Datsun 260Z met 20B
- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Datsun 260Z met 20B
Beste mannen.
Ik had al een voorzet in een ander topic gegeven, maar om daar niet teveel vervuiling te laten plaatsvinden, heb ik er even een apart topic van gemaakt.
Ik zit met een vraag die ik moeilijk zelf beantwoord krijg. Ik heb namelijk de Datsun 260z gekocht met in het achterhoofd om er een snelle showwaardige auto van te maken.
Ik heb daarna echter de Viper gekocht en vind het nu onnodig om de Datsun zo te maken dat ik straks moet kiezen welke auto ik gebruik voor een rondrit of show. Meestal zal dat toch de Viper worden.
Daarnaast heb ik nu 2 circuitwagens opgebouwd welke helaas nu niet meer van mij zijn. Doch spreekt het mij aan om meer het circuit te bezoeken en zit er nu aan te denken om de Datsun voor dat doel verder op te bouwen.
Nu heb ik al aardig voor ogen hoe dat eruit moet komen te zien, maar twijfel ik nog over welke motor ik ga gebruiken.
Oorspronkelijke doel was om er een Toyota Supra 2jz-gte motor in te hangen, maar voor het circuit is dat misschien niet interessant (6-cilinder lijn, gewichtsverdeling etc)
Daarom denk ik nu hard na over andere opties voor een goede motor, een paar eisen die ik wel stel zijn de volgende:
*minimaal 400pk haalbaar
*Geen amerikaanse V8 motor
*Geen BMW motor
*geen Datsun motor.
*Geen RB motor van Nissan
*goede vermogensafgifte. (weegt belangrijker dat de pk's)
*licht genoeg voor een redelijk gewichtsverdeling.
De motoren die nu hoog op mijn lijstje staan zijn:
2jz-gte, makkelijk veel vermogen, maar wel duur om goed op te bouwen
SR20DET, veel voor te krijgen, licht, maar misschien niet geschikt genoeg voor circuit?
TVR AJP V8, momenteel aan het informeren, Single plane crank, dus geweldige sounds, een motor met emotie en goed vermogenafgifte, daarnaast redelijk uniek in een datsun (uiteindelijk ook redelijk goedkoop, door het gebrek aan turbo's e.d.)?
Cosworth YP-serie, licht, sterk en de turbo zit niet aan de kant van de rembekrachtiger e.d., verder niet goed bekend met deze motoren
Graag zou ik wat meningen willen weten over wat jullie zouden kiezen voor motor en vooral waarom. Alle tips zijn welkom. Wil namelijk straks een keuze maken en me daardoor kunnen richten op de aankoop van een motor.....
Bedankt voor de input!
Ik had al een voorzet in een ander topic gegeven, maar om daar niet teveel vervuiling te laten plaatsvinden, heb ik er even een apart topic van gemaakt.
Ik zit met een vraag die ik moeilijk zelf beantwoord krijg. Ik heb namelijk de Datsun 260z gekocht met in het achterhoofd om er een snelle showwaardige auto van te maken.
Ik heb daarna echter de Viper gekocht en vind het nu onnodig om de Datsun zo te maken dat ik straks moet kiezen welke auto ik gebruik voor een rondrit of show. Meestal zal dat toch de Viper worden.
Daarnaast heb ik nu 2 circuitwagens opgebouwd welke helaas nu niet meer van mij zijn. Doch spreekt het mij aan om meer het circuit te bezoeken en zit er nu aan te denken om de Datsun voor dat doel verder op te bouwen.
Nu heb ik al aardig voor ogen hoe dat eruit moet komen te zien, maar twijfel ik nog over welke motor ik ga gebruiken.
Oorspronkelijke doel was om er een Toyota Supra 2jz-gte motor in te hangen, maar voor het circuit is dat misschien niet interessant (6-cilinder lijn, gewichtsverdeling etc)
Daarom denk ik nu hard na over andere opties voor een goede motor, een paar eisen die ik wel stel zijn de volgende:
*minimaal 400pk haalbaar
*Geen amerikaanse V8 motor
*Geen BMW motor
*geen Datsun motor.
*Geen RB motor van Nissan
*goede vermogensafgifte. (weegt belangrijker dat de pk's)
*licht genoeg voor een redelijk gewichtsverdeling.
De motoren die nu hoog op mijn lijstje staan zijn:
2jz-gte, makkelijk veel vermogen, maar wel duur om goed op te bouwen
SR20DET, veel voor te krijgen, licht, maar misschien niet geschikt genoeg voor circuit?
TVR AJP V8, momenteel aan het informeren, Single plane crank, dus geweldige sounds, een motor met emotie en goed vermogenafgifte, daarnaast redelijk uniek in een datsun (uiteindelijk ook redelijk goedkoop, door het gebrek aan turbo's e.d.)?
Cosworth YP-serie, licht, sterk en de turbo zit niet aan de kant van de rembekrachtiger e.d., verder niet goed bekend met deze motoren
Graag zou ik wat meningen willen weten over wat jullie zouden kiezen voor motor en vooral waarom. Alle tips zijn welkom. Wil namelijk straks een keuze maken en me daardoor kunnen richten op de aankoop van een motor.....
Bedankt voor de input!
Laatst gewijzigd door Nutkees op 20 jan 2016, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Welke motor voor mijn Datsun?
is dit niks voor je? Aardig uniek, lekker licht en genoeg vermogen:
Hartley V8. Is niet "echt" een amerikaanse V8
http://www.h1v8.com/page/page/1562068.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
hehe.

http://www.h1v8.com/page/page/1562068.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
hehe.

- Nutkees
Had ik al eerder zitten bekijken, maar tja die prijs he!!Jurrian schreef:is dit niks voor je? Aardig uniek, lekker licht en genoeg vermogen:
hehe.

-
Ja inderdaad! Ik zou het er ook niet snel voor over hebben. Al vind ik het concept van die motor echt briljant.
- Joy
En de V6 motor uit de 300ZX (Z32) ?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aLIh-njs-2Y&NR=1[/youtube]
http://www.hohalla.com/hohalla/videodis ... e%20450bhp" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aLIh-njs-2Y&NR=1[/youtube]
http://www.hohalla.com/hohalla/videodis ... e%20450bhp" onclick="window.open(this.href);return false;
-
TVR ding is half ontwikkeld en zo onbetrouwbaar als wat. Voor een circuit z-car zou ik een 350z motor overwegen. Licht, compact en genoeg zooi voor te krijgen. Prijzen vallen ook nog wel mee, en het is al gedaan...
-
mijn eerste gedachte was ook de sr20det. Steve z'n idee staat me ook wel aan... hou je het ook nog in de familie... Waarom geen RB motor eigenlijk ?
iig heel veel succes met je project! volg het graag op de voet 8)
iig heel veel succes met je project! volg het graag op de voet 8)
-
Qua gewichtsverdeling snap ik die 4-putter-turbo ook wel, maar qua vermogensafgifte niet. Als je 250 à 300 pk uit zo'n ding wil moet het toch een piekerige schreeuwer worden? Zo'n S30 zal nooit heel licht worden dus vandaar m'n keuze voor wat inhoud. En een VQ35HR zal altijd een vracht lichter zijn dan de goeie ouwe L24/26/28. En is een stuk korter dus kan lekker ver naar achteren!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wwROGfRhK2s&sns=em[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wwROGfRhK2s&sns=em[/youtube]
-
Dat licht valt wel mee met die blokken, sound is wel lekker.steve smith schreef:TVR ding is half ontwikkeld en zo onbetrouwbaar als wat. Voor een circuit z-car zou ik een 350z motor overwegen. Licht, compact en genoeg zooi voor te krijgen. Prijzen vallen ook nog wel mee, en het is al gedaan...
De TVR V8 is in de basis gewoon een USA V8 overigens

SR20det motor lijkt mij de beste keus qua gewicht, vermogen, betrouwbaar etc, alleen op het gebied 'sound' is het natuurlijk niet helemaal top... (en het is een Nissan motor, past toch wat beter bij de Datsun (naar mijn mening))
-
Not. Die ouwe Rover V8en waren door/doodontwikkelde Buick 215's maar de AJP8 was niks Amerikaans aan...Pingus schreef: De TVR V8 is in de basis gewoon een USA V8 overigens(van een oudere generatie, met de onbetrouwbaarheid van een tvr er aan toegevoegd
)
-
Dat Buick blok bedoelde ik, maar je hebt gelijk: als ik de openingspost beter had gelezen dan... 

- VLA
Wat is je budget eigenlijk ?
Als je genoeg poen hebt, dan is een K20A met turbo/supercharger (blok uit een Japanse Integra type R) een hele mooie oplossing. Super licht, veel vermogen (zonder supercharger kun je er makkelijk al 250 pk uit halen, met turbo/supercharger kom je wel in de buurt van de 400 pk. Is ook een stuk betrouwbaarder dan bv een sr20det. Word onder andere ook gebruikt in een Ariel Atom, en word ook wel geswapped in een Lotus Elise, MR2 en S2000. Ik weet niet hoe licht je chassis van je Datsun is, maar tot 1200 kg is dit een erg leuk blokje.
F20c (S2000 blok) met turbo/supercharger is ook een leuke maar dure optie. Maar dan zou ik liever voor de K20a setup gaan.
Beiden wel 4 cilinders maar wel lekker hoge toeren draaien, leuk voor op het circuit vind ik persoonlijk.
Wil je perse 6 cilinders, dan zou ik eerder voor een 350z blokje gaan, eventueel met turbo/supercharger.
Als je genoeg poen hebt, dan is een K20A met turbo/supercharger (blok uit een Japanse Integra type R) een hele mooie oplossing. Super licht, veel vermogen (zonder supercharger kun je er makkelijk al 250 pk uit halen, met turbo/supercharger kom je wel in de buurt van de 400 pk. Is ook een stuk betrouwbaarder dan bv een sr20det. Word onder andere ook gebruikt in een Ariel Atom, en word ook wel geswapped in een Lotus Elise, MR2 en S2000. Ik weet niet hoe licht je chassis van je Datsun is, maar tot 1200 kg is dit een erg leuk blokje.
F20c (S2000 blok) met turbo/supercharger is ook een leuke maar dure optie. Maar dan zou ik liever voor de K20a setup gaan.
Beiden wel 4 cilinders maar wel lekker hoge toeren draaien, leuk voor op het circuit vind ik persoonlijk.
Wil je perse 6 cilinders, dan zou ik eerder voor een 350z blokje gaan, eventueel met turbo/supercharger.
- Nutkees
AJP V8 tvr blokken hebben een single plane crank, volgens mij hetzelfde principe als een F1 motor.
Betrouwbaarheid van die blokken zijn goed genoeg zolang je er maar geen 1 hebt van 96/97. Heb al contact met enkele bedrijven in Engeland welke ook racen met de AJP blokken en die geven ook aan dat er veel horror verhalen zijn, maar dat het vaak om dezelfde type jaartallen gaat namelijk die hierboven genoemd.
Lijkt me wel een gaaf idee, al is het maar vanwege het feit dat nog maar 1 iemand dit blok in een Datsun heeft gebouwd. Uniek is het wel.
@Steve
De 350Z motor zal ik ook naar kijken, kan inderdaad een leuke optie zijn. Geluid is ook nice en vermogen zal genoeg zijn voor een auto van rond de 1000Kg.
300zx TT motor is niet wat ik zoek, heb zelf een 300ZX Twin Turbo gehad, maar de motor heeft niet het karakter waar ik gek op ben.
Betrouwbaarheid van die blokken zijn goed genoeg zolang je er maar geen 1 hebt van 96/97. Heb al contact met enkele bedrijven in Engeland welke ook racen met de AJP blokken en die geven ook aan dat er veel horror verhalen zijn, maar dat het vaak om dezelfde type jaartallen gaat namelijk die hierboven genoemd.
Lijkt me wel een gaaf idee, al is het maar vanwege het feit dat nog maar 1 iemand dit blok in een Datsun heeft gebouwd. Uniek is het wel.
@Steve
De 350Z motor zal ik ook naar kijken, kan inderdaad een leuke optie zijn. Geluid is ook nice en vermogen zal genoeg zijn voor een auto van rond de 1000Kg.
300zx TT motor is niet wat ik zoek, heb zelf een 300ZX Twin Turbo gehad, maar de motor heeft niet het karakter waar ik gek op ben.
- Tristan
Als het maar een 6-cil. is. Past enigszins nog in het karakter van de auto.
- Nutkees
@VLA
Budget is moeilijk te zeggen. Ik zou eigenlijk de gehele auto willen opbouwen voor rond de €20.000
Nu kost het onderstel/remmen/diff etc al rond de 10.000, dan nog spuitwerk en overige zaken dan denk ik dat er rond de 6000-8000 over blijft voor een goede motor.
Voor de kleur lijkt me dit wel wat voor een circuitauto:

Budget is moeilijk te zeggen. Ik zou eigenlijk de gehele auto willen opbouwen voor rond de €20.000
Nu kost het onderstel/remmen/diff etc al rond de 10.000, dan nog spuitwerk en overige zaken dan denk ik dat er rond de 6000-8000 over blijft voor een goede motor.
Voor de kleur lijkt me dit wel wat voor een circuitauto:
- Luco
Ik zal wel vloeken in de kerk haha.
Maar als je 400 pk wilt halen en redelijk licht wil blijven is een 2.0 van VAG ook een optie.
Zal alleen wat werk zijn om die in te bouwen.
Maar veel voor te krijgen en makkelijk boven de 400 betrouwbare pk's te krijgen.
Maar als je 400 pk wilt halen en redelijk licht wil blijven is een 2.0 van VAG ook een optie.
Zal alleen wat werk zijn om die in te bouwen.
Maar veel voor te krijgen en makkelijk boven de 400 betrouwbare pk's te krijgen.
- Petrolhead Tom
Lijkt me haast een no brainer. 350z blok. De looks van de oude met de techniek van de nieuwe. 

- Nutkees
Had al even snel zitten zoeken op een VQ35 blok, op zich betaalbaar, maar moet ik eigenlijk ook de draadboom hebben inclusief die van het dashboard, dit om alles goed te laten werken.
een 350z motor met ITB's lijkt me dan wel tof

- Petrolhead Tom
Tof? Beter wordt het niet!Nutkees schreef:

-
- Auto: M3P, 130i
- GTRene
die motor en filmpje wat Steve toonde is wel superb gedaan, motor mooi aardig achter de vooras en veel ruimte over en redelijk vermogen en geluidje...zeer fraaie optie.
zelf als V8 fan zou ik voor de LS3 gaan (jaja je wil geen US maar als je dde uitlaat en balanspijp leuk maakt hoeft ie niet zo te pruttelen)
zelf heb ik wat info over de Australie L98 motor (nwe) dat schijnt erg goed/snel te zijn en erg goedkoop
schijnt een soort LS2 onderblok en andere kop te zijn standaard, natuurlijk allemaal alu (nwe type L98)
lijkt dat je dan een mooie basis hebt, helemaal in zo'n Datsun 8)
maar de Steve optie is wellicht verstandiger en niet USA wat jij wil
zo'n TVR V8 is natuurlijk ook enorm geil
en dat geluid wat zo'n ding maakt ook cool.
zelf als V8 fan zou ik voor de LS3 gaan (jaja je wil geen US maar als je dde uitlaat en balanspijp leuk maakt hoeft ie niet zo te pruttelen)
zelf heb ik wat info over de Australie L98 motor (nwe) dat schijnt erg goed/snel te zijn en erg goedkoop

schijnt een soort LS2 onderblok en andere kop te zijn standaard, natuurlijk allemaal alu (nwe type L98)
lijkt dat je dan een mooie basis hebt, helemaal in zo'n Datsun 8)
maar de Steve optie is wellicht verstandiger en niet USA wat jij wil

zo'n TVR V8 is natuurlijk ook enorm geil

- Knot
VQ35DE nemen natuurlijk, prachtige roffel in de oude koets!
280pk voldoet prima lijkt me maar als je een 300pk kan vinden pak je net even 500rpm meer tot de redline standaard. Ik zeg doen!!! Laatste video krijg ik meteen kippenvel van!
280pk voldoet prima lijkt me maar als je een 300pk kan vinden pak je net even 500rpm meer tot de redline standaard. Ik zeg doen!!! Laatste video krijg ik meteen kippenvel van!
- Robertdj
Vet, maar hoe zit je dan met geluid?Nutkees schreef: een 350z motor met ITB's lijkt me dan wel tof
- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Beetje vloeken in kerk moet kunnen toch?
Wat dacht van een roffelende Volvo 5 cilinder, ook easy 300 a 350 pk.
Wat dacht van een roffelende Volvo 5 cilinder, ook easy 300 a 350 pk.
-
350Z blok ftw! :banaan: