Waarom moorden mensen elkaar uit?
- RVV
Waarom moorden mensen elkaar uit?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Waarom doen mensen dit elkaar aan?
Ik doel dan vooral op massamoorden en uitroeien van mensen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide" onclick="window.open(this.href);return false; Het was nog maar 25 tot 30 jaar voordat ik geboren werd dat de Nazi's miljoenen mensen met uiterste precisie uitmoorden. Maar ook veel recenter zoals de balkanoorlogen, of de hutu en tutsi strijd in Rwanda. In het linkje staan genoeg voorbeelden.. maar de grote vraag waarom?
Ik doel dan vooral op massamoorden en uitroeien van mensen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Genocide" onclick="window.open(this.href);return false; Het was nog maar 25 tot 30 jaar voordat ik geboren werd dat de Nazi's miljoenen mensen met uiterste precisie uitmoorden. Maar ook veel recenter zoals de balkanoorlogen, of de hutu en tutsi strijd in Rwanda. In het linkje staan genoeg voorbeelden.. maar de grote vraag waarom?
- Damir Vukovic
Re: Waarom moorden mensen elkaar uit?
Waarom eet men vlees?
- Gert-jan
Waarschijnlijk omdat het kan....
verder kan ik niet een nuttig iets vinden om het te doen.
verder kan ik niet een nuttig iets vinden om het te doen.
- Snipe
*heft vingertje*RVV schreef:Het was nog maar 25 tot 30 jaar voordat ik geboren werd dat de Nazi's miljoenen mensen met uiterste precisie uitmoorden. Maar ook veel recenter zoals de balkanoorlogen, of de hutu en tutsi strijd in Rwanda.
Balkanoorlogen recenter? http://nl.wikipedia.org/wiki/Balkanoorlogen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik stel me zo voor dat je de Bosnische oorlog bedoelt.
[/geschiedenisles]
-
Een slechte filosoof is eentje die alleen maar vragen stelt, hoorde ik laatst.
Wat zijn je eigen gedachten over dit onderwerp Rico?
Wat zijn je eigen gedachten over dit onderwerp Rico?
- RVV
Goeie vraag Ruben. Wat ik zo vreemd vind is dat een relatief kleine groep mensen (=slecht) een grote groep kan aanzetten (door het zaaien van angst) om andere mensen zonder pardon af te slachten. Zijn mensen dan gewoon vatbaar voor dit mechanisme? En is lijfsbehoud de belangrijkste reden om het te doen?
-
nou nou nou snipe...Snipe schreef:*heft vingertje*RVV schreef:Het was nog maar 25 tot 30 jaar voordat ik geboren werd dat de Nazi's miljoenen mensen met uiterste precisie uitmoorden. Maar ook veel recenter zoals de balkanoorlogen, of de hutu en tutsi strijd in Rwanda.
Balkanoorlogen recenter? http://nl.wikipedia.org/wiki/Balkanoorlogen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik stel me zo voor dat je de Bosnische oorlog bedoelt.
[/geschiedenisles]
dus zo vreemd is het nietNadien zijn ook de Oorlogen in Joegoslavië (1992-2001) wel aangeduid als Balkanoorlog of Derde Balkanoorlo

wat sleutelwoorden voor dit onderwerp: uitzichtloosheid, wanhoop, laag iq, misbruik, propaganda, psyche van de mens
....
Maar euhm, dit wordt nog zo'n negatief draadje op df... we hebben hier al zat van... Ik zou bijna depressief worden, door df te bezoeken...
-
Je bedoelt Nederland gaat naar de haaien en al die rechtse terreur? 

-
I am inclined to think so.
- Petrolhead Tom
Ik vind het vooral eng, dat het zo snel kan omslaan. Het ene moment leeft iedereen in perfecte harmonie met elkaar en er wordt weer een oude koe bijgehaald of een of andere radicaal staat op en voor je het weet heb je overal rode pleinen.
-
Ik weet het niet Rico. Je constatering klopt wel volgens mij. Het zit in de mens en het gebeurt op elk continent. Ik vind dit een hele lastige discussie, want het raakt het menszijn in mijn ogen. Ik blijf me met dit soort dingen, maar ook in het klein, verbazen waarom mensen op een bepaalde manier met elkaar omgaan. De simpelste conclusie is denk ik dat we allemaal egoisten zijn. Dus als er iets te halen valt of iets te verdedigen valt, zijn we bereid elkaar af te maken. De ernst van de daad doet er dan niet eens zo zeer toe. Want een beetje slecht is eigenlijk niet een beetje goed, als je begrijpt wat ik bedoel. Als het erop aankomt gunnen we elkaar alleen het licht in de ogen, als we er zelf min of meer beter van worden. In wat voor vorm dan ook. Jammer wat dat betreft dat we in mijn ogen spiritueel een beetje blijven hangen. Godsdienst wordt zo negatief benadert, terwijl het misschien ook een ingang tot iets anders zou kunnen zijn. Maar ik betwijfel of we als mens zover zullen komen..RVV schreef:Goeie vraag Ruben. Wat ik zo vreemd vind is dat een relatief kleine groep mensen (=slecht) een grote groep kan aanzetten (door het zaaien van angst) om andere mensen zonder pardon af te slachten. Zijn mensen dan gewoon vatbaar voor dit mechanisme? En is lijfsbehoud de belangrijkste reden om het te doen?
Zoiets?

- HansD
Wat dit aangaat zijn mensen erger dan beesten, die maken elkaar tenminste niet doelbewust af.
Intellectueel gezien staat de mens op eenzame hoogte (op de aarde) maar moreel gezien is hij redelijk onderontwikkeld.
Intellectueel gezien staat de mens op eenzame hoogte (op de aarde) maar moreel gezien is hij redelijk onderontwikkeld.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
O jawel, er zijn diverse soorten met pack-leaders die daar ook niet gekomen zijn door aardig tegen de buurman te doenHansD schreef:Wat dit aangaat zijn mensen erger dan beesten, die maken elkaar tenminste niet doelbewust af.

Denk dat er verder niet 1 oorzaak aan te wijzen is maar meer een optelsom van. Zo denk ik (wellicht wordt het tegendeel nog eens bewezen maar ik hoop het van niet!) dat rijkdom een (overigens zeker niet onschendbare) vorm van protectie biedt: in dit land hebben veel te veel mensen veel te veel te verliezen in het geval van oorlog. In de tweede wereldoorlog leefden bv. veel mensen in absolute armoede en daar maakte een individu gruwelijk misbruik van door daar op in te spelen. Maar ook de historie hoe volken met elkaar om gaan helpt hier in mee. Als de ene volk het andere land inbanjerd dan wil dat nog wel eens tot 'onenigheid' leiden. Etc. etc.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ruben schreef:Je bedoelt Nederland gaat naar de haaien en al die rechtse terreur?
-
Die vind ik wel leuk. 

- GTRene
klopt Rico, soms om de gekste dingen en dan al die volgelingen die het onder de naam van doen, maar gelukkig zijn er ook steeds meer die zo'n regiem de rug toekeren en zich bij bv de rebellen aansluiten zie Libie als recent voorbeeld.
bij de beesten/dieren is het vaak net zo erg, gelukkig kunnen wij mensen beter denken op uitzonderlijke gevallen na en machtmisbruikers enz enz.
men is wat men weet, laten we ze meer kennis geven en meer medemens gevoel waar het echt nodig is, maar helaas de machthebbers dat niet of nog niet toelaten.
doch zie je ook vaker wat verbroedering, laten we dat niet vergeten
doch der is nog veel te doen, heel veel.
bij de beesten/dieren is het vaak net zo erg, gelukkig kunnen wij mensen beter denken op uitzonderlijke gevallen na en machtmisbruikers enz enz.
men is wat men weet, laten we ze meer kennis geven en meer medemens gevoel waar het echt nodig is, maar helaas de machthebbers dat niet of nog niet toelaten.
doch zie je ook vaker wat verbroedering, laten we dat niet vergeten

doch der is nog veel te doen, heel veel.
- HansD
Absoluut. Het recht van de sterkste geldt daar net zo goed (net als in elke samenleving) maar het doelbewuste afmaken van een tegenstander ken ik daar toch een stuk minder. Vechten, met een beetje pech tot de dood, en een verliezer die verstoten wordt (wat wellicht ook zijn dood wordt) uiteraard wel.O jawel, er zijn diverse soorten met pack-leaders die daar ook niet gekomen zijn door aardig tegen de buurman te doen
- ErikMartijn
Hoe bedoel je dit? Godsdienst een ingang tot iets anders? Godsdienst is imho een van de redenen dat mensen elkaar uitmoorden en mag van mij zo snel mogelijk van de aardbodem verdwijnen...Ruben schreef: Jammer wat dat betreft dat we in mijn ogen spiritueel een beetje blijven hangen. Godsdienst wordt zo negatief benadert, terwijl het misschien ook een ingang tot iets anders zou kunnen zijn. Maar ik betwijfel of we als mens zover zullen komen..
Misschien bedoel je een vorm van moraal? Maar daar heb je geen bovennatuurlijk gedoe voor nodig hoor...
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Macht, macht en nog eens macht, al dan niet in samenhang met geld……………….meer is er niet van…………………het is gewoon het ultieme piramide spel……………..
- Macboy
Mensen zijn net beesten. Het is niet moeilijk om het stukje beschaving in ons te doen verdwijnen. Google maar wens op Das Experiment en je zult versteld staan hoe ver de onschuldige burger kan gaan.
- wjn
Bijna goed.
Alleen mensen kunnen beesten zijn, juist vanwege het kunnen nadenken.
Dieren handelen min of meer uit wat instinkt genoemd wordt, gewonnen is gewonnen en natrappen is niet nodig. En idd kill to feed, en niet voor de lol.
Uitzonderingen zijn juist de dieren die intelligent genoemd worden, zie bv. chimpansees, dolfijnen en orka's. Toeval?
Intelligentie, zegen of vloek?
Alleen mensen kunnen beesten zijn, juist vanwege het kunnen nadenken.
Dieren handelen min of meer uit wat instinkt genoemd wordt, gewonnen is gewonnen en natrappen is niet nodig. En idd kill to feed, en niet voor de lol.
Uitzonderingen zijn juist de dieren die intelligent genoemd worden, zie bv. chimpansees, dolfijnen en orka's. Toeval?
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Wij zijn simpel gezegd onderhevig aan positieve bekrachtiging………een bekrachtiger is een psychologische "versterker", als een stimulus positief is (lees; je voelt je er goed bij), en een "verzwakker" als een stimulus negatief is (lees; je voelt je er kloten bij)
Dit effect is prachtig beschreven door B.F Skinner, een psycholoog en "behaviorist", in het zogenaamde "Skinner Box" experiment. Hier wordt in een afgesloten doos een duif (of welk dier dan ook) een stukje voeding aangeboden als ie op een hefboompje drukt, het dier vertoond een respons, krijgt voeding(lees; stimulus) en respondeert weer door te drukken…………………dit is in het kort een positieve bekrachtiging, het dier voelt zich goed bij de voeding en zal opnieuw gaan duwen met zijn snavel voor nog meer voeding te verkrijgen en zich nog beter te voelen…………..stimulus, respons, stimulus etc etc………….kortom; "operante conditionering" in optima forma
Dit effect is zo sterk dat de duif, schrik niet,………………een rokende snavel kreeg van het snelle drukken………………
Aan dit effect zijn wij, als mensen, elk moment van de dag onderhevig…………………….de steenrijken willen altijd meer en hebben nooit genoeg…………die snavels zijn reeds roodgloeiend………..
Zo is het met moorden ook……………………...
Dit effect is prachtig beschreven door B.F Skinner, een psycholoog en "behaviorist", in het zogenaamde "Skinner Box" experiment. Hier wordt in een afgesloten doos een duif (of welk dier dan ook) een stukje voeding aangeboden als ie op een hefboompje drukt, het dier vertoond een respons, krijgt voeding(lees; stimulus) en respondeert weer door te drukken…………………dit is in het kort een positieve bekrachtiging, het dier voelt zich goed bij de voeding en zal opnieuw gaan duwen met zijn snavel voor nog meer voeding te verkrijgen en zich nog beter te voelen…………..stimulus, respons, stimulus etc etc………….kortom; "operante conditionering" in optima forma
Dit effect is zo sterk dat de duif, schrik niet,………………een rokende snavel kreeg van het snelle drukken………………
Aan dit effect zijn wij, als mensen, elk moment van de dag onderhevig…………………….de steenrijken willen altijd meer en hebben nooit genoeg…………die snavels zijn reeds roodgloeiend………..
Zo is het met moorden ook……………………...
- SteV6
Dit is precies wat ik ook wilde schrijven Wolfgang.wjn schreef:Alleen mensen kunnen beesten zijn, juist vanwege het kunnen nadenken.
De vraag is of een factor als te hoge bevolkingsdichtheid er ook mee te maken heeft. Kijk maar naar de experimenten met ratten in een beperkte ruimte. Hoe meer je erin zet hoe aggresiever ze worden. Dus zodra er te weinig (biologische?) ruimte is zal de aggressie toeslaan. Door de moderne middelen van de mens zal het effect alleen vele malen groter zijn dan bij gevechten op leven en dood tussen dieren. Zoals we gezien hebben.
En zoals Robert schrijft, de leiders doen het om nog meer macht te vergaren ...
Stephan
- romo
Macht is de bekrachtiger bij uitstek…………………….Hitler, Napoleon, Stalin, Captains of Industry…………………het maakt eigenlijk niet veel uit………….
Daarom kunnen deze personen ook beslissingen nemen die tegen elk gevoel van menselijkheid ingaan (moorden, maar ook massa ontslagen )………………..dat is voor de top niet interessant………….ze worden er sterker en machtiger van, dat voelt beter dan het al was, daarmee heeft de bekrachting weer zijn werk gedaan……………..
Het denkvermogen c.q. de ratio is daaraan volledig ondergeschikt…………………….
Daarom kunnen deze personen ook beslissingen nemen die tegen elk gevoel van menselijkheid ingaan (moorden, maar ook massa ontslagen )………………..dat is voor de top niet interessant………….ze worden er sterker en machtiger van, dat voelt beter dan het al was, daarmee heeft de bekrachting weer zijn werk gedaan……………..
Het denkvermogen c.q. de ratio is daaraan volledig ondergeschikt…………………….
- @iko
+1Macboy schreef:Mensen zijn net beesten. Het is niet moeilijk om het stukje beschaving in ons te doen verdwijnen. Google maar wens op Das Experiment en je zult versteld staan hoe ver de onschuldige burger kan gaan.
We hebben ons leren te gedragen in "de beschaafde wereld". Dit beseffen we zelf niet. Maar in de kern zijn we slecht en extreem egoïstisch. Vooral mannen.
Paar voorbeelden:
- In een massa mensen die verdrukt worden (voetbalstadion, popconcert, brand), trappen we zo over de andere mensen om onszelf te redden (met als gevolg dat er mensen overlijden, wat wellicht niet nodig was geweest als iedereen rustig was gebleven
- Als het even wat slechter gaat met ons (financieel bijvoorbeeld), geven we zomaar een andere groep mensen de schuld (vanwege een ander huidstint, of geloof, of.....). Dat zie je vandaag de dag bij ons al, terwijl het nog helemaal niet slecht gaat. Als het écht slecht gaat, bouwen we zomaar gaskamers....
- Trek een militair kostuum aan en ga naar een arm land. Binnen een paar maanden ga je de lokale bevolking misbruiken. Dat zijn niet alleen "die slechte Amerikanen" Ook normale vriendelijke Europeanen doen dit.