BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door ///Joost » 15 apr 2011, 11:29

Tijdens het onderhoud van m'n M3 uit 1993 schoot me te binnen dat het me wel handig leek voor de medeforumleden om een lijstje te plaatsen met onderdeelnummers die telkens weer terugkomen. Zodoende hoeft men niet constant RealOEM door te zoeken. Het is mn bedoeling om het lijstje steeds aan te vullen, zodat in 1 oogopslag voor de kleine/grote beurt alles bij elkaar staat.

Motorblok:
-Olie, keus genoeg, ik gebruik Castrol Magnatec 5W40 voor straatgebruik
-Oliefilter incl pakkingen en carterplugringetje, BMW #11427833769
-Bougies Bosch Y5DDC 6x, BMW #12129065004
-Kleppendekselpakking, BMW #11121404358
-Bougiegatenpakking, BMW #11121317386 (2)
-Rubber ringetje voor bouten, BMW #11121721879 (20)
VANOS
-VANOS filter, BMW #11361401973
-Afdichtringetje VANOS filter, BMW #07119963073
-VANOS Solenoid O-ring large, BMW #11361318788 (2)
-VANOS Solenoid O-ring small, BMW #11361403191 (2)
-VANOS Solenoid cover pakking, BMW #11311318323

Brandstofvoorziening:
-Gasklepsensor, BMW #13637840383
-Brandstoffilter, BMW #13321720102

Verlichting:
-Koplamp pakking L/R, BMW #63121387311
-Koplampschakelaar lampje, BMW #61138360844
-Nummerplaatverlichting lampje, BMW #63217160805

Overig:
-Gordel afdekkapjes, BMW #72118119186 (2)
Laatst gewijzigd door ///Joost op 04 sep 2011, 22:20, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door Tim N » 22 apr 2011, 11:19

Moet olie voor een M niet 10W60 zijn?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door Bert ///M3 » 22 apr 2011, 14:04

Bij een S50 staat in principe 15W40 voorgeschreven voor een 3.0 en 5W40 voor een 3,2 dacht ik.

Maar ik zou er niet zomaar elke 5W40 in mikken. Dan liever iets ala Motul 300V 5W40 of 10W40 omdat de krachten op je drijfstangen bij die motoren erg hoog zijn als ze 7000 RPM lopen (of meer bij de 3,2). Of gewoon bij de goold old 10W60 blijven. Maar dan maakt de vanos meestal wel wat meer herrie vooral op een 3,2.

TWS 10W60 word pas voorgeschreven vanaf de S54 en S62.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door ///Joost » 15 jun 2011, 12:39

En weer even de lijst geupdate. Ik heb een olielekkage verholpen door de kleppendekselpakking en de solenoid o-ringen te vervangen, ook een veel voorkomend probleem.
De 3.2 heeft ook nog de problemen met afbrekende solenoid cover boutjes aan de uitlaatzijde. Deze zijn te vervangen door sterkere boutjes. Wellicht doe ik dit nog preventief in de toekomst, maar het is niet echt een veel voorkomend probleem bij de 3.0.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door ///Joost » 04 sep 2011, 22:17

Ik heb n.a.v. een hapering tijdens de acceleratie (en onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen') een nieuwe TPS gemonteerd. Aangezien ik al meerdere malen heb gelezen dat dit een Inspectie II onderdeel zou zijn, heb ik besloten het ding eens open te maken. Duidelijk is te zien dat de 'baan' waar de sleepcontactjes overheen gaan afgesleten is. Maar je kunt toch niet echt goed visueel zien dat het ding versleten is.

Bij doormeten lag die van mij trouwens buiten het originele bereik van 1-4 kOhm. Ik meette iets van 0.9 kOhm dicht en 5.3 kOhm open.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door Niels » 05 sep 2011, 01:03

Goeie info :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door ///Joost » 13 sep 2011, 21:33

Zo, eindelijk de auto terug...Er zit weer een verse APK op en aangezien er wat speling zat op de fuseekogels heb ik de draagarmen plus draagarmrubbers meteen laten vervangen. Ik heb trouwens een eeuwigheid gezocht of ik niet gewoon nieuwe fuseekogels in kon persen, maar nergens kon ik vinden dat dit mogelijk was. Nu zit ik vandaag wat te surfen en met stom toeval kom ik een topic tegen waarin men E30 kogels in de 3.2L M3 (wel een US M3) armen perst...Hmm, weet iemand hier meer van? Al is het wel lekker dat ik gewoon allemaal nieuw spul heb nu.

Ook meteen een nieuwe slave koppelingscilinder laten monteren aangezien deze lek was. Stuurstangen gecontroleerd, maar die zijn nog dik in orde. Normaal doe ik dit soort dingen zelf, maar de APK datum zat in mn nek te hijgen, dus wel lekker dat het allemaal goed gemaakt is door een vertrouwde garage.

Tevens had ik van de autoshow in Birmingham nog een Polish en Wax van Autoglym staan, waarvan ik nog steeds geen tijd heb gehad om het uit te testen. Nu toch maar eens gedaan, en WOW...wat een glans!! Foto's zijn met een iphone 4 gemaakt en niet nabewerkt. :wave:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens begint dit meer een Mijn Auto topic te worden. Misschien dat een van de mods m kan verplaatsen?

Wat er nog te doen is...?

- Als eerste nieuwe Koni's rondom met originele veren, RSM's en RTAB's.
- Olielekkage maken die volgens mij van achter de Vanos vandaan komt. :?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door GTRene » 13 sep 2011, 22:12

weer mooi terecht zo, ziet er goed uit :D

arjanvanessen
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door arjanvanessen » 13 sep 2011, 22:34

mooie m3

heb toendertijd in mn ex e36 m3 volgens mij ook gewoon e30 kogels in de e36 m3 draagarmen geperst

Arjan

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door Vlokmans » 16 mar 2013, 23:02

Is de TPS eenvoudig zelf te vervangen? Stekker los, nieuwe sensor, stekker vast?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door Knot » 16 mar 2013, 23:04

Die wielen maken een E36 M3 vind ik!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door GTRene » 16 mar 2013, 23:34

Vlokmans schreef:Is de TPS eenvoudig zelf te vervangen? Stekker los, nieuwe sensor, stekker vast?
volgens mij wel, zolang je de kar maar niet op contact zet krijg je denk ook geen foutcode :hmmm:
weet het ook niet meer, is bij mij al een paar jaar terug.

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door Jeroen E21 » 17 mar 2013, 13:32

Yep, geen probleem, en hij leert vanzelf waardes in, minutieus afstellen zoals bij de oudere jongens hoeft niet meer.

E36 M3 3.0
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2015, 09:54
Locatie: Rotterdam

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door E36 M3 3.0 » 28 mar 2015, 19:40

Excuses voor het oprakelen van een oud topic, maar ik heb een vraag over de VANOS onderdeelnummers.

Betreft dit nu een complete VANOS revisie als je deze onderdelen vervangt? En is dit de reparatie waar vaak de Beisan ringen voor gebruikt worden?

Gebruikersavatar
Milka
Berichten: 1018
Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24

Re: BMW E36 M3 3.0 Onderdeelnummers

Bericht door Milka » 29 mar 2015, 13:48

Betreft de onderdeelnummers voor de vanos revisie idd, echter zonder anti rattle. Dus enkel de afdichtingen.

Officieel reviseert BMW niet, enkel volledige vervanging.
Reviseer je zelf met deze onderdelen heb je over 100k km [is natuurlijk een heel eind] weer hetzelfde.
De Beisan ringen zouden een langer leven hebben.

en liever verder met een oud topic, dan voor alles een nieuw topic te openen. Houd het zo allemaal beter leesbaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marcelvv, matthyssie, RJK en 5 gasten