Wat zegt de Nederlandse regelgeving over een spoiler?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jesper
Auto: BMW M135i

Wat zegt de Nederlandse regelgeving over een spoiler?

Bericht door Jesper » 13 apr 2011, 19:57

Aangezien ik nog aan het wachten ben op het kenteken van de 330i moet ik nog een aantal dagen noodgedwongen met de 328 racer naar het werk. Vandaag werd ik op weg naar huis aangehouden door de politie tijdens een grote controle en heb ik een boete gekregen van maar liefst 180 euro, voor de overtreding: uitstekende delen.

Normaal gesproken hebben we de spoiler niet gemonteerd op de wagen, alleen op een circuitdag. Maar vanwege weinig tijd (en zin) heb ik de spoiler sinds Spa gewoon laten zitten. Ik dacht ook dat de spoiler wel binnen de apk regels zou vallen, immers steekt de spoiler niet uit aan de zijkanten. Wel komt de spoiler volgens mij een klein beetje achter de wagen uit. Volgens de agent is de spoiler echter gevaarlijk voor bijvoorbeeld fietsers en kreeg ik daarom de boete.

Nu vraag ik mij af wat precies de regelgeving is voor een spoiler op een wagen en of er kans van slagen is om de boete aan te vechten? Waarom mag bijvoorbeeld een Porsche 911 gt3 rs dan wel op de openbare weg rijden?

De spoiler en wagen in kwestie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zijn er hier wellicht juristen of andere mensen die weten wat nu wel mag en niet? Kan ik nog onder deze boete uitkomen of is het gewoon pech gehad en 180 euro kwijt?

Downforce Hans

Re: Wat zegt de Nederlandse regelgeving over een spoiler?

Bericht door Downforce Hans » 13 apr 2011, 21:04

Ik heb wel eens gehoord dat een spoiler niet aan de zijkant uit mag steken.

daNpy

Bericht door daNpy » 13 apr 2011, 21:05

Geen scherpe uittstekende delen zover ik weet. Dus deze spoiler kunnen ze nog wel eens moeilijk over doen.

JP

Bericht door JP » 13 apr 2011, 21:10

Zie tussen de spoiler van Jesper en (Zoals hij al aangeeft, bijv.) een GT3 RS en wat denken van de M3 GTS, weinig verschil.

dvh

Bericht door dvh » 13 apr 2011, 21:11

Wellicht dat bij de rdw een auto op kenteken krijgen nog mogelijk is. Maar bij de APK kunnen ze er lastig over doen.

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 13 apr 2011, 21:46

Even een kleinere spoiler monteren, foto's maken en dan aanvechten 8)

Evert Thomas

Bericht door Evert Thomas » 13 apr 2011, 21:49

Ik heb hier ook eens een boete voor gehad en heb toen ook wat uitzoekwerk gedaan en ben toen tot het volgende gekomen:

1. Als de spoiler afbreekt bij een impact dan is deze in principe toegestaan (deze hebben dan vaak ook TUF en/of E keur). Een aluminium spoiler valt hier niet onder;
2. Ik heb toen de EU regels er eens op nageslagen en vastgesteld dat wanneer de voeten gemonteerd zijn aan de buiteneinden van de spoiler deze wel toegestaan zijn (wetgeving sprak geloof ik over minder dan 1cm 'overhang'). De poten staan echter bijna altijd in het midden.

Dit is wat ik er toen uit heb opgemaakt, maar ik kan best wel mis zijn. In dit geval lijkt me bezwaar aantekenen volstrekt zinloos, tenzij de spoiler een TUF of E keur heeft, maar dat zal wel niet.

Zijn echter wel bellachelijke regels op het moment dat imperialen, fietsenrekken etc, etc gewoon zijn toegestaan. Maar dat is een andere discussie.

Jesper

Bericht door Jesper » 14 apr 2011, 08:50

Maar is dat wat de RDW zegt leidend, of heeft justitie daar weer hun eigen varianten op?

Ik ga in ieder geval eens informeren bij de RDW wat volgens hen nu wel of niet mag. Beroep aantekenen tegen de boete kan ik natuurlijk altijd proberen, baat het niet dan schaadt het niet.

Luco

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 08:59

JP schreef:Zie tussen de spoiler van Jesper en (Zoals hij al aangeeft, bijv.) een GT3 RS en wat denken van de M3 GTS, weinig verschil.
Van de gt3 en andere auto's met spoiler af fabriek zijn de endplates veel dikker en veel meer afgerond.
Van deze spoiler zijn de endplates te scherp, te dun en dus levensgevaarlijk, als je deze raakt of langs schraapt snijd het diep in je lijf.
Verder steekt die buiten de auto en dat is dus absoluut verboden.

Auke M535i

Bericht door Auke M535i » 22 apr 2011, 09:38

1. Dat je hier al mee op straat gezien durft te worden...

2. Boete volledig terecht in mijn ogen... Er zal maar iemand over je dak heen schieten en zijn strot afgesneden krijgen door die strijkplank.. In dat geval kan je nu beter in je handjes knijpen dat je er met €180 vanaf komt!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 22 apr 2011, 10:54

Jesper schreef:Maar is dat wat de RDW zegt leidend, of heeft justitie daar weer hun eigen varianten op?

Ik ga in ieder geval eens informeren bij de RDW wat volgens hen nu wel of niet mag. Beroep aantekenen tegen de boete kan ik natuurlijk altijd proberen, baat het niet dan schaadt het niet.
Beroep aantekenen altijd doen: als ze niet op tijd reageren wordt de bon zo wie zo geseponeerd en dat scheelt dus geld (uit ervaring :hosanna: ).

@Auke: mooi inderdaad niet, maar jouw opmerking 2 gaat mijns inziens nergens over...

Jesper

Bericht door Jesper » 22 apr 2011, 11:25

Ach, auke staat wel bekend om zijn provocerende taal :wink:

Dat het niet slim was om na de circuitdag niet direct die vleugel eraf te halen ben ik met je eens. Maarja als ik die 180 euro in mijn pocket kan houden doe ik dat natuurlijk graag. Dan schuif ik die morele gedachte van als dit als dat graag even aan de kant.
Als ik de boete wel moet betalen, dan heb ik pech gehad en heb ik daar natuurlijk ook vrede mee.

JP

Bericht door JP » 22 apr 2011, 13:07

Hoelaat schiet er iemand over je dak heen....1x per week, of per maand.....?... :hmmm:

Royke

Bericht door Royke » 22 apr 2011, 13:09

Join de club, ik ben beboet omdat ik om half 12 savonds uitweek voor een kat en daarbij met wel 2 wielen over een doorgetrokken streep ging.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 apr 2011, 14:23

Royke schreef:Join de club, ik ben beboet omdat ik om half 12 savonds uitweek voor een kat en daarbij met wel 2 wielen over een doorgetrokken streep ging.
dat meen je niet :bag:
Pingus schreef:
Jesper schreef:Maar is dat wat de RDW zegt leidend, of heeft justitie daar weer hun eigen varianten op?

Beroep aantekenen altijd doen: als ze niet op tijd reageren wordt de bon zo wie zo geseponeerd en dat scheelt dus geld (uit ervaring :hosanna: ).

@Auke: mooi inderdaad niet, maar jouw opmerking 2 gaat mijns inziens nergens over...
+1 gewoon doen, ik vecht ook elke boete aan en met succes heb 50% niet hoeven betalen :hosanna: :roflol:

Royke

Bericht door Royke » 22 apr 2011, 14:40

Ik meen het echt, je kan wel begrijpen dat ik niet echt blij was/ben.

Heb hem gevraagd of hij huisdieren heeft en wat hij ervan zou vinden als ik er overheen zou rijden omdat er een doorgetrokken streep aanwezig was.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 22 apr 2011, 18:05

Nu weet ik dat het een circuitbak is... :clap:
Echter als je naast me bij een verkeerslicht had gestaan had wellicht gedacht: "wat een sjonnie!" :bag:

Jesper

Bericht door Jesper » 22 apr 2011, 18:34

Ook zonder de spoiler kom je met deze wagen vaak 'nee schuddende" mensen tegen. :mrgreen:

Auke M535i

Bericht door Auke M535i » 22 apr 2011, 20:19

JP schreef:Hoelaat schiet er iemand over je dak heen....1x per week, of per maand.....?... :hmmm:
En hoe vaak maak je een ongeluk? 1x per week, 1x per maand? Autoverzekering dan zeker ook niet nodig...? :angel:
Jesper schreef:Ook zonder de spoiler kom je met deze wagen vaak 'nee schuddende" mensen tegen. :mrgreen:
Gewoon vriendelijk terug zwaaien! 8)

Plaats reactie