Een bijzondere Porsche Boxster Spyder

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Mathieu

Een bijzondere Porsche Boxster Spyder

Bericht door Mathieu » 25 apr 2011, 22:35

Ik heb van het weekeinde een Porsche Boxster Spyder tot mijn beschikking gehad.
Een Spyder met - sonderlackierung - en een Porsche Sportauspuff.
Niet te vergeten de PDK versnellingsbak en de gele remklauwen oftewel de bekende PCCB's.

Normaal gesproken rijd ik niet graag in andersman's auto zonder dat de eigenaar naast me plaats neemt.
Echter mijn privé leven staat momenteel op zijn kop zodoende dat ik dit aanbod toch heb aangenomen en dus een tweedaagse verantwoording van deze bijzondere automobiel.
Ik had reeds een keertje achter het suur mogen plaats nemen, toen stond er welgeteld 40 kilometer op de teller.
Nu heb ik er de 13k als kilometerstand op gekregen.

Zomerse omstandigheden en een Porsche zonder dak is een hemelse combinatie zeker voor iemand met een grote voorliefde voor open rijden.

Gisteren met mijn dochter de Spyder opgehaald, deze vijfjarige dame dacht bij de naam Porsche aan een Oranje kleine auto waarin ze ooit eens met haar papa mee mocht rijden.
"Nee, schat, dat was een Lotus Exige, dit is een Porsche" Dus hoe leg je dit uit? Nou, toen ze de Spyder zag was het eerste wat ze zei: 'Is dat nou een Porsche? Mooi!"
Mijn dochter is fan van deze auto geworden.............! Zo leuk dat je naar de buitenlucht kunt kijken, is wat ze zei.

Eerst en vooral krijg je ontzettend leuke reacties op de grijze 997 GT3 RS kleur op deze Spyder.
Ik heb ook heel wat keren moeten uitleggen dat ik niet de eigenaar was maar dat ik de auto te leen had gekregen.

Over de auto zelf.
Zoals anderen reeds op dit forum hadden gemeld. Een Porsche is een Porsche.
De kwaliteit van deze auto is van hoog niveau. De afwerking van het interieur. De Carbon bucket seats. De zitpositie. De remmen. Het stuur.
Deze auto klopt gewoon. Simpel.

Je hebt al heel snel veel vertrouwen in de auto. Je voelt je snel op je gemak. Je merkt in de bochten dat deze Spyder een hele stijve koets heeft en stuurt bijzonder precies.
En ondanks dat de motor heel graag hoge toeren draait is dit niet nodig om snel en sportief te rijden.
Vier a vijf duizend toeren zijngenoeg om daarna de PDK razendsnel van verzet te doen verwisselen onder het genot van misschien wel de beste optie die Ron heeft aangekruist, de Sportauspuff.
Jemminee, wat een gaaf geluid als je middels het knopje op het instrumentarium de klepjes in de uitlaat open zet. Niet eenmaal heeft het geluid me tegengestaan, verre van zelfs.

De Spyder is ideaal om lekker op je gemak te cruisen en te genieten van de mooie natuur en ideaal als het verantwoord wat sneller kan of moet.
Wat een mooie balans in de auto en dan te bedenken dat ik heel erg ver van de grens van de Spyder en van mijn kunnen ben afgebleven. Dit vraagt om een leuk circuit.

Ik vraag me nu echt af waarom FerdiACS1 niet gewoon een Spyder aanschaft? Het enige waar ik niet over uit ben of ik de PDK zou kiezen of toch gewoon de handbak?

Ron, nogmaals bedankt voor je aanbod en wij hebben gelukkig genoten.
Laatst gewijzigd door Mathieu op 25 apr 2011, 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Rupie

Re: Een bijzondere Porsche Boxster Spyder

Bericht door Rupie » 25 apr 2011, 22:53

Tijd voor een andere avatar? Cool aanbod Ron :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 apr 2011, 22:57

Lekker man :df:

RVV

Bericht door RVV » 25 apr 2011, 23:07

Leuk verhaal en mooie ervaring en kuddo's aan Ron :thumbup:

Ron4S

Bericht door Ron4S » 25 apr 2011, 23:09

Graag gedaan Mathieu, ik wist dat de auto in kundige en verantwoordelijke handen zou zijn. En dat het jullie toch maar mooi even een beetje zou afleiden, al was het maar even, zeker met dit prachtige weer!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 apr 2011, 23:10

Mooi man! Kan me voorstellen dat dit een welkome afwisseling is van de dagelijkse problemen. Top van Ron voor het aanbod! :thumbup:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 apr 2011, 23:13

Mooi verhaal, waar kan ik foto's van dit prachtige apparaat zien?

Mathieu

Bericht door Mathieu » 25 apr 2011, 23:31

Afbeelding

Mooi, he?!

Knot

Bericht door Knot » 25 apr 2011, 23:35

Mooie kans man en heerlijk rijden met dit weer. Gaaf dat je de kleppen in de uitlaat open kunt zetten idd, moet machtig klinken.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 26 apr 2011, 00:11

Porsche Boxster Spyder = top.
Te groot nadeel is het klapperlawaai van het stoffen dak. Heb 3x Spyder gereden met gesloten dak. Dak was goed bevestigd. Bij 120kmh + maakt dat - vind ik - veel te veel lawaai. En gewone Boxster heeft dat probleem niet. Een Spyder is niet geschikt voor 40.000 pj in ons kikkerlandje als 'daily'. Jammer maar helaas.

ErikS

Bericht door ErikS » 26 apr 2011, 08:16

spykerboy schreef:
Ik heb ook heel wat keren moeten uitleggen dat ik niet de eigenaar was maar dat ik de auto te leen had gekregen.
had gewoon gezecht dat ie van jou was... niemand die het zou weten en denk ook wel dat de meiden meteen gek worden ;)

klinkt verder erg leuk! heb het model wel eens zien rijden heb het altijd erg gaaf gevonden... de normale boxster zou ik overslaan en wat emer besteden voor een cayman maar sinds ik dit gezien heb in het echt was dat meteen anders!
Haha kansloos weer... :banaan: :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 26 apr 2011, 08:22

@Ron, super aanbod aan Mathieu, altijd lekker om even het hoofd leeg te kunnen maken en op die manier positieve energie kunt tanken, waardoor je je gezin weer kunt steunen in de moeilijke tijd.

Super dat je er van hebt genoten Mathieu.

Michel

JP

Bericht door JP » 26 apr 2011, 09:13

Zeer mooi gebaar van Ron, om zo iemand een onvergetelijke dag te laten beleven.... :thumbup:

Tom

Bericht door Tom » 26 apr 2011, 09:28

Gaaf :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 apr 2011, 09:30

Mooi verhaal. Lekker relaxen. Is je gegund. :thumbup:

Aerschtuner

Bericht door Aerschtuner » 26 apr 2011, 11:22

Thieu, zoals ik je zondag al heb gezegd: Absoluut geen kappers auto en mijn vooroordelen waren volledig onterecht. Briljante kleur en de de Sportauspuff is inderdaad de kers op de taart. Schitterend apparaat en wat een heerlijke beleving moet dat zijn: lekker open rond tuffen in dat lekkere weer.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 26 apr 2011, 12:08

PDK

Ik had al eens in de Golf R van Hans R gereden en dat was de eerste ervaring met dit type versnellingbak. Wat me toe ook al opviel is het gemak waarmee er van versnelling wordt gewisseld. Zeker als ik dit vergelijk met een M3 CSL zeker als deze in de snelste stand staat. Dat doet gewoon zeer als er dan overgeschakeld wordt, die klappen in de aandrijflijn. Dat deed gewoon zeer aan je rugwervel.
Dan snap je niet dat het heel blijft en ik hielp de bak dan altijd even door wat gas te liften bij het opschakelen want dat voelde toch echt prettiger.

Met de PDK is dit niet nodig. Deze schakelt uiterst snel en ‘smooth’ naar de volgende versnelling daarbij gepaard een ongelofelijk mooi uitlaatgeluid.

Wat me ook opviel is dat als je in de automaat stand, D, rijdt de versnellingsbak reageert op de flippers aan het stuur. Dus als je lekker aan het cruisen bent in de zevende versnelling en je geeft een paar tikken aan de linkerflipper aan het stuur deze netjes terugschakelt.

Ik betrapte me op het gebruik van de pook als ik vanuit stilstand en bocht moest nemen en de Spyder nog in de eerste versnelling stond en dus de pook gebruikte om op te schakelen aangezien het stuur nog niet recht stond en dus niet heel gemakkelijk de rechtflipper kon bedienen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 26 apr 2011, 12:27

Die PDK icm. Sportchronoplus is ge-wel-dig. Helemaal vermakelijk is het ook om die PDK al het werk te laten doen: dus Sportplus aanzetten en de PDK in D. En dan het gas erop. Alsof je Schumacher bent, je hoeft niets te doen, die D zorgt altijd voor het juiste verzet. Tussengas, ploffen. En ook de behoorlijke klappen die de bak maakt, het doet 'm niets (lijkt het ..). En de sportpoef is meesterlijk in de Spyder, bij hoge revs gilt dat ding het uit. Beetje a la Carrera GT. Andere aftermarket auspoef is helemaal niet nodig.
Laatst gewijzigd door Sperdy op 26 apr 2011, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark T

Bericht door Mark T » 26 apr 2011, 12:27

Prachtige auto. Alles is af. Tof dat je hem even kwam showen in Breda. Geweldig geluid toen je wegreed! Ik ben fan van deze auto!

Mathieu

Bericht door Mathieu » 26 apr 2011, 12:32

Wegligging

De wegligging en de balans is van een auto met een middenmotor natuurlijk in de basis al heel goed. Ik kan me de MG-F van een kameraad nog heel goed herinneren.
Nu is een MG-F van tig jaren terug natuurlijk niet te vergelijken met een moderne Boxster Spyder. Nu is een Boxster Spyder qua wegligging ook niet te verlijken met de prehistorische standaard M3 sedan waar ik dagelijks in rijd.
Nee, deze is eerder te vergelijken met een Lotus Exige S.

De precisie, het gemak en de rust in het bochtenwerk is iets wat me erg aansprak.
Zeker lange asfalt bochtencombinaties toveren een lach op je gezicht. Het heeft een beetje weg van - grip ohne ende – zeker als je netjes stuurt dan ga je toch vrij hard zonder de grens ook maar te benaderen.
En dan te bedenken dat de mensen van Porsche zo aardig zijn geweest om de Spyder te voorzien van een sperdifferentieel. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat de Spyder zijn hand niet omdraait voor lange drifts met veel rook.

Maar wat echt indruk maakt is de stabiliteit tijdens het remmen.
Gevalletje – alsof je tegen een honderd jaar oude Eik rijdt – en dan uiterst stabiel in de rechte lijn blijven. Dit deed me sterk denken aan een ritje op de bijrijdersstoel van een 964 RS op Bitburg.

Rupie

Bericht door Rupie » 26 apr 2011, 12:33

Ultieme combo dus? Exige/Elise plus Spyder!

Mathieu

Bericht door Mathieu » 26 apr 2011, 12:35

Ruben schreef:Ultieme combo dus? Exige/Elise plus Spyder!
Vergeet mij andere Droomauto, de Z06, niet.
Anders is mijn ultieme droomgarage niet af.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 26 apr 2011, 12:44

FerdiACS1 schreef:Porsche Boxster Spyder = top.
Te groot nadeel is het klapperlawaai van het stoffen dak. Heb 3x Spyder gereden met gesloten dak. Dak was goed bevestigd. Bij 120kmh + maakt dat - vind ik - veel te veel lawaai. En gewone Boxster heeft dat probleem niet. Een Spyder is niet geschikt voor 40.000 pj in ons kikkerlandje als 'daily'. Jammer maar helaas.
Ik heb dus niet gereden met de kap erop. Ik heb wel een stoomcursus dakbedekking gekregen van Ron.
Maar dat was super simpel, snel en makkelijk in je eentje te doen.

Ik hoefde het dakje niet te gebruiken aangezien ik de Spyder in de garage van straatgenoten mocht stallen.
Die hadden dus een Porsche Boxster Spyder in de garage i.p.v. een Peugeot 3008.

Maar Ferdi, als je nu niet zo mierenn#*kerig was dan kan je dus in een briljant leuke auto rijden.
Ik heb ook in een Ferrari F355 gereden maar die valt in het niet bij de Spyder. Echt waar.

Rupie

Bericht door Rupie » 26 apr 2011, 12:51

Mathieu schreef: Maar Ferdi, als je nu niet zo mierenn#*kerig was dan kan je dus in een briljant leuke auto rijden.
Mag ik het nog even benadrukken?

Tom

Bericht door Tom » 26 apr 2011, 12:55

Ruben schreef:
Mathieu schreef: Maar Ferdi, als je nu niet zo mierenn#*kerig was dan kan je dus in een briljant leuke auto rijden.
Mag ik het nog even benadrukken?
En ik!

Plaats reactie