F80 M3
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: WRX van Erik
Zo'n deep dish vind ik echt veel lekkerder dan welk stuur ook tijdens circuitwerk/driften.
- Knot
- Berichten: 40200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: WRX van Erik
Al duidelijk... suede stuurt wel lekker idd, maar ik heb altijd suede handschoenen aan bij circuitrijden/driften dus dan vind ik een standaard lederen sportstuur het lekkerste.
Laatst gewijzigd door Knot op 22 aug 2008, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 55201
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: WRX van Erik
Erik ook interessant ding topper!
Je zei dat je dagelijks/wekelijks nogal wat onverhard rijdt:Mooi, anders had ik voor rwd geopt, zoals Hanz06 al zei.
Succes!
Je zei dat je dagelijks/wekelijks nogal wat onverhard rijdt:Mooi, anders had ik voor rwd geopt, zoals Hanz06 al zei.
Succes!
-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: WRX van Erik
Als je daadwerkelijk nogal wat onverhard rij dan ga je je velgen al heel snel beschadigen, verf ketst er af dankzij steentjes e.d.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: WRX van Erik
Daarom blijf ik op de Daf met stalen velgen rijden.
Waar rijd je onverhard? Zin om in 2009 mee te rijden met een overharde toertocht door NL?
Waar rijd je onverhard? Zin om in 2009 mee te rijden met een overharde toertocht door NL?
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: WRX van Erik
Hoi
Ik vindt het stuur fijner qua zitpositie
Heeft nagenoeg zelfde diameter scheelt slechts 2,5cm
Daarbij is het dikker (iets) en van suede dus meer grip (ik vind handschoenen helemaal niets)
Totaal is het stuur nu 9cm dichterbij gekomen maar ik denk als ik mn racekuipen erin heb met de tijd en ik nog lager ga zitten, ik er nog een spacer van 4cm tuzzen zet.
Wat betreft die velgen, als de verf er eerder vanaf is dan dat de banden glad zijn is dat niet erg. Als de banden glad zijn laat ik ze stralen en poedercoaten (stond dat al niet ergens ?)
En onverhard is kickass met de WRX zeker met dat middendiff kun je leuk mee spelen
Ook als ik alleen op de weg had gereden had ik voor AWD gekozen
Ben gewoon een AWD man
Je hebt soms van die dingen he
Maar luister goed, AWD sluit RWD zeker niet uit, begrijp me niet verkeerd
Het is EN EN voor mij waarbij de een de ander niet kan vervangen
Tot de tijd dat ik er een RWD bij heb zal ik het hier mee moeten doen
En dat is alles behalve behelpen dacht ik zo
E
Ik vindt het stuur fijner qua zitpositie
Heeft nagenoeg zelfde diameter scheelt slechts 2,5cm
Daarbij is het dikker (iets) en van suede dus meer grip (ik vind handschoenen helemaal niets)
Totaal is het stuur nu 9cm dichterbij gekomen maar ik denk als ik mn racekuipen erin heb met de tijd en ik nog lager ga zitten, ik er nog een spacer van 4cm tuzzen zet.
Wat betreft die velgen, als de verf er eerder vanaf is dan dat de banden glad zijn is dat niet erg. Als de banden glad zijn laat ik ze stralen en poedercoaten (stond dat al niet ergens ?)
En onverhard is kickass met de WRX zeker met dat middendiff kun je leuk mee spelen
Ook als ik alleen op de weg had gereden had ik voor AWD gekozen
Ben gewoon een AWD man
Je hebt soms van die dingen he
Maar luister goed, AWD sluit RWD zeker niet uit, begrijp me niet verkeerd
Het is EN EN voor mij waarbij de een de ander niet kan vervangen
Tot de tijd dat ik er een RWD bij heb zal ik het hier mee moeten doen
En dat is alles behalve behelpen dacht ik zo
E
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: WRX van Erik
Door het stuur wat meer naar je toe te halen, kan je je zitpositie wat verbeteren.Knot schreef:Hmmz.. even over dat stuurtje. Wat vind je er nou precies fijner/beter aan dan het originele stuur?
Technisch kan ik me alleen bedenken dat het lekker kan zijn als ie meer naar je toe komt, maar ik zelf heb 200% liever het originele stuur, zowel voor circuitrijden als driften.
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: WRX van Erik
Hier maar eens het stof afkloppen.
Project WRX heeft niet stilgestaan, inmiddels is de auto gekooid, is er motorisch veel gewijzigd, maar toch was ik nog niet tevreden. Ik wil meer power onderin. Veel meer.
Ik heb in canada een EZ30R motor op de kop getikt.
Dit is de 6cyl boxer die is geleverd in de legacy bijv.
Een juweel van een motor (hij ligt ook in mij Legacy 3.0R) die NA al zeer goed ademt.
Deze motor maakt -zoals bijna alle subaru motoren- gebruik van hetzelfde subframe en motorsteunen als de 4cyl blokken, en je bout hem zo aan je bak.
De 6cyl gaat uit elkaar, wordt voorzien van race lagers, gesmeedde drijfstangen en zuigers, de kopbouten worden dikker, de uitlaatkleppen vervangen. Als dat allemaal klaar is, is de compressie terug gebracht naar de regionen 8,7-9,0:1 en kan er een relatief kleine fohn op.
Het doel is mega betrouwbaar 500Nm/2500rpm en 400pk top te halen bij max 1.2bar turbodruk.
Dat kan met een 4cyl 2,5liter ook wel maar dan is het allemaal wel gestresd op de limiet en dat wil ik niet.
Het geheel moet aan een 6bak komen te hangen waar ik een groupN dogbox set in wil bouwen.
Hier zijn we wel even zoet mee.
De motor wordt morgen ingeklaard op Schiphol.
Het feest kan beginnen ik zal zo nu en dan eens een fotootje posten

Project WRX heeft niet stilgestaan, inmiddels is de auto gekooid, is er motorisch veel gewijzigd, maar toch was ik nog niet tevreden. Ik wil meer power onderin. Veel meer.
Ik heb in canada een EZ30R motor op de kop getikt.
Dit is de 6cyl boxer die is geleverd in de legacy bijv.
Een juweel van een motor (hij ligt ook in mij Legacy 3.0R) die NA al zeer goed ademt.
Deze motor maakt -zoals bijna alle subaru motoren- gebruik van hetzelfde subframe en motorsteunen als de 4cyl blokken, en je bout hem zo aan je bak.
De 6cyl gaat uit elkaar, wordt voorzien van race lagers, gesmeedde drijfstangen en zuigers, de kopbouten worden dikker, de uitlaatkleppen vervangen. Als dat allemaal klaar is, is de compressie terug gebracht naar de regionen 8,7-9,0:1 en kan er een relatief kleine fohn op.
Het doel is mega betrouwbaar 500Nm/2500rpm en 400pk top te halen bij max 1.2bar turbodruk.
Dat kan met een 4cyl 2,5liter ook wel maar dan is het allemaal wel gestresd op de limiet en dat wil ik niet.
Het geheel moet aan een 6bak komen te hangen waar ik een groupN dogbox set in wil bouwen.
Hier zijn we wel even zoet mee.
De motor wordt morgen ingeklaard op Schiphol.
Het feest kan beginnen ik zal zo nu en dan eens een fotootje posten


- Bijlagen
-
- ez30r netherlands 006 (Medium).jpg (56.58 KiB) 2256 keer bekeken
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: WRX van Erik
oh yes! Wat gaaf! Succes man!
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
- Wout@E36
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 11:24
- Locatie: Amsterdam
Re: WRX van Erik
Geweldig project!
Succes, and keep us updated!
Succes, and keep us updated!
-
- Berichten: 4206
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: WRX van Erik
Dat is wel heel tof.
Zo zou je dus eigenlijk een oude impreza een turboloos blok kunnen geven met een 6cyl boxer ? Scheelt misschien wat vermogen maar ook hitte en dergelijke. Mooi project!
Zo zou je dus eigenlijk een oude impreza een turboloos blok kunnen geven met een 6cyl boxer ? Scheelt misschien wat vermogen maar ook hitte en dergelijke. Mooi project!
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: WRX van Erik
Ja zo kun je van een bijv een GTT een GTNA maken oid, is ook al wel gedaan.
Het blok laat zich redelijk eenvoudig tunen tot 300+pk, dan heb je echt wat.
De koppen zijn destijds samen met Porsche ontworpen en zijn voorzien van AVCS (Advanced Variable Cam System) en AVLS (Advanced Variabel Lift System) wat de motor een behoorlijk hoge efficiency geeft.
Voorwaarde destijds was dat de firing order niet hetzelfde is als van een porsche blok.
Om die reden is het geluid dus ook anders (maar niet minder mooi vind ik).
Als straks alles klaar is wil ik het zo hebben dat wanneer je de kap opentrekt je gewoon een boxer 6 afdekplaat ziet, met de turbo goed verstopt. OEM look
Nav contact met de turbo leverancier en amerikaanse tuner is mij wel verteld dat het blok met groot gemak 1,5 bar kan hebben. Dat betekent 700+Nm, en de 600Nm grens wordt dan gepasseerd bij 2200-2300rpm. Echter de koppelkromme wil ik hebben als de tafelberg dus waarschijnlijk begrenzen op 600Nm.
We gaan het zien.
Eerst dat blok in ontvangst nemen, dan uit elkaar rukken, meten meten meten, oude inlaatspruitstuk in solidworks zetten, daar een nieuwe op/om/overheen ontwerpen (basis beschikbaarheid cnc bank), 3d printen, passen meten in de wagen, uitlaatspruitstuk fabriceren incl turbomounts, hele setup gereedmaken, en dan beginnen met blok bouwen, ondertussen die bak bouwen, auto gedeeltelijk ontdoen van driftschades van afgelopen tijd, hydraulische handrem inbouwen, schroefkooi eruit en echte kooi laten lassen, en wellicht een gehele respray.
Als dan de motor erin zit in de weer met bedrading en een andere ecu, mappen mappen mappen mappen.
Denk dat we dan inmiddels wel in 2012 zitten
E
Het blok laat zich redelijk eenvoudig tunen tot 300+pk, dan heb je echt wat.
De koppen zijn destijds samen met Porsche ontworpen en zijn voorzien van AVCS (Advanced Variable Cam System) en AVLS (Advanced Variabel Lift System) wat de motor een behoorlijk hoge efficiency geeft.
Voorwaarde destijds was dat de firing order niet hetzelfde is als van een porsche blok.
Om die reden is het geluid dus ook anders (maar niet minder mooi vind ik).
Als straks alles klaar is wil ik het zo hebben dat wanneer je de kap opentrekt je gewoon een boxer 6 afdekplaat ziet, met de turbo goed verstopt. OEM look

Nav contact met de turbo leverancier en amerikaanse tuner is mij wel verteld dat het blok met groot gemak 1,5 bar kan hebben. Dat betekent 700+Nm, en de 600Nm grens wordt dan gepasseerd bij 2200-2300rpm. Echter de koppelkromme wil ik hebben als de tafelberg dus waarschijnlijk begrenzen op 600Nm.
We gaan het zien.
Eerst dat blok in ontvangst nemen, dan uit elkaar rukken, meten meten meten, oude inlaatspruitstuk in solidworks zetten, daar een nieuwe op/om/overheen ontwerpen (basis beschikbaarheid cnc bank), 3d printen, passen meten in de wagen, uitlaatspruitstuk fabriceren incl turbomounts, hele setup gereedmaken, en dan beginnen met blok bouwen, ondertussen die bak bouwen, auto gedeeltelijk ontdoen van driftschades van afgelopen tijd, hydraulische handrem inbouwen, schroefkooi eruit en echte kooi laten lassen, en wellicht een gehele respray.
Als dan de motor erin zit in de weer met bedrading en een andere ecu, mappen mappen mappen mappen.
Denk dat we dan inmiddels wel in 2012 zitten

E
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: WRX van Erik
Ik mis de knop 'i like'...
F*ck wat een wagen wordt dit!
F*ck wat een wagen wordt dit!

- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: WRX van Erik
Ik durf het bijna niet hardop te zeggen
Maar ik hoop qua motor karakterisitiek een WRC motor te benaderen
Gewoon altijd instant power
Voor de volledigheid, er komen rondom ook andere fusees op, de huidige kunnen geen grotere lagers huisvesten als ik nu heb, dus komen er fusees onder van een recenter type met (veel) grotere wiellagers, vooral op de vooras is dat hard nodig, iemand van hier heeft me daar ooit al voor gewaarschuwd trouwens
E
Maar ik hoop qua motor karakterisitiek een WRC motor te benaderen
Gewoon altijd instant power
Voor de volledigheid, er komen rondom ook andere fusees op, de huidige kunnen geen grotere lagers huisvesten als ik nu heb, dus komen er fusees onder van een recenter type met (veel) grotere wiellagers, vooral op de vooras is dat hard nodig, iemand van hier heeft me daar ooit al voor gewaarschuwd trouwens

E
-
- Berichten: 4206
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: WRX van Erik
Ik denk dat je gaat schrikken van de koppelcurve 
Blijft het avcs wel behouden of ga je dat eruit slopen indien mogelijk?

Blijft het avcs wel behouden of ga je dat eruit slopen indien mogelijk?
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: WRX van Erik
Zowel het avcs op inlaat en uitlaat (de 4cyl hebben het alleen op inlaat) alsook de avls (alleen inlaat) worden in werking genomen mbv een syvecs ecu
Die syvecs is wel cool, die kan ook mijn middendiff (DCCD) aansturen, en launchcontrol, flatfoot shifting, autoblip etc regelen
Dat wordt wat
E
Die syvecs is wel cool, die kan ook mijn middendiff (DCCD) aansturen, en launchcontrol, flatfoot shifting, autoblip etc regelen

Dat wordt wat

E
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: WRX van Erik
Dit word een zeer gaaf project, heel veel succes en ik ben benieuwd!
- Erik
- Berichten: 1977
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
Re: WRX van Erik
Zo vanmorgen naar Schiphol met maatje van me om de subaru 6cyl boxer op te halen.
Thuis aangekomen ding in de "thuis garage" in afwachting van nieuwe sleutellocatie
Toch maar gelijk gestart met wat documentatie werk (foto's) en een klein beetje ruk en pluk werk.
Ik wilde namenlijk wel eens zien hoe de injectoren bij de 6cyl in het kunststof glasvezel-versterkte-kunststof staken, dus even de injector beschermplaten verwijderd. Nou ze steken niet in de kunststof. Maar rechtstreeks in de kop. OK, ook goed
Leuk detail wat me gelijk opviel, zoals ik het nu zie hoef ik geen nieuw inlaatspruitstuk te engineeren en bouwen, deze krijg ik waarschijnlijk wel geflipped (inlaat voorzijde auto).
Dat is voor mij belangrijk omdat ik wel een beetje (boel) respons van de motor wil hebben, bij standaard subaru's is dat dik in orde, maar zodra je met fmics gaat werken (front mounted intercoolers) en je laat je gasklep tegen de voorruit aanzitten, dan gaat dat ten koste van een klein beetje spool maar een boel respons.
Zie foto's.
E
Thuis aangekomen ding in de "thuis garage" in afwachting van nieuwe sleutellocatie

Toch maar gelijk gestart met wat documentatie werk (foto's) en een klein beetje ruk en pluk werk.
Ik wilde namenlijk wel eens zien hoe de injectoren bij de 6cyl in het kunststof glasvezel-versterkte-kunststof staken, dus even de injector beschermplaten verwijderd. Nou ze steken niet in de kunststof. Maar rechtstreeks in de kop. OK, ook goed

Leuk detail wat me gelijk opviel, zoals ik het nu zie hoef ik geen nieuw inlaatspruitstuk te engineeren en bouwen, deze krijg ik waarschijnlijk wel geflipped (inlaat voorzijde auto).
Dat is voor mij belangrijk omdat ik wel een beetje (boel) respons van de motor wil hebben, bij standaard subaru's is dat dik in orde, maar zodra je met fmics gaat werken (front mounted intercoolers) en je laat je gasklep tegen de voorruit aanzitten, dan gaat dat ten koste van een klein beetje spool maar een boel respons.
Zie foto's.
E
- Bijlagen
-
- injector in de kop
- DSC_3483.jpg (75.24 KiB) 2058 keer bekeken
-
- Bovenopje
- DSC_3477.jpg (120.73 KiB) 2058 keer bekeken
-
- Zijkant van de rechter 3 kabouters
- DSC_3475.jpg (102.66 KiB) 2058 keer bekeken
-
- Blokkie
- DSC_3474.jpg (126.64 KiB) 2058 keer bekeken
- Tim R
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52
Re: WRX van Erik
Mega vet project, gaat een heerlijk kanon worden die voor veel
gaat zorgen. Keep up the good work!

- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: WRX van Erik
Compact blok als je het zo ziet staan. Leuk project Erik. Zal ook wel een boel uitzoekwerk worden maar goed dan heb je iets unieks.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: WRX van Erik
Een 6cil boxer Impreza. Heel gaaf! 

-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: WRX van Erik
Heel gaaf, ben benieuwd naar het geluid.
- Joopieboy
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
- Locatie: Brabant
Re: WRX van Erik
Zozo dat word gaaf! :banaan:
- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
Re: WRX van Erik
Dit word weer zo'n project om te volgen
Heeel Gaaf !!

Heeel Gaaf !!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Joël D. en 4 gasten