DOT 5.1

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Mathieu

DOT 5.1

Bericht door Mathieu » 02 mar 2006, 22:06

Hoelang gaat DOT 5.1 olie mee bij straat gebruik.
Ik heb er nu 50.000km mee gereden en de remblokken moeten volgende week vervangen worden moet dan de remolie ook ververst worden??

Zo, ja, welk merk?

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 02 mar 2006, 22:15

Remvloeistof moet je eigenlijks elk jaar vervangen als je het goed wilt doen.Kwa kilometers maakt het niet uit.Remvloeistof heeft een hele sterke hydroscopische werking.Dat betekend dat het vocht aantrekt.Zelf door de remslangen heen.Hoe langer je het laat zitten hoe lager het kookpunt word en hoe eerder je last krijgt van kokende remvloeistof.Met als gevolg een sponzig rempedaal en valende remmen.Wel bij hard remmen uiteraard.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 02 mar 2006, 22:32

veel garages hebben een tester die met een druppel op een prisma kan meten hoeveel vocht er al in de remvloeistof zit. Vraag de garage eens even een ontluchtingsnippel los te draaien en een meting te doen met een paar druppels. Als het bij 1 klauw al slecht is is het bij de anderen ook zo.

het slechtst is meestal de vloeistof in de klauwen (opwarmen, afkoelen, etc + bagger van binnen de klauw erin)
Vaak is het doorspoelen (pompen tot je weer heldere vloeistof zonder belletjes ziet komen) van de remklauwen al voldoende. Even nieuwe vloeistof boven aanvullen en klaar.

Rij je ermee op het circuit dan is 1x per jaar verversen (bij voorkeur aan het begin van het rijseizoen) zeer aan te raden en echt geen overbodige luxe. Je voelt het ook echt in het pedaal.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2006, 09:26

Verversen incl remvloeistof kost 20 tot 30 euro. Ik zou het al eerder hebben vervangen. :lol:

Ik rijd nu met AP racing 5.1 in de 535 dat is heel goedkoop spul (5 euro). Na een weekendje ring hoop ik meer te kunnen vertellen. Op papier is het een middenmoot remvloeistof.
Daarvoor goede ervaringen gehad met Ferodo 5.1 (7,5 euro afgeprijsd, is normaal 15 euro). Nooit fading gehad in het jaar dat ik ermee op de Ring reed.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 03 mar 2006, 14:15

hydroscopische
[Miereneuker mode on] Hygroscopisch bedoel je zeker? [Miereneuker mode off/]

:mrgreen:

p.s. Een Super DOT 4 is vaak beter dan de meeste 5.1 :idea:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 mar 2006, 14:43

Vertel?

Stefan R

Bericht door Stefan R » 03 mar 2006, 17:09

Een goede Super DOT 4 heeft vaak een hoger nat (en droog) kookpunt dan de doorsnee DOT 5.1.

Er zijn wel meer misverstanden over DOT 4 en 5.1, Zo zouden ze niet gemixt kunnen worden. En zou 5.1 normale remslangen opvreten... Niks van dat alles is waar.

Alleen DOT 5 is niet vermengbaar met enig ander soort remvloeistof.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 03 mar 2006, 17:45

Nee hoor.Tis toch echt hydroscopisch :wink:

Adwo

Bericht door Adwo » 03 mar 2006, 18:04

Jan Visser schreef:Nee hoor.Tis toch echt hydroscopisch :wink:
Net zoiets dat het vaud is ipv fout, daar wil ook niemand aan..

Adwo

Elmar

Bericht door Elmar » 03 mar 2006, 18:19

Noem me gek, maar ik vervang voor iedere trackday mijn remvloeistof. Het spul kost bijna niks en aangezien ik een brug thuis heb staan is het binnen 20 minuten gebeurt.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 03 mar 2006, 22:20

Remvloeistof
Remvloeistof is het transport medium wat de kracht van het rempedaal, al dan niet versterkt door een rembekrachtiger, verplaatst naar een kracht op de remmen van een auto.

Remvloeistof specificaties
Alle remvloeistoffen moeten voldoen aan bepaalde standaarden, de minimale eisen zijn beschreven in het "three Department Of Transportation" oftewel DOT. Er is DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 voor de vloeistoffen op Poly-glycol ether basis en DOT 5 voor de op siliconen gebaseerde vloeistoffen.

Warme vloeistof gaat koken, waardoor stoom vrijkomt. In stoom zit lucht, lucht perst makkelijk samen, resultaat een zompig pedaal. Dit is echter geen fading.
de zogenoemde DOT4 vloeistof gaat bijvoorbeeld "koken" (ontbinden) bij ongeveer 230 °C en de DOT5.1 vloeistof doet dat pas bij 270 °C. Het grote voordeel van DOT5.1 ten opzichte van DOT4 is hiermee dus meteen duidelijk want bij een beetje stevig remmen stijgt de temperatuur al tot zo'n 130 graden. Doe je dit dus een paar keer achter elkaar (‘sportieve rijstijl) zit je er al snel boven. Hierbij wordt natuurlijk niet over de temperatuur van de totale hoeveelheid remvloeistof gesproken, maar alleen over het deel achter de remzuiger.
Als een vloeistof kookt ontbind het en komen er gasbelletjes vrij. Deze gasbelletjes zijn makkelijker samen te persen dan een vloeistof. Dit heeft dus tot gevolg dat het rempedaal niet meer hard aanvoelt maar de bestuurder het gevoel geeft dat hij op een spons trapt. Dit heeft een verminderde remkracht tot gevolg.

Het natte kookpunt is de minimale temperatuur waarbij de vloeistof begint met koken als het remsysteem 3% van de aanwezige remvloeistof aan water bevat. Het droge kookpunt is de temperatuur waarbij het de vloeistof begint met koken als het geen water bevat. Het droge kookpunt is van belang bij race en rallysport auto's en het natte kookpunt is meer van belang bij personenauto's. Dit omdat bij personenauto's het verversen van de vloeistof vaak word vergeten en omdat in de racerij meer gebruik word gemaakt van stalen leidingen welke minder snel water doorlaten als de gebruikelijke gewapende rubberen slangen.

De kookpunten van de verschillende vloeistoffen op een rij.

Droge kookpunt
Natte kookpunt

DOT3
205 °C
140 °C

DOT4
230 °C
155 °C

DOT5
260 °C
180 °C

DOT5.1
270 °C
190 °C

Remvloeistof op siliconen basis
Remvloeistof op siliconen basis neemt geen vloeistof op en is niet schadelijk voor de lak. Doordat het geen water absorbeert of zich mengt met water. Hierdoor ontstaat er na verloop van tijd een water/remvloeistof/water/remvloeistof situatie in de remleiding waardoor er door het, ten opzichte van de remvloeistof, lage kookpunt van water snel gasbelletjes ontstaan.

DOT5 vloeistof heeft een hogere compressie verhouding. Dit wil dus zeggen dat de vloeistof ‘harder’ is. Verder heeft DOT5 vloeistof geen extra agressieve bestanddelen ten opzichte van DOT4. Tegenwoordig is er ook DOT5.1 vloeistof, deze heeft de eigenschappen van de DOT5 maar is op synthetische basis.

Remvloeistof op poly-glycol ether basis
De DOT 3, 4 en 5.1 vloeistoffen zijn op poly-glycol ether basis. Deze soorten remvloeistoffen worden hydroscopische vloeistoffen genoemd. Dit betekend dat er water in kan oplossen maar nogsteeds hun technische eigenschappen niet verliezen. Echter verlaagt het water in de remvloeistof het kookpunt aanzienlijk, en daarmee dus ook de remprestaties bij het warmer worden van de remmen.

De op poly-glycol gebaseerde vloeistoffen zijn minder comprimeerbaar dan de vloeistoffen op siliconen basis. Ook al neemt de temperatuur toe de vloeistof op poly-glycol basis is 2 keer minder zo goed te comprimeren. Hoe minder goed een remvloeistof te comprimeren val hoe beter het pedaal gevoel is.

Belangrijke punten
Door de remvloeistof niet regelmatig te verversen zal door het water wat vrijwel altijd in het systeem door kan dringen er voor zorgen dat de remvloeistof meer water bevat. Hierdoor word het kookpunt van de vloeistof verlaagd en nemen de remprestaties af.

Een geopend flesje remvloeistof is zeer kort houdbaar. Dit komt doordat het op deze manier vocht op kan nemen en dus het kookpunt word verlaagd nog voordat het in gebruik genomen is. Maak daarom gebruik van de kleine flesjes, zodat je nooit veel vloeistof overhoud in een geopende fles.

Zorg er ook voor dat de dop van het reservoir van de hoofdremcilinder goed afdicht en draai hem zo min mogelijk los, dit omdat de remvloeistof water uit de lucht opneemt (hygroscopisch)

Remvloeistof is niet duur en ook de DOT5.1 is niet veel duurder dan bijvoorbeeld de DOT4, daarom is de keuze voor de DOT5.1 eigenlijk de meest logische.

Mix nooit verschillende vloeistoffen (merk of type) met elkaar en zeker geen vloeistoffen op siliconen basis met poly-glycol ether mengen want dat gaat schiften met desastreuze gevolgen.

Stefan R

Bericht door Stefan R » 03 mar 2006, 22:48

Jammer dat de Super DOT 4 er niet bij staat.

Droog kookpunt 280 C
Nat kookpunt 210 C

Castrol heeft ook een remvloeistof in het leverings pakket SRF genaamd.

Droog kookpunt 310 C
Nat Kookpunt 270 C

Nadeel is de prijs van deze €50,= p/ltr :shock: (wordt door Formule 1 en rally teams gebruikt)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 mar 2006, 23:07

@Stefan: Ik denk dat je toch beter een iets minder dure vloeistof kunt gebruiken. Je moet het toch verversen en meestal voldoet zo'n (super) DOT4 toch al wel voor niet echte race-toepassingen.

Stefan R

Bericht door Stefan R » 03 mar 2006, 23:12

Een normale DOT 4 voldoet inderdaad in 99% van de gevallen.
Het is een beetje om aan te geven hoe gek je het kan maken, De meeste mensen denken dat de 5.1 heilig is (dacht ik vroeger ook) Maar ervaring leert, Zullen we maar zeggen :wink:

MX5T

Bericht door MX5T » 04 mar 2006, 01:32

@ Sefan R
Leerzaam dit, welke merken leveren deze Super DOT 4 ?

Tomaz

Bericht door Tomaz » 04 mar 2006, 09:01

ATE Blauw is één van de beste DOT 4´s die je kan kopen. In de handel bekend als Superblue dacht ik.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mar 2006, 10:52

En wat kost ATE Super DOT 4 blue per halve liter?

markk

Bericht door markk » 04 mar 2006, 12:12

Idd ATE Blue racing en ATE gold. Kost wat, heb je wat.
(BTW, factory fill voor Porsche)

Zelfde specs en duidelijk verschillende kleuren. Zie je precies wanneer de nieuwe vloeistof in je potje stroomt en je dus zeker weet dat alles ververst is.

Mark.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 05 mar 2006, 15:54

ATE Blue heb ik erin gehad, voor mij weggegooid geld. Gewoon weer DOT 5.1 of DOT 4 voor mij. Zoals gezegd is dit echt racespul voor als je de scherpste rondetijd wilt neerzetten, anders hoef je het niet te gebruiken.

Plaats reactie