/vraag kreeg.. yuk
Ferdi,

Voor zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen is er helaas NIETS anders aan het blok.
Onderdelen zijn ook uitwisselbaar.
Zou mij niet verbazen als de nieuwe M3 ook met deze motor geleverd gaat worden met weinig tot geen interne aanpassingen. Uiteraard wel ander motormanagement om zo de 1///M de baas te kunnen.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 02 mei 2011, 11:54

Erik K. schreef:
FerdiACS1 schreef: Was gister bij Ekris. Vroeg aan een verkoper, wat is nu het verschil tussen het n54IS blok van BMW en die van M///. De man stond te stuntelen, kwam weer geen normaal antwoord. Ja, er is wel verschil hoor, want het is M///. Ok, vroeg ik nog een keer, waar zit dat dan in? Nou, dat weet ik niet, maar reken maar op dat M/// meer gedaan heeft. Ja, wat dan?? Dat is mijn vraag (praat ik Arabisch? dacht ik..). Toen bleef het stil. Wat een lullo denk ik dan.. En maar beleefde grijns houden, want dat had hij op zijn cursus geleerd als hij een lastige klant/vraag kreeg.. yuk
Ferdi,

Voor zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen is er helaas NIETS anders aan het blok.
Onderdelen zijn ook uitwisselbaar.
Zou mij niet verbazen als de nieuwe M3 ook met deze motor geleverd gaat worden met weinig tot geen interne aanpassingen. Uiteraard wel ander motormanagement om zo de 1///M de baas te kunnen.
Oei ... :hmmm:

Paul

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Paul » 02 mei 2011, 13:05

Das lekker....

Gebruikersavatar
DavidV
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 feb 2011, 16:37

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door DavidV » 02 mei 2011, 13:14

Erik K. schreef:Ferdi,

Voor zover ik tot nu toe heb kunnen achterhalen is er helaas NIETS anders aan het blok.
Onderdelen zijn ook uitwisselbaar.
Zou mij niet verbazen als de nieuwe M3 ook met deze motor geleverd gaat worden met weinig tot geen interne aanpassingen. Uiteraard wel ander motormanagement om zo de 1///M de baas te kunnen.
Da's toch niet helemaal waar.
135i hogedruk brandstofpomp setupAfbeelding

1M hogedrukbrandstofpomp setup Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7220
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Erik K. » 02 mei 2011, 14:11

David,

Doe dat vergelijk eens met een N54is(ipv de standaard 306pk N54 die je aangeeft) uit geruste auto oftewel met de Z4 35is.

Waar kom je dan op uit?

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door Sperdy » 02 mei 2011, 15:00

Wat David laat zien is volgens mij de reguliere brandstofpomp update op alle n54 blokken (ivm. problemen met die hoge druk brandstofpomp). Tot nu toe heb ik gezien dat het 'hardware'verschil tussen de n54is en n54 een extra waterkoeler is. Maar goed idee, als David de echte verschillen weet op te sporen tussen het N541M/// blok en het N54is (Z4) blok.

Gebruikersavatar
DavidV
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 feb 2011, 16:37

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door DavidV » 02 mei 2011, 15:23

Het bovenste plaatje is de laatste release van BMW voor de setup van de brandstofpomp bij een 135i met N54.
Zoals iedereen hier weet worden er voor de 535i, 335i en de 135i geen N54 blokken meer geleverd, enkel N55 twinscroll.
Voor de Z4 35is is het plaatje alsvolgt:
Afbeelding

Duidelijk anders dan bij de 1M, maar vergelijkbaar met de 135i

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27164
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: 1 ///M Coupé

Bericht door romo » 02 mei 2011, 19:53

///Mothafucked??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eeuwe, Joël D. en 7 gasten