Arthur schreef:Sorry dat ik het niet snap hoor. Waarom moeten ze verkopen.
Ik heb ook zo'n raar vehicle als hypotheek maar zie, vooralsnog, het probleem niet. De marktwaarde is hoger dan de hypotheek en mocht ik de hypotheek "vol" maken in dit huis, da's nog 20 jaar, dan blijf ik met een restschuld zitten. Misschien wel het hele bedrag.
Dan zou ik dat toch weer kunnen lenen tegen een x-percentage rente met het huis als onderpand? Ik kan het niet meer aftrekken dan, dat is me bekend. Maar ik zie het niet als een heel erg groot probleem? Zie ik het niet goed?
Ik denk dat je 't wel goed ziet, maar ik kijk meer naar de nadelen in 't gehele plaatje. Heb altijd afgelost want ik wil dat 't van mezelf is. Ook in mindere tijden:
Voordelen aflossingsvrije hypotheek
U heeft gedurende de looptijde van de aflossingsvrije hypotheek (hypothecaire lening) het voordeel van maximale fiscale renteaftrek. Dit mede omdat er in de looptijd rente word betaald over de hoofdsom. Tijdens deze hypotheek vorm wordt er niet afgelost.
Tijdens de looptijd van de aflossingsvrije hypotheek (hypothecaire lening) heeft u meer financiele middelen tot uw beschikking, dit kunt u besteden aan andere doeleinden dan een woning.
Gedurende de looptijd van de aflossingsvrije hypotheek blijven de brute- en nettolasten gelijk, dit is handig wanneer u niet houdt van onverwachte kosten. De rentestand moet dan wel ongewijzigd blijven.
U betaald geen verplichte tussentijdse aflossingen en vermogensopbouw.
De hoogte van deze hypotheek is veilig omdat u meestal maar 75% van de executiewaarde aflossingsvrij kunt lenen, sommige banken zullen 100% geven, omdat veel bedrijven deze hypotheek vorm hebben, is een offerte voor de aflossingsvrije hypotheek goed te vergelijken.
Nadelen aflossingsvrije hypotheek
U bouwt geen vermogen op, omdat u geen aflossing doet op de hypothecaire lening.
Tijdens de hypothecaire lening wordt er niet afgelost op de hypotheek, het enige wat u betaald is de rente elke maand.
Er bestaat geen financiele zekerheid voor uw naasten, tenzij u een verzekering heeft afgesloten (overlijdensrisicoverzekering).
Kortom er zijn vele VOORDELEN maar die wegen in mijn (en de gevallen in mijn kennissenkring, door ontslag/scheiding/recessie ook) geval gewoon niet op tegen de NADELEN.
Vandaar.